Τα παρασκήνια και η έγκριση της Στρατηγικής για τον Καρκίνο – Μας εμπαίζουν…

Είναι γνωστή η τακτική της παραπληροφόρησης του Υπουργείου Υγείας η οποία έχει αναχθεί σε επιστήμη

Η διαπλοκή, η διαφθορά, ο ετσιθελισμός, η παραπλάνηση και η σπατάλη δημοσίου χρήματος είναι οι πρωταγωνιστές του εγκλήματος με τελικούς αποδέκτες τους καρκινοπαθείς και αδιαφορούν αν αυτό συνεπάγεται στην εγκατάλειψη των χιλιάδων πασχόντων συμπολιτών μας, πολλοί από τους οποίους πεθαίνουν αβοήθητοι, για να τσεπώνουν κάποιοι εκατομμύρια!

Στην Κύπρο του καλοήθους και κακοήθους ρουσφετιού όπου το ψέμα, η διαστρέβλωση και η συγκάλυψη, καθώς και η επιστράτευση της κινδυνολογίας και του εκφοβισμού των «υπαλλήλων» ή/και παραγόντων που δεν μετέχουν σε κομματικούς μηχανισμούς ή σε κυκλώματα ατόμων και ομάδων, κάτι που αποτελεί πάγιο φαινόμενο σε διάφορα κέντρα λήψης αποφάσεων, κάποια γεγονότα, πέραν των διοικητικών και πειθαρχικών παραπτωμάτων, άπτονται του αστικού και ποινικού δικαίου.

Στη συγκάλυψη ή αποκάλυψη των σκανδάλων, ανάλογα με συμφέροντά τους, είναι πασιφανές ότι συμβάλλουν και τα ΜΜΕ.

Στις δυο προηγούμενες εκδόσεις της «24» αναφερθήκαμε με έγγραφα στα παρασκήνια της δημιουργίας του Ογκολογικού Κέντρου της Τράπεζας Κύπρου – ΟΚΤΚ – καθώς και στις δεσμεύσεις και αποδεσμεύσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας. Στην τελευταία έκδοση δε, αναφερθήκαμε στη μεγάλη έρευνα που έκαναν 36 γιατροί και άλλοι επιστήμονες μεταξύ των ετών 1999-2004, που έμεινε γνωστή ως «Έκθεση Λόρδος» και παραθέσαμε αυτούσια την τρισέλιδη περίληψη που κατέθεσαν στη Βουλή καθώς και έγγραφα που επιβεβαιώνουν τα γραφόμενά μας. Όλα αυτά, κατά τον ουσιώδη χρόνο δόθηκαν και στα ΜΜΕ, τα οποία επιμελώς τα φύλαξαν στις καλένδες, για ευνόητους λόγους.

Να υπενθυμίσουμε ότι η έκθεση «Λόρδος» αναφέρει μεταξύ άλλων ότι:

«… ότι η Κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία Ειδικής Ογκολογικής Μονάδας κάτω από τον έλεγχο των Κρατικών Ιατρικών Υπηρεσιών στο χώρο του Νέου Γενικού Νοσοκομείου που ανεγείρεται στην Αθαλάσσα και το οποίο, έχοντας όλες τις ιατρικές ειδικότητες θα είναι το τριτοβάθμιο Δημόσιο Γενικό Νοσοκομείο. Η Μονάδα αυτή θα πρέπει να λειτουργήσει μέσα στα πλαίσια του Γενικού Νοσοκομείου, επίσης ως τριτοβάθμιο Ογκολογικό Κέντρο Αναφοράς εξοπλισμένο με την απαραίτητη και πιο σύγχρονη τεχνολογία, σε συνεργασία με όλες τις άλλες ιατρικές ειδικότητες που θα στεγάζονται στο Νέο Νοσοκομείο. Η γειτνίαση του Νέου Γενικού Νοσοκομείου με το Πανεπιστήμιο θα μπορεί επιπρόσθετα, να προσφέρει στο μέλλον και αυξημένες δυνατότητες για τη δημιουργία Ιατρικής Σχολής, όπως προγραμματίζεται…».

