Γιώργος Βαρνάβα: Η ΕΔΕΚ θα τηρήσει αποχή

Όπως είπε, με συνοπτικές διαδικασίες η σημερινή κυβέρνηση και η  Κεντρική Τράπεζα, μετά την πολιτική απόφαση του Eurogroup για βίαιη συρρίκνωση του τραπεζικού τομέα, προχώρησε στο ξεπούλημα των παραρτημάτων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα, απομονώνοντας ουσιαστικά το πρόβλημα στην Κύπρο.
Ο κ. Βαρνάβα εκ μέρους της ΕΔΕΚ, πρότεινε την Δημιουργία της Εθνικής Αρχής Κρατικής Ακίνητης Περιουσίας, όπου στο ταμείο της Αρχής αυτής θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα αδρανή ακίνητα του κράτους αλλά και των ημικρατικών οργανισμών που θα μπορούσαν να προσελκύσουν επενδυτές, καθώς επίσης και ολοκληρωμένη πρόταση για την σωστή διαχείριση των ημικρατικών οργανισμών χωρίς το ξεπούλημά τους στα διεθνή ξένα συμφέροντα. Επιπλέον τόνισε πως η ΕΔΕΚ θα τηρήσει αποχή, καταψηφίζοντας μόνο συγκεκριμένες πρόνοιες του Προϋπολογισμού, με εξαίρεση τα άρθρα που αφορούν την Εθνική Φρουρά και την Άμυνα τα οποία θα υπερψηφίσουμε.

Διαβάστε αυτούσια την Ομιλία του Γιώργου Βαρνάβα
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Ο προϋπολογισμός του 2014 είναι ο πρώτος μνημονιακός προϋπολογισμός τον οποίο καλούμαστε να συζητήσουμε και ο οποίος ουσιαστικά καταγράφει και εκφράζει την πολιτική και την φιλοσοφία της Τρόικα.
Η φετινή συζήτηση διεξάγεται μέσα σε πολύ βαρύ κλίμα και πολύ σοβαρά γεγονότα τα οποία  σείουν συθέμελα την κυπριακή οικονομία και πολύ περισσότερο την κυπριακή κοινωνία.
Το συνεχιζόμενο αδιέξοδο στο Κυπριακό, η σκληρή και αδιάλλακτη στάση της Τουρκίας, η οικονομική κρίση την οποία βιώνει η Κύπρος με όλες τις τραγικές της συνέπειες, τα γεγονότα του περασμένου Μαρτίου και οι συνέπειες τους στην κυπριακή οικονομία και κοινωνία, η κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος, τα πρωτόγνωρα ποσοστά της ανεργίας,  κοινωνικά παντοπωλεία,  συσσίτια στα σχολεία, εικόνες πρωτόγνωρες για την κυπριακή κοινωνία που μας θυμίζουν εποχές πριν την ανεξαρτησία και αμέσως μετά την εισβολή του 1974,  τα πολύ επώδυνα, σκληρά μέτρα τα οποία καλείται ο λαός μας να επωμιστεί,  είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά της χρονιάς που διανύουμε, όπως και της επόμενης  και τα οποία επηρεάζουν άμεσα την ζωή και το μέλλον του λαού και της πατρίδας μας .
Ενός λαού, που προδόθηκε από αυτούς που εμπιστεύτηκε το χρηματοπιστωτικό του σύστημα όπως και από αυτούς που εμπιστεύτηκε να τον κυβερνήσουν.

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η άλλοτε ανθούσα Κυπριακή οικονομία έχει καταρρεύσει.

Επισημαίνουμε τις τεράστιες ευθύνες της προηγούμενης Κυβέρνησης  για τη σημερινή δεινή κατάσταση της Κυπριακής οικονομίας. Ευθύνες οι οποίες θα την βαραίνουν για πάρα πολλά χρόνια και ας προσπαθούν κάποιοι τώρα να τις αποσείσουν από τους ώμους τους.   Ευθύνες για τις αναστολές, τους δισταγμούς και την αναβλητικότητα που επέδειξαν στη λήψη μέτρων.  Υπενθυμίζουμε τον ανεδαφικό ισχυρισμό που προέβαλλαν ότι η κυπριακή οικονομία είναι «αλώβητη και επαρκώς θωρακισμένη».

Επισημαίνουμε, επίσης,  τις εγκληματικές ευθύνες του τραπεζικού συστήματος για την αλόγιστη και ασυλλόγιστη επένδυση στα ελληνικά ομόλογα, όπως και για τις λανθασμένες αποφάσεις που λάμβαναν τα σημαίνοντα στελέχη των τραπεζών με τις οποίες οδήγησαν το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα στην κατάρρευση.

Επισημαίνουνε παράλληλα τις ευθύνες και την ανεπάρκεια της σημερινής κυβέρνησης να διαχειριστεί την έκρυθμη οικονομική κατάσταση. Η μοναδική της δέσμευση είναι ότι δεν την δεσμεύει τίποτα από αυτά που προεκλογικά δεσμεύτηκε ενώπιον του κυπριακού λαού.

Να θυμίσω την δέσμευση ότι οι καλές σχέσεις με τους Ευρωπαίους ηγέτες θα βοηθούσαν στην καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος, την μεγάλη φιέστα καθόδου στην Κύπρο των ηγετών του Λαϊκού Κόμματος, τις γραπτές δεσμεύσεις για την μη ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών, την δέσμευση ότι η πλειοψηφία την οποία διατηρούν στην Βουλή θα τους έδινε την δυνατότητα για την καλύτερη αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.

Δυστυχώς,  όμως όλα αυτά ήταν για ακόμη μια φορά προεκλογικές δεσμεύσεις χωρίς περιεχόμενο.

Η κυβέρνηση και τα συγκυβερνώντα κόμματα συνθηκολόγησαν με την Τρόϊκα και χωρίς οποιεσδήποτε άλλες προσπάθειες άφησαν την διαχείριση των πάντων στις ορέξεις της Τρόϊκα.

Εναπόθεσαν τα πάντα στην πιστή εφαρμογή του μνημονίου υποβάλλοντας τον λαό συνεχώς σε όλο και μεγαλύτερες θυσίες.

