Μ. Κεραυνός: Διανύουμε κρίση οικονομικής προσιτότητας στη στέγαση

Η Κυβέρνηση αναγνωρίζει το σοβαρό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και δίνει προτεραιότητα στην επίλυση του στεγαστικού, διαμηνύει ο ΥΠΟΙΚ, εστιάζοντας σε μέτρα που οδηγούν σε αύξηση της προσφοράς και προκαλούν μικρό δημοσιονομικό κόστος – Πώς μια επαναξιολόγηση από τις τράπεζες της επιτοκιακής τους πολιτικής θα έδινε περαιτέρω ώθηση στον τομέα των ακινήτων.

«Οι τομείς των ακινήτων και της ανάπτυξης γης αποτελούν βασικούς πυλώνες της οικονομικής µας στρατηγικής» τονίζει ο Υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός, υποδεικνύοντας πως «η ενσωμάτωσή τους στη συνολική στρατηγική ανάπτυξης είναι καθοριστική για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων οικονομικών στόχων της χώρας». Σημειώνει, ωστόσο, πως «η ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής την τελευταία διετία έχει μειώσει το διαθέσιμο εισόδημα, το οποίο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για απόκτηση ή ενοικίαση κατοικίας», υπογραμμίζοντας πως αυτή την περίοδο διανύουμε «µια κρίση οικονομικής προσιτότητας για στέγαση».

Σε συνέντευξή του στο The Golden List of Real Estate, ο Υπουργός Οικονοµικών αναλύει την πορεία της κυπριακής οικονοµίας και, αξιολογώντας τις επιδόσεις της εγχώριας αγοράς ακινήτων, επικεντρώνεται στο πολυσυζητηµένο κεφάλαιο «προσιτή στέγη». ∆ηλώνει ευθέως πως τα υψηλά επιτόκια, σε συνδυασµό µε τα αυξηµένα κατασκευαστικά κόστη, καθιστούν δύσκολη την απόκτηση κατοικίας και µιλά για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραµατίζουν οι τράπεζες καθώς και τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση. Αναφέρεται, ακόµα, στα αναπτυξιακά έργα που προωθούνται και στη σηµασία του Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας στο δρόµο προς την πράσινη µετάβαση, ενώ περιγράφει τα όσα δροµολογούνται στο πλαίσιο της φορολογικής µεταρρύθµισης, απαντώντας στο τι αναµένει τον κατασκευαστικό κλάδο. Τέλος, σηµειώνει τα µεγάλα οφέλη που σηµατοδοτεί η λειτουργία γραφείου της ΕΤΕπ στην Κύπρο.

Πώς αξιολογείτε την υφιστάµενη εικόνα της κυπριακής οικονοµίας και την πορεία της το πρώτο εξάµηνο του 2024;

Η κυπριακή οικονοµία, µετά την επιβράδυνση το 2023, µε ρυθµό ανάπτυξης 2,5%, δείχνει σηµάδια ανάκαµψης, µε τον ρυθµό ανάπτυξης του ΑΕΠ να επιταχύνει στο 3,4% κατά το 1ο τρίµηνο. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από την εσωτερική ζήτηση και ειδικά την κατανάλωση, η οποία παραµένει ένας από τους δυνατούς µοχλούς ανάπτυξης. Από τοµεακής πλευράς, η ανάπτυξη κατά το πρώτο τρίµηνο είναι ευρείας βάσης, µε όλους τους τοµείς να σηµειώνουν αύξηση, εξαιρουµένου του τοµέα «Χρηµατοπιστωτικές και Ασφαλιστικές ∆ραστηριότητες».

ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΕΤΑΙ Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ

Στο µέτωπο των τιµών, ο πληθωρισµός επιβραδύνεται µετά τη σταδιακή διόρθωση των τιµών του πετρελαίου, την εξοµάλυνση των τιµών των τροφίµων και τις προηγούµενες επιπτώσεις της σύσφιξης της νοµισµατικής πολιτικής.

