Βγάζουν από τους δρόμους τα ηλεκτρικά σκούτερ

Τα οφέλη από τη χρήση των scooters κυρίως στις πόλεις ανέπτυξε χθες στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, ωστόσο, οι φόβοι που εκφράζουν όλες οι πλευρές είναι πως δύσκολα θα βγουν από τους δρόμους και θα περάσουν στις ειδικές λωρίδες, ενώ κενά θα παρατηρούνται και στους ελέγχους. 

Σύμφωνα με τα τρία νομοσχέδια που συζητεί από χθες η Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, τα ηλεκτρικά πατίνια θα αποτελούν μία νέα ξεχωριστή κατηγορία για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και θα διέπονται και αυτά από κανόνες αναφορικά με την κυκλοφορία, τη στάθμευση και τις τεχνικές προδιαγραφές. Για όσους θα παραβιάζουν αυτούς τους κανόνες προβλέπονται εξώδικα πρόστιμα €50 και €85.

Τα νομοσχέδια παρουσίασε χθες ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι τόσο η Αστυνομία όσο και οι δήμοι και κοινότητες, θα έχουν την ευθύνη ελέγχου των scooters. Τόνισε τους κινδύνους που ελλοχεύουν όταν οι συσκευές προσωπικής κινητικότητας βρίσκονται στους δρόμους και πρόσθεσε πως θα πρέπει πριν κάποιος τα πωλήσει ή ενοικιάσει, να τα ρυθμίσει ώστε να μην μπορούν να τρέξουν πέραν των 15χλμ ανά ώρα, παρά τις εισηγήσεις για να κινούνται 25 ή και 30χλμ.

Σύμφωνα με τις κυριότερες πρόνοιες των νομοσχεδίων:

>> Η χρήση σκούτερ–πατινιού θα επιτρέπεται μόνο για χρήστες ηλικίας 16 ετών και άνω σε οποιοδήποτε ποδηλατόδρομο, ποδηλατολωρίδα ή σε χώρο που αποτελεί προέκταση ποδηλατοδρόμου και ο οποίος προορίζεται για να παρέχει τη δυνατότητα κοινής χρήσης του από ποδηλάτες και πεζούς. Απαγορεύεται η χρήση του σε οποιοδήποτε αυτοκινητόδρομο ή σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, καθώς και από πρόσωπα τα οποία βρίσκονται κάτω από την επήρεια αλκοόλης ή και ναρκωτικών.

>> Η χρήση σκούτερ–πατινιού θα απαγορεύεται σε οποιαδήποτε πλατεία ή σε οποιοδήποτε πεζόδρομο, εκτός κατόπιν απόφασης του οικείου δήμου ή κοινότητας που θα καθορίζει τους επιτρεπόμενους χώρους με ειδική σήμανση. Ο οικείος δήμος ή κοινότητα πριν τη λήψη της απόφασης οφείλει να λάβει υπόψη του την αξιολόγηση των επιπτώσεων στην οδική ασφάλεια, ιδιαίτερα προς όφελος των πεζών.

>> Ο χρήστης του σκούτερ–πατινιού οφείλει κατά τη χρήση του να φέρει κατάλληλα προσδεδεμένο κράνος. Θα απαγορεύεται να μεταφέρει οποιοδήποτε πρόσωπο ως επιβάτη σε οποιοδήποτε μέρος του σκούτερ, εκτός εάν εκ κατασκευής προβλέπεται η μεταφορά επιβάτη, η ηλικία του οποίου πρέπει να είναι άνω των 12 ετών. Ο επιβάτης θα πρέπει να φέρει κράνος και να είναι καθήμενος σε κάθισμα προορισμένο εκ κατασκευής για τον σκοπό αυτόν και επαρκώς στερεωμένο στο πλαίσιο του σκούτερ.

>> Η μέγιστη ταχύτητα που δύναται να αναπτύσσει το σκούτερ-πατίνι είναι τα 15 χιλιόμετρα ανά ώρα. Τα σκούτερ–πατίνια κατά τη χρήση τους θα πρέπει να διαθέτουν τον ακόλουθο ελάχιστο εξοπλισμό: Σύστημα φρένων, φανό λευκού ή κίτρινου φωτός προσαρμοσμένου μόνιμα στο πρόσθιο μέρος, φανό σταθερού ή αναλάμποντος ερυθρού φωτός στο οπίσθιο μέρος, κουδούνι ή σειρήνα και ελαστικά σε καλή κατάσταση.

Πρόβλημα η έλλειψη υποδομών

Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, οι εταιρείες ενοικίασης scooters θα πρέπει να τα έχουν ασφαλισμένα με καθολική ασφάλεια έναντι τρίτου.

