14 Αυγούστου: «Θα πενθώ πάντα μ’ ακούς; για σένα…» – (Βίντεο Ντοκουμέντα)

 Η Κοίμηση της Θεοτόκου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Αυγούστου από όλους τους χριστιανούς. Στην χώρα μας αντί για γιορτή, θρηνούμε… Για αυτούς  που πάλεψαν αλλά δεν άντεξαν να κρατηθούν στη ζωή Τάσος Ισαάκ – Σολωμός Σολωμού, με 40,000 ανθρώπους να εγκαταλείπουν την πόλη τους για να γλυτώσουν τις σφαγές από τους Τούρκους (κατάληψη της Αμμοχώστου),  με 121 νεκρούς ανάμεσα τους 22 παιδιά που πήγαιναν ταξίδι για διακοπές (Πτώση της Helios Airways).

Η ικανότητα του λόγου δεν είναι τόσο « ανεπτυγμένη», όταν θες να περιγράψεις τον θρήνο. Να μιλήσουμε για ποιους και να πούμε τι… για την ομορφιά της Αμμοχώστου; Τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα με χιλιάδες τουρίστες να την επισκέπτονται, για τα συρματοπλέγματα που «φωνάζουν» τους κατοίκους να μπουν ξανά στην πόλη;

Για τον Τάσος Ισαάκ – Σολωμός Σολωμού δύο παιδιά που έγιναν σύγχρονοι ήρωες για την τιμή της πατρίδας;

Από τη μέρα της δολοφονίας του φίλου του Τάσου Ισσάκ,  ο Σολάκης όπως αποκαλούσαν τον Σολωμό Σολωμού έλεγε πως θα πάει να κατεβάσει τη σημαία του τουρκικού φυλακίου. Όταν οι υπόλοιποι προσπαθούσαν να τον αποτρέψουν, τους απαντούσε «Κάμετε τη δουλειά σας κι αυτή είναι δουλειά δική μου». Γύρω στις 2:20 το μεσημέρι, έφτασαν στον τόπο θυσίας για να βάλουν στεφάνια. Δίπλα στον Σολωμό βρισκόταν ο οπερατέρ Γιάννης Κολιγλιάτης. Βρέθηκαν μπροστά στο τουρκικό φυλάκιο και γύρισε στον Σολωμό ρωτώντας τον «Και τώρα τι κάνουμε;». Ο Σολωμός του απάντησε «Εγώ θα κατεβάσω τη σημαία».

Και μετά η πτώση της Helios Airways:  22 παιδιά νεκρά Μιχαήλ Δούνας, 10 ετών, φεύγει μαζί με την αδελφούλα του Βασιλική 8 ετών για το μεγάλο ταξίδι, Μαζί τους η Εύα Πυρίλλη, 12 ετών, ο αδελφός της Ξένιος 10 ετών και το τρίτο αδελφάκι  Μάρκος 6 ετών… Χρίστος 9 ετών,  Χριστίνα Αντωνίου, 6 ετών… η λίστα μεγαλώνει…

Στο προσωπικό μου αρχείο ανέκδοτες φωτογραφίες… τρομάζω να τις κοιτάζω για άλλη μια φορά και αποφασίζω στην μνήμη των θυμάτων πως δεν έχει κανένα νόημα να τις δημοσιεύσω…

Της Νικολέτας Χρήστου

 Η κατάληψη της Αμμοχώστου – 3.30 ξημερώματα 1974

Χαράματα της 14ης Αυγούστου 1974,λίγο μετά τη λήξη των αποτυχημένων διαπραγματεύσεων στη Γενεύη μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας, Βρετανίας για την κατάσταση της Κύπρου, τουρκικά αεροσκάφη βομβαρδίζουν Λευκωσία, Αμμόχωστο και άλλα σημεία της Κύπρου.

Στην Αμμόχωστο, η μοναδική αντίσταση που συνάντησαν ήταν οι πυροβολισμοί από ελάχιστους άνδρες στο Νοσοκομείο της πόλης και 32 εφέδρους στο Δασάκι.

Στις 14 Αυγούστου του 1974, λοιπόν, στις 3:30 το πρωί, οι Τούρκοι οδήγησαν σκοπίμως σε πλήρη αποτυχία τις τριμερείς διαπραγματεύσεις (Ελλάδας, Τουρκίας, Βρετανίας) που διεξάγονταν στη Γενεύη για να βρεθεί λύση με την έκτακτη κατάσταση που προκάλεσε στην Κύπρο η τουρκική εισβολή της 20ής Ιουλίου.