Ο πληθωρισµός κατά το 1ο εξάµηνο του 2024 περιορίστηκε στο 2,1%, σε σύγκριση µε 4,6% και 7,8% κατά το 1ο εξάµηνο το 2023 και το 2022 αντίστοιχα. Παράλληλα, ο ∆είκτης Τιµών για αγορά «Ενέργειας»  παρουσίασε ετήσια ποσοστιαία µεταβολή ύψους 1,9% κατά την υπό αναφορά περίοδο, χαµηλότερη από την αύξηση που παρουσίασαν οι διεθνείς τιµές πετρελαίου, ύψους 5,1%, απόρροια των µέτρων που έλαβε η Κυβέρνηση για την αντιµετώπιση των πρόσφατων πληθωριστικών πιέσεων, δηλαδή µείωση των φόρων κατανάλωσης στα καύσιµα και επιχορήγηση των λογαριασµών ρεύµατος.

Είναι σηµαντικό επίσης να αναφερθεί ότι ο δοµικός πληθωρισµός, από τον οποίο εξαιρούνται τα εποχικά τρόφιµα καθώς και η «Ενέργεια», σηµείωσε αύξηση ύψους 2,2% κατά το 1ο εξάµηνο του 2024, σε σύγκριση µε ποσοστό 5,7% και 3,8% το 1ο εξάµηνο το 2023 και 2022 αντίστοιχα, ακολουθώντας σταθερά πτωτική πορεία. Οι εξελίξεις στην αγορά εργασίας δείχνουν ανθεκτικότητα και ευελιξία. Το ποσοστό ανεργίας το 2023 µειώθηκε σηµαντικά (στο 6,1%), µε το επίπεδο των κενών θέσεων να παραµένει υψηλό.

Ο αντίκτυπος από τον συνεχιζόµενο πόλεµο ήταν περιορισµένος, και το πρώτο τρίµηνο το ποσοστό ανεργίας µειώθηκε στο 6,0% σε σχέση µε 6,8% το αντίστοιχο τρίµηνο του 2023, γεγονός που καταδεικνύει περεταίρω µείωση κατά το 2024.

ΣΕ ΑΝΟΔΙΚΗ ΤΡΟΧΙΑ

Ποιες οι εκτιµήσεις σας µέχρι το τέλος του έτους;

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που είναι διαθέσιµα κατά το 1ο εξάµηνο του 2024, όπως και τους ποιοτικούς δείκτες, η κυπριακή οικονοµία είναι σε ανοδική τροχιά και αναµένεται για το 2024 να αναπτυχθεί µε ρυθµό γύρω στο 2,9%, να παρουσιάσει µείωση στον πληθωρισµό στο 2,5% και µείωση στο ποσοστό ανεργίας στο 5,8%.

ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ – ΖΗΤΗΣΗΣ

Διανύουµε, ταυτόχρονα, µια περίοδο που χαρακτηρίζεται από πολλαπλές προκλήσεις, όπως η γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή µας, το αυξημένο κόστος της ενέργειας και τα υψηλά επιτόκια. Πώς επηρεάζουν τον κλάδο των ακινήτων;

Όσον αφορά τον κλάδο των ακινήτων, οι διαθέσιµοι δείκτες τιµών κατοικιών δείχνουν ότι συνεχίζεται η αύξηση των τιµών κατοικιών, ωθούµενες κυρίως από τις αυξήσεις στις τιµές διαµερισµάτων. Η ζήτηση για τα ακίνητα είναι αυξηµένη, ενώ από την πλευρά της προσφοράς αυτή είναι περιορισµένη σε σχέση µε τα ψηλά επίπεδα ζήτησης. Η άνοδος των στεγαστικών επιτοκίων έχει επηρεάσει σηµαντικά τη ζήτηση νέων στεγαστικών δανείων.

ΣΕ ΡΟΛΟ – ΚΛΕΙΔΙ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ

Ειδικότερα, για το τελευταίο είχατε πολλάκις προβεί σε εκκλήσεις προς τις τράπεζες να επαναξιολογήσουν την επιτοκιακή τους πολιτική.

Το σχετικά υψηλό κόστος κατασκευής, παρόλο που οι τιµές των κατασκευαστικών υλικών σταθεροποιούνται, και τα υψηλά επιτόκια καθιστούν δύσκολο το θέµα της απόκτησης προσιτής στέγασης. Έχουµε µια κρίση οικονοµικής προσιτότητας για στέγαση στις πόλεις και τα περίχωρα κοντινά των πόλεων όπου υπάρχουν θέσεις εργασίας. Η ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής την τελευταία διετία έχει µειώσει το διαθέσιµο εισόδηµα, το οποίο µπορούσε να χρησιµοποιηθεί για απόκτηση ή ενοικίαση κατοικίας, κάτι που επιδεινώνει ακόµη περισσότερο τα πράγµατα.

