“Φέρε το tablet να πούμε ένα παραμύθι” – Η “νέα μόδα” διαπαιδαγώγησης των παιδιών (pics)

Της Μαρίας Χριστοδούλου

Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες η τεχνολογία βοηθά κατά πολύ τα παιδιά να γίνουν ευφυέστερα, αλλά και να λατρέψουν το διάβασμα. 

Ο Άινσταϊν είχε επανειλλημμένα δηλώσει ότι η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση και ότι αν θέλουμε να αναπτύξουμε τη φαντασία των παιδιών θα πρέπει να τους διαβάζουμε παραμύθια.

Εσείς τι θα επιλέγατε για το παιδί σας παραδοσιακό ή ψηφιακό διάβασμα και παιχνίδι;

Το 24Η επικοινώνησε με την Ελένη Φιλίππου, Software Developer, η οποία ασχολείται κυρίως με τη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων για έξυπνες συσκευές στην εταιρεία Εkkotek, τα οποία βασίζονται σε επιστημονικές θεωρίες τόσο της εκπαίδευσης όσο και της νευροεπιστήμης της μάθησης.


Δείτε επίσης: Πως αλλάζουν οι “έξυπνες εφαρμογές” τη ζωή μας – Μάθε αν πάσχεις από Nomophobia!


«Στις μέρες μας το 70% των γονέων στο εξωτερικό χρησιμοποιούν το tablet για να διαβάζουν στα παιδιά τους παραμύθια», μας είπε η κ. Φιλίππου.

Σύμφωνα με την ίδια τα παιδιά βρίσκουν την ανάγνωση παραμυθιών μέσω του tablet μια ευχάριστη και απολαυστική διαδικασία ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης, λόγω της κίνησης και των ηχητικών εφέ που κάνουν την ψηφιακή αφήγηση πιο διαδραστική. Ακούνε τη διδακτική ιστορία του παραμυθιού, έχουν εικόνα και ταυτόχρονα βάζουν σε σειρά τη σκέψη τους για να ολοκληρώσουν τα παιχνίδια που σχετίζονται με την αφήγηση. Αυτό σίγουρα κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα.

“Στο βιβλίο “The Playful Brain” οι Σέργιο και Βίβιεν Πέλλις, ισχυρίζονται ότι ακόμα και αιμοβόρες ιστορίες όπως όταν ο κακός λύκος καταβροχθίζει την Κοκκινοσκουφίτσα, βοηθούν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν το στρες, ή η ασάφεια, το παράλογο ή οι παραλλαγές μιας ιστορίας, καλλιεργούν τη φαντασία”.

Η κ. Φιλίππου μόλις έχει ολοκληρώσει μια σειρά από 12 κλασικά και κυπριακά παιχνίδια στην ελληνική γλώσσα για παιδιά ηλικίας 6-8 χρονών. 


Δείτε  τη λίστα με τα παραμύθια: Η Χηναρού Πριγκίπισσα Ο Τυχερόγιαννος Η Μαγεμένη Μηλιά Η Περήφανη Πριγκίπισσα Ο Λύκος και τα 7 κατσικάκια Η Χιονάτη και οι 7 Νάνοι Χιονούλα και Ροδούλα Σταχτοπούτα Ο Βασιλιάς Βάτραχος Τα 3 Γουρουνάκια Ο Παπουτσωμένος Γάτος Το άσχημο παπί 


Το ενδιαφέρον είναι ότι τα πιο πάνω παραμύθια αναπτύχθηκαν σε μία απλοϊκή μορφή προ εικοσαετίας από παιδιά που φοιτούσαν τότε στις σχολές CYBER KIDS. Μετά από δουλειά 6 μηνών τα μεταμορφώσαμε και τα επικαιροποιήσαμε με τέτοιο τρόπο που να “τρέχουν” σε tablet», διευκρίνισε η κ. Φιλίππου.  

«Eίμαστε πολύ θετικοί διότι βλέπουμε ανταπόκριση από τον κόσμο, μιας και μπορείς να τα κατεβάσεις στο tablet σου με το πάτημα ενός κουμπιού και η χρέωση είναι ελάχιστη (€2.69), δεν χρειάζεται ούτε να τρέξεις στο βιβλιοπωλείο, ούτε στη βιβλιοθήκη. Ούτως ή άλλως είμαστε από τους πρώτους, ίσως και οι πρώτοι παγκοσμίως που δημιουργήσαμε παραμύθια στην ελληνική γλώσσα σε μορφή application με ενσωματωμένα παιχνίδια που ακονίζουν το μυαλό.  Τα παραμύθια αυτά μπορείτε να τα βρείτε στο Αpp Store. Αυτή τη στιγμή κάνουμε προσπάθεια να αναβαθμίσουμε τη μορφή για να γίνουν ακόμα πιο διαδραστικά», συμπλήρωσε.

