Τα «κόκκινα» δάνεια του κακού Συνεργατισμού το επόμενο «καυτό» ζήτημα

Το Stop στην Altamira και η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των «κόκκινων» δανείων με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια έρχεται στο προσκήνιο

Της Αλεξίας Καφετζή

Το πρόβλημα των «κόκκινων» δανείων στην λεγόμενη «κακή» τράπεζα του Συνεργατισμού ή αλλιώς ο Φορέας Διαχείρισης Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων που θα κληθεί να διαχειριστεί δάνεια ύψους 7 δις. ευρώ, τα οποία αφορούν περιπτώσεις δεκαετιών, δάνεια πρώτων κατοικιών και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες θα εξελιχθεί άμεσα σε μείζον πολιτικό ζήτημα, ειδικά όσο δεν ξεκαθαρίζει ποιος θα είναι ο υπεύθυνος και αν θα είναι η Altamira Cyprus που είχε τη σύμβαση πριν την εξαγορά του Συνεργατισμού ή όχι.

Ο ελεγκτικός οίκος Grant Thornton τόνιζε ότι ήταν απαραίτητο να εξετάσει ένας ανεξάρτητος οίκος το αν θα τροποποιηθεί η υφιστάμενη συμφωνία με την Altamira Cyprus ή αν θα αποφασιστεί «η διεξαγωγή μιας ανοικτής και διαφανούς διαδικασίας για επιλογή νέου διαχειριστή (μη εξαιρουμένης και της Altamira Cyprus)».

Το βάρος της επιλογής της Κυβέρνησης πρέπει να πέσει υποχρεωτικά στην δεύτερη επιλογή, καθώς οι συνθήκες για την συμφωνία που έγινε πριν από ενάμιση χρόνο με την Altamira Cyprus έχουν αλλάξει δραματικά, με το ύψος των κόκκινων δανείων που θα διαχειριστεί ο Φορέας να φτάνουν τα 7 δις.

Η Κυβέρνηση ήδη δέχεται σκληρή κριτική για το ποσό που εγγυήθηκε για να ολοκληρωθεί η εξαγορά του Συνεργατισμού από την Ελληνική Τράπεζα και ένα επιπλέον βάρος στους φορολογούμενους για την «κακή» τράπεζα και τα «κόκκινα» δάνεια που έδωσε ο Συνεργατισμός στα προηγούμενα χρόνια θα φέρει ακόμη μεγαλύτερη πίεση από την αντιπολίτευση αλλά και από την κοινωνία ευρύτερα. Επομένως, ο στόχος για τον Υπουργό Οικονομικών με το νέο Φορέα είναι διπλός. Από τη μία να γίνουν όσες περισσότερες αναδιαρθρώσεις δανείων και όσο λιγότερες εκποιήσεις γίνεται για να μην υπάρξει μεγάλος κοινωνικός αντίκτυπος σε μία τόσο μικρή κοινωνία όπως της Κύπρου και από την άλλη να εισπράξει ο νέος Φορέας όσα περισσότερα χρήματα από τα 7 δις ευρώ δανείων, για να μην επιβαρυνθεί ο φορολογούμενος.

Όλα αυτά, όπως έγραψε η «24» και σε προηγούμενα φύλλα της, δεν γίνεται να τα εγγυηθεί μία ξένη εταιρεία όπως η Altamira, αφού η ιδιομορφία του Συνεργατισμού και των δανείων που έχουν δοθεί χρειάζεται κυπριακή τεχνογνωσία και διαχείριση και αυτό αποδεικνύεται και από την πρόσφατη δήλωση του Χρίστου Χριστοφίδη του ΑΚΕΛ, ο οποίος είχε επισημάνει ότι «ξεσπιτώνουν κόσμο από κατοικίες που ανήκαν στο Συνεργατισμό» και είχε σχολιάσει ότι: «Με ιδιαίτερη ανησυχία ενημερωνόμαστε για την αποστολή δεκάδων επιστολών από την Altamira σε θεσμικούς ενοικιαστές διαμερισμάτων που ανήκαν στον Συνεργατισμό, για έξωση από τις κατοικίες τους.

Οι κατοικίες αυτές ανεγέρθηκαν στα πλαίσια του κοινωνικού ρόλου του Συνεργατικού Κινήματος. Παραχωρήθηκαν με χαμηλό ενοίκιο σε όσους είχαν ανάγκη. Οι κυβερνώντες θα μπορούσαν να ασκήσουν πραγματικά κοινωνική πολιτική στο στεγαστικό τομέα αλλά επέλεξαν να παραχωρήσουν τη διαχείριση των περιουσιακών αυτών στοιχείων (δηλαδή των διαμερισμάτων) στην Altamira δημιουργώντας ουσιαστικά ένα τεράστιο κοινωνικό ζήτημα, αφού η Altamira με μόνο κριτήριο το κέρδος απειλεί σήμερα με έξωση εκατοντάδες οικογένειες. Εκτός από το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα το οποίο δημιουργείται αφού αρκετές οικογένειες απειλούνται με έξωση, η ενέργεια αυτή απειλεί να φουσκώσει και άλλο τη φούσκα των ενοικίων στη Λεμεσό με ευρύτερες επιπτώσεις. Δυστυχώς και αυτή η εξέλιξη επιβεβαιώνει τις έντονες μας ανησυχίες για τσουνάμι κοινωνικών επιπτώσεων και κοινωνικών προβλημάτων από το οικονομικό έγκλημα του Συνεργατισμού και την ανάθεση δανείων και περιουσιακών στοιχείων στην Altamira.

