“Happy birthday to…” Facebook! (pics & vid)

Της Μαρίας Χριστοδούλου

Σαν σήμερα δε γιορτάζει μόνο ο Ισίδωρος και ο Ιάσιμος, έχει γενέθλια και το Facebook.

Πέντε Αμερικανοί φοιτητές (Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz και Chris Hughes ), στις 4 Φεβρουαρίου του 2004 «ανέβασαν» για πρώτη φορά στο διαδίκτυο το thefacebok.com αλλάζοντας τον τρόπο επικοινωνίας εκατομμυρίων ανθρώπων.

Σήμερα οι χρήστες του Facebook αγγίζουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ενώ ο Μάρκ Ζούκερμπεργκ, ένας από τους αρχικούς ιδιοκτήτες βρίσκεται ανάμεσα στους 20 πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Προδοσίες, πισώπλατα μαχαιρώματα και διαλυμένες φιλίες πίσω από τη δημιουργία του Facebook.

Όλα ξεκίνησαν στις 28 Οκτωβρίου του 2003, μία νύχτα που ο Μαρκ είχε πιει «λιγάκι παραπάνω».

Εκείνη τη νύχτα, ο Ζούκερμπεργκ έστησε την ιστοσελίδα «Facemash». Φιλοξενούσε φωτογραφίες όλων των φοιτητών του Χάρβαρντ και κάθε επισκέπτης μπορούσε να ψηφίσει ποιον θεωρούσε πιο ωραίο μεταξύ δύο ατόμων.Η ιστοσελίδα είχε τόση επισκεψιμότητα, που έριξε τον σέρβερ του πανεπιστημίου.

Ήταν η πρώτη αποτυχημένη απόπειρα για κοινωνική δικτύωση που γέννησε την ιδέα για το Facebook.

Τον Ιανουάριο του 2004, ο Ζούκερμπεργκ άρχισε να γράφει τον κώδικα για το «The Facebook» και στις 4 Φεβρουαρίου, η ιστοσελίδα ήταν πραγματικότητα.

Μέλος μπορούσε να γίνει μόνος όποιος φοιτούσε στο Χάρβαρντ και πολύ γρήγορα, όλοι είχαν αποκτήσει το δικό τους προφίλ. Μέσα στις πρώτες 24 ώρες, περισσότερα από 1.200 άτομα είχαν γίνει μέλη.

Μόλις 6 μέρες είχαν περάσει, όταν τρεις φοιτητές κατηγόρησαν τον Ζούκερμπεργκ , ότι τους έκλεψε την ιδέα.

Οι αδελφοί Κάμερον και Τάιλερ Γουίνκλβος, μαζί με τον Ντίβια Ναρέντρα, είχαν ζητήσει απ’ τον Ζούκερμπεργκ να γράψει τον κώδικα για την ιστοσελίδα «HarvardConnection», που παρουσίαζε πολλά κοινά στοιχεία με το «Facebook».

Κι έτσι ξεκίνησαν οι δικαστικές μάχες και η ιστορία που κρύβεται πίσω από το Facebook και τον Zoύκερμπεργκ την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε στην ταινία «The Social Network» που πολλοί όμως υποστήριξαν ότι παραποιεί τα γεγονότα.

Το μόνο σίγουρο είναι πως από το 2007 ο Ζούκερμπεργκ ήταν ήδη εκατομμυριούχος

Kριτική στο Facebook από την Google

Σε συνέντευξη του στο Business Insider ο αντιπρόεδρος του Google, Brantley Horowitz, πριν αποκαλύψει την δική του οπτική για το πως θα πρέπει να είναι οι διαφημίσεις σε ένα κοινωνικό δίκτυο, άσκησε σκληρή κριτική στο Facebook τονίζοντας πως οι πρακτικές που ακολουθεί στο συγκεκριμένο θέμα θα έπρεπε να ανήκουν στο παρελθόν.

Ο Horowitz δήλωσε πως «οι διαφημίσεις στο Facebook είναι σαν ένας πωλητή σάντουιτς να διακόπτει δύο ανθρώπους που συζητούν προσπαθώντας να τους πουλήσει φαγητό. Εγώ ο ίδιος προσπαθώ να επικοινωνήσω σε αυτόν τον ιερό χώρο της κοινωνικής δικτύωσης και δεν έχει σημασία αν μου αρέσει (λογοπαίγνιο με τη λέξη Like) το σάντουιτς ή αν έχει την αγαπημένη μου μουστάρδα, σημασία έχει ότι η προσπαθεί να μου το πουλήσει την πλέον ακατάλληλη στιγμή»

Το Google+, σύμφωνα με μετρήσεις της ίδιας της εταιρίας, έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να προσελκύσει 100 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες το μήνα, ενώ το Facebook πρόσφατα κατάφερε να ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο χρήστες το μήνα. Σύμφωνα με τον Horowitz «η μέχρι στιγμής πορεία του Google+ είναι παραπάνω από ικανοποιητική, όμως ακόμα δεν έχει καταφέρει να γίνει το μέρος που θα ευχηθεί κάποιος χρόνια πολλά σε ένα φίλο του».


