«Σεισμός» στον κόσμο της μόδας – Αντιδράσεις για καμπάνια Balenciaga με παιδιά

Τεράστιες διαστάσεις άρχισε να λαμβάνει το θέμα με τον διάσημο οίκο μόδας Balenciaga, καθώς μία νέα καμπάνια κατηγορήθηκε ότι προάγει την παιδική πορνογραφία.

Δεν είναι η πρώτη πάντως φορά που ο συγκεκριμένος οίκος έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του, από τότε που ανέλαβε ως καλλιτεχνική διευθύντρια το 2015 h Demma.

Kάποιοι κάνουν λόγο για εσκεμμένες προκλήσεις για μια σειρά από θέματα όπως η ανακατασκευή της τσάντας αγορών 99 λεπτών του ΙΚΕΑ ως πολυτελές αγαθό, η ενσωμάτωση τακουνιού στα  Crocs, η πώληση κατεστραμμένων αθλητικών παπουτσιών  για 1.850 δολάρια, και η πασαρέλα μοντέλων που έμοιαζαν με πρόσφυγες κουβαλώντας σακούλες σκουπιδιών από ακριβό δέρμα.

Τώρα, ωστόσο, η κυκλοφορία δύο νέων καμπανιών από την Balenciaga, η οποία ανήκει στην Kering, τον γαλλικό όμιλο πολυτελών εταιρειών που κατέχει επίσης εμπορικά σήματα όπως η Gucci και η Saint Laurent, έχει ανεβάσει τη δημόσια δυσαρέσκεια σε νέο επίπεδο.

Όπως σημειώνει σχετικό ρεπορτάζ των New York Time,  πρόκειται για μια καμπάνια που περιλάμβανε φωτογραφίες παιδιών που κρατούσαν τσάντες που μοιάζουν με αρκουδάκια με προκλητικά εξαρτήματα που παραπέμπουν σε σεξουαλικό περιεχόμενο.

Μια άλλη καμπάνια περιλάμβανε φωτογραφίες που περιλαμβάνουν έγγραφα σχετικά με τους νόμους για την παιδική πορνογραφία αυτό προκάλεσε μια καταιγίδα που ταξίδεψε από το Διαδίκτυο στο Fox News, τροφοδοτούμενη από τους ισχυρισμούς ότι ο οίκος Balenciaga  «ξεπλένει» ουσιαστικά την εκμετάλλευση παιδιών. Η διαμάχη έχει μετατραπεί σε μια  από τις πιο σαφείς συγκρούσεις διαδικτυακής κουλτούρας, πολιτικής, μόδας και θεωριών συνωμοσίας μέχρι σήμερα.

Στις 28 Νοεμβρίου, σχεδόν δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της διαμάχης –  και μετά από μια σειρά απολογιών στο Instagram που απέτυχαν να την καταπνίξουν  οι οίκος μόδας εξέδωσε μια δήλωση όπου παραδέχτηκε «μια σειρά από σοβαρά λάθη για τα οποία η Balenciaga αναλαμβάνει την ευθύνη».

Ο οίκος μόδας ανακοίνωσε συνεχείς «εσωτερικές και εξωτερικές έρευνες» και «νέους ελέγχους» και είπε ότι απευθύνεται σε «οργανισμούς που ειδικεύονται στην προστασία των παιδιών και στοχεύουν στον τερματισμό της παιδικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης».

«Θέλουμε να μάθουμε από τα λάθη μας και να εντοπίσουμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνεισφέρουμε», ανέφερε η δήλωση.

Τι προηγήθηκε;

Tο θέμα ξεκίνησε στις 16 Νοεμβρίου, όταν η Balenciaga δημοσίευσε μια καμπάνια με το όνομα Balenciaga Gift Shop. Γυρίστηκε τον περασμένο μήνα από τον Gabriele Galimberti, έναν Ιταλό φωτογράφο ντοκιμαντέρ του οποίου η δουλειά επικεντρώνεται στις ιστορίες που λένε τα πράγματά μας για τον εαυτό μας. Ο κ. Galimberti είχε φτιάξει στο παρελθόν ένα βιβλίο με εικόνες παιδιών με τα παιχνίδια τους, αλλά δεν είχε γυρίσει ποτέ καμπάνια μόδας στο παρελθόν.

