Μονιμοποιήσεις και εργασιακή διασφάλιση της νέας γενιάς εκπαιδευτικών ενόψει των αλλαγών στον τρόπο διορισμού το 2027

Άρθρο του Απόστολου Σκουρουπάτη*

Πέραν της σημαντικής εκπαιδευτικής σημασίας που έχει η μείωση των εκτάκτων εκπαιδευτικών μέσα από την αύξηση των οργανικών θέσεων, όπως και το ίδιο το ΥΠΑΝ καταγράφει στη δημόσια τοποθέτηση του, υπάρχει και το εργασιακό κομμάτι , το οποίο αφορά άμεσα την νέα γενιά εκπαιδευτικών (αδιόριστους, εργαζόμενους στα ΠΟΣ, αντικαταστάτες, συμβασιούχους και αορίστου χρόνου)  ενόψει και των αλλαγών στον τρόπο διορισμού το 2027

Στον αγώνα και την προσπάθεια που γίνεται από όλους μας για να μην θυματοποιηθούν εκπαιδευτικοί το 2027 με τις αλλαγές στους καταλόγους και την κατάργηση του καταλόγου διοριστέων, για την ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ αποτελούσε ζήτημα εξαιρετικής σημασίας να δοθούν οι μονιμοποιήσεις από την φετινή σχολική χρονιά, έτσι ώστε το «πλάνο τριετίας» να ολοκληρωθεί μία χρονιά πριν την κατάργηση του καταλόγου διοριστέων, τον Σεπτέμβρη δηλαδή του 2025 και όχι τον Σεπτέμβρη του 2026.

Αυτό θα μας έδινε την ευκαιρία να είχαμε επιπλέον περιθώριο μίας σχολικής χρονιάς  έτσι ώστε να βρεθούν επιπλέον λύσεις για να διασφαλιστεί ο κόσμος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Την ίδια στιγμή, στο ίδιο πλαίσιο και παράλληλα με την πρόταξη του αιτήματος για μονιμοποιήσεις (από τον Σεπτέμβρη του 2019 το είχαμε θέσει ως Προοδευτική), σε συνεννόηση με την Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών και το ΑΚΕΛ, προωθήθηκε στη βουλή το 2021 η νομοθεσία για τα «δικαιώματα των Αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών», μέσα στο οποίο βρισκόταν και η πρόνοια για απαγόρευση της απόλυσης αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών σε περίπτωση πλεονασμού, όπως δηλαδή ισχύει και στο δημόσιο τομέα.

Το νομοσχέδιο αυτό πέρασε από την βουλή πλειοψηφικά (πλην του ΔΗΣΥ) και στη συνέχεια κρίθηκε αντισυνταγματικό μετά από δύο παραπομπές του Αναστασιάδη, το 2022. Η συγκεκριμένη πρόνοια όμως για την απαγόρευση των απολύσεων σε περιπτώσεις πλεονασμού εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου, δεν κρίθηκε αντισυνταγματική, και η προσπάθεια που γίνεται αυτή τη στιγμή, και πάλι μέσα από το ίδιο κανάλι, είναι να επανέλθει στη βουλή μόνο αυτή το συντομότερο δυνατό.

Και στις δύο περιπτώσεις/μέτωπα η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών έχει πρωτοστατήσει. Το είχαμε πει και θα συνεχίσουμε να το λέμε, ότι αν η δική μας στρατηγική και φιλοσοφία διεκδίκησης ακολουθείτο από την ΠΟΕΔ, το πιο πιθανό σενάριο ήταν ότι τώρα θα  βρισκόμασταν στην β φάση των μονιμοποιήσεων.  Μπορούσε η ΠΟΕΔ να πιέσει πολύ περισσότερο με διαφορετικούς τρόπους τις δύο τελευταίες σχολικές χρονιές, και είχε και τις εξουσιοδοτήσεις από τη βάση γι’ αυτό αλλά και τις ευκαιρίες να το κάνει και δεν το έκανε.

Επειδή  στον συνδικαλισμό όμως μάθαμε να χτίζουμε πάνω σε αυτό που κερδίζουμε κάθε φόρα, έτσι πρέπει να προχωρήσουμε και τώρα. Μας δόθηκε ένας αριθμός μόνιμων θέσεων για μονιμοποιήσεις, έστω και καθυστερημένα,  και αναγνωρίστηκε και επίσημα η ανάγκη να μην έχουμε μεγάλο αριθμό εκτάκτων εκπαιδευτικών για καθαρά εκπαιδευτικούς λόγους. Ο δρόμος τώρα είναι μακρύς γιατί πρέπει πρώτα να υπογραφεί συμφωνία Εκπαιδευτικών Οργανώσεων και ΥΠΑΝ που να διασφαλίζει την τριετία για τις μονιμοποιήσεις, αλλά και να βρεθεί εκείνος ο μηχανισμός έτσι ώστε κάθε χρονιά να υπάρχουν τόσες μονιμοποιήσεις που ο αριθμός των εκτάκτων να είναι μόνο 7% σε κάθε βαθμίδα.

Ως κίνηση έχουμε αποδείξει πολλές φορές ότι δεν μένουμε στα λόγια αλλά προχωράμε άμεσα σε πράξεις και έργα. Η δική μας φιλοσοφία διεκδίκησης δεν περιορίζεται σε ανακοινώσεις, αναρτήσεις, δηλώσεις κλπ. Ξέρουμε να δίνουμε τις μάχες και αναγνωρίζουμε τη σημασία της δυναμικής διεκδίκησης των αιτημάτων μας. Εξάλλου, πρόσφατα η κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών στην εκπαίδευση επήλθε μετά από δεκαετή αγώνα κινητοποιήσεων, απεργιών, νομικών αποφάσεων κλπ.

Έτσι θα συνεχίσουμε και τώρα, για να μην θυματοποιηθεί κόσμος το 2027, είτε αυτό απαιτεί περισσότερες μονιμοποιήσεις, είτε νομοθετικές αλλαγές και διατήρηση των καταλόγων διοριστέων, είτε νομική κατοχύρωση των δικαιωμάτων, είτε άλλες αποφάσεις και δράσεις.

Μέσα από τις πυκνές, αγωνιστικές, νεανικές, διεκδικητικές γραμμές της Προοδευτικής μπορούμε να πετύχουμε όλους μας τους στόχους. Η νέα γενιά εκπαιδευτικών, όπως και ο υπόλοιπος διδασκαλικός κόσμος, μπορεί να στηρίζεται στην Προοδευτική και να την εμπιστεύεται.

 

*Αντιπρόεδρος ΠΟΕΔ – Μέλος Γραμματείας Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών