Τρία κυπριακά ερευνητικά έργα στο διαγωνισμό διαστημικών εφαρμογών της NASA

{loadposition ba_textlink}

Το Space Apps Challenge διοργανώνεται κάθε χρόνο από τη NASA και αποτελεί το μεγαλύτερο διαγωνισμό ανάπτυξης διαστημικών εφαρμογών στον κόσμο. Φέτος ο τοπικός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στο ΤΕ.ΠΑ.Κ στη Λεμεσό.

Οι τρεις νικήτριες ομάδες στο διαγωνισμό στη Λεμεσό, οι οποίες προέκυψαν μετά από ψηφοφορία του κοινού και κριτικής επιτροπής αποτελούμενης από ειδικούς στον τομέα του διαστήματος και της ρομποτικής, ετοίμασαν, στα πλαίσια του διαγωνισμού, από ένα σύντομο βίντεο προώθησης της ιδέας τους. Οι ομάδες καλούνται τώρα να διαγωνιστούν στο διεθνή διαγωνισμό με την ονομασία International Space Apps Challenge και να εκπροσωπήσουν την Κύπρο ανταγωνιζόμενες με ιδέες από άλλες 134 πόλεις του κόσμου.

Σε δηλώσεις τους στο ΚΥΠΕ, τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Space Apps Limassol 2015 ανέφεραν ότι ο διαγωνισμός είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε όλο τον κόσμο, αφού παρέχει στους ερευνητές μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να ασχοληθούν με πραγματικές αποστολές της NASA.

Σημειώνεται ότι εφαρμογές όπως το κυπριακό project MarsSense, το οποίο ήταν ο νικητής του Space Apps Limassol 2013, κατάφερε να έρθει δεύτερο παγκόσμια στην κατηγορία People`s Choice Award.

Οι διοργανωτές ανέφεραν στο ΚΥΠΕ ότι από το Space Apps βγαίνουν κάθε χρόνο πάρα πολλές εφαρμογές, οι οποίες αφορούν διάφορους τομείς όπως η εξερεύνηση πλανητών, η εκμετάλλευση κοιτασμάτων σε αστεροειδείς, η προστασία του περιβάλλοντος (παρακολούθηση των ρύπων κ.α.) η προειδοποίηση για καιρικά φαινόμενα, η παρακολούθηση σεισμικής δραστηριότητας και δραστηριότητας ηφαιστείων, η αστροπαρατήρηση κ.α.

Οι τρεις κυπριακές ομάδες που θα συμμετάσχουν φέτος στο διεθνή διαγωνισμό της NASA είναι οι εξής:

Space Forester Team 
————————–

Η ομάδα Space Forester κατέλαβε την 1η θέση στο διαγωνισμό, μετά από απόφαση της κριτικής επιτροπής.

Η ομάδα ασχολήθηκε με τη δημιουργία μίας `crowdsourcing` εφαρμογής-παιχνιδιού, στην οποία ο χρήστης θα μπορεί να εισάγει την τοποθεσία και την έκταση μίας αποψιλωμένης περιοχής ή την παρουσία μίας πυρκαγιάς σε δάσος. Με αυτό τον τρόπο θα καταγράφονται ανά τον κόσμο, όλες οι εκτάσεις κατεστραμμένων δασών, για τις οποίες οι χρήστες της εφαρμογής θα ενημερώνονται αυτόματα στην κινητή συσκευή τους.

Στη συνέχεια, οι χρήστες θα μπορούν να συμβάλλουν στην εικονική κατάσβεση της πυρκαγιάς και στην αναδάσωση της περιοχής, ενώ στην πορεία του παιχνιδιού θα λαμβάνουν bonus και δώρα, τα οποία θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν για να βελτιώσουν την κατάταξή τους. Τα έσοδα από την εφαρμογή-παιχνίδι, θα αξιοποιούνται για τη στήριξη οργανισμών οικολογίας και υπηρεσιών που ασχολούνται με τη διάσωση του περιβάλλοντος, ενώ η ίδια εφαρμογή θα δίνει τη δυνατότητα στους εν λόγω οργανισμούς να προωθούν δραστηριότητες αναδάσωσης και ενημέρωσης του κοινού για οικολογικά θέματα.

Arachnobeea
—————

Η ομάδα Arachnobeea κατέλαβε τη 2η θέση του διαγωνισμού μετά από απόφαση των κριτών. Η συγκεκριμένη ομάδα ασχολήθηκε με την τροποποίηση ενός ελικοφόρου drone (quadcopter), ώστε να είναι σε θέση να μπορεί να προσαρτάται σε μεταλλικές κατασκευές, με τη χρήση ηλεκτρομαγνητικών βραχίονων, καθώς και να μπορεί να κινείται πάνω σε αυτές.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή θεωρείται ότι μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, αφού τα τροποποιημένα drones θα μπορούν να λειτουργούν σαν προσωπικοί βοηθοί των αστροναυτών-μηχανικών, τόσο κατά τη διάρκεια παραμονής τους εντός του σταθμού, όσο και κατά τη διενέργεια επισκευών στο εξωτερικό του. Η ομάδα επινόησε επίσης, ένα έξυπνο σύστημα εντοπισμού της θέσης του “βοηθού” μέσα στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με τη χρήση τεχνολογίας RFID.

Chromosky
————-

Η ομάδα Chromosky απέσπασε τιμητική διάκριση από την κριτική επιτροπή, αλλά και το βραβείο People`s Choice Award, μετά από την ψηφοφορία του κοινού. Η συγκεκριμένη ομάδα έκλεψε τις εντυπώσεις για την καινοτομία στην εφαρμογή που δημιούργησαν, αλλά κυρίως για το νεαρό της ηλικίας ενός από τα δύο μέλη της ομάδας, ο οποίος ήταν και ο ιθύνων νους πίσω από την εφαρμογή.

Η εφαρμογή τους αφορούσε τη δημιουργία μίας πλατφόρμας σύγκρισης του πραγματικού χρώματος του ουρανού με το θεωρητικό χρώμα, το οποίο αφορούσε την ιδανική σύσταση της ατμόσφαιρας, καθώς και την εξαγωγή στοιχείων για την ατμοσφαιρική ρύπανση σε εκείνη την περιοχή. Το λογισμικό τους χρησιμοποιούσε ένα μαθηματικό μοντέλο το οποίο μπορούσε να υπολογίσει το θεωρητικό χρώμα του ουρανού σύμφωνα με τη γεωγραφική θέση, το υψόμετρο και τη θέση του Ήλιου.

Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να ανεβάσει φωτογραφία του πραγματικού χρώματος του ουρανού στην περιοχή, με τη χρήση της κινητής συσκευής του. Στη συνέχεια, το λογισμικό χρησιμοποιεί περίπλοκους αλγόριθμους για τη σύγκριση των δύο χρωμάτων και την εξαγωγή ενός δείκτη για την ατμοσφαιρική μόλυνση της περιοχής.

Πηγή: KYΠΕ