Η χειρότερη χρονιά φέτος για τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Λάρνακας, ήρθαν λουκέτα και έφυγαν brands
Ως η χειρότερη χριστουγεννιάτικη περίοδος όλων των εποχών περιγράφεται η φετινή για τα καταστήματα στο κέντρο της Λάρνακας. Ήταν η πρώτη χρονιά κατά την οποία λειτουργούσαν παράλληλα δύο εμπορικά κέντρα στην πόλη- το Metropolis Mall και το υπαίθριο εμπορικό της κέντρο – η Ερμού, η Ζήνωνος Κιτιέως, η Στρατηγού Τιμάγια κ.ο.κ. Ήταν, ως εκ τούτου, αναμενόμενο ότι η κίνηση στο εμπορικό κέντρο θα επηρεαζόταν. Παρά τις προσπάθειες του δήμου, τον χριστουγεννιάτικο διάκοσμο και τις χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις για την περίοδο των γιορτών είναι δεδομένο ότι δύο εμπορικά κέντρα, σε μια μικρή πόλη όπως είναι η Λάρνακα, θα μοιραστούν την πίτα, αναφέρει ο πρόεδρος του συνδέσμου καταστηματαρχών στο κέντρο της πόλης, Άκης Σταύρου. Αναπόφευκτα, ήρθε η αποχώρηση σημαντικών brands από τις εμπορικές οδούς της πόλης, οι οποίες βρήκαν στέγη στο κλειστό εμπορικό κέντρο. Ονόματα κράχτες όπως, το Public και το Zara, έχουν κλείσει τα καταστήματα τους στο κέντρο και λειτουργούν πλέον στο Metropolis Mall. Από τη μια το μέγεθος της αγοράς και η μείωση του σε συνάρτηση με τις μειώσεις στις τουριστικές αφίξεις, από την άλλη το μείζον ζήτημα της έλλειψης προσωπικού αλλά και γενικότερα οι συνθήκες κρίσης που διέρχεται το λιανικό ένεκα πανδημίας, τέτοιες κινήσεις ήταν λίγο ή πολύ αναμενόμενες.
Τρεις οι λόγοι
Καθίσταται ωστόσο σαφές ότι δεν ήταν μόνο η λειτουργία του νέου εμπορικού κέντρου το πρόβλημα για τους επιχειρηματίες του κέντρου. Όπως πολύ χαρακτηριστικά επισημαίνει ο κ. Σταύρου, «το mall είναι ανταγωνιστής μας, εχθρός μας είναι η πανδημία. Ο κόσμος δεν είχε ανάγκη να κάνει ψώνια, δεν είχε κάπου να πάει, δεν είχε ρεβεγιόν και εκδηλώσεις. Άρα είναι λίγο φυσιολογική η πορεία». Καίριο πλήγμα στις επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης, έφεραν και οι κακές καιρικές συνθήκες αλλά και οι προειδοποιήσεις της μετεωρολογικής υπηρεσίας, οι οποίες κράτησαν τον κόσμο μακριά από την αγορά. Έχει ήδη αναφερθεί σε προηγούμενο ρεπορτάζ της «Κ» το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στην αγορά το Σαββατοκύριακο πριν από το Χριστούγεννα, μετά τις προειδοποιήσεις της μετεωρολογικής υπηρεσίας για τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Στο μεταξύ προηγήθηκε ένα εφιαλτικό 2020, με τον κύκλο εργασιών των καταστημάτων να φτάνει στο ναδίρ ενώ την ίδια ώρα, είχαν να διαχειριστούν και τον βραχνά της καταβολής των ενοικίων. Αυτός φαίνεται ότι ήταν και ένας από τους λόγους που αριθμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποφάσισε να βάλει λουκέτο ενώ, όπως περιγράφει ο κ. Σταύρου, έπεται και συνέχεια.
Στο 25%
Από πλευράς δημάρχου εκτιμάται ότι η μείωση την περίοδο των εορτών, κυμάνθηκε συνολικά και κατά μέσο όρο γύρω στο 20- 25%. Επισήμανε δε ότι πρόκειται για κατάσταση παροδική και την λύση στο πρόβλημα θα δώσει η ανάπτυξη που συντελείται στο κέντρο της Λάρνακας, η οποία θα μεγαλώσει την καταναλωτική πίτα και θα φέρει ξανά τον κόσμο πίσω στις κεντρικές εμπορικές οδούς. Αυτό που θα αλλάξει είναι το προφίλ των καταναλωτών του κέντρου, με την πλειοψηφία να είναι στο μεσοπρόθεσμο μέλλον, τουρίστες. Όπως επισημαίνει ο Ανδρέας Βύρας, αυτή την στιγμή, υπάρχουν 25 περιπτώσεις ξενοδοχείων που είτε είναι σε διαδικασία αδειοδότησης ή κατασκευής, ή έχουν πρόσφατα ολοκληρωθεί και είναι σε λειτουργία. «Αν ο τουρισμός φέτος πάει καλά, θα έχει πολλούς τουρίστες στο υπαίθριο εμπορικό κέντρο της πόλης», επισημαίνει, ενώ πρόκειται για εκτίμηση την οποία συμμερίζεται και ο σύνδεσμος καταστηματαρχών του κέντρου. Μεγάλο ατού του κέντρου θεωρούνται οι μικρές αποστάσεις και βεβαίως το γεγονός ότι είναι δίπλα από την θάλασσα.
Λιμάνι και κρουαζιέρες
Οι εκτιμήσεις για επιστροφή του κόσμου στο κέντρο και νέα ανακατανομή της καταναλωτικής πίτας σχετίζονται φυσικά και με την μεγάλη ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της πόλης. Μιλώντας στην «Κ» ο Διευθύνων Σύμβουλος της Kition Holdings Πάνος Αλεξάνδρου, ανέφερε ότι επί του παρόντος βρίσκονται σε συζητήσεις, ωστόσο ιδανικά, μέχρι τα μέσα Μαρτίου, θα υπάρχουν ανακοινώσεις για την έναρξη κρουαζιέρων από και προς το Ισραήλ, με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας- Κύπρου να παραμένει στο ραντάρ του ενδιαφέροντος της εταιρείας.
Στο μεταξύ, 1η Απριλίου αρχίζουν ημερολογιακά τα πρώτα κατασκευαστικά έργα για την ανάπλαση λιμανιού και μαρίνας, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Αρχή θα γίνει με την επιδιόρθωση της αποβάθρας, ένα έργο που εκτιμάται γύρω στα 25-30 εκατ. και έχει ορίζοντα υλοποίησης τους 9-12 μήνες. Αρχικά θα κατεδαφιστούν τα παράνομα υποστατικά εντός της μαρίνας και θα δημιουργηθούν νέοι χώροι για αποθήκευση, για στάθμευση σκαφών και αυτοκινήτων και στη συνέχεια θα επιδιορθωθεί το υφιστάμενο γραφείο και οι κοινές τουαλέτες ώστε να λειτουργήσει σαν μαρίνα. Θα δημιουργηθούν επίσης σε τέσσερα σημεία, κιόσκια τα οποία θα προσφέρουν αναψυκτικά , φαγητά, παγωτά στους περαστικούς, θα τοποθετηθούν παγκάκια και τραπέζια για το κοινό, θα αναδειχθούν κάποια σημεία της αποβάθρας και θα τοποθετηθεί φωτισμός νερού. Με την ολοκλήρωση του έργου μέχρι την άνοιξη του 2023, αναμένεται ότι η επισκεψιμότητα στην περιοχή θα αυξηθεί ουσιαστικά.
πηγή: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