Οι αντιδράσεις των κομμάτων για το πόρισμα της Ερευνητικής

Δείτε επίσης: Κωμωδία η Ερευνητική: Δύο πορίσματα και κανείς ποινικά υπεύθυνος

Καίει πολλούς αλλά κυρίως το Χριστόφια το πόρισμα της Επιτροπής (vid)

Ερευνητική: ”Τί έκρυψε και ποιον αγνόησε ο Χριστόφιας-οι ευθύνες και τα λάθη Πανίκου”

Το πόρισμα της Ηλιάνας Νικολάου: Οι αμαρτωλές τράπεζες, ο ELA και η ΚΤ

“Βολές” Γενικού Εισαγγελέα κατά Ερευνητικής για την άρνηση κατάθεσης Χριστόφια

Διαβάστε τι γράφουν εν μέρει οι ανακοινώσεις των κομμάτων:

ΑΚΕΛ 

Όπως «κωμικοτραγικά» ξεκίνησε η τρόικα της Ερευνητικής υπό τον κ. Πική, με τον ίδιο τρόπο ολοκλήρωσε σήμερα τις εργασίες της.

Σε αυτό το κωμικοτραγικό πλαίσιο, η Ερευνητική αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις όπως αρχικά εξάγγειλε ότι θα πράξει μετά την ανάγνωση του πορίσματος.

Ως ΑΚΕΛ έχουμε σωρεία παρατηρήσεων για αναλήθειες και αντιφάσεις στο πόρισμα. Για λογοκρισία, ακόμη και των καταθέσεων που εντέχνως λήφθηκαν με στοχευμένες και μεροληπτικές ερωτήσεις από πλευράς Επιτροπής. Για ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς της Επιτροπής, που απλώς αναπαράγουν τα ψέματα και τους μύθους που έστησαν οι πολέμιοι της προηγούμενης κυβέρνησης. Για το γεγονός ότι το πόρισμα είναι ένα μνημείο προχειρότητας και ασυναρτησίας.

Κυρίως, έχουμε την ισχυρή πεποίθηση ότι αυτό το πόρισμα με κανένα τρόπο δεν συμβάλει στην καταγραφή της αλήθειας ως προς τις αιτίες που οδηγηθήκαμε στην καταστροφή. 

Άντρος Κυπριανού για Ερευνητική: “Παράνομη Επιτροπή – Παράνομο πόρισμα”

Τα ερωτήματα που θέτει το ΑΚΕΛ είναι τα εξής:

– Γιατί ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, όπως μας συνήθισε να πράττει, αναίρεσε τη δέσμευση του για διορισμό ποινικών ανακριτών και αποφάσισε αίφνης το διορισμό Ερευνητικής Επιτροπής; Τι μεσολάβησε; Ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετούσε η απότομη αυτή μεταστροφή;

– Πόση σοβαρότητα και αξιοπιστία απέμεινε στην Επιτροπή όταν ευθύς μετά το διορισμό της άλλαξε η σύνθεση της κατά τα 2/3, χωρίς να υπολογίζονται οι ανεξήγητες παραιτήσεις συμβούλων ή οι αναπάντητες καταγγελίες περί σύγκρουσης συμφερόντων του ενός από τα νέα μέλη;

– Πόση αξιοπιστία έχει μια Επιτροπή που κατά γενική ομολογία αυτοκαταργήθηκε, όταν αυταπέκλεισε από τις αρμοδιότητες της ό,τι είχε να κάνει με τα τραπεζικά σκάνδαλα, με αστικές και ποινικές ευθύνες και γενικότερα με όσες πτυχές αποτελούσαν αντικείμενο της δικαστικής εξουσίας;

– Είχε ή όχι υποχρέωση η Επιτροπή να εξετάσει η ίδια τη νομιμότητα της σύστασης της, από τη στιγμή μάλιστα που αυτή αποτελείτο από νομικούς; Γιατί οι ίδιοι αποδέχτηκαν όρους εντολής για έρευνα κατά του Προέδρου και του Υπουργικού Συμβουλίου, γεγονός που καθιστούσε αυτόματα παράνομη την Επιτροπή;

– Πόση αξιοπιστία και σοβαρότητα μπορεί να έχει μια Επιτροπή που κατάληξε σε πόρισμα «ενοχοποίησης» του ΑΚΕΛ, του ΔΗΚΟ, και της ΕΔΕΚ, χωρίς να δώσει τη δυνατότητα να ακουστεί έστω η άποψη εκπροσώπων αυτών των κομμάτων στην Ερευνητική Επιτροπή;