Πιο κάτω στην ίδια μελέτη αναφέρονται τα εξής:

«… Το Ογκολογικό Κέντρο της Τράπεζας Κύπρου θα μπορούσε μετά την ίδρυση του προτεινόμενου Ογκολογικού Κέντρου Αναφοράς να αναμορφωθεί σε ένα πλήρως ανεξάρτητο ίδρυμα προσφοράς εξειδικευμένων ογκολογικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου προς το ΓεΣΥ, που θα αγοράζει υπηρεσίες από το Ο.Κ.Τ.Κ, κάτι που εξ’ άλλου θα συνάδει πλήρως με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που συστήνουν συνεργασία (αλλά και ανταγωνισμό) μεταξύ των διαφόρων Ιδρυμάτων Προσφοράς Υπηρεσιών. Ασφαλώς, θα χρειαστεί να επενεχθούν ορισμένες προσαρμοστικές ρυθμίσεις στη δομή και το διαχειριστικό σχέδιο του ΟΚΤΚ για πλήρη εναρμονισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών του με τα υπόλοιπα Ιδρύματα, Υπηρεσίες και Κέντρα…».

Καταλήγει δε, τονίζοντας:

«…Επιπρόσθετα, θα πρέπει να προγραμματισθούν για το μέλλον Περιφερειακές Ογκολογικές Μονάδες και για τις υπόλοιπες πόλεις αρχίζοντας συντόμως από τη Λεμεσό…».».

Απόπειρα να κλείσει το Κρατικό Ογκολογικό και η νίκη στην προσφυγή στο Ανώτατο

Αντί η Κυβέρνηση να εφαρμόσει τα όσα αναφέρει η έκθεση «Λόρδος», έδωσε οδηγίες να κλείσει το Κρατικό Ογκολογικό Τμήμα στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, μετά από παρασκηνιακές πιέσεις της Τράπεζας Κύπρου και να οδηγούνται σταδιακά όλοι οι καρκινοπαθείς στο Ογκολογικό Κέντρο της Τράπεζας.

Αρχικά μείωσαν τις κλίνες του Κρατικού Ογκολογικού, από 22 κλίνες σε 18 και αργότερα, τέλος του 2004, επιχείρησαν να κλείσουν ένα ολόκληρο θάλαμο ο οποίος διέθετε 6 κλίνες. Τότε καρκινοπαθείς , συγγενείς και φίλοι αντέδρασαν και άνοιξαν «βίαια» το θάλαμο και «βάζοντας» μέσα ασθενείς.

Ακολούθως μια ομάδα καρκινοπαθών και συγγενών προσέφυγαν στο Ανώτατο Δικαστήριο και τον Ιούνιο του 2005 κέρδισαν τη δίκη με τα έξοδα σε βάρος της Δημοκρατίας, η οποία δήλωσε ότι το Κρατικό Ογκολογικό Τμήμα «θα μεταφερθεί ως έχει στο Νέο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας».

Το 2006 η Κυβέρνηση αναίρεσε την υπόσχεση που έδωσε στο Ανώτατο Δικαστήριο, με αποτέλεσμα τα μέλη του συνδέσμου ΕΛ.Α-ΖΩ να κάνουν απεργία στην κεντρική πλατεία της Λευκωσίας, Πλατεία Ελευθερίας, για 182 μέρες (18/5-16/11/2006), μέχρι που η Κυβέρνηση μετέφερε το παλαιό Νοσοκομείο στο Νέο Νοσοκομείο και παραχώρησε Ογκολογικό Θάλαμο. Τα ακτινοθεραπευτικά μηχανήματα «φυλάκτηκαν» στο παλαιό Νοσοκομείο μέχρι να ετοιμαστεί χώρος για Εξωτερικά Ιατρεία, Τμήμα Χημειοθεραπείας και Ακτινοθεραπευτικό Τμήμα.

Ισχυρίζονταν ότι τάχατες δεν υπήρχε χώρος για ανέγερση Ακτινοθεραπευτικού, παρόλο που υπάρχει στο υπόγειο του Νοσοκομείου, ακριβώς κάτω από τον Ογκολογικό Θάλαμο, έτοιμος χώρος 3.100 τ.μ. που ετοιμάστηκε για να γίνει Στρατιωτικό Νοσοκομείο και ακυρώθηκε μετά από παρέμβαση της ΕΕ, γιατί δεν επιτρέπεται να υπάρχει Στρατιωτικό Νοσοκομείο σε πολιτικό Νοσοκομείο.

