Η φωνή των «αουτσάϊντερ» της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας…

Οι μαθητές του Συστήματος, μίλησαν στο Γραφείο της Επιτρόπου για το Παιδί

Του Μάριου Δημητρίου

«Παιδιά που φοιτούν στον Κεντρικό Κορμό της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας (ΝΣΜ) στη Λευκωσία, έρχονται στο σχολείο εξαντλημένα και πεινασμένα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να παραμείνουν συγκεντρωμένα και να μπαινοβγαίνουν στην αίθουσα διδασκαλίας, επικαλούμενα διάφορες αφορμές».

Τη συγκλονιστική αυτή αποκάλυψη, έκαναν καθηγητές τους, σε λειτουργούς του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδας Κουρσουμπά, στη διάρκεια επιτόπιας επίσκεψης στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας και περιλαμβάνεται στο αποκαλυπτικό πόρισμα της Επιτρόπου, του Αυγούστου 2017, όπου «διαπιστώνει σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων  του παιδιού», σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του Συστήματος Μαθητείας. Το πόρισμα ετοιμάσθηκε  μετά από παράπονο που υπέβαλε στην Επίτροπο, η Χάρις Χαραλάμπους, Σύμβουλος Ψυχολόγος που εργοδοτείται για την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής, ψυχολογικής στήριξης και επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές του Κεντρικού Κορμού Μαθητείας (ΚΚΜ) στη Λευκωσία. Ερωτηθείς σχετικά από την «24» ο Υπεύθυνος του ΚΚΜ Δημήτρης Πορτίδης, ανέφερε ότι «όντως μερικά παιδιά έρχονταν στο σχολείο, αμέσως μετά τη δουλειά»…

Δουλειά το πρωί, σχολείο το απόγευμα

Σύμφωνα με το πόρισμα, οι ερωτηθέντες καθηγητές, αναφέρθηκαν σε προβλήματα που σχετίζονται με το γεγονός ότι  οι μαθητές συχνά πηγαίνουν δουλειά το πρωί, ενώ αναμένεται, την ίδια μέρα, να παρακολουθήσουν και μαθήματα στο σχολείο. Εισηγήθηκαν όπως υπάρχουν ξεχωριστές μέρες εργασίας και ξεχωριστές μέρες φοίτησης στο σχολείο.

Ο Δημήτρης Πορτίδης ανέφερε στην «24» ότι «κάποια παιδιά της Μαθητείας, φοιτούν τις απογευματινές ώρες γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες το πρωί στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, αλλά αυτό είναι καλύτερο, από το τίποτα. Λειτουργούμε το σύστημα, έστω το απόγευμα, παρά καθόλου, με καθηγητές εθελοντές», πρόσθεσε. «Προσωπικά, δίνω τη ψυχή μου για τη Μαθητεία, αλλά εδώ ισχύει η παροιμία, «μην κάνεις καλό να μη σε βρει το κρίμα», σχολίασε, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για την παρέμβαση, τόσο της Συμβούλου Χ. Χαραλάμπους, όσο και της Επιτρόπου Λ. Κουρσουμπά, «η οποία έγινε και δικαστής με το πόρισμά της», όπως είπε. «Εμείς αγαπούμε τους μαθητές μας και τους βοηθούμε, όμως θα πρέπει να καταλάβουν ότι θα πρέπει να σέβονται τους κανονισμούς του σχολείου. Η Μαθητεία είναι τρία πράγματα  – να έχεις καλή συμπεριφορά, να είσαι συνεπής στο σχολικό ωράριο και να θέλεις να μάθεις».