Με βάση τα ψηλά κατασκευαστικά κόστη, τα όρια ως προς τις δυνατότητες της κατασκευαστικής βιοµηχανίας (διαθεσιµότητα κατασκευαστικών υλικών, έλλειψη προσωπικού), τα υψηλά επιτόκια, τη µείωση παραχώρησης δανείων από πιστωτικά ιδρύµατα, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην αξιολόγηση των µέτρων που οδηγούν σε αύξηση της προσφοράς και προκαλούν µικρό δηµοσιονοµικό κόστος. Μια επαναξιολόγηση από τις τράπεζες της επιτοκιακής τους πολιτικής θα µπορούσε να δώσει περαιτέρω ώθηση στον τοµέα, διότι θα µείωνε το κόστος δανεισµού και θα βοηθούσε την προσιτή στέγαση.

ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Κεντρικός άξονας της στρατηγικής του Υπουργείου Οικονοµικών είναι η δηµιουργία ενός νέου οικονοµικού µοντέλου ανάπτυξης που θα διευρύνει την παραγωγική βάση της οικονοµίας. Πώς εντάσσονται οι τοµείς των ακινήτων και ανάπτυξης γης σε αυτό το πλαίσιο και σε τι είδους αναπτυξιακά έργα και επενδύσεις προσανατολίζεται η Κυπριακή ∆ηµοκρατία;

Οι τοµείς των ακινήτων και της ανάπτυξης γης αποτελούν βασικούς πυλώνες της οικονοµικής µας στρατηγικής και η ενσωµάτωσή τους στη συνολική στρατηγική ανάπτυξης είναι καθοριστική για την επίτευξη των µακροπρόθεσµων οικονοµικών στόχων της χώρας, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονοµίας σε διεθνές επίπεδο. Βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης παραµένει η υιοθέτηση και εφαρµογή του ολοκληρωµένου και µακροχρόνιου µοντέλου βιώσιµης ανάπτυξης, «Όραµα 2035», µε προτεραιότητα την ολοκλήρωση των έργων που περιλαµβάνονται στο Σχέδιο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας καθώς και των συγχρηµατοδοτούµενων έργων από τα ∆ιαρθρωτικά Ταµεία.

Η Κυβέρνηση αναλαµβάνει µια σειρά από αναπτυξιακά έργα που καλύπτουν ένα ευρύ φάσµα τοµέων της κυπριακής οικονοµίας. Όπως έχω ήδη αναφέρει, ιδιαίτερη προτεραιότητα δίνεται στα έργα που αφορούν την ανάπτυξη υποδοµών, την περιβαλλοντική βιωσιµότητα, την υγεία, την εκπαίδευση, την ενέργεια και την τεχνολογία. Παράλληλα, προωθούνται και έργα που στοχεύουν στην αντιµετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται µε το µεταναστευτικό πρόβληµα. Ενδεικτικά, έχουν ολοκληρωθεί τα έργα City of Dreams και η Μαρίνα Λεµεσού, ενώ σε τροχιά υλοποίησης βρίσκονται τα έργα  PEC, Land of Tomorrow, a multi-purpose development in Agia Fyla, Limassol Greens, Engle Pine Golf Resort και άλλες µαρίνες.

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Η ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟΥ

Προχωρήσατε, σε συνεργασία µε άλλα αρµόδια υπουργεία, στη λήψη πρόσθετων µέτρων για προσέλκυση ξένων εταιρειών και υψηλής εξειδίκευσης εργαζοµένων. Η 3η Έκθεση Ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής Οικονοµίας του ΣΟΑΚ κατέγραφε, ωστόσο, πως η άφιξη µεγάλου αριθµού έχει οδηγήσει σε αυξηµένη ζήτηση για ακίνητα και, κατ’ επέκταση, σε ραγδαία αύξηση των τιµών τους. Ποιες ενέργειες γίνονται για εξισορρόπηση της κατάστασης;