Την πλειοψηφία που διατηρούν στην Βουλή την χρησιμοποιούν απλά για να εγκρίνουν κάθε μνημονιακό νομοσχέδιο το οποίο επιβάλλει η Τρόϊκα.

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η Κυπριακή οικονομία διανύει την κρισιμότερη περίοδο από το 1974.  Τραγικά λάθη, εντελώς λανθασμένες εκτιμήσεις και ανεπάρκειες, τόσο όσον αφορά το δημοσιονομικό τομέα όσο και τον χρηματοπιστωτικό τομέα, οδήγησαν τη χώρα στις καταστροφικές αποφάσεις του Μαρτίου του 2013 και τη μνημονιακή σύμβαση.
 
Η Κύπρος κατάφερε τα τελευταία χρόνια να καταστεί ένα σημαντικό χρηματοπιστωτικό κέντρο και να προσελκύσει σημαντικό αριθμό εταιρειών διεθνών δραστηριοτήτων και μεγάλο όγκο ξένων καταθέσεων.
 
Αυτή η μεγάλη ρευστότητα διοχετεύθηκε για επέκταση στο εξωτερικό και ειδικότερα στην Ελλάδα. Η απόφαση του Eurogroup για απομείωση των ελληνικών ομολόγων, κατάφερε καίριο πλήγμα στις κεφαλαιουχικές βάσεις των τραπεζών. Στο εσωτερικό χρηματοδοτήθηκε μια μεγάλη αύξηση των τιμών στα ακίνητα και τις κατασκευές αλλά και γενικότερα ένα κύμα υπερκατανάλωσης και υπερδανεισμού επιχειρήσεων και νοικοκυριών (298% του ΑΕΠ).
 
Η πρωτοφανής απόφαση για χρησιμοποίηση ιδίων μέσων για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, με το κλείσιμο της μίας συστημικής τράπεζας και τη μετατροπή των καταθέσεων σε μετοχές στην άλλη, οδήγησε ουσιαστικά στην αφαίρεση σημαντικότατης ρευστότητας από την αγορά και παρέλυσε την πραγματική οικονομία.
 
Με συνοπτικές διαδικασίες η σημερινή κυβέρνηση και η  Κεντρική Τράπεζα, μετά την πολιτική απόφαση του Eurogroup για βίαιη συρρίκνωση του τραπεζικού τομέα, προχώρησε στο ξεπούλημα των παραρτημάτων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα, απομονώνοντας ουσιαστικά το πρόβλημα στην Κύπρο. Επιπλέον, όλες οι ξένες θυγατρικές εταιρείες, τέθηκαν υπό καθεστώς εκποίησης.
 
Πρόσθετα η επιβολή των περιοριστικών μέτρων στις τραπεζικές συναλλαγές και το ψηλό κόστος δανεισμού στραγγαλίζουν οποιαδήποτε επιχειρηματική προσπάθεια με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να οδηγούνται στο κλείσιμο και η ανεργία να φθάνει το 17%.
 
Η Τρόικα στο δημοσιονομικό μέρος εφάρμοσε την κλασσική υφεσιογενή συνταγή της με αποκοπές μισθών, επιδομάτων, συντάξεων, ιδιωτικοποιήσεις και επιβολή αυξημένων φορολογιών. Αναμένεται ότι η Κύπρος θα είναι αντιμέτωπη με πρωτόγνωρα υψηλά ποσοστά ύφεσης, λόγω έλλειψης ρευστότητας και συρρίκνωσης της κατανάλωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ύφεση το 2013 θα κυμανθεί στο 7,7% ενώ για το 2014 προϋπολογίζεται στο 4,8% με την ανεργία να φθάνει κοντά στο 20% και το δημόσιο χρέος να ξεπερνά το 120%.
 
Δυστυχώς,  η αδυναμία της προηγούμενης κυβέρνησης όπως και η απροθυμία των αρμοδίων να δράσουν γρήγορα και έγκαιρα, ειδικά όταν έβλεπαν τη μία από τις δύο μεγάλες τράπεζες να διατηρείται, ίσως και παράτυπα εφόσον ήταν αφερέγγυα, στον αναπνευστήρα του ELA, οδήγησαν τη χώρα σε τραγικά αδιέξοδα.
 
Η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται εκτός αγορών πέραν των δύο χρόνων. Αναλώσαμε πάνω από ένα χρόνο στην αναζήτηση εναλλακτικών επιλογών που θα μας απάλλασσαν από την ανάγκη προσαρμογής στην πραγματικότητα. Ακόμα και όταν προσφύγαμε στο μηχανισμό στήριξης, η τελευταία διέξοδος που απέμεινε,  κωλυσιεργήσαμε στη διαδικασία διαπραγμάτευσης. Αυτή η αναβλητικότητα, η ατολμία, η υπεροψία της προηγούμενης κυβέρνησης να ακούσει τις προειδοποιήσεις μας,  μας έφερε στην εξαιρετικά δεινή θέση που βρισκόμαστε σήμερα. Τα πράγματα θα ήταν σίγουρα πολύ καλύτερα αν τον Οκτώβριο του 2011, ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας, όταν είχε ληφθεί η απόφαση για το μεγάλο κούρεμα των Ελληνικών Ομολόγων, υποδείκνυε στους ευρωπαίους εταίρους μας ότι αυτή η απόφαση θα ήταν το βάθρο της κατάρρευσης της δικής μας οικονομίας και γι αυτό θα έπρεπε να τύχουμε της αντίστοιχης οικονομικής στήριξης.

Πέραν των Eurogroups την 15η και 25η Μαρτίου ελλιπής ήταν η προετοιμασία της νέας τότε Κυβέρνησης και στο Eurogroup της 4ης Μαρτίου το οποίο ήταν εξίσου καταστροφικό. Η αποδοχή του τότε ΥΠΟΙΚ ότι το μέγιστο ποσό βοήθειας θα ήταν μόνο 10 δις ουσιαστικά άνοιγε την πόρτα στο κούρεμα, εφόσον ήταν αδύνατο να εξευρεθούν τα επιπλέον 8 με 10 δις που απαιτούνταν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Επίσης, απροετοίμαστη, και ίσως η μη καταλληλότερη, ήταν και η αντιπροσωπεία που μετέβηκε στη Ρωσία μεταξύ των δύο Eurogroups και η οποία είχε ως αποτέλεσμα η ρωσική πλευρά να αρνηθεί την οποιανδήποτε βοήθεια.
 