Η δημιουργία της «Εθνικής Στρατηγικής για τον Καρκίνο» και τι περιλαμβάνει

Το 2004 δόθηκε οδηγία στους ογκολόγους δρα Αδάμο Αδάμου και δρα Θανάση Μπαγκατζούνη, αμφότεροι του ΟΚΤΚ, δρα Αντώνη Ρωσσίδη του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας, δρα Κωνσταντίνο Κωνσταντίνου ιδιώτη ογκολόγο και του δρα Κυριάκου Κυριάκου, γενετιστή στο Ινστιτούτο Νευρολογίας, να συγγράψουν μια «Εθνική Στρατηγική τον Καρκίνο», κάτι που έχουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες και που θεωρείται ως «το ευαγγέλιο» κάθε πολιτισμένης χώρας για την καταπολέμηση του καρκίνου.

Το 2006 ολοκληρώθηκε το προσχέδιο και δόθηκε σε όλους τους Συνδέσμους Καρκινοπαθών και όσους ασχολούνται με τον καρκίνο, κυβερνητικών και ιδιωτών, να εκφράσουν τις απόψεις τους. Το ΟΚΤΚ αντέδρασε και διαφώνησε έντονα με τον δρ Μπακατζούνη, ο οποίος στηριζόμενος στον όρκο του Ιπποκράτη έγραψε πραγματικότητες, με αποτέλεσμα ο γιατρός να φύγει από το Ογκολογικό της Τράπεζας διατηρώντας την αξιοπρέπειά του.

Ακολούθως έγιναν πολλές συζητήσεις με τη συμμετοχή των πιο πάνω στο Υπουργείο Υγείας, υπό την Προεδρία του Υπουργού κ. Χάρη Χαραλάμπους. Το 2009 κατάληξαν στη τελική μορφή την οποία ενέκρινε το 2009 το Υπουργικό Συμβούλιο και αμέσως μετά και η Βουλή. Στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής μόνο μία βουλευτής έφερνε ενστάσεις…

οκ Γεν Ελεγκτής

Ολόκληρη τη «Στρατηγική του Καρκίνου», αποτελούμενη από 58 σελίδες, μπορεί να την βρει ο αναγνώστης στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας και στη θέση «Στρατηγικές Υγείας», σε μορφή pdf.

Παραθέτουμε πιο κάτω μερικές από στις σελίδες που αναφέρονται στην αναγκαιότητα ίδρυσης Ακτινοθεραπευτικού Κέντρου στο Νέο ΓΝΛ. Ενδεικτικά στη Στρατηγική του Καρκίνου αναφέρονται τα πιο κάτω:

i. «Το κράτος οφείλει να οργανώσει ένα πλήρες Ογκολογικό στο Νέο ΓΝΛ ενόψει και του γεγονότος της αναμενόμενη μετεξέλιξής του σε Πανεπιστημιακή Κλινική (σ.12).

ii. Ακολούθως αναφέρεται ότι «οι εξειδικευμένες υπηρεσίες να παρέχονται σε δύο κέντρα αναφοράς του Νέου ΓΝΛ και του ΟΚΤΚ» (σ.14).

iii. Στη συνέχεια (σ.39) αναφέρει: «..Γραμμικοί Επιταχυντές ενδείκνυται να τοποθετηθούν στο Γ.Ν. Λευκωσίας το οποίο θα αποτελέσει στο μέλλον Ακαδημαϊκό Ίδρυμα, μέρος της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου».

οκ Στρατηγική σ14 1

iv. Πιο κάτω αναφέρει ότι: «…Με την εφαρμογή του ΓεΣΥ το κράτος θα παύσει να επιδοτεί τη λειτουργία των κρατικών Νοσοκομείων, του ΟΚΤΚ και το Ινστιτούτο Νευρολογίας. Τα κρατικά Νοσοκομεία θα αυτονομηθούν και η επιβίωσή τους θα εξαρτάται πλέον από την πώληση υπηρεσιών υγείας» (σ. 47). Και σε όλους είναι γνωστό ότι οι δύο υπηρεσίες που φέρνουν μεγάλα έσοδα σε μια υπηρεσία υγείας είναι το Χειρουργικό και το Ακτινοθεραπευτικό.