Προετοιμασμένοι από καιρό – παραβίαζαν συνεχώς την εκεχειρία στην Κύπρο τις προηγούμενες μέρες μεταφέροντας πολεμικό υλικό και καταλαμβάνοντας εδάφη – οι Τούρκοι έστειλαν και πάλι στις 5 το πρωί, μόλις μια ώρα και κάτι μετά την κήρυξη του αδιεξόδου στη Γενεύη, τα πολεμικά τους αεροσκάφη και βομβαρδίζουν Λευκωσία, Αμμόχωστο και άλλα σημεία της Κύπρου.

Ο «Αττίλας 2» είχε ξεκινήσει, στη βάση του εκπονημένου σχεδίου… Από το μεσημέρι της 14ης του Αυγούστου, τουρκικά άρματα και ισχυρές δυνάμεις πεζικού κινήθηκαν από Λευκωσία προς Αμμόχωστο, στα ανατολικά και προς Λεύκα-Λιμνίτη, στα δυτικά.

Μέχρι το βράδυ, η ελληνοκυπριακή αντίσταση έχει ουσιαστικά καταρρεύσει και τα οχυρά εγκαταλείπονται. Ετσι, στις 15 του Αυγούστου, τα στρατεύματα του «Αττίλα» μπαίνουν στην Αμμόχωστο και στις 16 του Αυγούστου ο «Αττίλας 2» ολοκληρώνεται με την κατάληψη της Μόρφου.

Η δεύτερη εισβολή μετέτρεψε την Αμμόχωστο σε «πόλη φάντασμα», όρος ο οποίος δόθηκε από τον Σουηδό δημοσιογράφο Jan-Olof Bengston,  ο οποίος επισκέφθηκε την Αμμόχωστο το 1977, τρία χρόνια μετά την εισβολή.

 «Εγώ θα κατεβάσω τη σημαία» – 1996

Μια ομάδα διαδηλωτών κατευθύνθηκε προς το σημείο της δολοφονίας, για να καταθέσει στεφάνια και λουλούδια στη μνήμη του. Η σκηνή όμως μετατράπηκε σε πεδίο μάχης, όταν εμφανίστηκε μια ομάδα «Γκρίζων Λύκων» και άρχισαν τον πετροπόλεμο.

Στις 2:20 μετά το μεσημέρι…

https://www.youtube.com/watch?v=7xDt8T5u1nA

Ο 26χρονος Σολωμός Σολωμού, ξέφυγε από τους Κυανόκρανους και πέρασε στη νεκρή ζώνη. Οι άλλοι διαδηλωτές ενώ προσπάθησαν να τον αποτρέψουν, εκείνος ανέβηκε στον ιστό για να κατεβάσει την τουρκική σημαία. Τούρκοι ελεύθεροι σκοπευτές από το απέναντι τουρκικό φυλάκιο, άρχισαν να πυροβολούν. Ο Σολωμός Σολωμού έπεσε νεκρός…

Ακολούθησαν κι άλλοι πυροβολισμοί, από τους οποίους τραυματίστηκαν ελαφρά 11 άτομα. Οι εθνοφρουροί πήραν θέση μάχης και η σορός του παλικαριού απομακρύνθηκε από την περιοχή.

Η κηδεία του έγινε στις 16 Αυγούστου 1996, στο Παραλίμνι, παρουσία πλήθους κόσμου, που καταδίκασε την τουρκική βαρβαρότητα, όπως είχε πράξει τρεις ημέρες νωρίτερα με την δολοφονία του Τάσου Ισαάκ.

Η μοιραία πτήση  522 Helios Airways – 2005

Η Πτήση 522 (HCY 522) των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways ήταν ένα Boeing 737-31S που συνετρίβη στις 14 Αυγούστου 2005 στις 12:04 στο Γραμματικό Αττικής.

Το αεροσκάφος μετέφερε 115 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για τη Πράγα.

Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω των 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι. Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή.

Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν.

Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ενταφιάστηκαν στην Κύπρο.

Το αεροπλάνο αναχώρησε από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία) με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα. Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροσκάφος ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Αρχηγό Γ.Ε.Ε.Θ.Α. να απογειωθούν μαχητικά για να εντοπίσουν το αεροσκάφος.

Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροσκάφος μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

 Πληροφορίες: ekirikas.com /Βικιπαίδεια/

Ευχαριστίες στο Τάσο Δημητριάδη για το βίντεο που αφορά στην Αμμόχωστο