 
Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Εμείς, ως ΕΔΕΚ,  πιστεύουμε πως είναι απαραίτητη η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού για έξοδο από την κρίση και το μνημόνιο το συντομότερο δυνατόν μέσα από τη διόρθωση των δημοσιονομικών δεικτών, τη διασφάλιση της ρευστότητας στις τράπεζες και την πραγματική οικονομία, την επάνοδο στις αγορές και την προσέλκυση επενδύσεων.

Όσοι πιστεύουν ότι η πιστή εφαρμογή του μνημονίου είναι η μοναδική μας διέξοδος από την οικονομική ύφεση, πλανώνται πλάνην οικτράν.

Η φιλοσοφία του μνημονίου η οποία βασίζεται πάνω στην κατάργηση της κοινωνικής πολιτικής του κράτους, την αφαίρεση επιδομάτων αλλά και την επιβολή φορολογιών, επιφέρει το αντίθετο αποτέλεσμα από το αναμενόμενο. Βαθαίνει όλο και περισσότερο την οικονομική κρίση με αποτέλεσμα ο λαός να εισέρχεται σ΄ένα φαύλο κύκλο της οικονομικής εξαθλίωσης με τραγικά αποτελέσματα. Να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις κοινωνικές και οικογενειακές οικονομικές του υποχρεώσεις. Να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του έναντι των δανείων του με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να χάσει την περιουσία του και με πιο επικίνδυνο να χάσει την πρώτη του κατοικία. Να υποχρεώνεται να σταματήσει το παιδί του από τις σπουδές ή ακόμη να εγκαταλείψει την Κύπρο αναζητώντας εργασία στο εξωτερικό.

Να παρακολουθεί την ανεργία να αυξάνεται σε απίστευτα ποσοστά του 20% και την νέα γενιά να αναζητά ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό,  αφού στους νέους η ανεργία αγγίζει ακόμη και το 40%. Ακόμη και νέοι που παραμένουν ψάχνουν εργασία με εξευτελιστικούς μισθούς των 500-600 ευρώ τον  μήνα.

Και το κυριότερο να μην μπορεί να κοιτάξει με αισιοδοξία το μέλλον αφού η πολιτική της υποταγής στο μνημόνιο δεν δημιουργεί προσδοκίες για έξοδο από την οικονομική κρίση. Το αντίθετο, περισσότερο βαθαίνει την κρίση με αποτέλεσμα κάθε φορά που η Τρόικα επανέρχεται στο τόπο μας να προχωρεί σε επιβολή νέων μέτρων που φτάνουν ακόμη και σε σημείο εξευτελισμού αλλά και απώλεσης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

 Η Τρόικα μέσα από το επικαιροποιημένο μνημόνιο θέτει επιτακτικά την επιβολή οδικού χάρτη για εκποίηση ακινήτων που βρίσκονται σε υποθήκη, ως τον μοναδικό τρόπο μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων ενώ ξεκάθαρες είναι οι δεσμεύσεις για παραχώρηση του ελέγχου των ημικρατικών οργανισμών στον ιδιωτικό τομέα.
 
Ως ΕΔΕΚ τασσόμαστε  υπέρ των μέτρων προστασίας των δανειοληπτών που δοκιμάζονται στην οικονομική κρίση, με βάση όμως συγκεκριμένων κριτηρίων. Οποιοδήποτε μέτρο κοινωνικής προστασίας δεν πρέπει σε καμία περίπτωση, να αποτελεί αντικίνητρο ή να δίνει άλλοθι σε αυτούς που μπορούν να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους να μην το πράττουν.
 
Είναι απαραίτητο να υπάρξει προστασίας της μόνιμης κατοικίας, που ως ΕΔΕΚ έχουμε ήδη καταθέσει πρόταση νόμου προς αυτήν την κατεύθυνση, και τα τραπεζικά ιδρύματα να προχωρήσουν σε αναδιαρθρώσεις δανείων με βάση τον κώδικα που εξέδωσε η ΚΤ, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους δανειολήπτες να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Είναι επιπλέον σημαντικό να περιοριστούν οι τόκοι υπερημερίας και τα τραπεζικά έξοδα που χρεώνονται.
 
Επιπλέον,  θεωρούμε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει να παρέχει επιπλέον ρευστότητα στο χρηματοπιστωτικό τομέα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα μείωσης των επιτοκίων από τα τραπεζικά ιδρύματα και να προχωρήσουν σε παραχώρηση νέων δανείων, σε βιώσιμα έργα για ενίσχυση της ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ως ΕΔΕΚ μια υπεύθυνη πολιτική δύναμη καταθέσαμε ενώπιων όλων των πολιτικών δυνάμεων και της  κυβέρνησης, όπως και δημοσίως, μια ολοκληρωμένη πρόταση για έξοδο από την κρίση και το Μνημόνιο.

Μια πρόταση που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για δημοσιονομική αναδιάρθρωση για σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος,  για την προστασία των πολιτών μέσα στα πλαίσια της οικονομικής κρίσης, όπως επίσης και την δημιουργία προϋποθέσεων για στροφή προς την ανάπτυξη και τις επενδύσεις,  που είναι και οι σημαντικότεροι τομείς που θα βοηθήσουν το συντομότερο δυνατό να εξέλθουμε του μνημονίου. Είναι μια πρόταση που δείχνει την πορεία εξόδου από την κρίση και το μνημόνιο.

Από αυτό το επίσημο βήμα καταθέτουμε  ενώπιον της ολομέλειας την πρόταση μας, καλώντας την κυβέρνηση να αντιληφθεί ότι μόνο με τέτοια μέτρα μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για έξοδο από το Μνημόνιο και διάσωση της οικονομίας του τόπου μας.