Οι φωτογραφίες του περιείχαν έξι παιδιά να κρατούν τσάντες με κατεστραμμένα αρκουδάκια, που είχαν εμφανιστεί για πρώτη φορά στην επίδειξη πασαρέλας της μάρκας την άνοιξη του 2023 στο Παρίσι. Οι χνουδωτές αρκούδες είχαν μαύρα μάτια, δίχτυα και δερμάτινα λουριά. Γύρω τους εκτέθηκαν ποτήρια κρασιού και άλλα είδη δώρου. Σύμφωνα με τον κ. Galimberti, τα αντικείμενα καθώς και τα παιδιά και η τοποθεσία που επιλέχτηκε για τη φωτογράφιση είχαν επιλεγεί από τον Balenciaga, με πολλά μέλη του προσωπικού να είναι παρόντα κατά τη διάρκεια των δύο ημερών της φωτογράφισης.

Λίγο καιρό μετά τη δημοσίευση της καμπάνιας του Gift Shop στο διαδίκτυο, ξέσπασε ένα κύμα οργής ενάντια στις εικόνες που αντιπαραθέτουν τα παιδιά και κάτι που έμοιαζε με σύνεργα δουλείας.

Πέντε ημέρες αργότερα, στις 21 Νοεμβρίου, η Balenciaga κυκλοφόρησε μια ξεχωριστή καμπάνια: τη διαφημιστική καμπάνια Garde-Robe 2023. Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έκαναν μεγέθυνση σε εικόνες από την καμπάνια που φαινόταν να παρουσιάζουν έγγραφα από απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου σχετικά με τους νόμους για την παιδική πορνογραφία.

Καίνε τα προϊόντα 

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπάρχουν καταναλωτές που εμφανίζονται να καίνε τα προϊόντα του οίκου μόδας χαρακτηρίζοντάς τα ως «σατανικά».

Υπήρχαν δύο διαφορετικές διαφημιστικές καμπάνιες;

Ναί. Η καμπάνια Garde-Robe — η οποία περιελάμβανε τη Nicole Kidman, την Isabelle Huppert και την Bella Hadid ως μοντέλα — γυρίστηκε τον Ιούλιο, μήνες πριν από την καμπάνια Gift Shop, και πραγματοποιήθηκε σε περιβάλλον γραφείου.

Τα looks στην καμπάνια παρουσιάστηκαν σε μια εκπομπή του Μαΐου 2022 στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Σε μια από τις εικόνες του, μια τσάντα Balenciaga x Adidas Hourglass αξίας 3.000 δολαρίων εμφανιζόταν σε ένα γραφείο μαζί με τυπωμένα αντίγραφα της απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου του 2008 στην υπόθεση U.S. κατά Williams.

Η υπόθεση εξέτασε κατά πόσον οι νόμοι που απαγόρευαν την «υπερβολική» — την προώθηση — της παιδικής πορνογραφίας περιόρισαν τα δικαιώματα της ελευθερίας του λόγου της Πρώτης Τροποποίησης.

Άλλα εκθέματα στην εκστρατεία Garde-Robe περιελάμβαναν τα βιβλία «The Cremaster Cycle» του Matthew Barney, που εμφανίστηκαν σε συνδυασμό με μια έκθεση του καλλιτέχνη στο Μουσείο Guggenheim, και «Fire from the Sun» του Βέλγου ζωγράφου Michaël Borremans, του οποίου έργα έχουν παρουσιαστεί στην γκαλερί David Zwirner.

Η γκαλερί έχει περιγράψει τους πίνακες του κ. Borremans ως «νήπια που επιδίδονται σε παιχνιδιάρικες αλλά μυστηριώδεις πράξεις με απαίσιους τόνους και υπαινιγμούς βίας».

Ορισμένες κριτικές έχουν συμπεριλάβει εικόνες και από τις δύο καμπάνιες με τρόπο που υποδηλώνει ότι είναι μία και η ίδια. Ένας χρήστης του Twitter που μοιράστηκε φωτογραφίες από τα δύο γυρίσματα έγραψε: «Η επωνυμία «Balenciaga» μόλις έκανε μια… ενδιαφέρουσα… φωτογράφηση για τα νέα προϊόντα της πρόσφατα, η οποία περιελάμβανε ένα πολύ σκόπιμα κακώς κρυφό δικαστικό έγγραφο σχετικά με την «εικονική παιδική πορνογραφία». κανονικά πράγματα.» Αυτό το tweet, μεταξύ άλλων αναρτήσεων, προκάλεσε κατηγορίες ότι ο Balenciaga προωθούσε μια «εκστρατεία παιδικής πορνογραφίας» και εξωραΐζει τη βία κατά των παιδιών.