Η υποτιμητική «ταμπέλα» στην κοινωνία

«Οι λειτουργοί του Γραφείου μου συνομίλησαν με  παιδιά από όλους τους κλάδους και έτη σπουδών της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, τα οποία φοιτούν στο συγκεκριμένο σχολείο», αναφέρει στο πόρισμά της η Επίτροπος Κουρσουμπά. Όπως διαφάνηκε, όλα τα παιδιά έχουν πολύ θετικές εμπειρίες από τη φοίτησή τους στην Προπαρασκευαστική Μαθητεία. Εντούτοις, σε σχέση με τον Κεντρικό Κορμό Μαθητείας, διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των απόψεων των παιδιών. Τα παιδιά από τον κλάδο Κομμωτικής, είναι οι μοναδικοί από τους μαθητές του ΚΚΜ, οι οποίοι δεν επηρεάστηκαν από την απόφαση της διεύθυνσης για αλλαγή των ωρών φοίτησης και κατά συνέπεια εξακολουθούν να φοιτούν το πρωί. Τα παιδιά αυτά δήλωσαν πολύ ευχαριστημένα τόσο από το όλο πρόγραμμα όσο και από την αντιμετώπιση που τυγχάνουν από τους υπόλοιπους συμμαθητές τους, καθώς και τους καθηγητές τους για τους οποίους αναφέρθηκαν με πολύ θετικά σχόλια.  Εντούτοις,  επισήμαναν ότι τους ενοχλεί ιδιαίτερα η υποτιμητική «ταμπέλα» που τους συνοδεύει ως μαθητές του Συστήματος Μαθητείας, στην ευρύτερη κοινωνία.  Σε σχέση με τα μαθήματα κορμού  που διδάσκονται (ελληνικά, μαθηματικά)  θεωρούν ότι η ύλη είναι πάρα πολύ εύκολη και, κατά συνέπεια, δεν υπάρχει λόγος να μελετήσουν περισσότερο, ούτε και υπάρχει οτιδήποτε καινούργιο που να τους δημιουργεί οποιαδήποτε μαθησιακή πρόκληση.   Δήλωσαν ότι οι ώρες εργασίας είναι εξαντλητικές (07:30-18:30 ή ακόμη και μέχρι τις 20:30 και μερικές φορές σαββατοκύριακα) με πολύ χαμηλό μισθό (περίπου 2 ευρώ την ώρα), αλλά αυτό δεν τους ενοχλεί. Όσον αφορά στην εξεύρεση εργοδοτών, αυτό το έπραξαν μόνοι τους και δεν χρειάστηκαν βοήθεια από το σχολείο. Δηλώνουν δε, πολύ ικανοποιημένοι από τους εργοδότες τους».

Απογοητευμένοι, οι Ηλεκτρολόγοι

«Διαφορετικές απόψεις εξέφρασαν οι μαθητές του κλάδου Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων», αναφέρει το πόρισμα και συνεχίζει: «Δήλωσαν απογοητευμένοι από την αντιμετώπιση που τυγχάνουν από τους καθηγητές τους, θεωρούν ότι ούτε τους διδάσκουν σωστά, ούτε και  τους συμπεριφέρονται καλά, ενώ πολλές φορές έχουν συγκρουσιακές σχέσεις μαζί  τους (απειλές, φωνές). Υπάρχουν καθηγητές που, σύμφωνα με τους μαθητές, δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, ενώ, παρά το γεγονός ότι έκαναν παράπονα για συγκεκριμένους καθηγητές στον Διευθυντή, δεν υπήρξε αποτέλεσμα, παρά το γεγονός ότι ο Διευθυντής προέβη σε σχετικές συστάσεις. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με τα παιδιά, υπάρχουν πολλοί που εγκαταλείπουν το σχολείο αφού το πρώτο έτος το τμήμα τους, αποτελείτο από 12 παιδιά, το δεύτερο από 9 και το τρίτο από 7. Σε σχέση με τα μαθήματα Κορμού, θεωρούν ότι δεν τους προσφέρουν τίποτα, αφού είναι πολύ χαμηλού επιπέδου, ενώ κατά τη διδασκαλία, οι διδάσκοντες περιορίζονται κυρίως στο να τους αναθέτουν αντιγραφή και συμπλήρωση φυλλαδίων. Υπερβολικά χαμηλού επιπέδου βρίσκουν τα ελληνικά, ενώ τα μαθηματικά είναι, όπως δήλωσαν, εντάξει. Ανάφεραν, επίσης, ότι φέτος κάνουν ελάχιστα εργαστήρια και ότι τα  μαθήματα του κλάδου τους κατάντησαν να είναι αποκλειστικά  θεωρητικά. Είπαν,  επίσης, ότι τα εργαλεία που χρησιμοποιούν στο σχολείο  είναι πολύ παλιά σε σχέση με αυτά που βρίσκουν σήμερα στους χώρους εργασίας».

«Υποχρεωτικά» στον κλάδο τους!

Σύμφωνα με το πόρισμα, «οι μαθητές του κλάδου Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων δήλωσαν, επίσης, ότι τους ενοχλεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι φοιτούν τα απογεύματα, αφού δεν τους δίνεται καμιά ευκαιρία να συναναστραφούν με τους συμμαθητές τους, ούτε και να συμμετάσχουν σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα της σχολικής ζωής (π. χ. γιορτές, εκδρομές). Σε σχέση με την εξεύρεση εργασίας, μόνο 2 από τους 4 μαθητές εργάζονται, ενώ το σχολείο δεν τους βοήθησε καθόλου, προς την κατεύθυνση αυτή. Δήλωσαν, επίσης, ότι κανένας από αυτούς, δεν θα ακολουθήσει τον κλάδο που τώρα παρακολουθεί στον ΚΚΜ αφού, όπως είπαν, τους έβαλαν υποχρεωτικά να παρακολουθήσουν τον κλάδο αυτό, παρά το γεγονός ότι ζήτησαν όλοι τον κλάδο της Μηχανικής Αυτοκινήτων. Ο μόνος λόγος που φοιτούν εδώ, είναι για το πιστοποιητικό που θα τους βοηθήσει μετά να πάνε στο εσπερινό σχολείο και να πάρουν απολυτήριο».