Καλούμε για ακόμα μια φορά τους κυβερνώντες να διαδραματίσουν επιτέλους το ρόλο τους, να θέσουν φραγμό στην κοινωνική αναλγησία και να προστατεύσουν εκατοντάδες οικογένειες από το ξεσπίτωμα.  Σε αντίθετη περίπτωση οι κοινωνικές, οικονομικές και ανθρωπιστικές επιπτώσεις θα είναι τεράστιες».

Όσο κι αν στην κυβέρνηση δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι δεν θα γίνουν εκποιήσεις πρώτων κατοικιών και μόνο το πολιτικό ζήτημα που δημιουργήθηκε από μία και μόνο προειδοποιητική κίνηση της Altamira Cyprus, δείχνει ότι οι Ισπανοί δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν αυτό το ευαίσθητο κοινωνικά και πολιτικά θέμα με την προσοχή που είναι απαραίτητη από πλευράς της κυβέρνησης.

Εξάλλου, και η έκθεση της Grant Thornton σε αρκετά σημεία τόνιζε το ίδιο, λέγοντας ότι ναι μεν όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και των μελών της διοίκησης του φορέα θα είναι ανεξάρτητα από τις Αρχές της Δημοκρατίας και δεν θα μπορούν να λάβουν καμία εντολή από τις Αρχές της Δημοκρατίας, αλλά από την άλλη αναφέρεται ότι αυτό δεν ισχύει στις περιπτώσεις που αφορούν «στην προστασία των χρημάτων των φορολογουμένων και τη μεγιστοποίηση της αξίας ανάκτησης των περιουσιακών στοιχείων που παραμένουν στην εναπομένουσα οντότητα/φορέα».

Πρακτικά, ο Υπουργός Οικονομικών πρέπει να προβεί σε νέες διαδικασίες για ανοικτή και διαφανής διεξαγωγή διαγωνισμού για επιλογή διαχειριστή που να έχει την απαραίτητη κυπριακή τεχνογνωσία. Μάλιστα, επειδή το ποσό των 7 δις ευρώ είναι τεράστιο για να μπορεί να το διαχειριστεί μία μόνο εταιρεία, ο Φορέας θα μπορούσε να προχωρήσει ακόμη και διορισμό 3-4 εταιρειών, που να αξιολογούνται τακτικά και διαρκώς για την επιτυχία τους και να ανταμείβονται ανάλογα ή να παύονται, ενισχύοντας έτσι τον ανταγωνισμό μεταξύ τους. Πρόκειται για μία επιλογή μονόδρομο, προκειμένου η κυβέρνηση να μην φορτωθεί επιπλέον πολιτικό κόστος από την διάσπαση του Συνεργατισμού.

1,040 οι υπάλληλοι που διάλεξαν την εθελούσια έξοδο

Στους 1,040 έκλεισε την Τρίτη ο αριθμός των υπαλλήλων του Συνεργατισμού που επέλεξαν το σχέδιο εθελούσιας εξόδου που υπέβαλε η Τράπεζα ενώπιον τους, μετά από διαπραγματεύσεις με τις συντεχνίες, ξεπερνώντας έτσι κατά πολύ τον αρχικό στόχο που είχε τεθεί για αποχώρηση 900 ατόμων.

Οι βασικές πρόνοιες του σχεδίου:

Η αποζημίωση θα είναι χαριστική δηλαδή αφορολόγητη

Το αποζημίωσης υπολογίζεται ως το αποτέλεσμα των χρόνων υπηρεσίας επί τον ετήσιο ακαθάριστο μισθό επί 26% με μέγιστο ποσό αποζημίωσης τις €180.000. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που το σύνολο των υπολειπόμενων μισθών μέχρι την ημερομηνία αφυπηρέτησης είναι μικρότερο από το ποσό αυτό, τότε το ποσό που θα καταβληθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει το 75% του συνόλου των υπολειπόμενων μισθών μέχρι την ημερομηνία αφυπηρέτησής του.

Η αποζημίωση θα κατατεθεί σε τρεις ισόποσες δόσεις την 30η Σεπτεμβρίου 2018, 1η Ιουνίου 2019 και 31 Δεκεμβρίου 2019, ενώ στις 31 Αυγούστου του 2018 θα πληρωθεί το ποσό του υπολοίπου της άδειας. Σημειώνεται ότι το ελάχιστο ποσό της πρώτης δόσης ανά άτομο καθορίζεται στις €20.000. Στην περίπτωση που το προσωπικό διατηρεί δάνεια με καθυστερήσεις ή που είναι μη εξυπηρετούμενα, τότε θα δεσμεύεται το 30% (15% από 1η και 2η δόση) μέχρι που τα άτομα αυτά ρυθμίσουν τις εκκρεμότητές τους. Αν μέχρι το τέλος Ιουνίου 2019 δεν διευθετηθούν οι καθυστερήσεις αυτές, τότε το δεσμευμένο ποσό θα καταβάλλεται για ρύθμιση των συγκεκριμένων πιστωτικών διευκολύνσεων κατά την κρίση της τράπεζας.

Επίσης για το προσωπικό που αποχωρεί και διατηρεί εξυπηρετούμενες πιστωτικές διευκολύνσεις με συμβατικά επιτόκια, αυτά θα μετατρέπονται σε επιτόκια αγοράς, με την εναπομένουσα οντότητα (ΣΚΤ και στη συνέχεια ο Φορέας) να επιδοτεί τη διαφορά που προκύπτει (ανάμεσα σε συμβατικά επιτόκια και επιτόκια αγοράς) μέχρι τη λήξη τους).