Ο Σαρρής χαρακτηρίζει την κατάσταση στην Κύπρο τραγική


Διαβάστε επίσης: 24Η – Δουβλίνο LIVE – Πράσινο “Φως” για το κυπριακό μνημόνιο (vid)

Ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter


O τέως Υπουργός είπε ότι “κάθε φορά που αφήνεις τον καιρό να περνά ο λογαριασμός αυξάνεται και όταν προσέρχεσαι στο ταμείο για να τον πληρώσεις ανακαλύπτεις ότι είναι πολύ μεγαλύτερο το ποσό”.

Ταυτόχρονα, σε σχέση με το νομοσχέδιο που στάλθηκε από λειτουργό του ΥΠΟΙΚ στην Γενική Εισαγγελία στις 15 Μαρτίου για νομοτεχνική επεξεργασία, ο κ. Σαρρής ξεκαθάρισε ότι “ήταν νομοσχέδιο που επικεντρώνονταν στη φορολόγηση των τόκων” επί των καταθέσεων, αλλά σε αυτό υπήρχε “η διασφάλιση να φορολογηθεί και μέρος των καταθέσεων εάν το κεφάλαιο αποσυρόταν πριν το τέλος του χρόνου”.

“Όλοι οι λειτουργοί είχαν γενικές υποδείξεις ότι έπρεπε να ετοιμαστούν τα αναγκαία νομοσχέδια. Αυτή ήταν η γενική μας κατεύθυνση, χωρίς να δεχθούμε το κούρεμα αλλά να είμαστε έτοιμοι με εναλλακτικές λύσεις”, ανέφερε και πρόσθεσε ότι “δεν τίθετο θέμα να ετοιμαστεί κάτι που να είχε οποιαδήποτε σχέση με κούρεμα καταθέσεων”.

Ταυτόχρονα, ο τέως ΥΠΟΙΚ είπε ότι η παράταση της περιόδου προσαρμογής μέχρι το 2018 “σημαίνει ότι για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια μέχρι που να ανακάμψει η οικονομία δεν χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα”, ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη να τηρηθούν όσα έχουν συμφωνηθεί, σημειώνοντας ότι η προσήλωση της Ιρλανδίας στους δημοσιονομικούς της στόχους οδήγησε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην απόφαση να μετατρέψει το ELA σε μακροπρόθεσμο δάνειο”

Επίσης, εξέφρασε την άποψη ότι αν υιοθετείτο η πρώτη απόφαση του Γιούρογκρουπ “που είχε συμφωνηθεί τα πράγματα θα πήγαιναν πολύ καλύτερα”.

Μιλώντας σε σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη, την οποία, όπως είπε, συγκάλεσε για να ξεκαθαρίσει κάποια πράγματα, ο κ. Σαρρής είπε ότι “η πολιτική ηγεσία ήταν ξεκάθαρη από την αρχή ότι παρόλο τα δημοσιεύματα και παρόλο ότι ήταν γνωστό η ισχυρή της Τρόικας που ήταν το ΔΝΤ και η ισχυρή της Ευρωζώνης που ήταν η Γερμανία επέμεναν σε κάποιου είδους συμμετοχή των καταθετών στην χρηματοδότηση του πακέτου για την Κύπρο, εμείς ήμασταν κάθετα εναντίον και προσπαθούσαμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής”, πρόσθεσε.  

Σύμφωνα με τον κ. Σαρρή, “οι κατευθύνσεις που είχαν οι λειτουργοί του ΥΠΟΙΚ ήταν να ετοιμάσουν τα νομοσχέδια για την εναλλακτική λύση που είχαμε” και η οποία ήταν το τέλος σε χρηματοοικονομικές συναλλαγές που καταβάλλουν οι τράπεζες να αυξηθεί από 0,11% σε 0,15%, ο εταιρικός φόρος να αυξηθεί από 10% σε 12,5% και η φορολόγηση των τόκων επί των καταθέσεων που ήταν μέρος του πακέτου με το οποίο θα αποφεύγαμε το κούρεμα”.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, σύμφωνα με τον κ. Σαρρή, ήταν και η πιθανή φορολόγηση των τόκων πάνω στις καταθέσεις.

Ανέφερε πως “είναι γνωστό ότι η Κύπρος έχει σχετικά υψηλά καταθετικά επιτόκια και “επομένως σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπαμε αν υπήρχε κάποια φορολόγηση μέχρι και 50% των τόκων θα υπήρχε μια σημαντική συνεισφορά”.

Αναφέροντας ότι με μέσο επιτόκιο 3,2% σε 65 δισ. ευρώ καταθέσεις “μας επέφερε ένα δισ. ευρώ το χρόνο από φορολόγηση των τόκων”, ο κ. Σαρρής είπε ότι “τα πολυσυζητημένα νομοσχέδια της Παρασκευής, 15 Μαρτίου, επικεντρώνονταν πώς να κάνουμε σε νομοσχέδιο αυτή την πρόταση”.

Εξήγησε ότι “για να ανοίξουν οι τράπεζες την Τρίτη, έπρεπε να ετοιμαστούν τα νομοσχέδια, να περάσουν από το Υπουργικό Συμβούλιο το Σάββατο, να περάσουν από τη Βουλή την Κυριακή ώστε να ξέρουμε ακριβώς που βρισκόμαστε”.

