Νότια Αφρική: Στις επερχόμενες εκλογές αυτοί που κινούν τα νήματα είναι… οι influencers

Αρκετοί έχουν προσεγγιστεί από τα πολιτικά κόμματα για να τα προωθήσουν, έναντι χρηματικής αμοιβής

Οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της Νότιας Αφρικής, δημοφιλείς στη νεολαία, αναλαμβάνουν έναν νέο ρόλο ενόψει των εθνικών εκλογών αυτής της εβδομάδας… και δεν είναι άλλος απ΄αυτόν των πολιτικών κινητοποιητών.

Με το 42% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων να είναι κάτω των 40 ετών, η νεότερη δημογραφική ομάδα θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις εκλογές της Τετάρτης (29/5).

Ανάμεσα σε βίντεο με αστεία και θέματα σχέσεων, ο Karabo «Kay» Mahapa, ένας δημιουργός του TikTok που έχει πάνω από 350.000 ακόλουθους, κάνει μια παράκαμψη από το συνηθισμένο του περιεχόμενο για να πει στον κόσμο να πάει να ψηφίσει.

Τα μηνύματα έχουν ως στόχο το νεανικό εκλογικό σώμα, το οποίο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, είναι απαισιόδοξο για το μέλλον της χώρας.

«Έχουμε κουραστεί από αυτή την τοξική σχέση μαζί τους»

Το επαναλαμβανόμενο ερώτημα στα βίντεο του Mahapa με θέμα τις εκλογές – «Ποιον ψηφίζουμε;» – αντικατοπτρίζει την αβεβαιότητα μιας γενιάς.

«Θέλω απλώς να τονίσω τη σημασία της ψήφου», δήλωσε στο BBC.

Ενώ ο ίδιος δεν έχει πει ποτέ ρητά στους ακόλουθούς του ποιο κόμμα να ψηφίσουν, έχει ξεκαθαρίσει ποιο κόμμα δεν θα ψηφίσει.

Σε ένα από τα βίντεό του, το οποίο έχει πάνω από 1,7 εκατομμύρια προβολές, ρωτάει με σοβαρότητα αν οι άνθρωποι θα συμφωνήσουν να μην υποστηρίξουν το κυβερνών Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο (ANC).

Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πόσοι από αυτούς θα συμφωνήσουν με τον Mahapa, αλλά αν οι δημοσκοπήσεις είναι σωστές, τότε το ANC μπορεί να χάσει την απόλυτη πλειοψηφία του στο κοινοβούλιο για πρώτη φορά από το 1994.

Τα τελευταία χρόνια, το κόμμα έχει βαλτώσει από τις καταγγελίες για διαφθορά και οικονομική κακοδιαχείριση μετά από τρεις δεκαετίες στην εξουσία.

Κάτω από το βίντεο του νεαρού influencer, ένα άτομο σχολίασε: «Όσο κι αν δεν ξέρουμε ποιον να ψηφίσουμε το ANC πρέπει να φύγει. Έχουμε κουραστεί από αυτή την τοξική σχέση μαζί τους».

Από την άλλη πλευρά, ούτε στο τμήμα των σχολίων υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός για το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, τη Δημοκρατική Συμμαχία.

«Αν δεν ήταν η γκουρού της ομορφιάς, δεν θα είχα εγγραφεί»

Το… influencing στη Νότια Αφρική δεν έχει πλέον να κάνει με την προώθηση αρωμάτων, ρουχισμού και εστιατορίων. Περιλαμβάνει πλέον τη συζήτηση και την προώθηση ιδεών και πολιτικών φιλοσοφιών.

H Ronel Gerber, γενική διευθύντρια στο FGX studios, μια εταιρεία μάρκετινγκ με έδρα το Γιοχάνεσμπουργκ, δήλωσε στο BBC ότι οι δαπάνες μάρκετινγκ για τους influencers έχουν αυξηθεί κατά 78% τα τελευταία τρία χρόνια.

«Διαδίδονται από στόμα σε στόμα», δήλωσε η ίδια χαρακτηριστικά, αναφερόμενη στους influencers της χώρας.

Η beauty influencer Kay Yarms, η οποία έχει πάνω από μισό εκατομμύριο followers στο Instagram, το έκανε πράξη τον Φεβρουάριο, όταν χρησιμοποίησε την πλατφόρμα της για να παρακινήσει τους followers της να εγγραφούν για να ψηφίσουν.

Ένας χρήστης δήλωσε ότι αν δεν ήταν η γκουρού της ομορφιάς, δεν θα είχε εγγραφεί.

Ένας 22χρονος φοιτητής δήλωσε ότι η πρόσβαση σε πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον ώθησε να προσέξει περισσότερο τις εκλογές, ειδικά ως ψηφοφόρος που ψηφίζει για πρώτη φορά.

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μου παρείχαν αρκετές πηγές για να με βοηθήσουν να μάθω για την ψηφοφορία, την εκλογική διαδικασία και τα πολιτικά ζητήματα», δήλωσε στο BBC.

Ο Mahapa είπε ότι τον προσέγγισε ένα πολιτικό κόμμα για να ενθαρρύνει τους οπαδούς του να το ψηφίσουν, αλλά εκείνος αρνήθηκε. Δεν αποκάλυψε ποιο ήταν αυτό.

Είπε στο BBC ότι πολλοί influencers, μεγάλοι και μικροί, έχουν προσεγγιστεί από πολιτικά κόμματα και έχουν πληρωθεί για να τα προωθήσουν. Η Gerber επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για μια συνηθισμένη πρακτική.

Ο Mahapa δεν κρίνει τους δημιουργούς περιεχομένου που δέχονται τα χρήματα, καθώς πιστεύει ότι η τρέχουσα οικονομική κατάσταση στη Νότια Αφρική —με ποσοστό ανεργίας σχεδόν 33%— έχει αφήσει πολλούς ανθρώπους σε απόγνωση.

πηγή: in.gr