Γιατί απογειώθηκε αυτή η διαμάχη από τα τρολς;

Καθώς η διαδικτυακή κριτική για τις καμπάνιες εξαπλώθηκε, η ιστορία έγινε γνωστή σε δεξιά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένης της The New York Post και της εκπομπής του Fox News «Tucker Carlson Tonight».

Η εκπομπή βοήθησε στη δημοσιοποίηση και την ενσωμάτωση του QAnon, της διαδικτυακής θεωρίας συνωμοσίας ότι «μια ομάδα ελίτ που λατρεύουν τον Σατανά που διευθύνουν ένα κύκλωμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης  παιδιών προσπαθούν να ελέγξουν την πολιτική και τα μέσα ενημέρωσης μας».

«Εδώ έχετε μια μεγάλη διεθνή μάρκα λιανικής που προωθεί το παιδικό πορνό και το σεξ με παιδιά», είπε ο κ. Carlson στους θεατές στις 22 Νοεμβρίου, «και δεν το προωθεί διακριτικά, αλλά ευθύς ανοιχτά».

Πώς απάντησε o οίκος Balenciaga;

Οι πρώτες απαντήσεις της μάρκας στις αντιδράσεις ήρθαν στις 24 Νοεμβρίου, όταν ζήτησε συγγνώμη για την καμπάνια Gift Shop και υποσχέθηκε να αφαιρέσει τις διαφημίσεις από τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης.

«Ζητούμε ειλικρινά συγγνώμη για οποιαδήποτε προσβολή μπορεί να προκάλεσε η εκστρατεία των διακοπών μας. Οι βελούδινες τσάντες αρκούδων μας δεν θα έπρεπε να παρουσιάζονται με παιδιά σε αυτήν την καμπάνια. Καταργήσαμε αμέσως την καμπάνια από όλες τις πλατφόρμες», ανέφερε μια δήλωση που δημοσιεύτηκε στο Instagram της Balenciaga στις 24 Νοεμβρίου.

Ώρες αργότερα, μια δεύτερη συγγνώμη για την καμπάνια Garde-Robe δημοσιεύτηκε στα Instagram Stories της μάρκας.

«Ζητούμε συγγνώμη για την εμφάνιση ανησυχητικών εγγράφων στην καμπάνια μας», ανέφερε η δήλωση. «Λαμβάνουμε αυτό το θέμα πολύ σοβαρά και λαμβάνουμε νομικά μέτρα κατά των μερών που είναι υπεύθυνα για τη δημιουργία του σετ και τη συμπερίληψη μη εγκεκριμένων αντικειμένων για τη φωτογράφιση της καμπάνιας μας για την Άνοιξη 23. Καταδικάζουμε έντονα την κακοποίηση παιδιών σε οποιαδήποτε μορφή. Υποστηρίζουμε την ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών».

Στις 25 Νοεμβρίου, η Balenciaga κατέθεσε έγγραφα στο δικαστήριο της Νέας Υόρκης, ξεκινώντας αγωγή 25 εκατομμυρίων δολαρίων κατά της εταιρείας παραγωγής North Six και του Nicholas Des Jardins, που σχεδίασαν το σετ για την καμπάνια Garde-Robe. (Οι North Six είχαν δημιουργήσει προηγούμενες καμπάνιες της Balenciaga· άλλοι πελάτες περιλαμβάνουν τον Dior και τον Zara, σύμφωνα με τον ιστότοπό του.

Το έγγραφο — μια κλήση με ειδοποίηση — ισχυριζόταν ότι η εταιρεία παραγωγής και ο σκηνογράφος εμπλέκονταν σε «ανεξήγητες πράξεις και παραλείψεις» που ήταν «κακόβουλες ή, τουλάχιστον, εξαιρετικά απερίσκεπτες».

Ουσιαστικά, η επωνυμία ισχυρίστηκε ότι τα έγγραφα τοποθετήθηκαν στις φωτογραφίες της καμπάνιας εν αγνοία τους και είχαν οδηγήσει σε ψευδείς συσχετίσεις μεταξύ του Balenciaga και της παιδικής πορνογραφίας.

Όταν επικοινώνησαν οι New York Times, η North Six – η οποία διαχειρίζεται λεπτομέρειες παραγωγής όπως catering, άδειες και πλήρωμα – αρνήθηκε να σχολιάσει.

