H Koμισιόν ζητά την διασυνοριακή προστασία των καταναλωτών

 

Τη βελτίωση της διασυνοριακής προστασίας των Ευρωπαίων καταναλωτών επιδιώκει η Κομισιόν, η οποία κάλεσε τους πολίτες, τις οργανώσεις καταναλωτών, τις επιχειρήσεις και τους φορείς να συμμετάσχουν από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2014.

Η διαβούλευση αυτή θα ενταχθεί στις εργασίες της Επιτροπής για τη βελτίωση του πανευρωπαϊκού δικτύου των φορέων επιβολής της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών. Το δίκτυο αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην κατοχύρωση ίσων δικαιωμάτων για τους πολίτες της ΕΕ, οπουδήποτε μέσα στην Ένωση, ανεξάρτητα από το πού ή από το ποιον πραγματοποιούνται οι συναλλαγές.

Στη διαβούλευση ζητείται από τους καταναλωτές να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως:

-Ποια μέσα διερεύνησης και παρέμβασης χρειάζεται να διαθέτουν οι αρχές επιβολής για την καλύτερη συνεργασία στην αντιμετώπιση των παραβιάσεων της νομοθεσίας για τους καταναλωτές σε περιπτώσεις στις οποίες εμπλέκονται διάφορες χώρες;

-Ποιες κυρώσεις είναι αναγκαίες για την καλύτερη αποτροπή παραβατικών πρακτικών;

-Πώς μπορούν οι αρμόδιες αρχές επιβολής να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά και πιο δυναμικά για την καταπολέμηση των κακών πρακτικών που είναι διαδεδομένες στην ΕΕ ή που επαναλαμβάνονται από τον ίδιο έμπορο που δραστηριοποιείται σε πολλά κράτη μέλη;

Σύμφωνα με την Κομισιόν, ένα πολύ κρίσιμο ερώτημα στη διαβούλευση είναι αν και πώς μια πιο συντονισμένη σε επίπεδο ΕΕ προσέγγιση θα μπορούσε να βοηθήσει στη συνένωση πόρων και εμπειρογνωμοσύνης και στην εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων κοινής επιβολής για την καταπολέμηση παραβατικών πρακτικών που ζημιώνουν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σε επίπεδο ΕΕ. Σε πρακτικό επίπεδο, η εξέταση αυτή αναμένεται να βοηθήσει στην κατάρτιση καλύτερων δεικτών, στον εντοπισμό ευκαιριών για κοινή χρήση δεδομένων και στη διαμόρφωση καλύτερων μεθόδων στον τομέα της εφαρμογής της νομοθεσίας για τους καταναλωτές, επισημαίνει η Κομισιόν.

Σύμφωνα με τον επίτροπο για τους καταναλωτές Νέβεν Μίμιτσα, η βελτίωση της ουσιαστικής άσκησης των δικαιωμάτων των καταναλωτών είναι μία από τις προτεραιότητες της Κομισιόν και για το λόγο αυτό θεωρεί, όπως είπε, ιδιαίτερα σημαντικό να ακούσει τις απόψεις των καταναλωτών, ιδιοκτητών καταστημάτων, επιχειρήσεων για το πώς μπορούμε να έχουμε καλύτερη προστασία, ιδίως στις διασυνοριακές συναλλαγές, χωρίς να αυξήσουμε τη γραφειοκρατία.

Ο κανονισμός της ΕΕ για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών συνδέει τις εθνικές αρχές που είναι αρμόδιες για τους καταναλωτές σε ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο επιβολής της σχετικής νομοθεσίας. Το εν λόγω δίκτυο ασχολείται με τις παραβιάσεις της νομοθεσίας της ΕΕ στις οποίες εμπλέκονται τουλάχιστον δύο χώρες της ΕΕ.

Αφότου άρχισε να ισχύει ο παραπάνω κανονισμός, το 2007, μια εθνική αρχή στη χώρα της ΕΕ όπου ζημιώνονται τα συμφέροντα των καταναλωτών μπορεί να απευθυνθεί στην αντίστοιχη υπηρεσία του κράτους μέλους όπου είναι εγκατεστημένος ο έμπορος και να ζητήσει να προβεί σε ενέργειες ώστε να σταματήσει η παραβατική πρακτική. Οι αρχές επιβολής μπορούν να προβούν σε αμοιβαίες ειδοποιήσεις για κακές πρακτικές που έχουν εντοπίσει και οι οποίες ενδέχεται να εξαπλωθούν σε άλλες χώρες.

 

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