“Ισχυρή παιδεία η άμυνα στην κρίση”

 

Μια παιδεία σύγχρονη, ισχυρή, ανθρωποκεντρική, σταθερά προσανατολισμένη η οποία υπηρετεί τις ανάγκες των ανθρώπων και των κοινωνιών, τόνισε ο Πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου, σε χαιρετισμό του στην  αποψινή τελετή αποφοίτησης του Πανεπιστημίου Κύπρου.

“Ιδιαίτερα σε μια πατρίδα, όπως η δική μας, που μαστίζεται εδώ και 38 χρόνια από τη συνεχιζόμενη  τουρκική στρατιωτική κατοχή, η παιδεία μπορεί και πρέπει να συντηρεί το αδούλωτο αγωνιστικό φρόνημα για την απελευθέρωση και την αποκατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών για όλους τους νομίμους κατοίκους της Κύπρου,» σημείωσε ο κ. Ομήρου.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής, στη σημερινή εποχή των τεχνολογικών αλλαγών, της πλημμυρίδας των γνώσεων και των πληροφοριών αλλά και μιας άναρχης και απάνθρωπης παγκοσμιοποίησης, η παιδεία αποτελεί σταθερό, αναλλοίωτο και υπέρτατο αγαθό που μπορεί να εξανθρωπίζει τις κοινωνίες και να σφυρηλατεί τους άτυπους δεσμούς που συνδέουν τους ανθρώπους, καλλιεργούν την πνευματική ανάπτυξη και υπηρετούν διαχρονικά άφθορες αρχές και αξίες.  

Η χρηματοοικονομική κρίση, πρόσθεσε, “έφερε ξανά στο μυαλό μας την παράνοια της ανεξέλεγκτης εξουσίας, της συγκέντρωσης πλούτου, πολιτικής, δημοσιογραφικής και στρατιωτικής εξουσίας”, αλλά και “της μη ελεγχόμενης εξουσίας που δεν υπολογίζει και δεν δίνει λόγο σε κανένα, που δεν υπόκειται σε κανενός είδους δημοκρατικό έλεγχο και όπου ο πολίτης έχει περιθωριοποιηθεί, είναι αδύναμος και χειραγωγείται μέσω της παραπληροφόρησης, του φόβου ή ακόμα και του καταναγκασμού”.

Ανέφερε ότι “στην Κύπρο βρισκόμαστε αναμφίβολα σε ένα οριακό σημείο ως προς τις εκπαιδευτικές κατευθύνσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της παιδείας μας” και πρόσθεσε ότι “ο τομέας της παιδείας αντιμετωπίζει συνεχώς νέες προκλήσεις μέσα στο αντιπαρατιθέμενο κλίμα που δημιουργεί η παγκοσμιοποίηση από τη μια και η αντίσταση του έθνους-κράτους από την άλλη”.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής, “είναι αναγκαία η ανάπτυξη ενός εθνικού δημοκρατικού διαλόγου μακριά από λαϊκισμούς και δημαγωγία, στερεότυπα και  ιδεολογήματα, για την υιοθέτηση πολιτικών που θα ανυψώσουν την παιδεία στο βάθρο που της αρμόζει μέσα στην κυπριακή κοινωνία”.

Η ποσοτική διεύρυνση, συνέχισε, “πρέπει να συμβαδίσει με την ποιοτική επέκταση, τις ανάγκες της νέας εποχής, το σεβασμό της ιστορίας, του πολιτισμού και της εθνικής μας καταγωγής αλλά και της επιταγής για εκσυγχρονισμό και μεταρρυθμίσεις”.

Ανέφερε επίσης ότι η παιδεία του χτες αφορούσε προετοιμασία για τη βιομηχανική οργάνωση της κοινωνίας, ενώ “η παιδεία του σήμερα πρέπει να στοχεύει στην προετοιμασία για την κοινωνία της πληροφορικής και το μεταβιομηχανικό πολιτισμό του 21ου αιώνα”.  

“Οι κοινωνίες που διαπλέκονται στην ολοένα και πιο ενοποιημένη Ευρωπαϊκή Ένωση, οφείλουν να καλλιεργούν τόσο την εθνική τους ιδιαιτερότητα όσο και τις αρχές της πολυεθνικής συλλογικότητας, της πολυπολιτισμικής δράσης, της πολυφυλετικής ανοχής και συνεργασίας”, κατέληξε ο κ. Ομήρου.