Ταμείο αλληλεγγύης με άγνωστη προικοδότηση για δημιουργία εντυπώσεων

Του Παναγιώτη Χατζηαποστόλου

Και αυτό γιατί, πέραν από τα πρακτικά εμπόδια που υπάρχουν που έχουν να κάνουν με την αντίδραση της Τρόικας και των συνδικαλιστικών οργανώσεων, πρόβλημα εντοπίζεται και στον τρόπο λειτουργίας καθώς και προικοδότησης του ταμείου. Σημεία για τα οποία όπως έχει διαφανεί σήμερα στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, δεν έχουν καταλήξει τα κόμματα που συνυπογράφουν την εν λόγω πρόταση. Να σημειώσουμε πως, την πρόταση συνυπογράφουν όλα τα κόμματα πλην της Συμμαχίας Πολιτών και των Οικολόγων με το βουλευτή Γιώργο Περδίκη να ζητά τροποποίηση της νομοθεσίας και αξιοποίηση του υφιστάμενου ταμείου αλληλεγγύης των οποίο ψηφίστηκε προ μηνών.

Σε ερώτηση μας προς τον Άγγελο Βότση, σχετικά με τη βιασύνη που παρατηρείται από την πλευρά των κομμάτων για προώθηση και ψήφιση της σχετικής πρότασης νόμου, ανέφερε πως πρόκειται για αυτοδέσμευση προς τους πολίτες. Τελικά παρά τις συστάσεις του υπουργείου οικονομικών και του γενικού λογιστηρίου, καθώς και τις αντιδράσεις των συντεχνιών που ήταν παρών στη σημερινή πρώτη συζήτηση του θέματος, τα κόμματα αποφάσισαν την ερχόμενη Πέμπτη να ψηφιστεί η ίδρυση του ταμείου αλληλεγγύης. Όταν γίνει αυτό, αποφάσισαν όπως από τη νέα χρονιά, με νέα πρόταση που θα κατατεθεί θα συζητηθεί ο τρόπος προικοδότησης του ταμείου, οι δικαιούχοι καθώς και οι διαχειριστές του.

Πρόβλημα με τους πιστωτές
Από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, ο διευθυντής προϋπολογισμού εισηγήθηκε όπως η διαχείριση των πόρων του ταμείου να γίνεται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και μέσω της δημιουργίας ειδικού και ξεχωριστού ταμείου. Ξεκαθάρισε πως για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει το  κράτος να προχωρήσει στη δημιουργία δυο άρθρων. Ενός που θα αφορά τα έσοδα και ενός δεύτερου που θα αφορά τις δαπάνες, επισημαίνοντας πως, τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες επηρεάζουν τον προϋπολογισμό. Υπενθύμισε πως στο μνημόνιο περιλαμβάνεται πρόνοια, σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση αλλαγής του προϋπολογισμού, αυτή να γίνεται μετά από διαβούλευση με την τρόικα. Παράλληλα τόνισε πως η ίδρυση ενός ταμείου απαιτεί και δημιουργία διαχειριστικής επιτροπής για να διαχειρίζεται τα έσοδα και τις δαπάνες του ταμείου, τονίζοντας πως για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτα να καθοριστεί και ο τρόπος χρηματοδότησης του ταμείου.

Μέσω του προϋπολογισμού
Στα ίδια επίπεδα, ήταν και η τοποθέτηση της γενικής λογίστριας της δημοκρατίας Ρέας Γεωργίου, η οποία ανέφερε πως δεν είναι απαραίτητη η σύσταση ειδικού ταμείου αλλά να γίνεται μέσω του προϋπολογισμού, διαβεβαιώνοντας το κοινοβούλιο ότι το γενικό λογιστήριο θα αποστέλλει μηνιαίες καταστάσεις για τα έσοδα και τις δαπάνες του ταμείου. Εξήγησε παράλληλα στα μέλη της επιτροπής πως σε περίπτωση δημιουργίας ξεχωριστού ταμείου συνεπάγεται και περισσότερο διοικητικό κόστος για το κράτος προσθέτοντας πως
στο πλαίσιο του μνημονίου θα πρέπει να ενημερώνεται η τρόικα.

Αφαίρεση σημείων
Από την πρόταση νόμου αφαιρέθηκε η επιβολή φορολογίας για προικοδότηση του ταμείου και περιλήφθηκε πρόνοια για ειδική εισφορά των εργαζομένων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν αποκλείεται μέχρι την τελική μορφή της πρότασης νόμου η συγκεκριμένη πρόνοια να διαφοροποιηθεί.

Η πρόταση νόμου
Σύμφωνα με την πρόταση νόμου, είναι η σύσταση ειδικού ταμείου με την επωνυμία «Ταμείο Αλληλεγγύης», για την απασχόληση και την Κοινωνική Συνοχή. Σκοπός του ταμείου θα είναι να κατατίθενται σε αυτό οι πρόσοδοι από έκτακτη εισφορά η οποία θα εισπράττεται στην διάρκεια του 2014 και στη συνέχεια να διατίθενται, μετά από έγκριση της Βουλής, σε ειδικά προγράμματα για την ενίσχυση της απασχόλησης, τις ευπάθειες κοινωνικές ομάδες και γενικά για την ανακατανομή των οικονομικών βαρών που προκαλούνται από την οικονομική κρίση και το πρόγραμμα διόρθωσης της οικονομίας. Το ταμείο θα καταρτίσει προϋπολογισμό ο οποίος θα κατατεθεί στη Βουλή για έγκριση. Τα κονδύλια που θα διαθέτει το ταμείο θα είναι δεσμευμένα και θα διατίθενται μετά από τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Οικονομικών.

