Σαρωτικές αλλαγές για τα νάρκοτεστ – Σ’ αυτή την ηλεκτρονική πλατφόρμα μπορείτε να καταθέσετε σχόλια και απόψεις σας

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων του Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανακοινώνει την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για το νομοσχέδιο «ο περί Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024», που αφορά τη ρύθμιση του ελέγχου της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών.

Η διαβούλευση θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας η-Διαβούλευση της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπου θα μπορούν να κατατεθούν σχόλια και απόψεις για έναν μήνα, δηλαδή μέχρι τις 9 Μαΐου 2024.

Κρίθηκε σκόπιμη από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων η βελτίωση αυτού του νομοθετικού πλαισίου, μετά την παρέλευση περισσότερων από πέντε χρόνων από την πρακτική εφαρμογή του νόμου για το νάρκοτεστ στις 25 Ιανουαρίου 2018. Οι προτεινόμενες αλλαγές θα βελτιώσουν πρακτικής φύσεως θέματα χωρίς να αλλάζουν τη φιλοσοφία και τις κύριες πρόνοιες εφαρμογής του αρχικού νόμου.

Βασικός στόχος του νόμου για το νάρκοτεστ παραμένει η αποτροπή των οδηγών να οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, ζήτημα εξαιρετικά επικίνδυνο τόσο για τους ίδιους τους οδηγούς, όσο και για τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων. Ο συγκεκριμένος νόμος κάλυψε ένα σημαντικό κενό κατά τον έλεγχο των οδηγών για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Επιπρόσθετα, ο νόμος βοήθησε τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες στα θέματα οδικής ασφάλειας να καταγράψουν και κατανοήσουν το επίπεδο του προβλήματος και να αναληφθούν ευρύτερες δράσεις για αποτροπή των οδηγών να οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών.

Δυστυχώς, η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών παραμένει από τις βασικότερες αιτίες των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων στην Κύπρο, παρά τη γενικότερη βελτίωση των δεικτών της οδικής ασφάλειας.

Η νομοθεσία του νάρκοτεστ υιοθετήθηκε με τον περί Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικό) (Αρ. 1) Νόμο του 2016 (Ν.13(Ι)/2016), ο οποίος δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας στις 11 Μαρτίου 2016.

Οι προτεινόμενες πρόνοιες του νομοσχεδίου καλύπτουν τρεις βασικές αλλαγές και βελτιώνουν πρακτικής φύσεως θέματα ως ακολούθως:

  • Προτείνεται να περιληφθεί η δυνατότητα παραχώρησης δείγματος αίματος, αντί σάλιου, για εργαστηριακή εξέταση νάρκοτεστ στην ειδική περίπτωση που το εξεταζόμενο πρόσωπο νοσηλεύεται σε νοσοκομείο (άρθρα 2, 5 & 6 Νομοσχεδίου). Η συγκεκριμένη πρόνοια προτείνεται στην περίπτωση που ο νοσηλευόμενος δεν είναι σε θέση να παραχωρήσει δείγμα σάλιου.
  • Αφαιρείται η πρόνοια για δυνατότητα μιας μόνο δειγματοληψίας σάλιου για χρήση τόσο σε προκαταρκτικό έλεγχο, αλλά και για εργαστηριακή εξέταση (άρθρο 3 Νομοσχεδίου). Η διαθέσιμη συσκευή προκαταρκτικού ελέγχου που χρησιμοποιεί σήμερα η Αστυνομία δεν επιτρέπει χρήση του δείγματος και για την τελική εξέταση. Συνεπώς, προς αποφυγή άσκοπων διαδικαστικών προβλημάτων, προτείνεται η αφαίρεση της συγκεκριμένης πρόνοιας.
  • Προτείνεται να περιοριστεί ο χρόνος που φυλάσσονται τα θετικά δείγματα σάλιου από εργαστηριακή εξέταση σε έναν μήνα μετά την έκδοση της σχετικής έκθεσης από το Γενικό Χημείο του Κράτους (άρθρο 4 Νομοσχεδίου). Ο Ν.13(Ι)/2016 προβλέπει τη φύλαξη των δειγμάτων αυτών έναν μήνα μετά την ενημέρωση του πολίτη για το αποτέλεσμα και την πρόθεση καταστροφής του δείγματος. Η παρούσα πρόνοια του νόμου δεν έχει καμιά πρακτική αξία διότι το δείγμα δεν μπορεί να είναι αξιοποιήσιμο για περαιτέρω έλεγχο από ένα χρονικό σημείο και μετά.

πηγή: OMEGALIVE