Μειωμένος ο προϋπολογισμός του υπ. Συγκοινωνιών – Αγκάθι οι δημόσιες μεταφορές

Του Παναγιώτη Χατζηαποστόλου

Αυτό απεκάλυψε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Συγκοινωνιών Τάσος Μητσόπουλος στα πλαίσια της εξέτασης του προϋπολογισμού του υπουργείου για το 2014 από την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. Διαγωνισμός που θα τρέχει παράλληλα με αυτούς της αξιοποίησης των παλαιών αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου.
Μιλώντας στην επιτροπή, ο κ. Μητσόπουλος εξήγησε ενώπιον των βουλευτών πως παρά την οικονομική κατάσταση το υπ. Συγκοινωνιών προωθεί θεσμικές αλλαγές με πρώτη την προώθηση της πολιτικής των ανοικτών αιθέρων που ήδη καταγράφει πολλά θετικά αποτελέσματα προς όφελος του τουρισμού και της Κυπριακής Οικονομίας γενικότερα. Ανέφερε πως ήδη υπάρχουν για τους επόμενους μήνες συμφωνίες για την έναρξη πτήσεων από 13 ή 14 νέους προορισμούς με τέσσερεις καινούργιες αεροπορικές εταιρείες που θα ταξιδεύουν προς την Κύπρο. Προωθείται επίσης η διεξαγωγή ολοκληρωμένης μελέτης για αναβάθμιση του τμήματος πολιτικής αεροπορίας. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τον υπουργό, παραμένει, μεταξύ άλλων η εδραίωση και ο εξορθολογισμός του νέους συστήματος των δημόσιων μεταφορών, η άνετη, σύντομη και ασφαλής διακίνηση των πολιτών, η ανάπτυξη των επικοινωνιών, η προώθηση τη κοινωνίας της πληροφορίας και των διαστημικών πόρων της Κύπρου με την ανάδειξη της ως κέντρου παροχής δορυφορικών υπηρεσιών, καθώς και η προστασία της υγείας των πολιτών μέσω του αποτελεσματικού ελέγχου της έκθεσης σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία. Παράλληλα, υψίστης σημασίας σύμφωνα με τον υπουργό, παραμένει, η ασφάλεια των πτήσεων στον τομέα των αερομεταφορών και η βελτίωση των επιπέδων εξυπηρέτησης των αεροπορικών εταιρειών.

Υπάρχει λίπος στις τακτικές δαπάνες
Αναφερόμενος στον προϋπολογισμό, ο υπουργός ανέφερε πως ο συνολικός προϋπολογισμός για το 2014 ανέρχεται σε 277 εκατ. ευρώ έναντι 326 εκατ. ευρώ το 2013 προσθέτοντας υπάρχει μείωση της τάξης του 15%. Αναλυτικά, όπως εξήγησε, οι τακτικές δαπάνες ανέρχονται σε 226 εκατ. ευρώ έναντι 255 εκατ. το 2013 και παρατηρείται μείωση της τάξης του 11%. Οι αναπτυξιακές δαπάνες ανέρχονται σε 47 εκατ. ευρώ έναντι 68 εκατ. το 2013. Επιπλέον, το πάγιο ταμείο ανέρχεται στα 3.3 εκατ. ευρώ. Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Μητσόπουλος ανέφερε στα μέλη της επιτροπής πως υπάρχει αρκετό λίπος στις τακτικές δαπάνες από τις οποίες, με τη σωστή μελέτη μπορεί να αφαιρεθεί και να μεταφερθεί στις αναπτυξιακές. Εξήγησε παράλληλα πως στόχος του υπουργείου είναι η ωρίμανση και ο σωστός σχεδιασμός των έργων που δεν θα υλοποιηθούν έτσι ώστε όταν βρεθεί η χρηματοδότηση να είναι έτοιμα για προώθηση τους. Στους στόχους, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι η αύξηση των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων τονίζοντας πως εάν ευσταθούν οι πληροφορίες τότε θα υπάρξει πρόσθετο κονδύλι από την ΕΕ ύψους 100 εκατ. ευρώ.

Το αγκάθι των μεταφορών
Αναφορικά με το θέμα των δημόσιων μεταφορών, ο υπουργός έκανε λόγω για μεγάλο αγκάθι. «Βιαστήκαμε με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές στρεβλώσεις στη λειτουργία τους. Υπάρχουν πολλά περιθώρια εξοικονομήσεων με μια σύμβαση που σε πολλά σημεία είναι δυσνόητη. Έχουμε αναλώσει ώρες σε αυτό το θέμα και στόχος μας είναι να το εξαντλήσουμε μέχρι να βρούμε λύση που δεν θα φορτώνει με επιπλέον βάρη τον πολίτη», είπε. Πρόσθεσε πως είναι αδιανόητο να μην υπάρχουν ακυρωτικές μηχανές και τα ευφυή συστήματα για να γίνεται κατάλληλος έλεγχος. Αναφερόμενος στην αύξηση των κομίστρων των λεωφορείων, όπως εξήγησε ο υπουργός, η Τρόικα επιθυμεί να μείνουν μόνο οι κερδοφόρες γραμμές. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τον κ. Μητσόπουλο, δεν υπάρχει και ως εκ τούτου τέθηκε στόχος για εξοικονόμηση 10 εκατ. ευρώ «Γίνεται σοβαρή προσπάθεια για να στοχεύσουμε τα κόμιστρα χωρίς να επιβαρυνθούν άλλα κόμιστρα και παράλληλα να μην επιβαρυνθούν και να αποδυναμωθούν οι συγκοινωνίες», είπε.