Ποιος ενέκρινε τη χρήση των εγγράφων του Δικαστηρίου;

Τα έγγραφα προέρχονταν από “πολλά κουτιά” που νοικιάστηκαν από ένα σπίτι, έγραψε ο δικηγόρος του κ. Des Jardins, του σκηνογράφου, σε μια δήλωση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Αλλά όλα υποτίθεται ότι ήταν «πλαστά έγγραφα γραφείου», είπε ο Balenciaga στη δήλωσή του στις 28 Νοεμβρίου: «Αποδείχτηκε ότι ήταν πραγματικά νομικά έγγραφα που πιθανότατα προέρχονταν από τα γυρίσματα ενός τηλεοπτικού δράματος». O οίκος Balenciaga, ο οποίος είχε τις εικόνες στα χέρια του για μήνες πριν από την κυκλοφορία τους, χαρακτήρισε τη συμπερίληψη της σελίδας του Ανωτάτου Δικαστηρίου «μη εγκεκριμένη» και «αποτέλεσμα αλόγιστης αμέλειας».

Η δικηγόρος του κ. Des Jardins, στη δήλωσή της, είπε ότι «σίγουρα δεν υπήρχε κακόβουλο σχέδιο». Οι εκπρόσωποι της Balenciaga ήταν στο πλατό κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, «επιβλέποντάς το και χειρίζονταν χαρτιά και άλλα στηρίγματα, και ο Des Jardins ως σκηνογράφος δεν ήταν υπεύθυνος για την επιλογή εικόνας από το γύρισμα», έγραψε. (Η πελάτισσά της, επανέλαβε επίσης, δεν είχε καμία ανάμειξη στην άλλη καμπάνια του Gift Shop.)

Τελικά, η επιλογή εικόνας θα έπεφτε στην επωνυμία, η οποία στη δήλωσή της στις 28 Νοεμβρίου είπε ότι ανέλαβε «πλήρη ευθύνη για την έλλειψη επίβλεψης και ελέγχου μας» και «θα μπορούσε να είχε κάνει τα πράγματα διαφορετικά».

Η αντίδραση της Kim Kardasian

Η Kim Kardashian που είναι η πρέσβειρα του οίκου πριν από μερικές ώρες “έλυσε” τη σιωπή της και αναφέρθηκε στην επίμαχη διαφημιστική εκστρατεία, η οποία τελικά αποσύρθηκε και ο Balenciaga ζήτησε συγγνώμη.

«Τις τελευταίες μέρες σιωπούσα, όχι γιατί δεν σοκαρίστηκα και δεν εξοργίστηκα με την πρόσφατη καμπάνια, αλλά επειδή ήθελα μια ευκαιρία να μιλήσω με την ομάδα του οίκου και να καταλάβω κι εγώ πώς ακριβώς συνέβη αυτό. Ως μητέρα τεσσάρων παιδιών, με αναστάτωσαν αυτές οι ενοχλητικές εικόνες. Η ασφάλεια των παιδιών πρέπει να αντιμετωπιστεί με το μεγαλύτερο σεβασμό και οτιδήποτε εναντίον της δεν πρέπει να έχει θέση στην κοινωνία μας – τελεία και παύλα

Εκτιμώ την απόσυρση της καμπάνιας και τη συγγνώμη του οίκου. Μιλώντας μαζί τους, πιστεύω ότι κατανοούν πόσο σοβαρό είναι το ζήτημα και θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα αυτό να μη συμβεί ποτέ ξανά. Σχετικά με το μέλλον μου στον Balenciaga, αυτή τη στιγμή αναθεωρώ τη σχέση μου με το brand, σύμφωνα με την προθυμία τους να αναλάβουν ευθύνες για κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβεί ποτέ – και με τις δράσεις που περιμένω να δω να παίρνουν για να προστατεύσουν τα παιδιά» έγραψε η Kim Kardashian στο Instagram.

Δείτε τις αναρτήσεις της Kim Kardashian στο Instagram:

Τι θα συμβεί μετά;

Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μένουν να φανούν, αλλά ήδη, η εμπορική δημοσίευση Business of Fashion στις 28 Νοεμβρίου ανακάλεσε ένα βραβείο που σχεδίαζε να δώσει στη Demna, λέγοντας ότι θεωρούσε «την ασφάλεια των παιδιών με ύψιστη εκτίμηση».

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου βρίσκεται η μεγαλύτερη αγορά ειδών πολυτελείας στον κόσμο, η ζημιά στη φήμη από τη συνεχιζόμενη καταιγίδα θα μπορούσε να είναι καταλυτική για την Balenciaga, μια μάρκα που συνηθίζει περισσότερο να επαινείται για την ικανότητά της να εκμεταλλεύεται την πολιτιστική στιγμή παρά να αποδοκιμάζεται για τα λάθη της.

πηγή: SIGMALIVE