Η νυν κυβέρνηση και τα συγκυβερνώντα κόμματα,  προεκλογικά δεσμεύονταν για την  μη ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών. Δυστυχώς, όμως, η δέσμευση τους αυτή δεν κράτησε για πολύ. Σήμερα καλούμαστε  να ξεπουλήσουμε τους ημικρατικούς   οργανισμούς αφού αμαχητί συμφωνήσαμε με την Τρόϊκα, ότι μέσω της ιδιωτικοποίησης θα πρέπει να επιφέρουμε 1,4 δις Ευρώ στα κρατικά ταμεία για να καλύψουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα.

Κερδοφόροι ημικρατικοί οργανισμοί που σε μερικά χρόνια θα μπορούσαν να καλύψουν το 1,4δις από τα κέρδη τους,  θα πρέπει να αποδοθούν στα ξένα συμφέροντα γιατί έτσι αποφάσισε η Τρόϊκα. Τελευταία δήλωση του Υπουργού Οικονομικών: «Ακόμη και το Λόττο μας να κερδίσει 1,4δις, θα πρέπει να υλοποιήσουμε την μνημονιακή μας δέσμευση». Μετά και από αυτήν την δήλωση ξεκαθάρισε την πραγματική πρόθεση που δεν είναι άλλη από το ότι οι οργανισμοί θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν ούτως η άλλως.

Ως ΕΔΕΚ εκφράζουμε την πλήρη αντίθεση μας σ΄αυτές τις προθέσεις που στόχο έχουν το ξεπούλημα των οργανισμών σε διεθνή ιδιωτικά συμφέροντα.  Θέτουμε πάνω απ’ όλα τα εθνικά συμφέροντα της πατρίδας μας, όπως και τα θέματα εθνικής ασφαλείας της χώρας μας.

Τασσόμαστε υπέρ της μερικής μετοχοποίησης των ημικρατικών αυτών οργανισμών και την δυνατότητα παραχώρησης μετοχών προς στρατηγικό επενδυτή, τους εργαζομένους και το ευρύ κοινό, που δεν θα ξεπερνά το 49%, ώστε η διαχείριση αυτών των οργανισμών να παραμένει στο κράτος.

Προτείνουνε επίσης την Δημιουργία της Εθνικής Αρχής Κρατικής Ακίνητης Περιουσίας, όπου στο ταμείο της Αρχής αυτής θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα αδρανή ακίνητα του κράτους αλλά και των ημικρατικών οργανισμών που θα μπορούσαν να προσελκύσουν επενδυτές.

Ως ΕΔΕΚ καταθέσαμε στην κυβέρνηση όπως και δημοσίως, ολοκληρωμένη πρόταση για την σωστή διαχείριση των ημικρατικών οργανισμών χωρίς το ξεπούλημά τους στα διεθνή ξένα συμφέροντα, αλλά στην σωστή εκμετάλλευση τους η οποία θα αναδιαρθρώσει την λειτουργία τους, θα επιφέρει το αναμενόμενο ποσό του 1,4 δις, θα διασφαλίσει τα θέματα εθνικής ασφάλειας και πάνω απ’ όλα θα προστατεύσει τα εθνικά συμφέροντα της πατρίδας μας.

Από αυτό το βήμα, καταθέτουμε επισήμως ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής και αυτήν την πρόταση μας  και καλούμε την κυβέρνηση να επανεξετάσει τις θέσεις τις και να προχωρήσει στην επαναδιαπραγμάτευση με την Τρόϊκα για αλλαγή του τρόπου διαχείρισης του μεγάλου κεφαλαίου που λέγεται ημικρατικοί  οργανισμοί. 

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Ο λαός παρακολουθεί με αγωνία το απρόβλεπτο μέλλον, και καλείται να επωμισθεί σκληρά μέτρα λιτότητας, αφού αυτοί που του υποσχέθηκαν ένα καλύτερο αύριο, μια καλύτερη διαχείριση, μια δικαιότερη κοινωνία και καλύτερες μέρες, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις τους.

Η Κύπρος από τους αξιοθαύμαστους δείκτες του 2008 βρέθηκε στο Μηχανισμό Στήριξης και στο Μνημόνιο,   στο 17% ανεργίας και στο 40% ανεργίας ανάμεσα στους νέους κάτω των 25 χρόνων, με προβλέψεις  η ανεργία να φτάσει το 2014 στο 20%.
Μια σύγκριση των αριθμών των ανέργων μιλά από μόνη της.
    Το 2008, τέτοια περίοδο, οι άνεργοι κυμαίνονταν γύρω στις 12,000
    Το 2012  κυμαίνονταν γύρω στις 39,500.
    Το 2013 έφτασαν να κυμαίνονταν γύρω στις 70,000
Η απογοήτευση των νέων μας καθημερινά μετατρέπεται σε οργή, σε πλήρη  απαξίωση του συστήματος. Όλο και περισσότεροι νέοι μας αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό ή όταν τελειώνουν τις σπουδές τους δεν τολμούν να επιστρέψουν πίσω και παραμένουν στο εξωτερικό με την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Τα όνειρα τσακίζονται και η αξιοπρέπεια μετατρέπεται σε αναζήτηση μιας εργασίας ακόμη και με εξευτελιστικό μισθό.
Μια πορεία που είναι απρόβλεπτη αφού καθημερινά περισσότεροι συμπολίτες μας χάνουν τις εργασίες τους και μικρομεσαίες επιχειρήσεις κλείνουν η μία μετά την άλλη.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η κατάσταση στον τραπεζικό τομέα με την έλλειψη ρευστότητας από την αγορά και τα υψηλά επιτόκια έπνιξαν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες είναι περίπου το 95% των επιχειρήσεων της Κύπρου και οι οποίες  κλείνουν η μια μετά την άλλη.
Η ραχοκοκαλιά της κυπριακής οικονομίας καταρρέει. Και αν το σώμα δεν διατηρεί υγιή ραχοκοκαλιά έχει ως αποτέλεσμα την παράλυση. 
Ως αποτέλεσμα η επενδυτική πρωτοβουλία βρίσκεται στο πάτο και ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων και το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν να συρρικνώνονται, εκτινάσσοντας το ποσοστό της ανεργίας στα ύψη.
Ο αποκλεισμός της Κύπρου από τις αγορές και η ένταξη στο μηχανισμό στήριξης με τη σύναψη του μνημονίου έχει αλλάξει άρδην την καθημερινότητα του Κύπριου πολίτη με αποτέλεσμα τη διάβρωση του βιοτικού του επιπέδου.
Η ανάγκη αλλαγής των πολιτικών της Ε.Ε προς την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι άμεση αναγκαιότητα. Οι πολιτικές της Τρόικας έχουν οδηγήσει σε πιο βαθειά ύφεση, σε μαζική φτώχεια και σε καλπάζουσα ανεργία.

