GP Μονακό: Πριγκιπικές βόλτες

 

Ο πιο αργός αγώνας του προγράμματος διεξάγεται (σ.σ: 15:00 απευθείας ΕΡΤ, ΟΤΕ) στο πιο γραφικό λιμάνι της Μεσογείου, το Μονακό. Ο νικητής του προηγούμενου αγώνα στην Ισπανία, Μαξ Φερστάπεν θα βρεθεί για πρώτη φορά στο κόκπιτ της Red Bull στους στενούς δρόμους του Πριγκηπάτου. Σε μια διαδρομή που σε αντίθεση με άλλες δε παίζει τόσο μεγάλο ρόλο η δύναμη της υβριδικής μηχανής όσο το καλοζυγισμένο πλαίσιο και η οδηγική ικανότητα/τόλμη. Στην Αυστριακή ομάδα φαίνεται πως διαθέτουν τα δυο τελευταία ενώ ταυτόχρονα έχουν και μια καλή παράδοση νικών στο Μονακό. Από το 2010 μέχρι σήμερα οι Ταύροι έχουν κερδίσει 3 φορές ενώ άλλες 3 έχει κερδίσει ο πρωτοπόρος της βαθμολογίας, Νίκο Ρόσμπεργκ. Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος να ισχυριστεί πως η σημερινή μάχη θα είναι ανάμεσα σε Red Bull και Ρόσμπεργκ. Ο Αλόνσο έχει κερδίσει δυο φορές (2006,2007) οι Μπάτον (2009), Χάμιλτον (2008) Φέτελ (2011), Ράικονεν (2005) από μια. Τελευταία φορά που κέρδισε η Ferrari στο Μονακό ήταν το 2001 με το Σουμάχερ.

Σίγουρα κομβικό ρόλο στη νίκη θα παίξει η ολοκαίνουργια γόμα της Pirelli με το μωβ σιρίτι που κάνει το αγωνιστικό της ντεμπούτο. Πρόκειται για μια πάρα πολύ μαλακή γόμα (ultrasoft) που δημιουργήθηκε από την Pirelli ειδικά για αγώνες σε λεία επιφάνεια όπως το Μονακό. Οι οδηγοί της Mercedes επέλεξαν 10 από τα 13 σετ να είναι πάρα πολύ μαλακή γόμα, το ίδιο και οι οδηγοί της Red Bull. Στη Ferrari έχουν πάρει 9 σετ πάρα πολύ μαλακής γόμας, είναι δεδομένο λοιπόν πως θα μεγιστοποιηθεί η χρήση της. Ο Φερστάπεν που έγραψε ιστορία στον προηγούμενο αγώνα οριοθέτησε το στόχο του για το Μονακό ως εξής: «Πρωτίστως πρέπει να μείνω μακριά από τις μπαριέρες».

Ο πρίγκιπας Αλβέρτος του Μονακό συζητά με τον κάτοικο στο Πριγκιπάτο και οδηγό της Mercedes Νίκο Ρόσμπεργκ λίγο πριν την βόλτα με την Mercedes-Benz 300 SL Gullwing του 1955.

Η αυτοκινητική λέσχη του Μονακό που διοργανώνει τον αγώνα ιδρύθηκε πριν 126 χρόνια. Στις 14/4/1929 διεξήχθη το πρώτο GP Μονακό, ενώ στη σύγχρονη ιστορία της F1 που μετρά από το 1950 το φετινό GP είναι το 63ο. Το πρώτο στις 21/5 του 1950 το είχε κερδίσει ο Φάτζιο με Alfa Romeo. Το 62ο το κέρδισε ο Ρόσμπεργκ με Mercedes.

Το πετράδι του πρωταθλήματος βρίσκεται στη Κυανή Ακτή και το κοσμοπολίτικο Μόντε Κάρλο. Παραδοσιακά η ολοκλήρωση του κινηματογραφικού φεστιβάλ των Καννών συμπίπτει με το GP στο Μονακό. Τα φώτα όλου του πλανήτη είναι στραμμένα στην περιοχή και όλοι θέλουν να δουν και να ειδωθούν. Τα δρώμενα εκτός πίστας πολλές φορές επισκιάζουν τα αγωνιστικά, το Grand Prix ξεκινάει αύριο με τις ελεύθερες δοκιμές και θα είναι ο 6ος φετινός αγώνας. Στο Μονακό κατοικούν 36 χιλιάδες άνθρωποι, οι 8 χιλιάδες είναι γηγενείς. Η συνολική έκταση του Πριγκιπάτου είναι 195 εκτάρια, τα 40 απ’ αυτά είναι κατασκευές μέσα στη θάλασσα που προστέθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια. Η διαδρομή στο Μονακό είναι μια από τις τέσσερις ιστορικές πίστες (σ.σ: Μόντσα, Σπα και Σίλβερστον οι άλλες 3) που από την πρώτη στιγμή εντάχθηκε στο καλεντάρι του πρωταθλήματος. Πολυνίκης και θρύλος στη συγκεκριμένη διαδρομή όπου ο οδηγός κάνει τη διαφορά, είναι ο αδικοχαμένος Άιρτον Σένα. Ο Βραζιλιάνος έχει κερδίσει εκεί 6 φορές η πρώτη ήταν το 1987 στο τιμόνι μιας Lotus 99T. Στη συνέχεια κέρδισε 5 φορές συνεχόμενες από το 1989 έως το 1993.

