Mastercard: Οι ταξιδιώτες επιλέγουν όλο και πιο συχνά τις ενδιάμεσες περιόδους για τις διακοπές τους στην Ευρώπη

Αυξάνεται συνεχώς το ποσοστό των τουριστών που επιλέγουν να κάνουν διακοπές στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια των ενδιάμεσων περιόδων (Μάιος-Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) και όχι την υψηλή καλοκαιρινή περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου. Σύμφωνα με την έκθεση Travel Trends του Mastercard Economics Institute, οι χώρες με τη μεγαλύτερη μετατόπιση από τους μήνες αιχμής του καλοκαιριού είναι δημοφιλή μεσογειακά τουριστικά θέρετρα, που εκτός από την Ελλάδα περιλαμβάνουν την Κροατία, την Πορτογαλία και την Ιταλία. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η “Travel Trends 2024” παρέχει ολοκληρωμένα δεδομένα για το εξελισσόμενο τοπίο της τουριστικής βιομηχανίας σε 74 αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης.

Η επέκταση της σεζόν, σύμφωνα με την έκθεση της Mastercard, αποδίδεται κυρίως σε κλιματικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Συγκεκριμένα, δύο σημαντικές δημογραφικές μετατοπίσεις παίζουν ρόλο: περισσότεροι συνταξιούχοι χωρίς εργασιακές υποχρεώσεις και περισσότερα νοικοκυριά χωρίς παιδιά, απαλλαγμένα από σχολικά προγράμματα, αναφέρεται στην έκθεση. Η ανάλυση έγινε βάση συγκεντρωτικών και ανώνυμων δεδομένων συναλλαγών, συμπεριλαμβανομένου του Mastercard Spending Pulse, και πηγών δεδομένων τρίτων.

Παράλληλα, η έκθεση της Mastercard διαπίστωσε πως οι τουρίστες στην Ευρώπη έχουν περάσει δύο επιπλέον ημέρες σε διακοπές κατά μέσο όρο. Αυτό το ποσοστό είναι  υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο μιας επιπλέον ημέρας ανά ταξίδι. Η τάση φαίνεται να οφείλεται στις προσιτές τιμές και στα θερμότερα κλίματα. Όπως επίσης διαπιστώνει η έκθεση, για κάθε επιπλέον 6 βαθμούς Κελσίου θερμοκρασίας, η εκτιμώμενη αύξηση της διάρκειας παραμονής είναι περίπου 1 ημέρα.

Σύμφωνα με την έκθεση, το μερίδιο των διανυκτερεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου (Μάιος-Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) έχει αυξηθεί κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία δεκαετία. «Αυτή η μετατόπιση καθιστά δυνατή τη συνεχή αύξηση των ευρωπαϊκών ταξιδιών, καθώς η αιχμή του καλοκαιριού συναντά περιορισμούς στη χωρητικότητα», όπως τόνισε, η Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe του Mastercard Economics Institute.

Η έκθεση σημειώνει ταυτόχρονα, πως ο τουρισμός συνεχίζει να έχει καλύτερες επιδόσεις στις ευρωπαϊκές χώρες, εν μέρει καθοδηγούμενος από τους Αμερικανούς ταξιδιώτες. Η ταξιδιωτική βιομηχανία στην Ευρώπη παραμένει ως ένας από τους πιο ανθεκτικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, με τη ζήτηση για ταξίδια να παραμένει ισχυρή παρά τον πληθωρισμό και τα υψηλότερα επιτόκια μετά την πανδημία.

Ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη ανήλθε συνολικά σε 2,91 δισεκατομμύρια το 2023, έναντι 2,88 δισεκατομμυρίων το 2019. Τα ποσοστά των Αμερικανών τουριστών που επισκέπτονται την Ευρώπη έχουν επίσης αυξηθεί: το μερίδιο των ΗΠΑ στις αφίξεις στην Ισπανία αυξήθηκε από 4% το 2019 σε 5% το 2023, στην Πορτογαλία από 6% σε 9%, στο Ηνωμένο Βασίλειο από 13% σε 16%.

Στην Ευρώπη, το Μόναχο κατατάσσεται ως ο κορυφαίος δημοφιλής προορισμός για αυτό το καλοκαίρι (Ιούνιος-Αύγουστος 2024), καθώς η πόλη πρόκειται να φιλοξενήσει ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός τον Ιούνιο. Ακολουθούν τα Τίρανα (Αλβανία), η Νίκαια (Γαλλία), η Κέρκυρα (Ελλάδα) και η Κωνσταντινούπολη (Τουρκία).

Το 2024, οι φθηνότεροι παραθαλάσσιοι προορισμοί της Αλβανίας, της Κροατίας και της Τουρκίας καταγράφουν από τις υψηλότερες αυξήσεις στην αεροπορική κίνηση. Ο τουρισμός στην Αλβανία αναπτύσσεται ιδιαίτερα έντονα, με τον αριθμό των αεροπορικών δρομολογίων να διπλασιάζεται από το 2019 και τις αφίξεις τουριστών να αυξάνονται από 12 εκατομμύρια το 2019 σε 17 εκατομμύρια το 2023.