οκ Στρατηγική σ47

v. Πιο κάτω (σ.50) αναφέρεται στο θέμα: «Οι εξειδικευμένες υπηρεσίες να παρέχονται σε κέντρα αναφοράς, και εισηγείται:

«Προτείνεται η λειτουργία ως Τριτοβάθμιου Ογκολογικού Κέντρου Αναφοράς (ΟΚΑ), το Νέο ΓΝ Λευκωσίας, όπου είναι εγκατεστημένος σύγχρονος εξοπλισμός όλων των ειδικοτήτων που δεν υπάρχει σε άλλα νοσοκομεία. Το ΟΚΑ θα πρέπει να πλαισιώνεται από κατάλληλα εξοπλισμένες και στελεχωμένες Τριτοβάθμιες Ογκολογικές Μονάδες, οι οποίες θα είναι σε θέση να προσφέρουν τις πιο απαιτητικές θεραπείες ή/και επεμβάσεις.
Το Ο.Κ.Τ.Κ. θα παραμείνει κέντρο αναφοράς στην ογκολογία. Η αποσυμφόρηση που θα επιτευχθεί με τη δημιουργία Ογκολογικής Κλινικής στο Νέο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας θα του δώσει την ευκαιρία να αναπτυχθεί περισσότερο και να επενδύσει και στον ερευνητικό τομέα.
Το ΟΚΤΚ Θα μπορούσε να αναμορφωθεί σε ένα πλήρως ανεξάρτητο ίδρυμα προσφοράς εξειδικευμένων ογκολογικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Με την εισαγωγή του ΓεΣΥ το Ο.Κ.Τ.Κ. θα πρέπει να είναι έτοιμο, όπως και όλοι οι παροχείς υπηρεσιών υγείας, να ανταγωνιστούν για την προσέλκυση ασθενών. Αυτό θα συνάδει πλήρως με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που συστήνουν συνεργασία (αλλά και ανταγωνισμό) μεταξύ των διαφόρων ιδρυμάτων προσφοράς υπηρεσιών. Ασφαλώς, θα χρειασθεί να επινοηθούν ορισμένες προσαρμοστικές ρυθμίσεις στη δομή και το διαχειριστικό σχέδιο του ΟΚΤΚ για πλήρη εναρμονισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών του με τα υπόλοιπα Ιδρύματα. Παράλληλα, θα μπορούσε να αναπτύξει τον Ιατρικό Τουρισμό, θέση που ήταν μέσα στις διακηρύξεις από την έναρξη της λειτουργίας του. Το Ο.Κ.Τ.Κ. και η Ογκολογική Κλινική του Νέου ΓΝ Λευκωσίας να συνεργάζονται και να αλληλοσυμπληρώνονται. Το Ο.Κ.Τ.Κ. μπορεί να αποτελέσει το δεύτερο ακαδημαϊκό κέντρο του Πανεπιστήμιου Κύπρου ή άλλων ιδιωτικών πανεπιστήμιων».

Στα συμπεράσματα (σ.56) αναφέρει ότι «οι εξειδικευμένες υπηρεσίες να παρέχονται σε δύο κέντρα αναφοράς του Νέου ΓΝΛ και ΟΚΤΚ».

οκ σελ 56

Τώρα κάποιοι προσπαθούν να αλλάξουν της Στρατηγική του καρκίνου που ενέκρινε η Βουλή και να τη φέρουν στα μέτρα της Τράπεζας.

Αποκαλυπτικός ήταν ο Υπουργός Υγείας στην εκδήλωση που έγινε στο Προεδρικό, τη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου, με θέμα: «Εθνική Στρατηγική κατά του Καρκίνου: η γαλλική εμπειρία», με ομιλητή τον καθηγητή δρα David Khayat.

Ενώ ο κ. Παμπορίδης παραδέχεται ότι η Στρατηγική του Καρκίνου «αποτελεί την πρώτη οργανωμένη δράση του κράτους κατά της ασθένειας αυτής» στη συνέχεια είπε ότι στόχος του είναι η εισαγωγή μιας Εθνικής Πρωτοβουλίας για μια κοινή Αρχή, γι΄ αυτό το Υπουργικό Συμβούλιο διόρισε μια 7μελή Επιτροπή που εκ των πραγμάτων στόχος είναι να αλλάξουν τη ψηφισθείσα Στρατηγική του Καρκίνου.

Για τα παρασκήνια του διορισμού των Μελών της συγκεκριμένης Επιτροπής θα αναφερθούμε με ονόματα και έγγραφα στο επόμενο τεύχος της «24».