Ο Μίκαελ Σουμάχερ κέρδισε το 1994 του Σένα απόντος, ο Γερμανός έχει κερδίσει 5 φορές δυο με Benetton (1994, 1995) και τρεις με Ferrari (1997, 1999, 2001). Πέντε νίκες στους δρόμους του Πριγκιπάτου έχει επίσης ο Γκράχαμ Χιλ (1963, 1964, 1965, 1968, 1969). Ο Αλέν Προστ έπεται στη σχετική λίστα με 4 νίκες (1984, 1985, 1986, 1988).

Η διαδρομή έχει αλλάξει ελάχιστα όλα αυτά τα χρόνια μόνο η διαμόρφωση του σικέιν μετά την έξοδο του τούνελ είναι διαφορετική σήμερα. Στο πρώτο αγώνα το 1929 η μέση ωριαία ταχύτητα ήταν 84.8km/h, το 1955 ο Φάντζιο γύριζε με 110km/h, το 1964 ο Χιλ με 120km/h, το 1985 ο Αλμπορέρο με 144km/h ενώ μετά την διαμόρφωση του σικέιν ο Σουμάχερ έφτασε τα 161km/h το 2004.

Ο Σένα έχει και το ρεκόρ pole position με 5 στο Μονακό (1985, 1988, 1989, 1990, 1991).
Τα τελευταία 10 χρόνια κερδίζει ο poleman, εκτός από το 2008 που κέρδισε ο Χάμιλτον από την 3η θέση. Ο Ολιβιέ Πανίς έγραψε ιστορία το 1996 όταν κέρδισε από την 14η θέση, σ’ έναν αγώνα που τερμάτισαν μόλις 4 μονοθέσια. Φέτος συμπληρώνονται 31 χρόνια από την πρώτη νίκη της McLaren στο Πριγκιπάτο, την είχε πετύχει ο Προστ. Η βρετανική ομάδα έχει κερδίσει συνολικά 14 φορές εκεί και είναι η πιο πετυχημένη στην ιστορία του αγώνα. Βέβαια φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς ψάχνουν ακόμη το πρώτο τους βάθρο. Ακολουθεί η Ferrari με 8 νίκες.

Στους στενούς γλιστερούς δρόμους σπάνια βρίσκεται ο οδηγός με το γκάζι πατημένο τέρμα. Οπότε η μονάδα ισχύος της Mercedes δεν αρκεί για να κάνει τη διαφορά. Οι μηχανικοί ειδικά γι’ αυτόν τον αγώνα θυσιάζουν τη μέγιστη ισχύ στο βωμό της ομοιογενούς καμπύλης ροπής στις μέσες στροφές που παίζει καθοριστικό ρόλο στην έξοδο των αργών στροφών. Αεροδυναμικά οι κλίσεις στις αεροτομές είναι οι μέγιστες δυνατές, παρόλα αυτά η αεροδυναμική δεν παίζει σημαντικό ρόλο σε μια πίστα με χαμηλή μ.ω.τ. Σημαντικό ρόλο παίζει η μηχανική πρόσφυση, αυτός είναι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των τεχνικών. Απ’ τη μια πρέπει τα μονοθέσια να ψηλώσουν γιατί το οδόστρωμα έχει πολλές ανωμαλίες απ’ την άλλη πρέπει να μην γέρνουν – ταλαντώνονται γιατί χαλά η ισορροπία κρατήματος.

H πολυαναμενόμενη πάρα πολύ μαλακή γόμα της Pirelli, P Zero Purple με το μωβ σιρίτι θα κάνει το ντεμπούτο της στο Μονακό. Εκτός αυτής διαθέσιμες θα είναι η πολύ μαλακή γόμα P Zero Red με το κόκκινο σιρίτι και η μαλακή γόμα P Zero Yellow με το κίτρινο σιρίτι. Πρόκειται για τις τρεις πιο μαλακές γόμες στη γκάμα της Pirelli. Αυτές αποδίδουν καλά σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης και χαμηλής ταχύτητας όπως αυτές που αναμένουμε στους δρόμους του Μόντε Κάρλο. Στο Πριγκιπάτο πάντοτε ζητούμενο είναι η μηχανική πρόσφυση από τα ελαστικά. Η διαδρομή έχει ελάχιστη πρόσφυση ενώ ταυτόχρονα το κράτημα στο οδόστρωμα βελτιώνεται θεαματικά κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Οι ομάδες χρησιμοποιούν μέγιστη κλίση στις αεροτομές ώστε να «πιέσουν» το μονοθέσιο στην πίστα όσο το δυνατόν περισσότερο. Η φθορά και η πτώση στην απόδοση λόγω υπερθέρμανσης είναι η χαμηλότερη που έχουμε μέσα στη χρονιά οπότε είναι πιθανή η στρατηγική ενός πιτ στοπ ακόμη και με τις πιο μαλακές γόμες. Στη χάραξη της τακτικής πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας και ότι τα προσπεράσματα είναι πολύ δύσκολα. Καθώς οι ομάδες δεν έχουν ως τώρα πολλά αντιπροσωπευτικά δεδομένα από την πάρα πολύ μαλακή γόμα, οι ελεύθερες δοκιμές της Πέμπτης είναι καθοριστικές. Δεδομένου ότι η μέση ωριαία ταχύτητα είναι η χαμηλότερη της χρονιάς, η προθέρμανση των ελαστικών αποτελεί κλειδί για την μεγιστοποίηση της απόδοσής τους.

Πηγή: protothema.gr