Η Ολομέλεια ψήφισε τις εκκρεμούσες διατάξεις του νομοσχεδίου για το Αρχείο Πληθυσμού

Η Ολομέλεια της Βουλής με 42 ψήφους υπέρ και 2 εναντίον ψήφισε σε νόμο τις διατάξεις του τροποποιητικού νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του νόμου του Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης, που εκκρεμούσαν ενώπιον της Βουλής, αφού τροποποίησε κατά τη συζήτηση του κειμένου στην Επιτροπή Εσωτερικών, αριθμό διατάξεων και κατάργησε άλλες.

Μεταξύ των διατάξεων που καταργήθηκαν από την Επιτροπή Εσωτερικών είναι η διάταξη για απώλεια της κυπριακής υπηκοότητας προσώπου το οποίο την απέκτησε λόγω γάμου με πολίτη της Δημοκρατίας και εντός τριών ετών από την ημερομηνία απόκτησης της κυπριακής υπηκοότητας τον έχει διαζευχθεί, χωρίς να έχει αποκτήσει με αυτόν τέκνο.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της Επιτροπής Εσωτερικών στην Ολομέλεια της Βουλής, σκοπός του νομοσχεδίου, όπως αυτό αρχικά κατατέθηκε στη Βουλή από την εκτελεστική εξουσία, ήταν η τροποποίηση του περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμου, ώστε να εκσυγχρονιστούν ορισμένες διατάξεις του και να αναθεωρηθούν τα καθοριζόμενα σε αυτόν τέλη, με στόχο την εφαρμογή των δημοσιονομικών μέτρων που συμφωνήθηκαν με την τρόικα στα πλαίσια του Μνημονίου Συναντίληψης για τη σύναψη δανειακής σύμβασης.

Όπως είναι γνωστό, αναφέρει η έκθεση, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου κατά τη διάρκεια της προηγούμενης βουλευτικής περιόδου, η Επιτροπή υπό την προηγούμενή της σύνθεση, αποφάσισε σε πρώτο στάδιο να προωθήσει για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής μόνο το μέρος του νομοσχεδίου που έχρηζε άμεσου χειρισμού και είχε ως στόχο την αναθεώρηση των καθοριζόμενων στην υπό τροποποίηση βασική νομοθεσία τελών που επιβάλλονται με βάση τις διατάξεις της, καθώς και τον καθορισμό νέων τελών, και ως εκ τούτου αυτό ψηφίστηκε σε νόμο το 2013.

Σε μεταγενέστερο στάδιο η Επιτροπή υπό την προηγούμενή της σύνθεση, ανταποκρινόμενη σε αίτημα του Υπουργείου Εσωτερικών, αποφάσισε να προωθήσει για ψήφιση τις πρόνοιες του εναπομείναντος μέρους του νομοσχεδίου αναφορικά με την έκδοση δελτίων ταυτότητας με βιομετρικά στοιχεία και αυτές ψηφίστηκαν σε νόμο το 2015.

Σημειώνεται ότι οι υπόλοιπες πρόνοιες του εναπομείναντος μέρους του νομοσχεδίου δεν προωθήθηκαν για ψήφιση, ώστε να παρασχεθεί στο Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης η δυνατότητα επανεξέτασής τους, με ενδεχόμενο αυτές να αποσυρθούν από την εκτελεστική εξουσία.

Στην έκθεση αναφέρεται ακόμα ότι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε ομόφωνα να επιφέρει στο κείμενο του εναπομείναντος μέρους του νομοσχεδίου, το οποίο προωθείται στο παρόν στάδιο για ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής, τις πιο κάτω τροποποιήσεις:

-Επέκταση της προβλεπόμενης προθεσμίας εντός της οποίας υποχρεούνται να εγγραφούν στο αρχείο πληθυσμού πρόσωπα τα οποία κατέχουν την κυπριακή υπηκοότητα και βρίσκονται στη Δημοκρατία από τους τρεις μήνες, που ισχύει σήμερα, στους τέσσερις μήνες, όπως ισχύει στην περίπτωση πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Μείωση της χρηματικής ποινής στην οποία θα υπόκεινται τα πιο πάνω αναφερόμενα πρόσωπα, σε περίπτωση καταδίκης για παράλειψή τους να εγγραφούν στο αρχείο πληθυσμού εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, από τις πέντε χιλιάδες ευρώ (€5.000), που ισχύει σήμερα, στις δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (€2.500), καθώς και κατάργηση της προβλεπόμενης ποινής φυλάκισης στην οποία τα εν λόγω πρόσωπα υπόκεινται σε περίπτωση τέτοιας καταδίκης.