Τα δέκα χρόνια που άλλαξαν τον τρόπο που επικοινωνούμε – Διαβάστε το μήνυμα του Ζούκερμπέργκερ εδώ

“Σήμερα είναι η επέτειος 10 χρόνων λειτουργίας του Facebook. Ήταν για μένα μέχρι σήμερα ένα καταπληκτικό ταξίδι κι είμαι ευγνώμων που το έζησα! Είναι σπάνιο πράγμα να μπορείς να προσεγγίσεις τις ζωές τόσων πολλών ανθρώπων και προσπαθώ να θυμίζω στον εαυτό μου ότι πρέπει κάθε μέρα να κάνω το καλύτερο που μπορώ και με όσο γίνεται μεγαλύτερη επίδραση.Ο κόσμος συχνά με ρωτάει αν ήξερα μέχρι που θα έφτανε το Facebook. Σε καμία περίπτωση!Θυμάμαι ένα βράδυ στο πανεπιστήμιο, όταν παραγγείλαμε πίτσα με φίλους, λίγο μετά αφότου είχα ανοίξει το Facebook. Τους  είπα πόσο ενθουσιασμένος ήμουν που κατάφερα να βοηθήσω στην κοινωνική δικτύωση μέσα στη σχολική μας κοινότητα κι ότι κάποιος έπρεπε μια μέρα να συνενώσει με  αντίστοιχο τρόπο ολόκληρο τον κόσμο.Πάντα πίστευα ότι είναι πολύ σημαντικό το να δίνεις στους ανθρώπους την δύναμη να μοιράζονται πράγματα και να παραμένουν ενωμένοι φτιάχοντας την κοινωνία τους όπως οι ίδιοι τη θέλουν.Όταν κοιτάζω πίσω στα τελευταία 10 χρόνια, μια ερώτηση που υπβάλλω στον εαυτό μου είναι: γιατί ήμασταν εμείς εκείνοι που φτιάξαμε αυτό το πράγμα; Ήμασταν απλοί φοιτητές! Είχαμε λίγοτερους πόρους από άλλες μεγάλες εταιρίες. Θα μπορούσαν να το έκαναν εκείνοι αν επικεντρώνονταν σε αυτό το ζητούμενο. Η μόνη απάντηση που μπορώ να σκεφτώ είναι: πολύ απλά νοιαστήκαμε περισσότερο.Εμείς κτίζαμε την ώρα που κάποιοι αμφισβητούσαν το πόσο σημαντικό είναι να ενώνεις τον κόσμο και την ώρα που εκείνοι αμφισβητούσαν τη βιωσιμότητά του, εσείς φτιάχνατε σχέσεις που θα κρατούσαν!Απλά θέλαμε να ενώσουμε τον κόσμο περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Και συνεχίζουμε να το κάνουμε μέχρι σήμερα.Γι’αυτό κι είμαι πολύ πιο ενθουσιασμένος για τα επόμενα 10 χρόνια, αντί για τα προηγούμενα. Τα πρώτα 10 χρόνια αναλώθηκαν στο να στηριχτεί αυτό το δίκτυο σωστά. Τώρα, έχουμε τους πόρους να βοηθήσουμε τους ανθρώπους ανά το παγκόσμιο να λύσουν πολύ πιο μεγάλα και σημαντικά προβλήματα.Σήμερα, πρόσβαση στο διαδύκτιο απολαμβάνει μόνο το ένα-τρίτο του πληθυσμού στον πλανήτη. Στην επόμενη δεκαετία, έχουμε την ευκαιρία και την ευθύνη να συνενώσουμε και τα υπόλοιπα δύο-τρίτα. Σήμερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται κυρίως για να μοιράζονται οι ανθρώποι προσωπικές στιγμές. Στην επόμενη δεκαετία, θα τα χρησιμοποιούμε για να βρίσκουμε απαντήσεις και να λύνουμε πολύπλοκα προβλήματα. Σήμερα, έχουμε μόνο λίγους τρόπους για να μοιραζόμαστε τις εμπειρίες μας. Στην επόμενη δεκαετία, η τεχνολογία θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε πολύ περισσότερους τρόπους για να συλλάβουμε και να διαδώσουμε νέες εμπειρίες. Είναι φανταστικό να βλέπεις πως όλοι εσείς χρησιμοποιήσατε τα εργαλεία μας για να φτιάξετε μια πραγματική κοινότητα. Μοιραστήκατε χαρούμενες αλλά και επίπονες στιγμές. Ξεκινήσατε καινούριες οικογένειες και κρατήσατε τις υφιστάμενες ενωμένες. Δημιουργήσατε καινούριες υπηρεσίες και φτιάξατε μικρές επιχειρήσεις. Βοηθήσατε ο ένας τον άλλο με πάρα πολλούς τρόπους.Είμαι ευγνωμονών που μπόρεσα και σας βοήθησα να φτιάξετε αυτά τα εργαλεία και νιώθω μεγάλη ευθύνη να κάνω ότι μπορώ για να σας υπηρετήσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.Σας ευχαριστώ που μου επιτρέψατε να είμαι μέρος αυτού του ταξιδιού!”