Τα Ευρωπαϊκά Σοσιαλιστικά Κόμματα υποστηρίζουμε ότι οι πολιτικές της σκληρής δημοσιονομικής πειθαρχίας και της μονόπλευρης λιτότητας έχουν αποτύχει και ότι ο μόνος δρόμος για την έξοδο από την κρίση είναι εκείνος των πολιτικών ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Έχουμε ένα οικονομικό σύστημα που χρειάζεται αναθεώρηση. Πρέπει η πραγματική οικονομία να συγκρουστεί με την οικονομία του άκρατου κέρδους. Είναι ανάγκη να επιστρέψει ο δημοκρατικός έλεγχος και οι ηθικοί κανόνες στον κόσμο της οικονομίας. Να επιστρέψει η δημοκρατία στο χώρο της οικονομικής διακυβέρνησης στον οποίο σήμερα κυριαρχούν οι αγορές. Είναι ανάγκη οι δημοκρατικοί νομιμοποιημένοι θεσμοί, τα Κοινοβούλια και οι Κυβερνήσεις, να επιστρέψουν στο χώρο της οικονομικής διακυβέρνησης. Αλλά και το χάσμα της Ευρώπης των δύο ταχυτήτων του Βορρά και του Νότου. Αυτή δεν είναι η Ε.Ε. που οραματιζόμαστε. Η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως αλλαγή πορείας. Μια νέα κατεύθυνση. Για να πείσει ότι η Ευρώπη δεν είναι το πρόβλημα αλλά η  λύση των προβλημάτων.

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ως ΕΔΕΚ δεν συναινέσαμε ποτέ και δεν στηρίξαμε μέτρα που είχαν ως στόχο την αύξηση ή την επιβολή νέων φορολογιών, στην κατάργηση και μείωση επιδομάτων, που αγγίζουν ακόμη και τις πολύτεκνες οικογένειες, τους ανάπηρους, τους τυφλούς, όπως και τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Ποτέ δεν συμβιβαστήκαμε με την λογική της Τρόϊκα, του εκβιασμού, της επιβολής λήψης μέτρων με το πιστόλι στον κρόταφο και την δαμόκλειο σπάθη να επικρέμεται πάνω από το κεφάλι μας.

Ποτέ δεν είμαστε διατεθειμένοι να συμφιλιωθούμε με την λογική εκβιαστικών διλλημάτων, άκριτης και ισοπεδωτικής αποδοχής κάθε μέτρου χωρίς δυνατότητα διατύπωσης άποψης, διαφορετικής εκτίμησης και τοποθέτησης.

Μ΄ αυτόν τον τρόπο πορευτήκαμε και έτσι θα συνεχίσουμε για όσο καιρό διαρκεί αυτή η έκρυθμη οικονομική κατάσταση στον τόπο μας.

Πάνω απ’ όλα θέτουμε το συμφέρον των πολιτών αυτού του τόπου και την διαφύλαξη των εθνικών συμφερόντων της πατρίδας μας.

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο λαός πρέπει και δικαιολογημένα διαμαρτύρεται γιατί σήμερα καλείται να αναλάβει στους ώμους του το βάρος των λαθών και των ευθυνών κάποιων άλλων και δικαιολογημένα ζητά την τιμωρία τους.
Δεν είναι αρκετή η αποδοκιμασία και απαξίωση φθοροποιών φαινομένων στη δημόσια ζωή. Ούτε τα κηρύγματα ηθικολογίας και οι γενικόλογες ρητορείες που συνήθως συνιστούν υποκριτικές υπεκφυγές.

Ήλθε η ώρα των πολιτών. Ήλθε η ώρα να ακουστεί η φωνή του λαού.

Για τη σημερινή οικονομική κρίση υπάρχουν ευθύνες και υπεύθυνοι. Υπάρχουν ενοχές και ένοχοι.

Ο λαός μας απαιτεί τον καταλογισμό των ευθυνών και την προσαγωγή των υπαιτίων ενώπιον της δικαιοσύνης.

Ο λαός μας δεν θα αποδεχθεί το πέπλο σιωπής με το οποίο επιχειρείται  να συγκαλυφθούν τα φαινόμενα της σήψης και της διαφθοράς. Ούτε τη γενίκευση και την  ισοπέδωση ευθυνών και υπευθύνων, αθώων και ενόχων για να εξυπηρετούνται οι ένοχοι και να διευκολύνονται στη συνέχιση του φθοροποιού τους έργου.

Μέσα στα πλαίσια αυτής της οικονομικής κρίσης είδαν το φώς της δημοσιότητας σκάνδαλα, παράνομες δοσοληψίες, διαγραφή χρεών, δωροδοκίες και χρηματισμός πολιτικών κομμάτων και πολιτικών προσώπων, την καταλήστευση και την χρεοκοπία τραπεζών  μέσα από αδιαφανή και παράνομες διαδικασίες.
Για όλα αυτά ο λαός μας απαιτεί διαφάνεια, καταλογισμό ευθυνών και δρομολόγηση διαδικασιών ποινικής διερεύνησης και καταδίκης.  Ασφαλώς με τήρηση της νομιμότητας και των κανόνων του κράτους δικαίου.

Ως ΕΔΕΚ διακηρύσσουμε  την απόφαση μας για ολομέτωπη σύγκρουση με τη διαπλοκή, τη διαφθορά, τη σήψη στη δημόσια ζωή αλλά και την πρακτική της ατιμωρησίας και της συγκάλυψης.

Διακηρύσσουμε ακόμα την απόφαση μας για σύγκρουση με κάθε κατεστημένο που νέμεται ασύδοτα τη θέση του σε βάρος των συμφερόντων του λαού.

