ΡΕΠΟΡΤΑΖ 24Η: ΕΡΧΕΤΑΙ BLACK FRIDAY «ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ για ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ μέχρι και 90%» τι λέει η Νομική λειτουργός Βιργινία Χρίστου στο 24Η

H Νομική Λειτουργός κυρία Βιργινία Χρίστου μίλησε στο 24Η και μας ανέφερε όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ο Κύπριος καταναλωτής και πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις προσφορές της Black Friday αποφεύγοντας όλες τις παγίδες που καραδοκούν.

«Υπάρχουν επιχειρήσεις που διατηρούν τις εκπτώσεις τους μέχρι αρχές Δεκεμβρίου. Αποκορύφωμα των εκπτώσεων είναι το βράδυ της Παρασκευής, βλέπετε τι γίνεται, μας ανέφερε χαρακτηριστικά η κυρία Χρίστου και συνεχίζει λέγοντας: Στην Κύπρο παρατηρούμε ότι κάποιες επιχειρήσεις εφαρμόζουν το Black Friday δύο ημέρες πριν και μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου. Μετά ξεκινούν οι εκπτώσεις για τα Χριστούγεννα. Σημειώνεται ότι στην Αμερική το Black Friday διαρκεί μόνο τρεις ημέρες το πολύ».

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΙ Ο ΚΥΠΡΙΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΠΡΙΝ ΚΑΝΕΙ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΤΟΥ ΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΥ BLACK FRIDAY:

«Όλοι οι καταναλωτές θα πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς απο τώρα, δηλαδή εντοπίζουμε τα προϊόντα τα οποία μας ενδιαφέρουν έρευνα αγορας απο τώρα, για παράδειγμα αξίας, στα οποία θα πρέπει να κάνουμε την έρευνα και ποιες είναι οι τιμές που είναι διαθέσιμες. Όσο προχωρούμε στην κορύφωση του Black Friday,θα πρέπει να δούμε αν όντως ισχύει η πραγματική έκπτωση ή είναι εικονική έκπτωση.

‘Ενα άλλο σημείο που θα πρέπει να προσέξουμε, είναι να καθορίσουμε τον προϋπολογισμό μας απο πριν, να μην παρασύρθουμε απο τις εκπτώσεις του. Τονίζουμε ότι ακολουθούν οι Χριστουγενννιάτικες εκπτώσεις και μάλιστα υπάρχουν επιχειρήσεις που ξεκινούν τις εκπτώσεις τους από τις 10 Δεκεμβρίου σε συνδυασμό με το Black Friday. Καλό είναι να μην προχωρούμε σε βιαστικές αγορές.

Επίσης, σημαντικό είναι να αποφεύγουμε προϊόντα που είναι σε προσφορά, και εδώ αυτό που θέλω να πω, είναι ότι πηγαίνουμε και αγοράζουμε εν τέλει το προϊόν και βλέπουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του και ότι δεν καταγράφονται τα στοιχεία που αφορούν την λειτουργία του προϊόντος ή και πως χρησιμοποιείται.

Ένα άλλο και πολύ σημαντικό σημείο, είναι οι διαδικτυακές γορές, όπου εκεί παρατηρουμε πως κάποιες επιχειρήσεις δεν αναγράφουν τα χαρακτηριστικά του προϊόντός και είναι υποχρεωμένοι του Νόμου (Νόμος 112 Ι)/2021, να έχουν πάνω τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Οι καταναλωτές πριν αγοράσουν το προϊόν και αυτό αφορά και τις καθημερινες μας αγορές, θα πρέπει να αξιοποιούν το διαδίκτυο με την έννοια να βλέπουν τις κριτικές που υπάρχουν σε σχέση με το προϊόν, όπου εκεί θα πρέπει εξίσου να προβληματιστούν που εδώ είναι και η παγίδα (αν έχει θετικές κριτικές ή πολλές κριτικές που μπορεί να μην είναι αληθείς).

Προτού αγοράσουμε ένα προϊόν, αξιολογούμε την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης που έχει η επιχείρηση του πωλητή, ρωτάμε τους άλλους καταναλωτές που το αγόρασαν αν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα ή αν όντως τους εξυπηρέτησε, αν το προϊόν ήταν ελαττωματικό, αν ήταν πρόθυμοι κτλ.

