Πολύμορφη Εικαστική Δράση: «Σχολεία, Πινακοθήκες και Μουσεία σε Δημιουργική Συνεργασία: Με ένα έκθεμα συνομιλούμε και μαζί δημιουργούμε»

Μια πολύμορφη εικαστική δράση από την Ομάδα Τέχνης ΠΟΕΔ Λευκωσίας

Ο δημοσιογράφος Λουκάς Χριστοδουλίδης συνομίλησε με την εκπαιδευτικό, εικαστική παιδαγωγό Δρα Τερέζα Μαρκίδου για τα οφέλη των εικαστικών τεχνών στην ανάπτυξη των παιδιών.   

Δρ. Μαρκίδου, ποια τα οφέλη των εικαστικών τεχνών στην ανάπτυξη των παιδιών;

«Τα οφέλη των εικαστικών τεχνών στην ανάπτυξη των παιδιών είναι πολλαπλά και πολύ βασικά, τόσο για τη ψυχοσωματική όσο και για τη γνωστική τους ωρίμανση. Μέσα από τις εικαστικές τέχνες, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τον εαυτό τους στο παρόν αλλά και να φανταστούν τον εαυτό τους στο μέλλον, να αναπτύξουν αισθητηριακές δεξιότητες (απτικές, οπτικές, κιναισθητικές) που θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Η επαφή με την καλλιτεχνική δημιουργία, η πολιτισμική ενημερότητα, η γνώση της πολιτιστικής παράδοσης του δικού μας τόπου αλλά και άλλων χωρών και πολιτισμών, βοηθά το παιδί να αναπτύξει διασυνδέσεις σε διάφορους τομείς της ζωής τους, να ενδυναμώσει τη φαντασία και την έμπνευση, δεξιότητες οι οποίες θα το βοηθήσουν να αναπτύξει τη δημιουργική του σκέψη. Συγκεκριμένα, ο σημαντικός ακαδημαϊκός στον τομέα των εικαστικών τεχνών, Elliot Eisner (1933-2014) στο βιβλίο του «Δέκα μαθήματα που μας διδάσκουν οι τέχνες» αναφέρει συνοπτικά τα εξής: οι τέχνες δημιουργούν χώρο για να αναπτύξουν τα παιδιά την προσωπική τους κρίση, την ικανότητα να εντοπίζουν και να διατυπώνουν προβληματισμούς και να σκέφτονται «έξω από το κουτί».

Επιπλέον, οι εικαστικές τέχνες ενισχύουν τη διαφορετικότητα, το σεβασμό και τη διαπολιτισμική κατανόηση. Στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής τους πορείας μέσα από τις τέχνες, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα λάθη τους, να τα αποδέχονται και γιατί όχι, να τα μετασχηματίζουν σε κάτι καινούριο, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες μάθησης και αυτογνωσίας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα παιδιά προσλαμβάνουν τον κόσμο και βιώνουν τη μάθηση ως «ολότητα», ως μία «ροή» που αποτελείται από γνώσεις, στάσεις, συμπεριφορές, αισθητηριακές εμπειρίες, μέσα στις οποίες μεταβαίνουν από τη μια μορφή σε άλλη για να μπορέσουν να τις εξερευνήσουν και να εκφραστούν.

Αρκετές είναι οι έρευνες που υποστηρίζουν τη θεραπευτική αξία των εικαστικών τεχνών, την ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να εντοπίζουν λεπτομέρειες και να σκέφτονται εις βάθος, να δημιουργούν τη δική τους προσωπική πραγματικότητα και να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη.

Με λίγα λόγια, η ενασχόληση με την τέχνη μας κάνει πιο ανθρώπινους, αφού μαθαίνουμε να επικοινωνούμε, να συνδεόμαστε, να εκφραζόμαστε, να δημιουργούμε, να μοιραζόμαστε, να ονειρευόμαστε και να ελπίζουμε. Είναι σημαντική επιτυχία για κάθε κοινωνία να παρέχει πρόσβαση σε όλα τα παιδιά και να τους δίνει ευκαιρίες να συμμετέχουν και να εκφράζονται μέσα από τις Εικαστικές Τέχνες».

Η Ομάδα Τέχνης Π.Ο.Ε.Δ. Λευκωσίας προσκαλεί τους Εκπαιδευτικούς Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης στην Πολύμορφη Εικαστική Δράση με τίτλο «Σχολεία, Πινακοθήκες και Μουσεία σε Δημιουργική Συνεργασία: Με ένα έκθεμα συνομιλούμε και μαζί δημιουργούμε».

Το επιμορφωτικό σεμινάριο θα διεξαχθεί την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024 από τις 17:00-19:30 στο οίκημα της ΠΟΕΔ( Λεωφόρος Κυρηνείας 184, 2112 Αγλαντζιά). Οι παρουσιάσεις θα είναι οι εξής:

-Πολιτιστική Κληρονομιά και Ταυτότητα: Εξερευνώντας ιστορίες μέσα από μουσειακά εκθέματα  από την Δρ. Έλενα Στυλιανού, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και Διευθύντρια NiMAC

Φιλοξενώντας ένα μουσειακό έκθεμα στην τάξη. Αφηγηματικές Προοπτικές και Εικαστικές Προεκτάσεις από την Δρ. Τερέζα Μαρκίδου, Εκπαιδευτικό Εικαστικών Τεχνών και Εξωτερική Συνεργάτιδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου.

Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης