Νέα χρονοδιαγράμματα και στόχους προνοεί το επικαιροποιημένο μνημόνιο

Τα νέα χρονοδιαγράμματα και τους αναθεωρημένους στόχους του κυπριακού προγράμματος αντανακλά το προσχέδιο του επικαιροποιημένου μνημονίου που καταρτίστηκε μετά το πέρας της δεύτερης αξιολόγησης από την Τρόικα.

Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο, το πρωτογενές έλλειμμα, δηλαδή το έλλειμμα πλην των δαπανών για την εξυπηρέτηση του χρέους, περιορίζεται στα €483 εκατομμύρια ευρώ ή 3,1% του ΑΕΠ, αντί €678 εκ. ή 4,25% του ΑΕΠ που προνοούσε το επικαιροποιημένο μνημόνιο του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Σημειώνεται δε ότι οι κυπριακές Αρχές υιοθέτησαν πρόσθετα μέτρα ύψους 0,3% του ΑΕΠ, που περιλήφθηκαν στον προϋπολογισμό για το 2014.

Για το 2014 η Τρόικα – όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση για τα αποτελέσματα της δεύτερης αξιολόγησης –  εκτιμά ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα θα βρίσκεται στο 7,4%, μία ποσοστιαία μονάδα από το 8,4%, που είναι ο στόχος που περιλαμβάνεται στις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Κύπρο.

Ο στόχος για το 2015 ουσιαστικά παραμένει ο ίδιος,  δηλαδή πρωτογενές έλλειμμα €340 εκ. ή 2,1% του ΑΕΠ (€344 εκ στο μνημόνιο Σεπτεμβρίου), ενώ για το 2016 το επικαιροποιημένο μνημόνιο του Σεπτεμβρίου αναθεώρησε τον στόχο για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος €204 εκ. ή 1,2% του ΑΕΠ σε πρωτογενές έλλειμμα €201 εκ. ή 1,2% του ΑΕΠ. Ο στόχος του δημοσιονομικού ελλείμματος καθορίζεται στο 6,3% το 2015 και στο 2,6% του ΑΕΠ το 2016.

Οι Αρχές θα πρέπει πριν την εκταμίευση της τρίτης δόσης να υποβάλουν στη Βουλή τις απαραίτητες αλλαγές στον προϋπολογισμό του 2014, ώστε να αντανακλά τις νέες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις του προγράμματος.

Υπενθυμίζεται ότι η Τρόικα έχει πλέον αναθεωρήσει τις προβλέψεις της για τη συρρίκνωση της οικονομίας στο 7,7% το 2013 (αντί 8,7%) και στο 4,8% το 2014 (αντί 3,9%). Σωρευτικά όμως η συρρίκνωση της οικονομίας το 2013 και το 2014 παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα 12,5% (αντί 12,6% στις αρχικές προβλέψεις).

Στο διαρθρωτικό σκέλος του μνημονίου, η παρουσίαση λεπτομερούς σχεδίου για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ παραπέμπεται για τον Ιανουάριο του 2014.

Για τις αποκρατικοποιήσεις, το μνημόνιο σημειώνει ότι το Υπουργικό Συμβούλιο θα πρέπει να εγκρίνει το σχέδιο αποκρατικοποιήσεων πριν από την εκταμίευση της τρίτης δόσης του κυπριακού προγράμματος. Παράλληλα, σημειώνεται ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2014 θα πρέπει να υιοθετηθεί το νομικό και θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων.

Προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της επόμενης δόσης θεωρείται και η πλήρης εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για τις υπηρεσίες στους τομείς των κατασκευών, τα ταξιδιωτικά γραφεία, τουριστικές υπηρεσίες στις παραλίες, αυτοκίνητα ενοικίασης, γραφεία εξεύρεσης εργασίας και σχολές οδηγών.

Σύμφωνα με το μνημόνιο θα πρέπει μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2014 να παραχωρείται πρόσβαση στο μητρώο του Κτηματολογίου σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και σε κυβερνητικές υπηρεσίες, ενώ προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της επόμενης δόσης θεωρείται η κατάργηση των όποιων απαιτήσεων για παροχή απόδειξης έννομου συμφέροντος για πρόσβαση στα στοιχεία του κτηματολογίου.

Τέλος, πριν από τη εκταμίευση της τρίτης δόσης θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι οδηγίες και οι εγκύκλιοι που εκδίδονται από τις εποπτικές αρχές σε θέματα υπηρεσιών (Κεντρική Τράπεζα, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Δικηγορικός Σύνδεσμος και Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Ελεγκτών) θα συνάδουν με τις νομοθεσίες και τα διεθνή πρότυπα. Εξάλλου θα πρέπει μέχρι τις 20 Νοεμβρίου οι Αρχές να υποβάλουν στην Τρόικα ανάλυση της επάρκειας των σχετικών οδηγιών της ΚΤΚ.