Τα παραμύθια αποτελούν σημαντικό μέρος της καθημερινότητας του παιδιού και εάν οι ίδιοι οι γονείς χρησιμοποιήσουν το tablet ως εκπαιδευτικό εργαλείο για να περνούν χρόνο με το παιδί τους καθώς διαβάζουν και παίζουν ταυτόχρονα, δημιουργούν ένα ευχάριστο κλίμα επικοινωνίας μεταξύ τους

Ρωτήσαμε την κ. Φιλίππου για το βαθμό δυσκολίας στην χρήση των tablets από τα παιδιά σε τόσο μικρή ηλικία. «Τα μωρά από 2-3 χρονών είναι σε θέση να παίξουν με το tablet. Από περιέργεια, θα πειραματιστούν και θα εξοικειωθούν με τις έξυπνες συσκευές. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσεται η δημιουργικότητα και η φαντασία των παιδιών από μικρή ηλικία».

Η περηφάνια των γονιών για τα παιδιά που τα πάνε καλύτερα κι από τους ίδιους  με τη χρήση των έξυπνων συσκευών σταματά, όταν το παιδί ξεκινά να μην αφήνει από τα χέρια του το έξυπνο κινητό ή το tablet. Κι η εξοικείωση γίνεται εξάρτηση.

Τι γίνεται όταν τα παιδιά δεν αποχωρίζονται την ηλεκτρική συσκευή;

«Οι γονείς  πρέπει να βάζουν όρια και να μάθουν τα παιδιά τους πως μεγαλώνοντας δεν πρέπει να εξαρτώνται από την τεχνολογία. Ναι μεν οι έξυπνες συσκευές αποτελούν πλέον μέρος της ζωής μας αλλά να μην γίνουν είδος εξάρτησης».

Είναι γεγονός ότι τα Κυπριόπουλα συγκαταλέγονται στους δραστήριους χρήστες του διαδικτύου. Μια πανευρωπαϊκή έρευνα, του έργου EUKIDS Online έδειξε ότι ξοδεύουν στο διαδίκτυο 40% περισσότερο χρόνο από το μέσο Ευρωπαίο. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά της Κύπρου κατατάσσονται σ’ αυτά με τις λιγότερες τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες. Συνεπώς, διαδραστικά προγράμματα όπως αυτά τα οποία κατασκευάζει η ομάδα της κ. Φιλίππου συνεισφέρουν στη γεφύρωση αυτού του χάσματος.

Επίσης, θα πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί ότι το tablet είναι ένα εργαλείο, που μπορεί να χρησιμοποιεί για λίγα λεπτά της ώρας μέσα στην ημέρα και όχι για να το χρησιμοποιεί όποτε εκείνο θέλει. Επομένως καλό θα ήταν ένα πρόγραμμα για να μην το έχει όλη την ημέρα στα χέρια του το παιδί, γιατί τότε δεν θα το αφήνει ούτε λεπτό.

Τablet στα σχολεία, υπέρ ή κατά; 

«Η χρήση του tablet στην εκπαίδευση, είναι σίγουρα καλύτερη από την παραδοσιακή μορφή μάθησης», σύμφωνα με την κ. Φιλίππου.

«Ο μαθητής δε θα χρειάζεται να κουβαλά τόσα πολλά βιβλία, θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το tablet για να κάνει άμεσα μια έρευνα και να λύσει τις απορίες του, αλλά από την άλλη δεν πρέπει η συσκευή να τον αποσυντονίζει από το διάβασμα.

Το σωστό είναι να γίνει ένας συνδυασμός παραδοσιακών και νέων μορφών μάθησης, να μετεξελίξουμε τις παραδοσιακές μορφές μάθησης στο σημείο που δεν θα μας καταστρέψουν, ώστε να μην εξαρτάται ο άνθρωπος από τις συσκευές αλλά οι συσκευές από τον άνθρωπο», επεξήγησε η κ. Φιλίππου.

Ζυγίστε τα υπέρ και τα κατά λοιπόν, καθώς η τεχνολογία αλλάζει, αλλάζει και ο άνθρωπος. Μην ξεχνάτε όμως “μέτρον άριστον”, τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία στη ζωή τους αλλά ταυτόχρονα να μπορούν να σκέφτονται χωρίς να εξαρτώνται από μία συσκευή.