Αντιδρούν οι συντεχνίες
Συγκεκριμενοποίηση της πρότασης, ως προς την προικοδότηση, διαχείριση και τους αποδέκτες του ταμείου, ώστε να τεθεί σε κοινωνικό διάλογο, ζήτησαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Εκ μέρους της ΠΑΣΥΔΥ, ο Ανδρέας Λουκά ζήτησε οι όποιες περικοπές και εισφορές να γίνονται με βάση την αρχή της καθολικότητας και όχι μόνο από τους μισθωτούς του δημόσιου τομέα. Ανέφερε επίσης ότι δεν είναι ξεκάθαροι οι σκοποί του ταμείου και ζήτησε να συνυπολογιστούν τα λειτουργικά έξοδα.
Εκ μέρος της ΠΕΟ η πρώην Υπουργός Εργασίας Σωτηρούλα Χαραλάμπους, ανέφερε ότι το Ταμείο θα πρέπει να προικοδοτηθεί πρώτα και κύρια όχι από τους μισθωτούς, αλλά από άλλους πόρους. Αν χρειαστεί, είπε, να συνεισφέρουν οι μισθωτοί θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία. Διερωτήθηκε παράλληλα ποιος θα είναι ο ρόλος του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που εξήγγειλε η Κυβέρνηση και ανέφερε ότι από την ώρα  που θα κληθούν να συνεισφέρουν οι συντεχνίες, έχει ιδιαίτερη σημασία πού θα πάνε τα λεφτά. 
Ο ΓΓ της ΣΕΚ Νίκος Μωυσέως ήγειρε, επίσης, το θέμα του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος από 1η Ιουλίου και ζήτησε η πρόταση να γίνει πιο συγκεκριμένη. Διαπίστωσε ότι οι βουλευτές δεν είναι έτοιμοι να υποβάλουν μια σωστή πρόταση ώστε να μπορέσουν οι συντεχνίες να τοποθετηθούν. 
Εκ μέρους της ΔΕΟΚ έγινε λόγος για αμφίβολο αποτέλεσμα.
Νεφελώδης χαρακτηρίστηκε η πρόταση από την ΠΟΕΔ, ενώ ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ ζήτησαν συγκεκριμενοποίηση της πρότασης προτού τεθεί σε διάλογο.

Από χρόνου η χρηματοδότηση του ταμείου
Ο κ. Βότσης ανέφερε ότι με την ψήφιση του νόμου δεν επιλύεται το θέμα, αφού το πώς θα χρηματοδοτείται αποτελεί ακόμα σημείο συζήτησης.
Αναφερόμενος στην εισήγηση του Υπουργείου Οικονομικών, ο κ. Βότσης είπε ότι η Επιτροπή θεωρεί ότι θα πρέπει να προχωρήσει με τη δημιουργία του ταμείου, με τον τρόπο που πάει να το κάνει η Βουλή, ώστε να μην μπλέξει με τον προϋπολογισμό και την Τρόικα. Ανέφερε επίσης ότι δεν αναμένεται να επιβαρύνει την Κυβέρνηση με μεγάλα λειτουργικά έξοδα, αφού το Ταμείο συστήνεται για ένα χρόνο μόνο.

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Πρόδρομος Προδρόμου, ανέφερε ότι κοινή θέληση όλων των κομμάτων είναι να θεσπιστεί μια ειδική νομοθεσία και διαδικασία, έτσι ώστε το 2014 να ασκήσει το κράτος και η κοινωνία κάποιου είδους κοινωνική αλληλεγγύη για τις ιδιαίτερα ευάλωτες ομάδες, ανέργους, χαμηλοσυνταξιούχους.

Εκ μέρους του ΑΚΕΛ ο βουλευτής Σταύρος Ευαγόρου ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ θεωρεί ότι τις κοινωνικές πολιτικές και πολιτικές απασχόλησης τις ασκούν τα κράτη. Πρόσθεσε ότι σε έκτακτες περιπτώσεις μπορεί να δημιουργηθεί ένα ταμείο, ωστόσο ο κοινωνικός διάλογος είναι απαραίτητος με αυτούς που θα κληθούν να συνεισφέρουν.
Πρόσθεσε ότι η εισφορά θα πρέπει να προέρχεται από όλους στη βάση του οικονομικό εκτοπίσματος.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαΐδης, εξέφρασε την πεποίθηση πως πέραν από το θεσμικό τρόπο της αντιμετώπισης των προβλημάτων των ευάλωτων ομάδων, πάντα υπάρχουν περιθώρια για κοινωνική αλληλεγγύη. Πρόσθεσε ότι δυστυχώς, έχει χαθεί η αμεσότητα του βοηθήματος, που υπήρχε με βάση την πρόταση της ΕΔΕΚ για τον 13ο μισθό, η οποία θα μπορούσε να υλοποιηθεί άμεσα αν υιοθετείτο για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
«Όλο φτιάχνουμε και ψηφίζουμε για ταμεία, αλλά λεφτά για να λειτουργήσουν τα ταμεία αυτά, φαίνεται ότι δεν υπάρχουν», ανέφερε ο βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης. Πρόσθεσε ότι η προσπάθεια της Βουλής, αφήνει έξω αυτούς που πρέπει και μπορούν να πληρώσουν για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη. Αν ψηφίσει η Βουλή αυτό τον «νόμο-άλλοθι», όπως τον χαρακτήρισε, θα κάνει μια νομοθεσία, άδικη, ασαφή, πρόχειρη, που έγινε μόνο για να δώσει το άλλοθι στα κόμματα να απορρίψουν την πρόταση της ΕΔΕΚ για τον 13ο και στην Κυβέρνηση που δεν προχωρεί στη λειτουργία του Ταμείου Αλληλεγγύης και Ανάπτυξης που έχει ήδη ψηφιστεί.