Γιατί η Apple έχει ανάγκη το φθηνότερο τηλέφωνο

Με έδρα το Hsinchu -το επιστημονικό πάρκο που αποτελεί την ταϊβανέζικη έκδοση της Silicon Valley- η MediaTek είναι μία εταιρεία σχεδιασμού χαμηλού κόστους που ειδικεύεται στους ημιαγωγούς που χρησιμοποιούνται στα κινητά τηλέφωνα, τις τηλεοράσεις και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Αν και δεν είναι ένα ισχυρό brand name μεταξύ των καταναλωτών, η MediaTek έχει δύναμη στον κόσμο ημιαγωγών: είναι ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές της Qualcomm και συγκεντρώνει στην πελατεία της τις περισσότερες από τις πιο δημοφιλείς εταιρείες κινητής τηλεφωνίας της Κίνας και άλλων αναδυόμενων αγορών.

Μέχρι πρόσφατα, τα σκαμπανεβάσματα μιας εταιρείας όπως η MediaTek δεν απασχολούσαν ιδιαίτερα την Apple (AAPL). Η ταϊβανέζικη εταιρεία επικεντρωνόταν σε απλά κινητά τηλέφωνα χαμηλού κόστους, δηλαδή στο είδος συσκευών που κυριαρχούσε στον κόσμο των τηλεπικοινωνιών πριν από την έλευση του iPhone. Η στρατηγική αυτή απέδωσε για την MediaTek: με τους μηχανικούς της να φροντίζουν το μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού, οι κινεζικές εταιρείες που αγόραζαν μικροεπεξεργαστές από τη MediaTek μπορούσαν να αρχίσουν να πωλούν κινητά τηλέφωνα, χωρίς να χρειάζεται να ξοδεύουν πολύ χρόνο ή χρήμα για την έρευνα και την ανάπτυξη των δικών τους.

Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο λειτούργησε σε μέρη όπως η Κίνα, όπου υπήρχε μικρή ζήτηση για ακριβά smartphones. Η MediaTek δεν είχε καν παράγει τσιπ για smartphone πριν το 2011, δηλαδή τέσσερα χρόνια μετά την παρουσίαση του πρώτου iPhone της Apple και κατάφερε να πουλήσει μόνο 10 εκατομμύρια από αυτά. Το ίδιο έτος, η MediaTek πούλησε 500 εκατομμύρια τσιπ για απλά τηλέφωνα.

Τα τσιπ των «έξυπνων τηλεφώνων» καλύπτουν γρήγορα τη διαφορά. Με την MediaTek να πουλά πλέον μικροεπεξεργαστές για smartphones, οι πελάτης της στην Κίνα έστρεψαν γρήγορα την προσοχή τους σε πιο εξελιγμένες συσκευές. Μέχρι το 2012, η MediaTek είχε αυξήσει τις πωλήσεις τσιπ για smartphone στις 110 εκατομμύρια. Φέτος, η εταιρεία αναμένει να φτάσουν τις 200 εκατομμύρια.

Η MediaTek δεν έχει ανακοινώσει προβλέψεις για την επόμενη χρονιά αλλά είναι λογικό να υποθέσουμε πως η τάση προς τα smartphones και μακριά από τα απλά κινητά τηλέφωνα δεν πρόκειται να αλλάξει, καθώς οι καταναλωτές στην Κίνα και άλλες αναδυόμενες αγορές μεταπηδούν στα «έξυπνα τηλέφωνα». Στην Κίνα μόνο, η αγορά smartphone αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί μέχρι το 2017, από τα 191,5 εκατ. ευρώ πέρυσι, στα 450,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Canalys. «Ο πληθυσμός είναι τεράστιος και το ποσοστό διείσδυσης των συσκευών παραμένει πολύ χαμηλό», λέει ο οικονομικός διευθυντής της MediaTek, David. 

Τα τελευταία χρόνια, οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων στις αναδυόμενες κυμαίνονταν από 1 δισ. έως 1,4 δισ. ετησίως, λέει. Αυτή η ζήτηση θα διατηρηθεί, με τα smartphones να κερδίζουν ολοένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. «Στις αναδυόμενες αγορές, υπάρχουν περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι που βγαίνουν έξω για να αγοράσουν κινητό τηλέφωνο», λέει ο Ku. «Αν προσφέρουμε το σωστό προϊόν, με τη σωστή τιμή και απόδοση, τότε ένα μεγάλο τμήμα αυτών θα είναι αγοραστές smartphone». Αν η Apple δεν ρίξει τις τιμές της, δεν θα μπορούν πολλοί από αυτούς τους αγοραστές smartphone να αποκτήσουν iPhone. Η Apple έχει επίσης πλέον εισβάλλει στην κινεζική αγορά, όπου δυσκολεύεται να διατηρήσει το μερίδιο της στην αγορά. Τοπικές εταιρείες όπως η Lenovo ( 992 HK) και η Xiaomi πωλούν smartphones που είναι πολύ φθηνότερα από ό, τι το iPhone. Η Xiaomi, η οποία έκανε μια κίνηση-κλειδί πρόσφατα, εντάσσοντας στο δυναμικό της το πρώην στέλεχος της Google Hugo Barra, παράγει ένα νέο τηλέφωνο που κοστίζει μόλις 2.000 γουάν ($327) –αντιστιοχεί στο 37% του κόστους ενός iPhone στην Κίνα.

Η προσφορά χαμηλότερων τιμών από την Apple, φέρνει αποτελέσματα για τη μόλις τριών ετών εταιρεία. Πρόσφατα η Xiaomi ανέφερε στο Bloomberg News ότι τα φετινά έσοδα ενδέχεται να φτάσουν στα 28 δισ. γουάν, έναντι 12,6 δισ. γουάν το 2012. Η εταιρεία θέλει να πουλήσει έως και 20 εκατομμύρια τηλέφωνα το 2013, σχεδόν τρεις φορές τον αριθμό που πούλησε το περασμένο έτος.

ΠΗΓΗ: capital.gr