– Συνακόλουθα, με αυτή της τη στάση, η Επιτροπή δεν επαναβεβαιώνει πλήρως την επιλεκτική κλήση μαρτύρων ενώπιον της; Γιατί δεν κλήθηκαν, για παράδειγμα, και οι βασικότροι εκπρόσωποι της τότε κυβερνώσας Βουλής για να δώσουν εξηγήσεις για τα εκατοντάδες εκατομμύρια έσοδα που αποστέρησαν από το κράτος ή ακόμα και από τις περικοπές στις κρατικές δαπάνες;

– Αποδεικνύει ή όχι τις σκοπιμότητες που υπηρετούσε αυτή η Επιτροπή το γεγονός ότι εστιάστηκε αποκλειστικά στον τομέα των κρατικών δαπανών, παραγνωρίζοντας όχι μόνο τις καταστροφικές επιπτώσεις της τραπεζικής κρίσης, αλλά και τον τομέα των κρατικών εσόδων;

– Από πότε η άποψη τριών προσώπων μπορεί να αντικαταστήσει τη λαϊκή βούληση και στην ουσία την ίδια τη δημοκρατική διαδικασία, όπως αυτή εκφράζεται με την επιδοκιμασία ή την πλειοψηφική απόρριψη πολιτικών θέσεων, προτάσεων και προγράμματος διακυβέρνησης;

– Συνακόλουθα, οι κυβερνώντες που διόρισαν την ερευνητική Επιτροπή έχουν, έστω και την υστάτη, συνειδητοποιήσει ότι αυτή η διαδικασία που επέβαλαν για εξυπηρέτηση μικροκομματικών σκοπιμοτήτων συνιστά νόθευση της δημοκρατίας και ένα σοβαρό προηγούμενο που οδηγεί στην ποινικοποίηση πολιτικών θέσεων και επιλογών που νομιμοποιήθηκαν μέσα από τη λαϊκή στήριξη;

– Πώς μπορεί τρία πρόσωπα που καμιά σχέση έχουν με οικονομικά θέματα, να μπορούν να αποφανθούν με βεβαιότητα για ζητήματα που συνιστούν διαχρονικά πεδίο ιδεολογικοπολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα σε εντελώς διαφορετικές φιλοσοφίες και σχολές σκέψης για την οικονομική και δημοσιονομική διαχείριση;

– Ακόμη όμως, και νομπελίστες στην Οικονομία να ήσαν τα μέλη της Ερευνητικής, δεν είναι φυσιολογικό άλλοι τρεις νομπελίστες να κατέληγαν σε ακριβώς αντίθετα συμπεράσματα, ανάλογα με τη σχολή σκέψης που ανήκουν; Ποια έννοια και ποια σημασία είχε λοιπόν αυτή η φαρσοκωμωδία της Ερευνητικής, η οποία κατά τα άλλα υιοθετεί τη συνταγή της Μέρκελ, της Λαγκάρντ, του Αβέρωφ Νεοφύτου και του Νικόλα Παπαδόπουλου για σκληρή λιτότητα σε βάρος των εργαζομένων, των συνταξιούχων και των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, ως τη θεραπεία για πάσα νόσο;

– Μπήκε στον κόπο η Ερευνητική να διαβάσει τι είπαν για τα αίτια της οικονομικής τραγωδίας που βιώνει ο κυπριακός λαός πρόσωπα και ευρωπαϊκοί θεσμοί; Πρόσωπα και θεσμοί που όχι μόνο δεν έχουν κομματικές σκοπιμότητες, όπως η τότε αντιπολίτευση και νυν κυβέρνηση, αλλά αντίθετα βρίσκονται στην αντίπερα ιδεολογική όχθη από το ΑΚΕΛ όπως ο κ. Σαμαράς και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δια του Όλι Ρεν. 

ΕΔΕΚ 

Χωρίς διάθεση αμφισβήτησης του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής για την κρίση στην οικονομία, η ΕΔΕΚ θεωρεί ότι είναι καθήκον και υποχρέωσή-της να τοποθετηθεί και να εκφράσει δημόσια και υπεύθυνα τις απόψεις-της.

To περιορισμένο πλαίσιο δράσης δεν επέτρεψε η έρευνα να αγγίξει όλες τις παραμέτρους που συνθέτουν τα αίτια και τα αιτιατά που οδήγησαν την πατρίδα-μας στην πρωτοφανή οικονομική κρίση που βιώνει με απρόβλεπτες ακόμα τις τελικές συνέπειες.