Facebook: To “χρυσωρυχείο” των προσωπικών μας δεδομένων

Ξέρει τα πάντα για τη ζωή σας: από το πού μένετε, σε ποιο σχολείο φοιτήσατε και πόσων ετών είστε, μέχρι το αν έχετε δεσμό, ποιες ταινίες σας αρέσουν και πού πήγατε διακοπές το περασμένο καλοκαίρι. Τώρα, το facebook έχει βαλθεί να μπει μέσα στο μυαλό σας αλλά και στην οθόνη του υπολογιστή σας, καταγράφοντας λεπτό προς λεπτό τι κάνετε στο κοινωνικό δίκτυο.Το facebook αποτελεί ένα πραγματικό χρυσωρυχείο προσωπικών δεδομένων τα οποία αξιοποιεί εμπορικά «μεταπωλώντας» τα σε εταιρείες μάρκετινγκ.

Facebook: H αξία του στη ζωή μας κι ο εθισμός

Σύμφωνα με το Αμερικάνο ψυχολόγο Abraham Maslow, κάθε άνθρωπος έχει τρεις βασικές ανάγκες, την αγάπη, την στοργή και ανάγκη να ανήκει κάπου. Όλοι από εμάς απαιτούμε την αίσθηση της αυτοεκτίμησης και αξίας και αυτό ακριβώς προωθεί το κάθε Facebook προφίλ.

Για κάθε μέσο χρήστη, το προφίλ του είναι το τέλειο εργαλείο για να διαδίδει στον κόσμο τα ενδιαφέροντα, σκέψεις, τις φιλοσοφίες, όπως και τα καθημερινά events του κάθε χρήστη.

Όλοι μας έχουμε της αίσθηση της περιέργειας που μας ωθεί στο να μάθουμε τι γίνετε στην κοινωνικό μας δίκτυο, στην γειτονιά μας, στο γραφείο μας, ακόμα και στους ανταγωνιστές μας. Το Facebook αφήνει στους χρήστες να γίνονται γνωστές οι δραστηριότητες των φίλων. 

Eίναι ένα ανοιχτό βιβλίο, που μπήκε στη ζωή μας για να αλλάξει τον τρόπο επικοινωνίας μας. Οι ντροπαλοί, κάνουν νέους φίλους και αισθάνονται ότι αξίζουν κάτι, ενώ οι πολυάσχολοι πάντα μπορούν να μένουν συνδεμένοι με όλους τους γνωστούς και φίλους τους.

Το Facebook είναι δεν είναι μόνο η σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, που άλλαξε τον τρόπο που επικοινωνούν εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο αλλά αποτελεί σπάνια ιστορία επιτυχίας στον τεχνολογικό κλάδο. 

Δείτε το βίντεο – αφιέρωμα του Forbes για τα 10 χρόνια Facebook:

Και επί ευκαιρίας των γενεθλίων του σας παρουσιάζουμε 8 κοινούς μύθους για το Facebook όπως αναγράφονται από την ίδια τη σελίδα:

Υπάρχει ποτέ περίπτωση το Facebook να σταματήσει να είναι δωρεάν;

Όχι. Το Facebook θα παραμείνει πάντα δωρεάν για όλους.