Στο σχολείο, «για το πιστοποιητικό»

«Οι μαθητές του κλάδου Μηχανικής Αυτοκινήτων, εξέφρασαν παρόμοιες απόψεις με τα παιδιά που φοιτούν στον κλάδο Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων», σύμφωνα με το πόρισμα Κουρσουμπά. «Συγκεκριμένα ανέφεραν και αυτοί, ότι τους ενοχλεί το γεγονός ότι δεν μπορούν να κοινωνικοποιηθούν, λόγω της απογευματινής φοίτησης, με τους συμμαθητές τους, ενώ επισήμαναν και αυτοί ότι τα μαθήματα είναι πολύ θεωρητικά και η πρακτική άσκηση είναι από πολύ περιορισμένη, ως καθόλου. Σε σχέση με τη διδασκαλία ανέφεραν, επίσης, ότι δεν τους επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουν τα μεγάλα εργαστήρια, ενώ το μάθημα γίνεται κυρίως στα μικρότερα και λιγότερο εξοπλισμένα εργαστήρια. Δήλωσαν σε γενικές γραμμές απογοητευμένοι από το σχολείο, το οποίο  θεωρούν ότι δεν τους προσφέρει τίποτα. Έρχονται στο σχολείο, όπως είπαν, μόνο για το πιστοποιητικό. Σε σχέση με το πιστοποιητικό, διαφάνηκε  ότι οι μαθητές του κλάδου Μηχανικής Αυτοκινήτων, δεν γνώριζαν επακριβώς τις δυνατότητες που αυτό τους παρέχει». Οι μαθητές του κλάδου Μηχανικής Αυτοκινήτων δήλωσαν ότι πολλές από τις απουσίες που κάνουν, οφείλονται κυρίως στο γεγονός ότι πρέπει να εργαστούν  για κάλυψη των βιοποριστικών τους αναγκών και την υποστήριξη της οικογένειάς τους. Είναι σημαντικό να κατατεθεί η μαρτυρία ενός παιδιού, το οποίο δήλωσε ότι, όπως και να είναι το σχολείο, ευτυχώς που υπάρχει, επειδή μπορεί, έστω και για λίγο, να έρθει σε ένα χώρο όπου δεν θα εργάζεται, θα συναναστραφεί με συνομήλικους του και θα μάθει κάτι».

«Απαξίωσαν την εκπαίδευση γενικά»

Η Λήδα Κουρσουμπά αναφέρει ότι οι λειτουργοί του Γραφείου της, πραγματοποίησαν συνέντευξη με 4 εκπαιδευτικούς που διδάσκουν  στον Κεντρικό Κορμό της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας. «Όπως διαφάνηκε, οι απόψεις  των ερωτηθέντων συγκλίνουν και εστιάζουν σε προβλήματα που σχετίζονται, κυρίως, με την κουλτούρα και τη στάση που οι μαθητές της ΝΣΜ έχουν έναντι του σχολείου.  Θεωρούν ότι τα παιδιά αυτά είναι έντονα αντιδραστικά και έχουν απαξιώσει όχι μόνο το σχολείο, αλλά την εκπαίδευση γενικά. Αυτό, κατά την εκτίμηση των ερωτηθέντων καθηγητών, οφείλεται στο γεγονός ότι τα συγκεκριμένα παιδιά, φέρουν μαζί τους σωρεία προβλημάτων, είτε μαθησιακής, είτε ψυχοκοινωνικής φύσεως, τα οποία το σχολείο δεν μπορεί, τουλάχιστον με τις υφιστάμενες δομές και πόρους, να αντισταθμίσει. Δήλωσαν, επίσης, ότι δεν διδάσκουν στη ΝΣΜ από επιλογή, αλλά διότι, εκ των πράγματων, είναι υποχρεωμένοι».

Φωτό: Ο Δημήτρης Πορτίδης, στο εργαστήρι κομμωτικής του Κεντρικού Κορμού της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας. Ο κλάδος Κομμωτικής λειτουργεί τα πρωϊνά, ενώ οι κλάδοι Επιπλοποιίας, Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων και Μηχανικής Αυτοκινήτων, τα απογεύματα.