Καλούμε τον Γενικό Εισαγγελέα όπως και τους αρμόδιους φορείς του κράτους να δημοσιοποιήσουν ονόματα και πράξεις. Ποιες πολιτικές δυνάμεις πήραν λεφτά από την εταιρεία FOCUS, ποιοι πολιτικοί ή κομματικοί αξιωματούχοι δωροδοκήθηκαν και από ποιους, σε ποιους χαρίστηκαν δάνεια  και ποιοι είναι οι ένοχοι της κατάρρευσης του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος.

Καλούμε παράλληλα τον λαό να χρησιμοποιήσει το αισθητήριο της κρίσης και να ξεχωρίσει ποιες πολιτικές δυνάμεις είναι αυτές που έντιμα και διαχρονικά αγωνίζονται για τα δίκαια του.  Καλούμε τον λαό να ξεχωρίσει τους έντιμους από τους ανέντιμους πολιτικούς. Καλούμε τον λαό να στηρίξει αυτούς που αγωνίζονται μαζί του για μια πιο δίκαιη κοινωνία της αλληλεγγύης και της εντιμότητας και να απαιτήσει την παραδειγματική τιμωρία αυτών που αποδεδειγμένα είναι ένοχοι.

Καλούμε τον λαό να σταθεί δίπλα μας για να μπορέσουμε μαζί να απαλλαγούμε από τα ζιζάνια που μολύνουν την κοινωνία μας και μαζί να δώσουμε τον αγώνα.

Η αξιοπιστία, η φερεγγυότητα και τελικά η αλήθεια στην πολιτική,  δεν μπορούν να κρίνονται στη βάση διακηρύξεων, υποσχέσεων και συνθημάτων.

Αυτό τον ασυμβίβαστο αγώνα κατά  της διαπλοκής, της σήψης και της διαφθοράς είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε μέχρι τέλους.

Η καθολική απαξίωση δεν είναι δίκαιη.  Ως ΕΔΕΚ νιώθουνε ότι μπορούμε να κοιτάξουνε τον κάθε πολίτη στα μάτια χωρίς να ντρεπόμαστε. Και αυτό ο λαός θα πρέπει να το αναγνωρίσει.

Ως η πολιτική δύναμη που δώσαμε αγώνες για την ελευθερία και την δημοκρατία  σ΄ αυτό τον τόπο, που στηρίξαμε εργατικούς αγώνες και μαζί με τους εργαζόμενους δώσαμε κοινούς αγώνες για μια δικαιότερη κοινωνία, αναγνωρίζουμε πλήρως την δυσκολία των καιρών.
Εκφράζουμε όμως,  την αισιόδοξη πεποίθηση ότι ο λαός μας με τις αστείρευτες δυνάμεις και δυνατότητες του θα μπορέσει να ξαναζωντανέψει τις προοπτικές της Κυπριακής οικονομίας. Όπως μπόρεσε να το πράξει μετά την εθνική τραγωδία του 1974  όταν με την απώλεια του 70% των πλουτοπαραγωγικών πόρων,  ξαναδημιούργησε ένα ζηλευτό επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας.