Σε σχέση με το χρηματοπιστωτικό τομέα, κύριο μέλημα της Τρόικας είναι η ανάκτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Για το σκοπό αυτό η Τρόικα σημειώνει στο επικαιροποιημένο μνημόνιο ότι θα πρέπει να καταβληθούν “σθεναρές προσπάθειες για μεγιστοποίηση του ρυθμού ανάκτησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων”. Παραμένει η πρόνοια για άρση των νομικών εμποδίων στην κατάσχεση των περιουσιών που δεσμεύτηκαν ως εξασφαλίσεις και το χρονικό περιθώριο των δυόμισι χρόνων για εκποίηση πρώτης κατοικίας και ενάμισι χρόνου για εκποίηση άλλης περιουσίας.

Η Κεντρική Τράπεζα, με τη βοήθεια εξωτερικού συμβούλου, καλείται μέχρι τα τέλη Μαρτίου του 2014 να ολοκληρώσει την αξιολόγηση της ικανότητας των εμπορικών τραπεζών για τη διευθέτηση μη εξυπηρετούμενων δανείων, ενώ μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου θα εκδοθούν συμπληρωματικές πληροφορίες για τον Κώδικα Συμπεριφοράς των τραπεζών για τις αναδιαρθρώσεις των δανείων.

Η ΚΤΚ θα πρέπει μέχρι τα τέλη Μαΐου 2014 να ολοκληρώσει δεύτερο γύρο ελέγχου για την εφαρμογή του Κώδικα και, αν χρειαστεί, να επιβάλει κυρώσεις.

Η πρόνοια για το νομικό πλαίσιο για το Αρχείο δανειζομένων, επεκτάθηκε από τα τέλη Σεπτεμβρίου στα τέλη Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, ενώ παραμένει ο στόχος της λειτουργίας του στα τέλη Σεπτεμβρίου 2014.

Στο μνημόνιο προνοείται επίσης η θέσπιση νομοθεσίας για τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο (διαμεσολαβητή) μέχρι το τέλος Ιανουαρίου , ενώ θα πρέπει να του παραχωρηθούν επαρκείς πόροι αναλόγως του φόρτου εργασίας.

Ξεχωρίζει επίσης η αναφορά στο μνημόνιο ότι η ΚΤΚ θα διαθέτει επαρκές προσωπικό για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της με πλήρη ανεξαρτησία, όπως προβλέπεται από τις Συνθήκες. Αναφέρεται δε ότι νομικά εμπόδια στην ικανότητα της ΚΤΚ να διατηρήσει και να προσλάβει το κατάλληλο προσωπικό θα πρέπει να αφαιρεθούν, πριν από την εκταμίευση της τρίτης δόσης.

Οι κυπριακές αρχές καλούνται όπως σε συνεργασία με τους δανειστές της αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα της Αρχής Εξυγίανσης, περιλαμβανομένης της σύνθεσης και των αρχών διακυβέρνησής της, με στόχο την υιοθέτηση των αναγκαίων νομοθετικών και λειτουργικών αλλαγών μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2013.

Επίσης μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου η Αρχή Εξυγίανσης θα παρουσιάσει λεπτομερή οδικό χάρτη για τη διάθεση των περιουσιακών στοιχείων της Λαϊκής, μεγιστοποιώντας την αξία για τους πιστωτές της. Εκκρεμούσης της διάθεσης των μετοχών που κατέχει η κακή Λαϊκή στην Τράπεζα Κύπρου η Αρχή μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου θα πρέπει αναθέσει στη Διαχειρίστρια να μεταφέρει τα δικαιώματα ψήφου στην Τράπεζα Κύπρου σε ένα αναγνωρισμένο και ανεξάρτητο ελεγκτικό ή συμβουλευτικό οίκο ή σε ένα άλλο διεθνή οργανισμό.

Τέλος οδικός χάρτης προνοείται και για τον Συνεργατισμό, αφού η ΚΤΚ έχει ζητήσει από την Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα να εκδώσει μέχρι τα τέλη του μήνα οδικό χάρτη για σημαντικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες, που θα περιλαμβάνει το διορισμό νέου Γενικού Διευθυντή, την ενίσχυση της ανεξαρτησίας και των προσόντων των μελών των Συμβουλίων των Συνεργατικών Πιστωτικών Ιδρυμάτων και την παρουσίαση μέτρων για τη μεταφορά της διαχείρισης των μην εξυπηρετούμενων δανείων σε εξειδικευμένες εσωτερικές μονάδες.

Πηγή: KYΠΕ