«Πλούσια Τέχνη σε Φτωχούς Καιρούς» (φωτογραφίες)

Της Μαρίας Χριστοδούλου

Με μότο «Επειδή η τέχνη είναι προνόμιο όλων», η isnotgallery για έκτη συνεχόμενη χρονιά παρουσίασε με επιτυχία την έκθεση «Πλούσια Τέχνη σε Φτωχούς Καιρούς» 2014. Μια έκθεση τέχνης προσιτή για όλο τον κόσμο μέσα στα πλαίσια της οικονομικής κρίσης που επικρατεί στη χώρα μας. 

 

Στην γκαλερί συνυπήρχαν έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών με έργα υποσχόμενων νέων ταλέντων βασισμένα σε σύγχρονες ιδέες και τεχνοτροπίες.

Λόγω της πολυμορφίας στα έργα που παρουσιάζονται κάθε χρόνο, η έκθεση προσελκύει ένα μεγάλο αριθμό φιλότεχνων θεατών και θεωρείται μια από τις εμπορικότερες εκθέσεις που γίνονται στην Κύπρο. 

Γνωριμία με «πλούσιους» καλλιτέχνες σε «φτωχούς» καιρούς 

ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ, ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ – ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ isnotgallery

Η τέχνη που ικανοποιεί οικονομικά το μέσο Κύπριο

Ιδιοκτήτης της γκαλερί και ιδρυτής του θεσμού «Πλούσια Τέχνη σε Φτωχούς Καιρούς», είναι ο καλλιτέχνης Ανδρέας Ευσταθίου, ο οποίος μας μίλησε για την ιδέα που γέννησε αυτό το θεσμό. «Ήταν απόφαση δική μου το να εντάξω στην γκαλερί την τέχνη η οποία θα ικανοποιεί οικονομικά το μέσο Κύπριο. Θεωρεί την τέχνη «πολυτέλεια», θέλει όμως να δώσει την ευκαιρία να μπει η τέχνη μέσα στα σπίτια όλων, με την αγορά ποιοτικών έργων σε χαμηλές τιμές.

«Πλούσια τέχνη σε φτωχούς καιρούς» γιατί είναι πλούσια σε εικαστική αξία, τόνισε ο κύριος Ευσταθίου. 

Η τέχνη του χθες και του σήμερα σε Κύπρο και εξωτερικό

Η τέχνη στην Κύπρο «πουλιέται» πιο ακριβά σε σύγκριση με το εξωτερικό κι αυτό διότι στην Κύπρο έχουμε 100 καλλιτέχνες, στο εξωτερικό 100 χιλιάδες, μας εξήγησε. Είναι όπως τις μεγάλες επιχειρήσεις που πωλούν πιο φθηνά ενώ οι μικρές προσπαθούν να κρατήσουν το επίπεδο γι αυτό είναι πιο ψηλές οι τιμές τους. Ακριβό ή φθηνό το έργο, η τιμή του πρέπει να δικαιολογείται. «Το να ενδιαφερθείς για την τέχνη πρέπει να υπάρχει παιδεία και πολιτισμός. Ο νέος κόσμος, ηλικιακά που έχει τελειώσει τις σπουδές του κι έχει ταξιδέψει γνωρίζει τι είναι τέχνη, κουλτούρα και πολιτισμός, θεωρεί δεδομένο ότι θα πάει σε μια γκαλερί, θα πάει να δει θέατρο, να ακούσει μουσική. «Ευελπιστώ και βλέπω ότι έρχεται αυτό το κοινό», διεμήνυσε ο καλλιτέχνης. 