ΚΥΠΡΙΑΚΟ
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στο Κυπριακό οι απευθείας διαπραγματεύσεις των τελευταίων χρόνων όχι μόνο δεν έχουν οδηγήσει σε λύση,  αλλά αντίθετα οδήγησαν σε πιο βαθύ αδιέξοδο και τέλμα το Κυπριακό. Έτσι όπως ακριβώς προειδοποιήσαμε. Η τουρκική κακοπιστία και αδιαλλαξία κορυφώθηκαν και η Τουρκία παρουσιάζεται ως ουδέτερος τρίτος, ως η «αθώα περιστερά» η οποία μάλιστα επείγεται για λύση. Την ίδια στιγμή απειλεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ και περιφρονεί βάναυσα και προκλητικά τους ευρωπαϊκούς κανόνες αρνούμενη να εκπληρώσει τις κυπρογενείς της υποχρεώσεις.
Είχαμε τονίσει ως ΕΔΕΚ ότι οι προϋποθέσεις που πρέπει να τεθούν για την έναρξη οποιωνδήποτε νέων διαπραγματεύσεων, δεν πρέπει να έχουν απλώς διακηρυκτικό χαρακτήρα. Πρέπει να έχουν συγκεκριμένο περιεχόμενο.
Το Κ.Σ. ΕΔΕΚ έχει επανειλημμένα καταθέσει τις απόψεις του, τις οποίες και επαναλαμβάνει.
1.    Διαμόρφωση σαφούς και μη επιδεχόμενης οιασδήποτε αμφισβήτησης  διαπραγματευτικής βάσης. Έναρξη συνομιλιών χωρίς αυτή την προϋπόθεση και χωρίς τη γεφύρωση των χασμάτων επί των ουσιωδών πτυχών του Κυπριακού θα αποτελέσει επανάληψη του λάθους που διεπράχθη το 2008 κατά παραβίαση της συμφωνίας της 8ης Ιουλίου και κυρίως της συμφωνημένης επιστολής Γκαμπάρι.
2.    Διαμόρφωση περιγράμματος λύσης του Κυπριακού στη βάση του κοινού ανακοινωθέντος του Εθνικού Συμβουλίου του Σεπτεμβρίου του 2009. Κατάθεση του ενώπιον της Διεθνούς και της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.
3.    Διαχωρισμός της εσωτερικής από τη διεθνή πτυχή του Κυπριακού. Η Τουρκία είναι αυτή που θα πρέπει να τεθεί ενώπιον των ευθυνών της σε ότι αφορά την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, την απομάκρυνση των εποίκων και την κατάργηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων του 1960. Η διεθνής πτυχή του Κυπριακού θα πρέπει να συζητηθεί και να λυθεί σε Διεθνή Διάσκεψη με τη συμμετοχή του ΟΗΕ, της Ε.Ε. των τριών εγγυητριών δυνάμεων και της Κυπριακής Δημοκρατίας.
4.    Απόσυρση των υποχωρήσεων που υπήρξαν στις απ’ ευθείας διαπραγματεύσεις και σαφής θέση ότι το έγγραφο Ντάουνερ των λεγομένων συγκλίσεων δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε διαπραγματευτική βάση, ούτε χρήσιμο υλικό σε οποιανδήποτε διαπραγμάτευση.
5.    Το θέμα της κατά προτεραιότητας επιστροφής της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της δεν συνδέεται με όρους και προϋποθέσεις από πλευράς Κυπριακής Δημοκρατίας. Τόσο η συμφωνία υψηλού επιπέδου του 1979 όσο και τα ψηφίσματα του συμβουλίου Ασφαλείας 550 του 1984 και 789 του 1992 προβλέπουν με σαφήνεια  και κατά τρόπο επιτακτικό την επιστροφή της Αμμοχώστου ως ένα πρώτο βήμα επίδειξης βούλησης από την Τουρκία, για τη συνολική λύση του Κυπριακού.
6.    Θέματα όπως το έγκλημα του εποικισμού, της καταστροφής της θρησκευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς στα  κατεχόμενα, της αλλοίωσης των τοπωνυμιών, της παραβίασης των δικαιωμάτων των εγκλωβισμένων και του σφετερισμού των Ελληνοκυπριακών περιουσιών, μπορούν και πρέπει να τίθενται ως ξεχωριστά ζητήματα που παραβιάζουν διεθνείς συνθήκες.
7.    Καμιά διασύνδεση του φυσικού αερίου με τη λύση του Κυπριακού.
Τονίσαμε επίσης ότι επείγει η αξιοποίηση των νέων γεωστρατηγικών, γεωπολιτικών και γεωοικονομικών δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί στην περιοχή μας και ανέτρεψαν παγιωμένες ισορροπίες δεκαετιών. Η παταγώδης αποτυχία της τουρκικής πολιτικής στη Συρία και την Αίγυπτο, οι βαθύτατα τραυματισμένες της σχέσεις με το Ισραήλ, η συνεργασία Κύπρου – Ισραήλ – Ελλάδας και οι άριστες σχέσεις που διατηρεί η Κύπρος με τον Αραβικό κόσμο, σε συνδυασμό με το συγκριτικό πλεονέκτημα των φυσικών μας πόρων στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας συνιστούν το νέο πεδίο πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομηθεί η νέα εθνική μας στρατηγική.
Σε ότι αφορά τη συμφωνία για συναντήσεις των διαπραγματευτών σε Ελλάδα και Τουρκία θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η συμφωνία αυτή, ιδιαίτερα η αμοιβαιότητα, δηλαδή,  και συνάντηση του Τουρκοκύπριου διαπραγματευτή με την Ελληνική Κυβέρνηση, ενέχει τεράστιους κινδύνους. Η Ελλάδα δεν είναι κατοχική δύναμη στην Κύπρο και δεν έχει καμιά αμοιβαιότητα σε αυτό με την Τουρκία. Δεν έχει το ίδιο βάρος και την ίδια σημασία η συνάντηση με τον Ελληνοκύπριο διαπραγματευτή. Ο Ελληνοκύπριος  διαπραγματευτής έχει πίσω του τη διεθνή νομιμότητα και την Κυπριακή Δημοκρατία,  την οποία δεν αναγνωρίζει μόνο η Τουρκία. Ο Τουρκοκύπριος διαπραγματευτής έχει πίσω του την τουρκική κατοχή στην Κύπρο και το ψευδοκράτος που επιδιώκει διεθνή αναγνώριση.
Με την παράλληλη συνάντηση ακυρώνεται και ανατρέπεται ουσιαστικά ο λόγος για τον οποίο επιδιώκεται η άμεση εμπλοκή της Τουρκίας στις διαπραγματεύσεις. Η ανάδειξη δηλαδή της εισβολής – κατοχής ως βασικού πυρήνα του Κυπριακού. Αντίθετα ενισχύεται η παρουσίαση του ως διακοινοτικής διαμάχης, όπως πάγια επιδιώκει η Τουρκία. Υπογραμμίζουμε με έμφαση ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος για την Ελληνική Κυπριακή πλευρά και την Κυπριακή Δημοκρατία να επισπεύσει συμμετοχή σε συνομιλίες, εάν δεν διασφαλιστεί προηγουμένως η αναγκαία πολιτική βάση, πάνω στην οποία να μπορεί να επιτευχθεί μια αποδεκτή λύση.
Τονίζουμε επίσης ότι επιβάλλεται η πραγματοποίηση συνάντησης του Πρωθυπουργού της Ελλάδας με το Εθνικό συμβούλιο της Κύπρου για διαβούλευση, ανταλλαγή απόψεων και χάραξη ολοκληρωμένης στρατηγικής με βάση τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο Κυπριακό. Η συνάντηση αυτή επιβάλλεται για να δοθεί απάντηση σε όσους επενδύουν στα οικονομικά προβλήματα σε Ελλάδα και Κύπρο για να επιβάλουν απαράδεκτη λύση στο Κυπριακό.
