Λεπτομέρειες για τον Κώδικα συμπεριφοράς Δανειοληπτών

{loadposition ba_textlink}

Ο κώδικας συμπεριφοράς της Κεντρικής Τράπεζας αφορά τον χειρισμό Δανειοληπτών που αντιμετωπίζουν Οικονομικές Δυσκολίες.

Η διαδικασία αναδιάρθρωσης των δανείων έχει έξι στάδια. Σκοπός του κώδικα είναι να κατανοήσουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους κατά τις συναλλαγές τους με τα πιστωτικά ιδρύματα για τις αναδιαρθρώσεις.

Ο κώδικας εφαρμόζεται από τα πιστωτικά ιδρύματα για τους ιδιώτες και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις δηλαδή μέχρι 9 εργαζόμενους και με ετήσιο κύκλο εργασιών ή σύνολο ισολογισμού μέχρι 2 εκατ. Ευρώ. Επίσης για τις μικρές επιχειρήσεις ισχύουν μέχρι 49 υπάλληλοι και ετήσιο κύκλο εργασιών ή ισολογισμού μέχρι 10 εκατομμύρια ευρώ. Προϋπόθεση να τους έχει παραχωρηθεί δάνειο με σύνολο υπολοίπων μέχρι 1 εκατομμύριο ευρώ.

Τα 6 Στάδια είναι τα ακόλουθα:

1)Επικοινωνία πιστωτικού ιδρύματος με εσάς και πώς να ενεργήσετε

α) Επικοινωνία λόγω πρώτων καθυστερήσεων
Εάν λογαριασμός δανείου σας παρουσιάσει καθυστερήσεις, το πιστωτικό ίδρυμα οφείλει να σας τηλεφωνήσει εντός των πρώτων 20 ημερών από την ημερομηνία που το δάνειο σας παρουσίασε καθυστερήσεις. Εάν λογαριασμός δανείου σας παρουσιάσει καθυστερήσεις και οι καθυστερήσεις παραμείνουν για διάρκεια 31 ημερών, το πιστωτικό σας ίδρυμα πρέπει να ενημερώσει εσάς και τυχόν εγγυητές σας, μέσω επιστολής, για την κατάσταση του λογαριασμού σας.

β) Επικοινωνία λόγω καθυστερήσεων μέσου βαθμού
Όταν οι καθυστερήσεις σε λογαριασμό δανείου σας φθάσουν τις 60 ημέρες

γ) Επικοινωνία λόγω σοβαρών καθυστερήσεων
Όταν οι καθυστερήσεις σε λογαριασμό δανείου σας φθάσουν ή έχουν ξεπεράσει τις 90 ημέρες

i) Ταξινόμηση δανειολήπτη σε «μη συνεργάσιμο»
Ως μη συνεργάσιμος θεωρείται εάν δεν αποκαλύψετε πλήρως και με ειλικρίνεια ή καθυστερήσετε να το πράξετε
δεν επικοινωνείτε με το πιστωτικό ίδρυμα εντός 14 ημερών από την ημερομηνία πρότασης σχεδίου
έχουν παρέλθει 90 ημέρες και αποτυγχάνετε να αποπληρώσετε τις δόσεις σας και δεν επικοινωνείτε ούτε ανταποκρίνεστε στις ειδοποιήσεις από το πιστωτικό ίδρυμα ή δεν συνεργάζεστε με το πιστωτικό ίδρυμα για να ετοιμαστεί σχέδιο αναδιάρθρωσης

δ) Επικοινωνία με μη συνεργάσιμους δανειολήπτες
Σε περίπτωση ταξινόμησής σας σε μη συνεργάσιμο, το πιστωτικό ίδρυμα πρέπει να ειδοποιήσει εσάς και τυχόν εγγυητές σας, μέσω επιστολής

2) Προσκόμιση στοιχείων και πληροφοριών
Τα πιστωτικά ιδρύματα έχουν το δικαίωμα και την υποχρέωση να ζητήσουν από εσάς και τυχόν εγγυητές σας (εφόσον το πιστωτικό ίδρυμα βασίζεται σε αυτούς για αποπληρωμή του δανείου σας) επαρκείς, πλήρεις και ακριβείς πληροφορίες αναφορικά με την οικονομική σας κατάσταση και αυτή των εγγυητών σας, οι οποίες είναι απαραίτητες για αξιολόγηση της οικονομικής σας κατάστασης

3) Αξιολόγηση των οικονομικών δεδομένων σας
Το πιστωτικό ίδρυμα πρέπει, σύμφωνα με τον Κώδικα, να αξιολογήσει τις πληροφορίες που έχετε προσκομίσει εσείς και τυχόν εγγυητές σας εντός ενός μηνός εάν είστε ιδιώτης και εντός δύο μηνών για περιπτώσεις εταιριών (με δυνατότητα παράτασης μέχρι 14 ημέρες). Το πιστωτικό ίδρυμα πρέπει, επίσης, να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να συνεργαστεί μαζί σας καθ ‘όλη τη διαδικασία αξιολόγησης

4) Μελέτη επιλογών αναδιάρθρωσης
Το πιστωτικό ίδρυμα, αφού αξιολογήσει τις προσκομισθέντες οικονομικές πληροφορίες, θα πρέπει να διερευνήσει όλες τις πιθανές επιλογές αναδιάρθρωσης που δύναται να είναι κατάλληλες για τη δική σας περίπτωση ή της εταιρίας σας.

5) Πρόταση σχεδίου αναδιάρθρωσης
Ακολούθως της μελέτης των επιλογών αναδιάρθρωσης, το πιστωτικό ίδρυμα πρέπει να προσπαθήσει να εξεύρει ένα τουλάχιστον βιώσιμο σχέδιο αναδιάρθρωσης κατάλληλο για τη δική σας περίπτωση.
Το πιστωτικό ίδρυμα οφείλει να ολοκληρώσει την αξιολόγησή σας ή της εταιρίας σας και να σας ενημερώσει προφορικώς επί του προτεινόμενου σχεδίου αναδιάρθρωσης ή ότι δεν εξηύρε σχέδιο αναδιάρθρωσης εντός ενός μηνός για ιδιώτες ή εντός δύο μηνών για εταιρίες Παρά το γεγονός ότι το πιστωτικό ίδρυμά σας οφείλει να εξετάσει τέτοιες επιλογές αναδιάρθρωσης, ΔΕΝ υποχρεούται να σας προτείνει μια τέτοια ρύθμιση. Οδηγός Κώδικα Συμπεριφοράς 7 από την ημερομηνία παραλαβής όλων των απαιτούμενων πληροφοριών

6) Διαδικασία επίλυσης διαφορών
Σε περίπτωση όπου είτε απορρίψατε το σχέδιο αναδιάρθρωσης που πρότεινε το πιστωτικό ίδρυμα, είτε το πιστωτικό δεν εξηύρε βιώσιμο σχέδιο αναδιάρθρωσης για την περίπτωσή σας, έχετε το δικαίωμα για υποβολή ένστασης στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών του πιστωτικού ιδρύματος
Η Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών οφείλει, εντός δύο μηνών, να εξετάσει την ένσταση σας

Είναι ανοιχτός ο κώδικας προς το κοινό σε μορφή pdf από το site της Κεντρικής Τράπεζας με όλες τις λεπτομέρειες εδώ