 

ΑΝΝΑ ΛΟΥΚΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΣ – ΜΟΥΣΕΙΟΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ

“Το μάρκετινγκ του ζωγράφου”

Η Άννα Λουκά, μας μίλησε για τη ματιά του καλλιτέχνη εν καιρώ κρίσης. Το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει ένας καλλιτέχνης μέσα από το έργο του, το κοινό δεν μπορεί να το ερμηνεύσει εύκολα. Οι θεατές δεν είναι συνηθισμένοι να βλέπουν κάτι διαφορετικό. Ένας καλλιτέχνης τις περισσότερες φορές ζωγραφίζει κάτι που το συγκινεί. Πολλές φορές όμως, ένας καλλιτέχνης όταν δει ότι κάτι «πουλά» δε ζωγραφίζει επειδή το νιώθει, το κάνει γιατί έχει ανταπόκριση στο κοινό, το κάνει για τα λεφτά.

Η οικονομική κρίση όπως έχει επηρεάσει πάρα πολύ τους καλλιτέχνες έχει αγγίξει και την ίδια. «Για να μπορείς να μπεις στο χώρο και να γίνεις γνωστός πρέπει να προωθείς, να διαφημίζεις τον εαυτό σου, να έχεις το μάρκετινγκ σαν άνθρωπος». Πριν λίγα χρόνια πήγαινες σε μια γκαλερί και ήταν όλα τα έργα πουλημένα ιδίως τα γνωστά ονόματα, σήμερα αγοράζουν μόνο από εδραιωμένους καλλιτέχνες κι όχι νέους.

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΧΙΛΛΕΩΣ, ΖΩΓΡΑΦΟΣ

“Δύσκολος καιρός για τέχνη” 

O Γιώργος Αχιλλέως είναι επτά χρόνια επαγγελματίας ζωγράφος και συμμετέχει σε ομαδικές εκθέσεις, καθώς έχει κάνει και ατομική. Όπως μας είπε ο ίδιος είναι δύσκολος καιρός για τέχνη αλλά η τέχνη δεν μπορεί να πάψει να υπάρχει. «Στην Κύπρο τόσα χρόνια, λόγω πολέμων και σκλαβιάς δεν υπήρχε η απαραίτητη παιδεία, άρα δεν καλλιεργήθηκε η τέχνη εκτός από τα τελευταία 30-40 χρόνια που άρχισε ο κόσμος να δίνει σημασία στην τέχνη σαν επένδυση. Θεωρεί πως ο κόσμος στην Κύπρο προτιμά να αγοράζει φθηνά έργα μαζικής παραγωγής. Δε θα εκτιμήσει το χειροποίητο εικαστικό έργο και λίγοι είναι αυτοί που θα καταλάβουν τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης. Το έργο είναι ένα κομμάτι από την ψυχή του καλλιτέχνη και η κοστολόγηση του είναι σαν το χρηματιστήριο της τέχνης. Δηλαδή, εάν έχουν όνομα οι καλλιτέχνες οι τιμές τους είναι συγκεκριμένες και λογικά πιο ψηλές σε σχέση με τους νέους στο χώρο.

 

SANTIAGO FUENTES BO, ΑΡΓΕΝΤΙΝΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

“Ποιοτική τέχνη σε περίοδο κρίσης”

Σε περίοδο κρίσης ο κόσμος δεν αγοράζει όπως παλιά αν και δείχνει ενδιαφέρον για την τέχνη, σύμφωνα με το Santiago. «Είναι καλό να κρατάς ψηλά το επίπεδο της τέχνης, την ποιότητα των έργων, ακόμα και στην εποχή της κρίσης που οι άνθρωποι δεν έχουν λεφτά για να αγοράσουν, γι’ αυτό το λόγο γίνεται αυτή η έκθεση, η οποία είναι πολύ καλή», συμπλήρωσε ο Santiago.

Οι καλλιτέχνες στο βαθμό που παράγουν τέχνη επιτελούν χρέος προς την κοινωνία γιατί η τέχνη είναι η ιστορία μας, ο πολιτισμός μας κι ο σύγχρονος άνθρωπος έχει ανάγκη την τέχνη. 

Σε περιόδους κρίσεων ο καλλιτέχνης απλά «ράβει την τέχνη στα μέτρα του».