Το ρεσιτάλ αδιαλλαξίας του Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου κατά τη διάρκεια της παράνομης επίσκεψης του στα κατεχόμενα, σε πλήρη συγχορδία με την υποχείρια τουρκοκυπριακή ηγεσία έχει αποδείξει για μια ακόμα φορά τις πραγματικές προθέσεις της κατοχικής δύναμης.
Η απροσχημάτιστη ναρκοθέτηση της προσπάθειας διαμόρφωσης σαφούς κοινής διαπραγματευτικής βάσης αποδεικνύει ότι μοναδικός στόχος της τουρκικής πλευράς είναι μέσω συνομιλιών να επιτύχει τη νομιμοποίηση των κατοχικών δεδομένων.
Το Κ.Σ. ΕΔΕΚ επαναλαμβάνει ότι χωρίς σαφή διαπραγματευτική βάση που να διασφαλίζει αδιαπραγμάτευτα, τη μία μόνη και αδιαίρετη κυριαρχία, τη μία και μόνη διεθνή νομική προσωπικότητα και τη μία και μόνη ιθαγένεια καθώς και τη μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας,  και όχι την παρθενογένεση και την εφαρμογή των αρχών του Διεθνούς και του Ευρωπαϊκού Δικαίου, η έναρξη συνομιλιών είναι αδιανόητη.
Αναφορές σε εσωτερική ιθαγένεια, εσωτερική και εξωτερική κυριαρχία, προέλευση της κυριαρχίας από τις κοινότητες και όχι το λαό, παραπομπή του «κατάλοιπου εξουσίας» στις περιφέρειες και όχι στην Κεντρική Κυβέρνηση, είναι εντελώς απαράδεκτες και δεν είναι νοητό να περιληφθούν σε οποιοδήποτε διαπραγματευτικό πλαίσιο.
Καταγγέλλουμε ταυτόχρονα το νέο ολίσθημα του Αλεξάντερ Ντάουνερ ο οποίος συνάντησε τον Αχμέτ Νταβούτογλου στην παράνομη λεγόμενη τουρκική «πρεσβεία» στη Λευκωσία. Ο κ. Ντάουνερ έχει πλέον υπερβεί κάθε όριο προκλητικής συμπεριφοράς. Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να απαιτήσει την άμεση απομάκρυνση του.
Η επείγουσα χάραξη νέας στρατηγικής στηριγμένης στον αντικατοχικό χαρακτήρα του Κυπριακού είναι πλέον αδήριτη και επιτακτική αναγκαιότητα. Επείγει επίσης η καταγγελία της τουρκικής στάσης για τη ναρκοθέτηση διαμόρφωσης κοινής διαπραγματευτικής βάσης προς τον ΟΗΕ, τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Προς αυτή την κατεύθυνση επιβάλλεται η ανάληψη διαφωτιστικής εκστρατείας Κυβέρνησης και Εθνικού Συμβουλίου.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Ο προϋπολογισμός του 2014 είναι ο πρώτος μνημονιακός προϋπολογισμός, που ουσιαστικά καταγράφει τη φιλοσοφία της Τρόικα. Ένας προϋπολογισμός ο οποίος ενισχύει περισσότερο την οικονομική ύφεση αντί την ανάπτυξη η οποία παραμένει μοναδική μας ελπίδα να βγούμε μέσα από το αδιέξοδο που βρισκόμαστε. Μείωση των αναπτυξιακών δαπανών, αυξημένες φορολογίες,  όπως ΦΠΑ και φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα και σημαντική συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους.
Ο προϋπολογισμός εν πολλοίς συμπεριλαμβάνει μέτρα που συμφώνησε η Κυβέρνηση Χριστόφια το Νοέμβριο του 2012 και τα οποία κατέθεσε η τότε Κυβέρνηση στη Βουλή το Δεκέμβριο του 2012, όπως οι περικοπές στους μισθούς και στις κοινωνικές παροχές. Η αναβλητικότητα, η εγκληματική καθυστέρηση και η αδυναμία της προηγούμενης κυβέρνησης να αντιληφθεί την πραγματική κατάσταση της οικονομίας οδήγησαν την Κύπρο σε τραγικά αδιέξοδα.
Από την άλλη η σημερινή Κυβέρνηση παρουσιάστηκε απροετοίμαστη παρά τις μεγάλες εξαγγελίες για σωστή διαχείριση της κρίσης. Όταν οι Financial Times το Φεβρουάριο του 2013 αποκάλυπταν σε έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι συζητείται το ενδεχόμενο κουρέματος των καταθέσεων, αυτό καταδείκνυε ότι τόσο οι προηγούμενοι όσο και οι σημερινοί κυβερνώντες γνώριζαν για το ενδεχόμενο κουρέματος. Και όταν στις 4 Μαρτίου ο τότε ΥΠΟΙΚ αποδεχόταν ότι το μέγιστο ποσό της χρηματοδότησης θα ήταν 10 δις ουσιαστικά καταδίκαζε την Κύπρο στο bail in.
Ως ΕΔΕΚ, κατανοούμε την ανάγκη διόρθωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, μέσα κυρίως από τη μείωση των δαπανών, και τη δέσμευση της χώρας για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Ο προϋπολογισμός του 2014 ακόμη και μετά τις σημαντικές περικοπές παραμένει ελλειμματικός, ουσιαστικά λόγω της απότομης συρρίκνωσης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, ως  αποτέλεσμα της εφαρμογής του μνημονίου.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες και δεδομένα, ως Κ.Σ. ΕΔΕΚ , θα τηρήσουμε αποχή, καταψηφίζοντας μόνο συγκεκριμένες πρόνοιες του Προϋπολογισμού, με εξαίρεση τα άρθρα που αφορούν την Εθνική Φρουρά και την Άμυνα τα οποία θα υπερψηφίσουμε.
Δε στηρίζουμε τον προϋπολογισμό διότι δε συμφωνούμε με τη φιλοσοφία της Τρόικας, της σκληρής λιτότητας και της εξαθλίωσης των πολιτών. Ο κρατικός προϋπολογισμός έπαψε να είναι μέσο προώθησης της ανάπτυξης και έχει μετατραπεί σε μηχανισμό διαιώνισης της ύφεσης. Όμως δε μπορούμε να αφήσουμε τον τόπο να καταρρεύσει, γι αυτό με την αποχή στέλλουμε το μήνυμα στην Κυβέρνηση ότι πρέπει να αλλάξει νοοτροπία και να σταματήσει τη δουλική υποταγή, κάτι το οποίο καταδεικνύεται και στην επιστολή του ΥΠΟΙΚ στους δανειστές ημερομηνίας 7 Δεκεμβρίου.
Και όσοι έσπευσαν να πανηγυρίσουν για την εκταμίευση της τρίτης δόσης είναι καλά να εξηγήσουν στον Κυπριακό λαό γιατί το ΔΝΤ θα εγκρίνει την εκταμίευση στις 20 Δεκεμβρίου. Ο λόγος απλός. Για να επικρέμεται η απειλή της μη εκταμίευσης αν δεν εγκριθεί ο προϋπολογισμός.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αναμένουμε η κριτική, οι απόψεις και οι προτάσεις μας να τύχουν της κατάλληλης προσοχής και αξιοποίησης,  για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
Για έξοδο μας από την οικονομική ύφεση και το μνημόνιο το συντομότερο δυνατό.
Για ένα καλύτερο αύριο, για ένα καλύτερο μέλλον της πατρίδας μας και των παιδιών μας.