Παρευρισκόμενοι στην Επιτροπή μεταξύ των οποίων και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσικλετών, ανέφεραν ότι ενώ θα απαγορεύεται η χρήση των scooters στους δρόμους, θα τα βλέπουμε στους δρόμους, γιατί δεν υπάρχουν λωρίδες για αυτά τα μέσα διακίνησης. Όταν κάποιος φοιτητής ή άλλος θέλει να διακινηθεί και δεν υπάρχει στη διαδρομή του λωρίδα που θα επιτρέπεται η χρήση της από τέτοιες συσκευές, θα αναγκάζεται να κινείται στο δρόμο με όλες τις συνέπειες. Επίσης, αναφέρθηκε ότι τα scooters θα κινούνται και στα πεζοδρόμια αφού δεν θα υπάρχει επαρκής έλεγχος.

Βουλευτές τόνισαν την ανάγκη για να ρυθμιστεί η κυκλοφορία αυτών των συσκευών «με τις οποίες γέμισε η Κύπρος» και για να αποφεύγονται δυστυχήματα. Σε δήλωση της η βουλευτής ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, ανέφερε ότι οι εξελίξεις μας αναγκάζουν να ρυθμίσουμε τη διακίνηση των Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας, προσμετρώντας διάφορες παραμέτρους που έχουν ως βάση την οδική ασφάλεια, την κινητικότητα, αλλά και τα πολεοδομικά, κυκλοφοριακά και άλλα δεδομένα επί εδάφους. Έμφαση, είπε, θα δοθεί στις τουριστικές περιοχές, γι’ αυτό και είναι αναγκαίο η Κυπριακή Δημοκρατία να προωθήσει τη νομοθετική ρύθμιση των scooters.

Ποια τα εξώδικα και πότε θα επιβάλλονται

Εξώδικο πρόστιμο €85 θα επιβάλλεται στις περιπτώσεις κατά τις οποίες:

>> Πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι είναι ηλικίας μεταξύ 14 και 16 ετών.

>> Ιδιοκτήτης σκούτερ–πατινιού ή ο γονέας ή ο ασκών τη γονική μέριμνα για ανήλικο άτομο ηλικίας κάτω των 16 ετών παραλείψει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να αποτρέψει τη χρήση του από το ανήλικο άτομο.

>> Πρόσωπο χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι σε αυτοκινητόδρομο ή σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας ή σε μη επιτρεπόμενο χώρο διακίνησης ή πάνω στο οδόστρωμα δημόσιας οδού, εκτός από την περίπτωση διασταύρωσης δρόμου που ενώνουν επιτρεπόμενους χώρους διακίνησης.

>> Πρόσωπο χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι αναπτύσσοντας ταχύτητα πέραν των 15 χιλιομέτρων ανά ώρα ή δεν φέρει κατάλληλα προσδεδεμένο κράνος.

>> Πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι δεν συμμορφώνεται με τις ενδείξεις της σήμανσης και των φωτεινών σηματοδοτών τροχαίας που ρυθμίζουν την τροχαία κίνηση οχημάτων, μηχανοκίνητων και μη.

Εξώδικο πρόστιμο €50 θα επιβάλλεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

>> Πρόσωπο χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι εκτός της καθορισμένης λωρίδας διακίνησής του και δεν υπακούει σε σήματα και υποδείξεις αστυνομικού ή προσώπου που ρυθμίζει την τροχαία κίνηση σε διάβαση πεζών έξω από τα σχολεία.

>> Πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι δεν παραχωρεί προτεραιότητα σε πεζό.

>> Πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι μεταφέρει οποιοδήποτε πρόσωπο ως επιβάτη.

>> Πρόσωπο σταθμεύει ή εγκαταλείπει το σκούτερ–πατίνι του σε ποδηλατολωρίδα, ποδηλατόδρομο, ποδηλατοδιάδρομο ή οδόστρωμα δρόμου εμποδίζοντας την ελεύθερη διακίνηση.

>> Πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι για να ρυμουλκεί οποιοδήποτε αντικείμενο ή ρυμουλκείται το σκούτερ–πατίνι από άλλο όχημα.

>> Πρόσωπο το οποίο χρησιμοποιεί σκούτερ–πατίνι χωρίς να βρίσκονται σε λειτουργία φανοί.

Εξώδικο και στους οδηγούς: Με εξώδικο πρόστιμο €85 θα τιμωρούνται οι οδηγοί μηχανοκίνητων οχημάτων οποιασδήποτε κατηγορίας και οποιουδήποτε είδους ή μεγέθους που δεν θα λαμβάνουν μέτρα προστασίας έναντι των χρηστών σκούτερς–πατινιών.

πηγή: Philenews