Η αυξηµένη ζήτηση για ακίνητα και η ραγδαία αύξηση των τιµών τους είναι αναµενόµενη, σε περιόδους οικονοµικής ανάπτυξης και εισροής νέων επενδυτών, ξένων εταιρειών και εξειδικευµένου προσωπικού. Η Κυβέρνηση αναγνωρίζει το σοβαρό πρόβληµα που έχει δηµιουργηθεί, ιδίως στη Λεµεσό, και δίνει προτεραιότητα στην επίλυση του στεγαστικού προβλήµατος, µέσω της ενιαίας στεγαστικής πολιτικής που ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο του 2023. Η πολιτική αυτή περιλαµβάνει, µεταξύ άλλων, το Σχέδιο “Built to Rent” και αναθεωρηµένα πολεοδοµικά κίνητρα για τη δηµιουργία προσιτής στέγης. Επίσης, προωθείται η αύξηση του οικιστικού αποθέµατος µε νέες κατασκευές και ανακαινίσεις υπαρχόντων ακινήτων, µέσω του Σχεδίου «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω». Η εµπλοκή της ιδιωτικής οικοδοµικής βιοµηχανίας και η νέα ηλεκτρονική διαδικασία αδειών οικοδοµής από τον Ιούλιο του 2024 στοχεύουν στη µείωση της γραφειοκρατίας και την ταχεία αύξηση των διαθέσιµων κατοικιών, συµβάλλοντας στη σταθεροποίηση της αγοράς ακινήτων.

Παράλληλα, και ενώ γίνονται ενέργειες για προσέλκυση περισσότερων εταιρειών, υπάρχει σοβαρό ζήτηµα στη διαθεσιµότητα επαγγελµατικής στέγης, γεγονός που επηρεάζει βέβαια και τις εγχώριες επιχειρήσεις, δεδοµένης της έλλειψης γραφειακών χώρων. Ποια κίνητρα δίνονται για άµβλυνση του φαινοµένου;

Η Kυβέρνηση έχει αναγνωρίσει το σοβαρό πρόβληµα της έλλειψης επαγγελµατικής στέγης και έχει θέσει σε εφαρµογή διάφορα κίνητρα και στρατηγικές για την αντιµετώπισή του. Τα αναθεωρηµένα πολεοδοµικά κίνητρα για την αύξηση του οικιστικού αποθέµατος, µέσω νέων κατασκευών και ανακαινίσεων υπαρχόντων ακινήτων, στα οποία γίνεται αναφορά πιο πάνω, αναµένεται να βοηθήσουν στην αύξηση της προσφοράς επαγγελµατικής στέγης. Η νέα διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής και εξέτασης αιτήσεων για άδειες οικοδοµής στοχεύει στη µείωση της γραφειοκρατίας και την ταχεία έγκριση των οικοδοµικών έργων, επιταχύνοντας την κατασκευή νέων γραφειακών χώρων, όπως και ο νέος νόµος για στρατηγικές επενδύσεις. Επιπλέον, η Kυβέρνηση ενθαρρύνει τη συνεργασία µε την ιδιωτική οικοδοµική βιοµηχανία για την ανάπτυξη πολυλειτουργικών κτηρίων που συνδυάζουν επαγγελµατικούς και οικιστικούς χώρους. Αυτή η στρατηγική συµβάλλει στη δηµιουργία περισσότερων επαγγελµατικών χώρων και καλύπτει τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Παράλληλα, η Kυβέρνηση προωθεί και άλλα µέτρα για στήριξη των ΜµΕ, όπως η δηµιουργία του Εθνικού Οργανισµού Ανάπτυξης Επιχειρήσεων για ενίσχυση της πρόσβασης στη χρηµατοδότηση, αναγνωρίζοντας τις µεγάλες προκλήσεις που οι επιχειρήσεις αυτές αντιµετωπίζουν.

ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Ανάµεσα στους τοµείς που διαδραµατίζουν ουσιώδη ρόλο στην πορεία της Κύπρου προς την πράσινη µετάβαση συγκαταλέγεται και ο κλάδος των ακινήτων, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των συνολικών εκποµπών άνθρακα. Τι περιµένει τον κατασκευαστικό κλάδο στο πλαίσιο της πράσινης φορολογικής µεταρρύθµισης; Ποια αντισταθµιστικά µέτρα µελετώνται;