Μήπως οι διαφημιστές έχουν πρόσβαση στις προσωπικές μου πληροφορίες;

Όχι. Το σύστημά μας κάνει ανώνυμα τη στόχευση διαφημίσεων, χωρίς να κοινοποιεί προσωπικά αναγνωρίσιμα δεδομένα στους διαφημιστές. Αν κάποιος διαφημιστής επιλέξει δημογραφική στόχευση για τις διαφημίσεις του, το σύστημά μας αντιστοιχίζει αυτόματα αυτές τις διαφημίσεις στο κατάλληλο κοινό. Ο διαφημιστής λαμβάνει μόνο ανώνυμες, συγκεντρωτικές αναφορές που τον ενημερώνουν ότι οι διαφημίσεις του προβλήθηκαν στις ομάδες που είχε στοχεύσει.

Μήπως πουλάει τις πληροφορίες μου το Facebook;

Όχι. Εσείς ελέγχετε πώς κοινοποιούνται οι πληροφορίες σας. Δεν κοινοποιούμε τις προσωπικές σας πληροφορίες σε άτομα ή υπηρεσίες που δεν θέλετε. Δεν παρέχουμε στους διαφημιστές πρόσβαση στις προσωπικές σας πληροφορίες. Δεν πουλάμε και δε θα πουλήσουμε ποτέ σε κανέναν καμία από τις πληροφορίες σας.

Μπορεί κάποιος να καταλάβει αν έχω δει το Χρονολόγιό του;

Όχι, στο Facebook δεν μπορείτε να παρακολουθείτε ποιος βλέπει το Χρονολόγιό σας. Ούτε εφαρμογές τρίτων δίνουν αυτή τη δυνατότητα. Αν εντοπίσετε κάποια εφαρμογή που ισχυρίζεται ότι προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, αναφέρετέ τη.

Μπορώ να μάθω ποιος βλέπει το Χρονολόγιό μου ή πόσο συχνά το βλέπουν;

Όχι, το Facebook δεν παρέχει τη δυνατότητα να παρακολουθείτε ποιος βλέπει το Χρονολόγιο ή τις δημοσιεύσεις σας (π.χ. τις φωτογραφίες σας). Αυτή η δυνατότητα δεν παρέχεται ούτε από εφαρμογές τρίτων. Αν εντοπίσετε κάποια εφαρμογή που ισχυρίζεται ότι μπορεί να σας δείξει ποιος βλέπει το Χρονολόγιο ή τις δημοσιεύσεις σας, υποβάλετε αναφορά.

Μπορούν οι άλλοι να δουν στο Χρονολόγιό μου τα προσωπικά μου μηνύματα;

Όχι. Τα προσωπικά μηνύματα εμφανίζονται μόνο στα Εισερχόμενά σας. Μάθετε περισσότερα σχετικά με το τι εμφανίζεται στο Χρονολόγιό σας..

Ποια προσωπικά δεδομένα κοινοποιούνται στους ιστοτόπους που χρησιμοποιούν κοινωνικά πρόσθετα;

Κανένα από τα δεδομένα σας (το όνομά σας, οι βασικές πληροφορίες, τι σας αρέσει, οι φίλοι σας, τι τους αρέσει, τι προτείνουν) δεν κοινοποιείται στους εξωτερικούς ιστοτόπους που επισκέπτεστε με κοινωνικό πρόσθετο. Καθώς οι συγκεκριμένοι ιστότοποι έχουν παραχωρήσει αυτόν το χώρο στο Facebook, ούτε λαμβάνουν ούτε αλληλεπιδρούν με τις πληροφορίες που περιέχονται ή μεταδίδονται εκεί. Ομοίως, καμία προσωπική πληροφορία σχετικά με τις ενέργειές σας δεν παρέχεται σε διαφημιστές, ούτε στο Facebook ούτε σε άλλους ιστοτόπους.

Η εφαρμογή που χρησιμοποιώ μου λέει ότι πρέπει να κατεβάσω κάτι, να συμπληρώσω μια έρευνα ή να συνδεθώ ξανά στο Facebook, για να δω ειδικό περιεχόμενο;

Όχι. Οι εφαρμογές δεν πρέπει ποτέ να σας αναγκάζουν να συνδεθείτε ξανά, να συμπληρώσετε μια έρευνα, να συμμετάσχετε σε μια προώθηση, να κατεβάσετε μια γραμμή εργαλείων ή να κάνετε οποιαδήποτε άλλη άσχετη ενέργεια. Το μόνο που μπορεί να σας ζητήσει μια εφαρμογή για να δείτε το περιεχόμενό της είναι να δηλώσετε ότι σας αρέσει η σελίδα προφίλ της.

Χρόνια πολλά στο Facebook λοιπόν!

Πηγές: news247.gr Eπίσημος συνεργάτης του 24Η, news.gr, tanea.gr, Euronews, Facebook