Ελλάδα: Καθίζηση στην αγορά καλλυντικών κατά 200 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της κρίσης

H αγορά να έχει υποστεί απώλειες κατά 200 εκατ. ευρώ περίπου μέσα στην τετραετία της κρίσης και την αγορά πλέον να διαμορφώνεται στα πέριξ του μισού δισ. ευρώ στις τιμές χονδρικής.

Τα προϊόντα μακιγιάζ έχουν εμφανίσει τη μεγαλύτερη πτώση την τετραετία 2009-2012, με τα αρώματα – κολόνιες να ακολουθούν. Σημειώνεται ότι, τα super market κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στη διανομή των εξεταζόμενων κατηγοριών το 2012, ακολουθούμενα από τα καταστήματα καλλυντικών και τα πολυκαταστήματα, σημαντικό μέρος των οποίων αποτελούν τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ).

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη που εκπόνησε η ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ, για τον κλάδο των καλλυντικών το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς καλλυντικών εκτιμάται ότι ανήλθε σε 516 εκατ. ευρώ (τιμές χονδρικής) το 2012, με το μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής να διαμορφώνεται αρνητικός στο -11%, την τετραετία 2009-2012. Σημειωτέον ότι το αντίστοιχο νούμερο το 2009 κυμαινόταν σε επίπεδα λίγο υψηλότερα των 700 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον εκτιμάται ότι, συνολικά ο κλάδος θα συνεχίσει την πτωτική του πορεία και το 2013, η οποία θα διαμορφωθεί σε επίπεδα της τάξης του 4% – 6% (αξία, σε τιμές χονδρικής). Από τις εξεταζόμενες κατηγορίες καλλυντικών, τα προϊόντα μακιγιάζ προβλέπεται ότι θα έχουν τη μεγαλύτερη μείωση το 2013/2012.
Από το 2014, αναμένονται τάσεις σταθεροποίησης της αγοράς, με την προϋπόθεση ότι θα βελτιωθούν οι οικονομικές συνθήκες της χώρας, οι οποίες καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την πορεία της, καθώς πρόκειται για προϊόντα, τα οποία στην πλειοψηφία τους δεν θεωρούνται «πρώτης ανάγκης» και παρουσιάζουν ελαστικότητα στη ζήτηση.

Η αγορά απαρτίζεται από σημαντικό αριθμό εισαγωγικών επιχειρήσεων, με ορισμένες εξ αυτών να είναι μεγάλου μεγέθους, θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών, καθώς και από σχετικά περιορισμένο αριθμό παραγωγικών επιχειρήσεων, με κύρια δραστηριότητα στην παραγωγή καλλυντικών και με δευτερεύουσα στις εισαγωγές.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου είναι έντονος λόγω της προσπάθειας αύξησης του μεριδίου τους στην εγχώρια αγορά, της προσφοράς προϊόντων με υψηλό βαθμό διαφοροποίησης και των ενεργειών για την αποτελεσματικότερη τοποθέτηση στο ράφι των αλυσίδων λιανικού εμπορίου και πολυκαταστημάτων.

Η ευρωπαϊκή αγορά

Όσον αφορά στην ευρωπαϊκή αγορά, το μέγεθός της (σε τιμές καταναλωτή) ανήλθε σε 71,15 δισ. ευρώ περίπου, το 2011, παρουσιάζοντας οριακή μείωση 0,2% σε σχέση με το 2010.

Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η συνολική παραγωγή (σε αξία) των καλλυντικών στην ΕΕ-27 εκτιμάται σε 26,97 δισ. ευρώ το 2011, παρουσιάζοντας αύξηση 5,2%, συγκριτικά με το 2010. Αντίστοιχα, οι εισαγωγές καλλυντικών (σε αξία) υπολογίζονται σε 3,4 δισ. ευρώ το 2011, παρουσιάζοντας αύξηση 1,5%, συγκριτικά με το 2010, ενώ οι εξαγωγές παρουσίασαν αύξηση 12,4% και διαμορφώθηκαν σε 13,8 δισ. ευρώ το 2011.

Πηγή: newmoney.gr