Η Κύπρος φαίνεται να υστερεί σε αρκετούς περιβαλλοντικούς στόχους και δεσµεύσεις για τις εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου, τη διαχείριση υδάτινων πόρων και τη διαχείριση αποβλήτων, αφού τα τελευταία χρόνια αναγόταν το θέµα στις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου προς την Κύπρο. Την ίδια ώρα, η Κύπρος επηρεάζεται άµεσα από τις κλιµατικές αλλαγές, αφού ακραία καιρικά φαινόµενα, όπως καύσωνες, ξηρασίες µεγάλης έντασης και έντονες βροχοπτώσεις, εµφανίζονται όλο και πιο συχνά. Ως εκ τούτου, η Κυβέρνηση, λαµβάνοντας υπόψη και τις δεσµεύσεις της έναντι του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, προωθεί την πράσινη φορολογική µεταρρύθµιση, µε στόχο την αντιµετώπιση της ατµοσφαιρικής ρύπανσης, η οποία θα περιστρέφεται κυρίως σε τρείς πυλώνες:

(α) την ατµοσφαιρική ρύπανση,

(β) τη διαχείριση αποβλήτων και

(γ) τη διαχείριση υδάτινων πόρων.

Προς αυτή την κατεύθυνση, προωθείται πλαίσιο επιβολής φόρου άνθρακα στα καύσιµα κίνησης και φόρου άνθρακα στα καύσιµα παραγωγής σε συγκεκριµένες ενεργοβόρες βιοµηχανίες. Το πλαίσιο αυτό θεωρούµε ότι θα µειώσει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιµα και οι καταναλωτές θα στραφούν σε µέτρα εξοικονόµησης ενέργειας και σε βιώσιµες µεταφορές. Συγχρόνως, ως Κυβέρνηση, προωθούµε έµπρακτα τη χρήση ανανεώσιµων πηγών ενέργειας που προέρχονται από διάφορες φυσικές διαδικασίες, όπως ο ήλιος, ο άνεµος και άλλες,  οι οποίες είναι εναλλακτικές των παραδοσιακών πηγών ενέργειας (π.χ. του πετρελαίου ή του άνθρακα).

Με αυτά τα δεδοµένα, όλοι οι τοµείς της οικονοµίας, συµπεριλαµβανοµένου και του κλάδου των ακινήτων, θα πρέπει να προσαρµοστούν στα νέα περιβαλλοντικά και οικονοµικά δεδοµένα, αφού αναπόφευκτα οι τιµές των πρώτων υλών, των αγαθών και των υπηρεσιών θα αντανακλούν το περιβαλλοντικό κόστος που προκαλούν. Αξίζει να σηµειωθεί ότι οι περιβαλλοντικοί φόροι επί των ρυπογόνων δραστηριοτήτων θεωρούνται ως µέσο στην αλλαγή τη ανθρώπινης συµπεριφοράς και ταυτόχρονα διορθώνουν ενδεχόµενες στρεβλώσεις στην αγορά.

Το Υπουργείο Οικονοµικών έχει δεσµευτεί ότι η πράσινη φορολογική µεταρρύθµιση θα είναι δηµοσιονοµικά ουδέτερη. Άρα, οποιαδήποτε έσοδα θα εισπράξει το Κράτος από τέτοια επιβολή θα δοθούν πίσω στους καταναλωτές ως αντιστάθµισµα, δίνοντας βέβαια έµφαση στους ενεργειακά πιο ευάλωτους πολίτες.

Το µεγαλύτερο µέρος του προϋπολογισµού του Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου αφορά την κατανοµή πόρων προς τη µετάβαση σε µια πράσινη οικονοµία.  Σε ποιες δράσεις προβαίνετε για προώθηση «πράσινων» πρακτικών;

Ως αρχή, η µείωση της κατανάλωσης ενέργειας και η χρήση ενέργειας από ανανεώσιµες πηγές στον κτιριακό τοµέα αποτελούν σηµαντικά µέτρα που απαιτούνται για τη µείωση της ατµοσφαιρικής ρύπανσης. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Οικονοµικών έχει προωθήσει φορολογικά νοµοθετήµατα για ενθάρρυνση της  ενεργειακής αναβάθµισης και εξοικονόµησης της ενέργειας των επιχειρήσεων, µε απώτερο στόχο τη µείωση των λειτουργικών δαπανών τους.

Συγκεκριµένα, έχει ψηφισθεί σχετική φορολογική νοµοθεσία, ώστε να παραχωρείται αυξηµένη κεφαλαιουχική έκπτωση σε νοµικά πρόσωπα για κεφαλαιουχικές δαπάνες που διενεργούνται για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτηρίων, για τεχνικά συστήµατα ενεργειακής απόδοσης των κτηρίων, συστήµατα ανανεώσιµων πηγών ενέργειας, για µπαταρίες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και αγορά ηλεκτρικών οχηµάτων και σηµείων φόρτισης. Οι υπό αναφορά δαπάνες δύναται να πραγµατοποιηθούν εντός των φορολογικών ετών 2023, 2024, 2025 και 2026. Το υπό αναφορά νοµοθέτηµα θεωρείται ότι ήδη έχει βοηθήσει/ενθαρρύνει αρκετές επιχειρήσεις να προβούν σε  κεφαλαιουχικές δαπάνες ενεργειακής αναβάθµισης.