Συγκεκριμένα στο πόρισμα:

1. Δεν γίνεται ισορροπημένη αναφορά στα αίτια που οδήγησαν στην κρίση και δεν ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα του λαού.

2. Κατανέμονται μόνο πολιτικές ευθύνες. Οι πολιτικές ευθύνες όμως δεν είναι αρμοδιότητα Ερευνητικών Επιτροπών, ούτε και Δικαστικών Αρχών για να τις αποδώσουν. Οι πολιτικές ευθύνες πρέπει να αναλαμβάνονται με θάρρος από αυτούς που ασκούν εξουσία και κρίνονται από πολιτικά όργανα και το λαό.

3. Απουσιάζει η απόδοση  πειθαρχικών, αστικών και ποινικών ευθυνών, όπου θα έπρεπε πρώτιστα να ήταν ευθύνη και αρμοδιότητα της Ερευνητικής Επιτροπής.

4. Καλύπτεται μόνο η δημοσιονομική πτυχή. Απουσιάζει ο Τραπεζικός τομέας ο οποίος έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την οικονομική κρίση.

5. Δεν καλύπτονται με επάρκεια τα όσα διαδραματίσθηκαν τον περασμένο Μάρτιο και συγκεκριμένα ποιοι ευθύνονται για την προνομιακή ενημέρωση που είχαν κάποιοι καταθέτες και απέσυραν σημαντικές καταθέσεις τις μέρες που προηγήθηκαν της απόφασης του eurogroup της 16ης Μαρτίου, καθώς και για τις αναλήψεις  που έγιναν από τραπεζικά ιδρύματα τη βδομάδα που αυτά ήσαν κλειστά ή που έπρεπε να ήσαν κλειστά.

Στο πόρισμα της Επιτροπής επιρρίπτονται πολιτικές ευθύνες και στην ΕΔΕΚ λόγω της 20μηνης συμμετοχής-της στην κυβέρνηση Δ. Χριστόφια.  Στοιχειώδεις κανόνες δικαίου επέβαλαν να κληθεί σε αυτή την περίπτωση και η ΕΔΕΚ να καταθέσει τις απόψεις-της. Πράγμα που δεν έγινε.

Εν πάση περιπτώση η ΕΔΕΚ, χωρίς πρόθεση κριτικής, επισημαίνει τα εξής σημαντικά στοιχεία, όπως:

– Ο Δ. Χριστόφιας κυβέρνησε στη βάση του δικού-του προεκλογικού προγράμματος και όχι ενός κοινά συνομολογημένου

– Οι δεσμεύσεις που ανέλαβε έναντι της ΕΔΕΚ αφορούσαν κύρια το κυπριακό και περιλαμβάνονται στην επιστολή που κοινοποίησε μετά την 1η Κυριακή των εκλογών του 2008

– Κατά  την 20μηνη συμμετοχή της ΕΔΕΚ στην κυβέρνηση δεν υπήρξε καμιά διαβούλευση μεταξύ του Προέδρου της Δημοκρατίας και της ΕΔΕΚ, αλλά και ούτε οποιαδήποτε συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο για τη συνδιαμόρφωση προτάσεων κυβερνητικής πολιτικής

– Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της ΕΔΕΚ για σύσταση Επιτροπής συντονισμού για την προώθηση του κυβερνητικού έργου, αυτές ποτέ δεν εισακούσθηκαν

– Η οικονομική κρίση άρχισε να εμφανίζεται  μετά την αποχώρηση της ΕΔΕΚ από την κυβέρνηση στις 10.2.2010.

– Με την εμφάνιση της Παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το καλοκαίρι του 2008 η ΕΔΕΚ είχε προβεί σε σειρά δημόσιων τοποθετήσεων με παρουσίαση προτάσεων για λήψη μέτρων  ώστε να αποφευχθούν οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία. Στις 20.11.2008 συζητήθηκε μάλιστα σχετικό θέμα μετά από εγγραφή στη Βουλή. Επιπρόσθετα σχετικές προτάσεις κατατέθηκαν και κατά τη συζήτηση των προϋπολογισμών στη Βουλή όλα τα επόμενα χρόνια. Δυστυχώς οι προτάσεις αυτές αγνοήθηκαν. Η μεγάλη κρίση στην Κυπριακή Οικονομία εκδηλώθηκε κυρίως μετά την απομείωση του Ελληνικού χρέους το 2012 όταν η ΕΔΕΚ δεν ήταν στην Κυβέρνηση.

