Τη θέση για ανάγκη δημιουργίας τάξεων υποδοχής στα σχολεία, ούτως ώστε τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα πριν εντάσσονται στο κανονικό πρόγραμμα φοίτησης, με στόχο την ουσιαστική συμμετοχή τους στη διαδικασία της μάθησης, υιοθετούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς περιλαμβανομένου και του υπουργείου Παιδείας. Η τάση αυτή διαφάνηκε στη χθεσινή συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, όπου συζητήθηκε το θέμα, με τους εκπροσώπους του Υπουργείου να σημειώνουν ότι οι τάξεις υποδοχής θα δημιουργηθούν στη Δημοτική Εκπαίδευση καθώς στη Μέση Εκπαίδευση ήδη λειτουργούν οι μεταβατικές τάξεις, στις οποίες οι μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα.
Να σημειωθεί ότι αυτό που ισχύει εδώ και χρόνια στη Δημοτική Εκπαίδευση είναι ατομικό πρόγραμμα για τα παιδιά που έρχονται από άλλες χώρες, στο πλαίσιο του οποίου διδάσκονται ελληνικά για κάποιες ώρες. Το πλάνο αφορά τάξεις υποδοχής σε πρωινό χρόνο, εντός σχολείου, με τους μαθητές που χρειάζονται εκμάθηση ή ενίσχυση των ελληνικών τους, να παρακολουθούν μάθημα σε αυτές και στη συνέχεια να επιστρέφουν στην κανονική τους τάξη με τους συμμαθητές τους. Όσον αφορά στα σχολεία όπου οι μαθητές που χρειάζονται ενίσχυση δεν υπερβαίνουν τους δύο-τρεις, τότε αντί για τάξη υποδοχής, θα γίνεται κανονικά ενισχυτικό ατομικό πρόγραμμα.
Παρουσιάζοντας τις θέσεις του Υπουργείου, η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αθηνά Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και στις εισηγήσεις των Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων που ασχολήθηκαν με το θέμα αυτό, σημειώνοντας ότι αρκετές από τις δράσεις που εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας χαρακτηρίστηκαν από αυτούς ως θετικές, παρά το γεγονός πως υπάρχουν περιθώρια είτε για βελτίωση είτε και για άλλες δράσεις. Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, μερικές από τις δράσεις που εφαρμόζονται, πέραν από τα ατομικά προγράμματα και τις μεταβατικές τάξεις, είναι η χαρτογράφηση των παιδιών μέσα σε ειδική πλατφόρμα (χαρακτηριστικά, χώρες προέλευσης κ.λπ.) καθώς και η αντιρατσιστική πολιτική του υπουργείου Παιδείας.
Πέραν όμως από την αναγκαιότητα των τάξεων υποδοχής, το Υπουργείο αναγνωρίζει ότι είναι σημαντικοί και άλλοι παράμετροι για την επίτευξη των στόχων, όπως είναι το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό καθώς επίσης και η επιμόρφωση και στήριξη των εκπαιδευτικών. Υπέρ της δημιουργίας τάξεων υποδοχής ως ένα σημαντικό μέτρο απάβλυνσης των προβλημάτων που προκύπτουν από τη μη σωστή ένταξη παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στα σχολεία, τάσσονται και οι ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ, ΠΣΕΜ, Παιδοβουλή και Παγκύπρια Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κώστας Χατζησάββας στην τοποθέτησή του εστίασε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν μαθητές τους, που ενώ βρίσκονται στην τάξη, δεν γνωρίζουν καθόλου ελληνικά και άρα δεν μπορούν να επικοινωνήσουν. Σύμφωνα με τον κ. Χατζησάββα, αρκετές φορές οι εκπαιδευτικοί κάνουν ακόμα και νοήματα για να καταλάβουν τα παιδιά ή ζητούν βοήθεια από μαθητές που γνωρίζουν ελληνικά για να μεταφράσουν σε ομοεθνείς τους που δεν γνωρίζουν.
Αποφυγή της γκετοποίησης
Στο πλαίσιο της χθεσινής συνεδρίας της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας τέθηκε και το θέμα του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική βιογραφία σε συγκεκριμένα σχολεία. Κι αυτό για να μην υπάρχει το ενδεχόμενο γκετοποίησης παιδιών, είτε αλλόγλωσσων είτε ακόμα και Ελληνοκυπρίων που ενδεχομένως σε κάποια σχολεία να είναι λιγότεροι σε αριθμό. Από πλευράς Υπουργείου σημειώθηκε πως η φοίτηση παιδιών σε συγκεκριμένα σχολεία έχει να κάνει με τις εκπαιδευτικές περιφέρειες και ό,τι ισχύει στους Κανονισμούς καθώς εκεί που διαμένουν με την οικογένειά τους, εκεί φοιτούν. Στο θέμα αυτό αναφέρεται, μεταξύ άλλων, υπόμνημα της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, η οποία σημειώνει πως εξ αρχής είχε εκφράσει τις ανησυχίες της για το Πρόγραμμα Ένταξης των μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία και την αποτελεσματικότητά του, με τη σκέψη να μην περιθωριοποιηθούν παιδιά αλλά και να μην υποβαθμιστούν σχολικές μονάδες.
philenews.com