Ιδαίτερη προσοχή σε αυτό και θα πρέπει να τονίσουμε και να ξεκαθαρίσουμε ότι ακόμη και την περίοδο του Black Friday, λαμβάνουμε παράπονα ότι κάποιες επιχειρήσεις λένε στους καταναλωτές ότι λόγω του ότι το πρϊόν βρίσκεται σε έκπτωση λόγω του θεσμού μειώνεται η εγγύηση. Αυτό είναι παράνομο και θα πρέπει να το καταγγέλουν οι καταναλωτές και να ξεκαθαρίσουμε ότι για όλα τα καινούρια προϊόντα είτε βρίσκονται σε έκπτωση είτε όχι, έχουν εγγύηση δύο χρόνια. Για όλα τα μεταχειρισμένα προϊόντα έχουν εγγύηση ένα έτος είτε βρίσκονται είτε δεν βρίσκονται σε έκπτωση. Για καταγγελίες μπορούν να αποταθούν στο Σύνδεσμο Καταναλωτών στο τηλέφωνο 22516112 και στο Υπουργείο Εμπορίου 1429».

 

Η ΠΟΛΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
«Όταν αγοράζουμε κάτι διαδικτυακά ή εκτός εμπορικού καταστήματος (τηλεφωνική παραγγελία), οποιαδήποτε περίοδο, σύμφωνα με το νόμο που σας προανέφερα, ο καταναλωτής έχει δικαίωμα εντός 14 ημερών απο την ημέρα που παραλαμβάνει το προϊόν να ενημερώσει την εταιρία γραπτώς οτι δεν θέλει το προϊόν, να το επιστρέψει και να λάβει τα χρήματα του πίσω. Σε περίπτωση που αγοράσουμε με φυσική παρουσία στο κατάστημα, τότε σε περίπτωση που μετανιώσουμε για την αγορά επαφίεται στους όρους και πολιτική της επιχείρησης για το αν θα δεχτεί την επιστροφή προϊόντων, αν θα μας δώσει τα λεφτά ή πιστωτικό σημείωμα (Voucher).

Και κάτι τελευταίο. Οι καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν αγοράζουν προϊόντα επί περιόδου εκπτώσεων, αφού δεν προκύπτει νομοθετικό πλαίσιο που να επιβάλλει στην επιχείρηση να καταβάλει στον καταναλωτή σε περίπτωση επιστροφής του προϊόντος, το ποσό που έχει αρχικά πληρώσει, σε περίπτωση που προκύψει παράλληλη έκπτωση στο προϊόν. Για παράδειγμα, πριν ανακοινωθούν οι εκπτώσεις ένα προϊόν αξίζει 50 ευρώ, ενώ όταν ανακοινωθούν οι εκπτώσεις η τίμη πέσει στα 35 ευρω και το αγοραζει στα 35 ευρώ και στη συνέχεια όταν το επιστρέψει παρατηρεί οτι υπάρχει και άλλη έκπτωση και στοιχίζει 10 ευρω. Το ερώτημα εδώ είναι τι θα λάβει ο καταναλωτής. Αυτό δεν ορίζεται νομοθετικά και δεν ρυθμίζεται».

 

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
«Όσον αφορά για καταγγελίες καταναλωτών, η κυρία Χρίστου ανέφερε στο 24Η, «ότι κατά την περσινή και προπέρσινη περίοδο, αφορούσαν περιπτώσεις διαφημιστικών φυλλαδίων που προωθούσαν κάποια προϊόντα, κυρίως ηλεκτρικές συσκευές. Οι καταναλωτές πήγαιναν στο κατάστημα και εν τέλει διαπίστωναν ότι δεν υπήρχε απόθεμα.

Άλλες επιχειρήσεις, ανέφεραν στην ιστοσελίδα τους για πολύ μεγάλες εκπτώσεις που έφταναν το 90%, όπου αν ανέτρεχε κάποιος τέτοιου είδους εκπτώσεις δεν υπήρχαν.

Άλλη καταγγελία, αφορούσε την πολιτική επιστροφών, επιχειρήσεις οι οποίες μπορεί να παρουσιάζουν ένα προϊόν σε μια τιμή ως έκπτωση και αν αφαιρέσεις το ταπελάκι κάτω στην ετίκετα, η ίδια τιμή επικρατούσε και τους προηγούμενους μήνες».