-Κατάργηση των προνοιών του που προβλέπουν την ακύρωση ισχύοντος διαβατηρίου και δελτίου ταυτότητας προσώπου το οποίο καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης πέραν των δέκα ετών, καθώς και την απαγόρευση της έκδοσης νέου διαβατηρίου και νέου δελτίου ταυτότητας σε πρόσωπο εναντίον του οποίου ασκήθηκε ποινική δίωξη για τη διάπραξη οποιουδήποτε αδικήματος επισύρει ποινή φυλάκισης ενός έτους και άνω.

-Καθορισμός της προθεσμίας εντός της οποίας θα υποχρεούται πολίτης της Δημοκρατίας καταδικασθείς σε ποινή φυλάκισης ενός έτους και άνω να παραδώσει το διαβατήριο και το δελτίο ταυτότητάς του στο διευθυντή του Τμήματος Φυλακών.

-Διασαφήνιση της σχετικής διάταξης της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας η οποία προβλέπει την απόκτηση από πρόσωπο της κυπριακής υπηκοότητας αυτόματα με τη γέννησή του.

-Κατάργηση της σχετικής διάταξης της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας η οποία προβλέπει τη δυνατότητα στέρησης της κυπριακής υπηκοότητας από πρόσωπο το οποίο την απέκτησε δυνάμει πολιτογράφησης, στην περίπτωση κατά την οποία, μέσα σε πέντε χρόνια από την πολιτογράφησή του, καταδικάστηκε σε οποιαδήποτε χώρα σε φυλάκιση για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τους δώδεκα μήνες.

-Διαμόρφωση της πρόνοιάς του που προβλέπει τη δυνατότητα στέρησης της κυπριακής υπηκοότητας από πρόσωπο το οποίο την απέκτησε δυνάμει πολιτογράφησης ή εγγραφής του ως πολίτη της Δημοκρατίας, αν τέτοιο πρόσωπο, μέσα σε δέκα χρόνια από την πολιτογράφησή του ή την εγγραφή του, καταδικάστηκε σε οποιαδήποτε χώρα σε φυλάκιση για ιδιαίτερα ειδεχθές αδίκημα ή αδίκημα που ενέχει ηθική αισχρότητα, ώστε τέτοια δυνατότητα να υφίσταται μόνο εφόσον η καταδίκη αφορά αδίκημα το οποίο συνιστά και στη Δημοκρατία αδίκημα το οποίο είναι ιδιαίτερα ειδεχθές ή ενέχει ηθική αισχρότητα.

Πέραν των πιο πάνω, η Επιτροπή, κατά πλειοψηφία της Προέδρου και των μελών της βουλευτών των κοινοβουλευτικών ομάδων ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και του Δημοκρατικού Κόμματος, αποφάσισε να απαλείψει από το υπό αναφορά κείμενο, όπως αυτό διαμορφώθηκε σύμφωνα με τις ομόφωνες θέσεις της, τις πρόνοιες του νομοσχεδίου αναφορικά με την απώλεια της κυπριακής υπηκοότητας προσώπου το οποίο την απέκτησε λόγω γάμου με πολίτη της Δημοκρατίας και εντός τριών ετών από την ημερομηνία απόκτησης της κυπριακής υπηκοότητας τον έχει διαζευχθεί, χωρίς να έχει αποκτήσει με αυτόν τέκνο.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή επέφερε στο κείμενο του εναπομείναντος μέρους του νομοσχεδίου περαιτέρω τροποποιήσεις με σκοπό τη διασαφήνιση των προνοιών του, καθώς και τη βελτίωσή του από νομοτεχνική άποψη.

 

Πηγή:ΚΥΠΕ