Παράλληλα, η Κυπριακή ∆ηµοκρατία έχει διαθέσει κατάλληλους πόρους, µέσω του Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, για πληθώρα µεταρρυθµίσεων και επενδύσεων προς επίτευξη της πράσινης οικονοµίας, όπως για παράδειγµα το σχέδιο χορηγιών για προώθηση επενδύσεων ενεργειακής αναβάθµισης σε ΜΜΕ, ∆ήµους, Κοινότητες και στον Ευρύτερο ∆ηµόσιο Τοµέα, τα σχέδια χορηγιών για προώθηση των ΑΠΕ και µέτρων ενεργειακής απόδοσης σε κατοικίες, καθώς και αντιµετώπισης της ενεργειακής φτώχειας σε νοικοκυριά µε άτοµα µε αναπηρίες, το σχέδιο χορηγιών για τη µείωση εκποµπών διοξειδίου του άνθρακα σε βιοµηχανίες, επιχειρήσεις και οργανισµούς.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΤΕπ

Ως αποτέλεσµα των δικών σας προσπαθειών, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αποφάσισε να εγκαινιάσει γραφεία στην Κύπρο. Πόσο έχει επωφεληθεί η Κύπρος από χρηµατοδοτήσεις µέσω ΕΤΕπ και τι σηµαίνει πρακτικά αυτή η εξέλιξη για την εγχώρια επιχειρηµατική κοινότητα;

Η Κύπρος λαµβάνει τη µεγαλύτερη, κατά κεφαλήν, στήριξη της ΕΤΕπ από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη. Ειδικότερα, από το 1981 µέχρι σήµερα, η ΕΤΕπ έχει στηρίξει συνολικά 80 έργα µε χρηµατοδότηση συνολικού ύψους €5,3 δις, που αντιστοιχεί περίπου στο 20% του εθνικού ΑΕΠ. Η ΕΤΕπ συνιστά έναν από τους πιο αξιόπιστους εταίρους της Κύπρου, αφού πέραν της συνεχούς έµπρακτης παρουσίας της στη χώρα µας, µε χρηµατοδοτήσεις πλειάδας έργων τόσο του ιδιωτικού όσο και του δηµόσιου τοµέα, σε περιόδους κρίσης στήριξε την κυπριακή οικονοµία, τις τράπεζες καθώς και τις µικροµεσαίες επιχειρήσεις, προσφέροντας χρηµατοδότηση σε διάφορα µέτρα της Κυπριακής Κυβέρνησης.

Η λειτουργία γραφείου της ΕΤΕπ στην Κύπρο, η οποία βρίσκεται στο ανατολικότερο σηµείο της ΕΕ στο σταυροδρόµι τριών ηπείρων, όπου και δραστηριοποιείται η ΕΤΕπ, συνιστά ορόσηµο τόσο για την Κύπρο όσο και για τον Όµιλο της ΕΤΕπ. Το άνοιγµα τοπικού γραφείου της ΕΤΕπ στην Κύπρο θα ενδυναµώσει περαιτέρω τη συνεργασία της Τράπεζας µε τους διάφορους τοπικούς φορείς και εταίρους, τόσο στο δηµόσιο όσο και στον ιδιωτικό τοµέα, και θα επιφέρει σηµαντικά οφέλη για την Κύπρο, αφού θα παρέχεται η δυνατότητα άµεσης ανταπόκρισης της Τράπεζας στις ανάγκες της κυπριακής οικονοµίας. Περαιτέρω, µε τη λειτουργία γραφείου της ΕΤΕπ στην Κύπρο, οι διάφοροι κρατικοί και ιδιωτικοί φορείς θα επωφελούνται µέσω της αξιοποίησης της εµπειρογνωµοσύνης του προσωπικού της Τράπεζας και της τεχνικής υποστήριξης που δυνατό να τους προσφέρουν κατά την αξιολόγηση αλλά και την εκτέλεση των διαφόρων έργων.

πηγή: Economy Today