Παρά τις ελλείψεις που παρουσιάζει το πόρισμα, η ΕΔΕΚ πιστεύει ότι θα πρέπει να αξιοποιηθεί προς την κατεύθυνση της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης και της απόδοσης των πραγματικών ευθυνών, πειθαρχικών, αστικών και ποινικών σε όσους ενέχονται. Η κάθαρση και η παραδειγματική τιμωρία είναι λαϊκή απαίτηση και θα πρέπει να γίνει σεβαστή από όλους.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Λυπούμε γιατί είμαι υποχρεωμένος να κρίνω το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής.

Παρά τη δεδομένη εκτίμηση μου προς την αντικειμενική αμεροληψία, και το αδέκαστο του Προέδρου και των μελών της επιτροπής κατά την μακρά τους θητεία ως λειτουργό της δικαιοσύνης, είτε κεχορισμένα είτε μαζί με την Ε.Ε.

1. Είχα τονίσει εξ’ αρχής με δημόσιες δηλώσεις μου, ότι αυτό που επιβαλλόταν ήταν ο διορισμός ποινικών ανακριτών για να διερευνήσει ποινικές ευθύνες.

2. Παρ’ όλα  αυτά επειδή στους όρους εντολής της Ε.Ε. περιεχόταν και η διερεύνηση ποινικών, αστικών και πειθαρχικών ευθυνών δεν αμφισβητήσαμε τους λόγους και την αναγκαιότητα διορισμού της.

3. Η ενδιάμεση απόφαση της Ε.Ε να αποποιηθεί των όρων εντολής για διερεύνηση ποινικών, πειθαρχικών και αστικών ευθυνών κατέστησε τη συνέχιση λειτουργίας της άνευ περιεχομένου, κάτι το οποίο είχαμε τότε επισημάνει. Η επικέντρωση σε απόφαση πολιτικών ευθυνών είναι λείαν αμφισβητούμενο ότι αφορά δικαστικά οι ερευνητικές επιτροπές. Οι πολιτικές ευθύνες κατά κυρίαρχη νομική άποψη αφορούν το λαό και το εκλογικό σώμα.

4. Είναι πρωτάκουστο, αντινομικό και εναντίον κάθε αρχής φυσικής δικαιοσύνης να αποδίδονται ευθύνες σε κάποιον ο οποίος δεν εκλήθη να εκφράσει άποψη για την αποδιδόμενη σε αυτόν ευθύνη.

5. Η ΕΔΕΚ  αποχώρησε από την κυβέρνηση το Φεβρουάριο του 2010 – ημερομηνία την οποία ούτε καν ορθός δεν κατέγραψε η Ε.Ε.   στο πόρισμα της – και ως εκ τούτου   κατά τον ουσιώδη χρόνο της οικονομικής κρίσης δεν μετείχε στην κυβέρνηση . Αντί έπαινο για την έγκαιρη αποχώρηση από την κυβέρνηση η Ε.Ε. επέλεξε να της αποδώσει πολιτικές ευθύνες!

6. Η Ε.Ε. αγνόησε ή δεν έλαβε υπόψη ότι η ΕΔΕΚ εντός Βουλής με σταύρωμα κονδυλίων, εγγραφή θεμάτων, ομιλίες Βουλευτών και δημόσιες ανακοινώσεις προειδοποίησε επανειλημμένα την κυβέρνηση για την επερχόμενη κρίση.

7. Η Ε.Ε. αγνόησε ή δεν έλαβε υπόψην ότι η εκδήλωση της κρίσης ουσιαστικά και πραγματικά επήλθε με το κούρεμα του Ελληνικού χρέους δύο ολόκληρα χρόνια μετά που η ΕΔΕΚ αποχώρησε από την Κυβέρνηση, δηλαδή το 2012.

8. Η Ε.Ε. προσπέρασε σχεδόν κατά τρόπο ανέπαφο τη συμπεριφορά των τραπεζών και ιδιαίτερα την αλόγιστη και ασυλλόγιστη επένδυση σε ελληνικά ομόλογα.

9. Η Ε.Ε. προσπέρασε και άφησε ανέπαφο το μέγα ζήτημα της εκροής καταθέσεων κατά τον κρίσιμο χρόνο πριν από την απόφαση του Eurogroup για ληστρική απομείωση των καταθέσεων.

10. Η Ε.Ε. ουδόλως ασχολήθηκε με τις ευθύνες διαχείρισης της οικονομίας από τους κυρίαρχους ηγεμονικούς κύκλους  της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τυγχάνουν έντονης κριτικής ακόμα και αυτοκριτικής μέσα στην ίδια την Ευρώπη.

ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ 

Η Κυβέρνηση Αναστασιάδη εκμεταλλεύεται το πόρισμα  πολιτικά.

Συμμεριζόμαστε τη διαμαρτυρία του Προέδρου της Ερευνητικής Επιτροπής για την Οικονομία κ. Γιώργου Πική για τον τρόπο με τον οποία η Κυβέρνηση Αναστασιάδη, διαχειρίστηκε το πόρισμα.

Δυστυχώς, για άλλη μια φορά η Κυβέρνηση αντί να ασχολείται με την ουσία ,επιδιώκει την πολιτική και κομματική εκμετάλλευση, ενός τόσο σοβαρού θέματος που έχει άμεσο και βαρύ αντίκτυπο στη ζωή των κυπρίων  πολιτών.

Αν η Κυβέρνηση Αναστασιάδη αλλά και τα κόμματα πιστεύουν στη διαφάνεια και στην πάταξη της διαπλοκής ας αφήσουν ανεπηρέαστη τη Δικαιοσύνη να κάνει το έργο της.

Είναι πλέον πασιφανές ότι μια από τις κύριες αιτίες της οικονομικής και κοινωνικής  κρίσης αλλά και της διαφθοράς είναι η τακτική των Κομμάτων να ελέγχουν και να ποδηγετούν τα πάντα.

Είναι η ώρα να διοριστούν επιτέλους ανεξάρτητοι και το τονίζω Ανεξάρτητοι Ποινικοί Ανακριτές αφού ευθύνη φέρουν και οι πρώην και οι νυν Κυβερνώντες.

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ

Το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών θεωρεί ότι το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής για την οικονομία πρέπει να γίνει σεβαστό. Χρειάζεται, όπως δήλωσε ο κ. Περδίκης, να διοριστούν αμέσως ποινικοί ανακριτές. Το πόρισμα δεν είναι πλήρες, δεν είναι ολοκληρωμένο, πρόσθεσε, αλλά είναι χρήσιμο και πρέπει να χρησιμοποιηθεί. Όσοι το απορρίπτουν, δήλωσε, το κάνουν γιατί έχουν λερωμένη τη φωλιά τους.

Οικολόγοι: Άμεσο διορισμό ποινικών ανακριτών για το πόρισμα για την Οικονομία

ΝΕΔΗΚ

 Μπορεί, το αποτέλεσμα να μην είναι το αναμενόμενο, όμως θεωρούμε πως θα μπορούσε να τύχει περαιτέρω αξιοποίησης και χειρισμού τόσο από την Γενική Εισαγγελία, καθώς και την Αστυνομία.

Και τα περαιτέρω προφανώς είναι η έναρξη της διαδικασίας για κάθαρση.

Αν ο Γενικός Εισαγγελέας διαπιστώσει από το περιεχόμενο της έκθεσης της Ερευνητικής Επιτροπής ότι έχει διαπραχθεί ένα έγκλημα, ασφαλώς οφείλει να κινήσει τις διαδικασίες για να υπάρξει και η παραδειγματική τιμωρία των ενόχων.

Πάντως, το ΔΗ.ΚΟ. διαπιστώνει μέσα από το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής, ακόμα μια φορά, τις κραυγαλέες πολιτικές ευθύνες του τέως Προέδρου της Δημοκρατίας, καθώς και τις σημαντικές ευθύνες του ΑΚΕΛ και του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας.

Η αναφορά του πορίσματος σε κάποιες ευθύνες του ΔΗ.ΚΟ. θεωρούμε ότι είναι άδικη και αδικαιολόγητη. Έντονες, επίμονες και συνεχείς ήταν οι διαφωνίες, οι ενστάσεις και οι προειδοποιήσεις του ΔΗ.ΚΟ., καθώς και οι εισηγήσεις του για έγκαιρη λήψη δραστικών μέτρων.

Παρόλο που το έργο της Επιτροπής έχει ολοκληρωθεί, το ΔΗ.ΚΟ. θα διαβιβάσει στον κ. Πική όλα τα έγραφα, επιστολές, υπομνήματα, αλλά δημόσιες δηλώσεις και προτάσεις που είχε κάνει την κρίσιμη περίοδο για να διαπιστώσει και ο ίδιος ότι το πόρισμα της επιτροπής αδικεί το ΔΗ.ΚΟ.

Πηγή: KYΠΕ