Στα πλαίσια της φορολόγησης των τόκων έγινε αυτό το νομοσχέδιο για το οποίο οι νομικοί είπαν – πολύ σωστά –  ότι υπάρχει και η περίπτωση “κάποιος να μην αφήσει τα λεφτά του στην τράπεζα μέχρι το τέλος του χρόνου, ώστε από το 5% να του αφαιρεθεί το 2,5%, πρόσθεσε.

Ανέφερε ότι ως αποτέλεσμα αυτού, τοποθετήθηκε στο νομοσχέδιο ότι αν μειωνόταν η κατάθεση κάποιου κάτω του 70% τότε ο τόκος ή 2,5% θα κατατίθεντο ως φόρος στην Κυβέρνηση και πρόσθεσε ότι “είναι εδώ που έγινε η σύγχυση αν αυτό το νομοσχέδιο είχε σχέση με κούρεμα ή με φόρο των τόκων”.

Ανέφερε επίσης ότι μέχρι να γίνει συζήτηση στην Ευρωζώνη, αυτά τα τρία δισ. ευρώ τα οποία πιστεύαμε ότι θα ήταν αρκετά έγιναν 6,3 δισ. ευρώ με επιμονή των Γερμανών και του ΔΝΤ, που ήταν μια πολύ πιο σημαντική αύξηση από τους καταθέτες.

Πρόσθεσε ότι σε μια μακρά συζήτηση στη διάρκεια της νύκτας από τις 15 μέχρι τις 16 Μαρτίου έγινε η πρώτη εισήγηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα κούρεμα 3%-5%-7% και μετά καταλήξαμε στο 6,75% για καταθέτες κάτω των 100.000 ευρώ και 9,9% για καταθέτες πέρα των 100.000 ευρώ.

“Μία λύση που τώρα υπό το φως των δραματικών εξελίξεων που έχει πάρει το όλο θέμα με κουρέματα που επεκτείνονται σε πολύ σημαντικά ποσοστά των καταθέσεων και το κλείσιμο της Λαϊκής, πιστεύω αν υιοθετείτο η λύση που είχε συμφωνηθεί τα πράγματα θα πήγαιναν πολύ καλύτερα”, είπε ο τέως ΥΠΟΙΚ.  

Αναφορικά με την αύξηση των χρηματοδοτικών αναγκών της Κύπρου, στα 23 δισ. ευρώ, ο κ. Σαρρής είπε ότι “κατά τη διάρκεια του 2012, ακόμη και η δημοσιονομική προσαρμογή, ακόμη και οι ανάγκες της τράπεζας θα ήταν πολύ μικρότερες”.

“Υπό το φάσμα αυτής της σεισμικής επίθεσης εναντίον του τραπεζικού μας συστήματος το οποίο σημαίνει ότι οι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα είναι πολύ αρνητικοί, το γεγονός ότι οι κεφαλαιουχικές ανάγκες των τραπεζών είναι πολύ μεγαλύτερες σημαίνει ότι οι δανειοδότηση στην Κύπρο αυξάνεται”, είπε ο κ. Σαρρής, προσθέτοντας ότι “πετύχαμε να πάρουμε μια παράταση της περιόδου προσαρμογής μέχρι το 2018 και ενώ αυξήθηκαν αυτοί οι αριθμοί, σημαίνει ότι για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια μέχρι που να ανακάμψει η οικονομία δεν χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα”.

Ερωτηθείς κατά πόσον θα υπάρξει αύξηση πέρα των 23 δισ. ευρώ των χρηματοδοτικών αναγκών της Κύπρου, σε περίπτωση που δεν επιβεβαιωθούν οι μακροοικονομικές προβλέψεις του μνημονίου, ο κ. Σαρρής είπε ότι διανύουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση και ξέρουμε ότι ο Κύπριος και άλλες οικονομίες έχουν δεχθεί σοβαρά πλήγματα αλλά έχουν και θετικά στοιχεία, όπως είναι νέες αγορές τις οποίες έχουν βρει οι επιχειρηματίες μας, το φυσικό αέριο, οι επενδύσεις του οποίου μέχρι το 2015 θα είναι μια θετική εξέλιξη για την οικονομία“.

Αναφέροντας ότι “δεν μπορεί να είναι κανείς σίγουρος”, ο κ. Σαρρής είπε ότι “όταν έχεις μια σεισμική δόνηση στην κλίμακα ρίχτερ άνευ προηγουμένου πολλά από τα ορθόδοξα οικονομικά πλέον τίθενται σε αμφιβολία και στηρίζεσαι σε αυτά που ξέρεις ότι έχει πάθεις ξανά μεγάλες ζημιές, έχεις ανακάμψει σχετικά γρήγορα και έχεις και ορισμένα θετικά όπως είναι το φυσικό αέριο”, πρόσθεσε.  

Logicom

Σε σχέση με αναφορές για συμμετοχή του στην εταιρεία Logicom, ο κ. Σαρρής είπε ότι παραιτήθηκε από την εταιρεία όταν έγινε Υπουργός όπως παραιτήθηκε και από άλλες εταιρίες, προσθέτοντας ότι οι παραιτήσεις του ήταν είτε μέσω επιστολής την οποία υπέγραφε είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στο εξωτερικό κατά 85% και έχει κάθε εβδομάδα εισροές και εκροές κεφαλαίων πολλών δισεκατομμυρίων, πρόσθεσε ότι ήταν στο ΔΣ της εταιρείας, χωρίς να είναι μέτοχος, διευθυντής και εργαζόμενος. 

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