«Πονοκέφαλος» για μηχανικούς και εισαγωγείς οι ελλείψεις ανταλλακτικών

Πού παρατηρούνται οι μεγαλύτερες ελλείψεις και πώς εντείνουν το πρόβλημα τα… μαϊμού εξαρτήματα – Πόσο αυξήθηκε το κόστος για το σέρβις των αυτοκινήτων

Το αυξημένο πρόβλημα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια με την προμήθεια των ανταλλακτικών οδηγεί σε αυξημένες τιμές για το σέρβις των αυτοκινήτων και δημιουργεί «πονοκέφαλο» σε εισαγωγείς, μηχανικούς και πελάτες.

Ελλείψεις στα «σπάνια» εξαρτήματα

Το πρόβλημα με τα ανταλλακτικά υπάρχει εδώ και χρόνια, είπε στο κρατικό ραδιόφωνο το πρωί της Πέμπτης ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Μηχανικών, κ. Χριστάκης Χατζηκώστας. «Οι εισαγωγείς εξαρτημάτων δεν φέρνουν εξαρτήματα στην Κύπρο, αλλά έχουν στοκ, απλώς όταν το ζητήσεις το παραγγέλνουν από το εξωτερικό και σου χρεώνουν το shipping. Και το κόστος πάει πολύ πάνω». Στη συνέχεια διευκρίνισε ότι οι ελλείψεις δεν παρατηρούνται σε εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται συχνά, αλλά σε αυτά που θέλουν αλλαγή κάθε μερικά χρόνια. Αυτά τα πιο «σπάνια» εξαρτήματα πλέον έρχονται μόνο κατά παραγγελία.

Και ο Αλέξης Άννινος, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων (ΣΕΜΟ), επιβεβαίωσε το πρόβλημα που εντοπίζεται στην προμήθεια ανταλλακτικών. «Οι ελλείψεις υπάρχουν ως επί το πλείστον για εξαρτήματα που δεν κινούνται συχνά» σημείωσε, εξηγώντας ότι τα προβλήματα ξεκίνησαν επί κορωνοϊού και συνεχίστηκαν με την εισβολή στην Ουκρανία και τους πολέμους.

Ο ίδιος επίσης τόνισε ότι οι ανάγκες για εξαρτήματα για την παραγωγή καινούριων αυτοκινήτων είναι αυξημένες, με τη ζήτηση για εγγραφές στην Ευρώπη να αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. «Εδώ ήδη οι προμηθευτές αυτών των εξαρτημάτων έχουν να καλύψουν τις ανάγκες των αυτοκινήτων αλλά και τις ανάγκες για μετά την πώληση, εξυπηρέτηση και συντήρηση-επιδιόρθωση του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων που υπάρχει στην Κύπρο και στον υπόλοιπο κόσμο. Επίσης αυξάνεται ραγδαία η πολυπλοκότητα και η ποικιλία των εξαρτημάτων που χρειάζονται αυτά τα αυτοκίνητα όσο εξελίσσεται η τεχνολογία, περισσότερα μοντέλα, περισσότερα αυτοκίνητα στον δρόμο», είπε χαρακτηριστικά.

«Το θέμα της διαχείρισης του αποθέματος έχει γίνει επιστήμη»

«Εξακολουθούμε και έχουμε, όχι μόνο εμείς, όλοι, καθυστερήσεις στην προμήθεια εξαρτημάτων, διότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις παραγωγές, όπως επίσης και στις αποστολές», είπε ο κ. Άννινος και ερωτηθείς αν το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι οι εισαγωγείς δεν θέλουν να ρισκάρουν να βάλουν κεφάλαιο και να παραγγείλουν εξαρτήματα, απάντησε ότι δεν πρόκειται για πρακτική που έχει υιοθετηθεί. «Το θέμα της διαχείρισης των παραγγελιών και του αποθέματος, όπως επίσης και τα logistics –γιατί η πολυπλοκότητα έχει αυξηθεί δραματικά- έχει γίνει επιστήμη», σημείωσε. «Από έμπορα σε έμπορα, ο καθένας παίρνει τις δικές του αποφάσεις για το συμφέρον της επιχείρησής του, αλλά δεν υιοθετήθηκε η πρακτική ‘μη φέρνετε εξαρτήματα’».

Χωρίς προκαταβολή, ανταλλακτικό δεν βλέπεις

Σε ερώτημα για περιπτώσεις που οι μηχανικοί ή οι εισαγωγείς ζητούν από τους πελάτες ποσά ως προκαταβολή για να προχωρήσουν στην παραγγελία των εξαρτημάτων, ο κ. Άννινος ανέφερε ότι είναι μια εμπορική πρακτική που δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. «Υπάρχουν περιπτώσεις που ο έμπορας μπορεί να ζητήσει μια προκαταβολή για εξαρτήματα, τα οποία είναι ειδικά για την συγκεκριμένη περίπτωση και αν ο πελάτης επιλέξει να μην πάρει τελικά το εξάρτημα, αυτό συνεπάγεται ζημιά στον έμπορα». Ο ίδιος ανέφερε ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι πελάτες παραγγέλνουν τα εξαρτήματα, αλλά στο τέλος δεν επιλέγουν να τα βάλουν στα αυτοκίνητά τους, «αλλάζουν ιδέα μετά και μας μένει και του μηχανικού και του έμπορα το εξάρτημα».

Τα «μαϊμού» ανταλλακτικά εντείνουν το πρόβλημα

Ο κ. Χατζηκώστας, από την πλευρά του, σημείωσε ότι οι καθυστερήσεις δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα στα συνεργεία, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι πολίτες αποφασίζουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, φέρνουν «μαϊμού» εξαρτήματα, τα οποία τοποθετούνται στα αυτοκίνητα και μέσα σε λίγους μήνες έχουμε πάλι βλάβη.

Κατακόρυφη αύξηση του σέρβις – Έως και 30% πάνω

Ερωτηθείς σχετικά, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Μηχανικών επιβεβαίωσε ότι η αύξηση στο κόστος του σέρβις έχει ανέβει άνω του 25% σε ορισμένες περιπτώσεις. «Γενικώς έχουν αυξηθεί οι τιμές των εξαρτημάτων. Και τα λάδια και όλα. Ένας πολίτης που κάνει κάθε δύο χρόνια σέρβις το αυτοκίνητό του, σε κάθε σέρβις βλέπει διαφορετική τιμή, πιο υψηλή». Ο ίδιος εξήγησε ότι το κόστος διαμορφώνεται ανάλογα με το αυτοκίνητο και έδωσε ένα παράδειγμα: «Για σέρβις που πριν μερικά χρόνια ήταν €100, τώρα θες €130-€140. Αυξήθηκε κατά 25-30% και η αύξηση είναι η πλείστη στα εξαρτήματα. Ο μηχανικός προσπαθεί επειδή είναι πολλά τα εξαρτήματα, να ‘κόβει’ από τα δικά του».

πηγή: Economy Today