Ρισκάρουν τη ζωή τους για να σώσουν μια άλλη

{loadposition ba_textlink}

Αυτή η δουλειά είναι η ζωή τους. Κάνουν τα πάντα για να βρεθούν στο σημείο όπου υπάρχει ανάγκη το αμέσως επόμενο λεπτό, ρισκάρουν την ίδια τους τη ζωή για να σώσουν μια άλλη. Καλούνται να αντιμετωπίσουν από τα πιο βαριά περιστατικά, μέχρι ακόμα και ασθενείς οι οποίοι δεν έχουν το μεταφορικά μέσο για να μεταβούν στο Νοσοκομείο, ή μεθυσμένους και ναρκομανείς οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις επιτίθενται σωματικά ή φραστικά εναντίον τους.

Πρόκειται για το πλήρωμα των ασθενοφόρων, το οποίο μπορεί να απαρτίζεται από νοσηλευτή ασθενοφόρου, διασώστη, ή οδηγό ασθενοφόρου. Μια δυνατή και επίλεκτη ομάδα από εξειδικευμένα άτομα τα οποία τυγχάνουν συνεχούς εκπαίδευσης σε διάφορα διεθνή εκπαιδευτικά προγράμματα. Με μια εξαιρετικά σημαντική αποστολή, να παρέχουν επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα υγείας σε όλους τους ασθενείς, και να τους μεταφέρουν με κάθε ασφάλεια στο πλησιέστερο Νοσοκομείο.

Το 112 παίρνει φωτιά…

Στον πρώτο όροφο του Κέντρου Υγείας της Λακατάμειας, στεγάζονται τα γραφεία του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων Ασθενοφόρων. Αυτός είναι ένας σημαντικός στόχος και μια σημαντική εξέλιξη, η οποία επιτεύχθηκε μετά από αρκετά χρόνια σκληρής δουλειάς, και λειτουργεί με επιτυχία από τον περασμένο Φεβρουάριο. Άμεσος στόχος είναι να καλύψει και να συντονίζει τα ασθενοφόρα σε Παγκύπρια βάση.

Έντεκα συνολικά εξειδικευμένοι νοσηλευτικοί λειτουργοί, διαχειρίζονται όλες τις κλήσεις που δέχεται η υπηρεσία ασθενοφόρων στο κέντρο κλήσεων και αφορούν σε πρώτο στάδιο, τις επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου. Το προσωπικό αφού μαζέψει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, δίνει αμέσως το σήμα μέσω τηλεφώνου ή μέσω ασυρμάτου, στο πλήρωμα για τα επόμενα βήματα, ενώ τα ασθενοφόρα είναι πανέτοιμα να φύγουν το ένα πίσω από το άλλο προς διαφορετική κατεύθυνση.

Σε ένα σύγχρονο και πλήρως εξοπλισμένο κέντρο σε ότι αφορά στον τεχνικό εξοπλισμό, το προσωπικό καλείται να διαχειριστεί εκατοντάδες κλήσεις καθημερινά,-γύρω στις 100- από τις δυο επαρχίες-με άμεσο στόχο να μην χαθεί καμία ανθρώπινη ζωή.

Όπως μας εξήγησε η Προϊστάμενη της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων Ριάνα Κωσταντίνου, το προσωπικό ακολουθεί πρωτόκολλα υποβάλλοντας συγκεκριμένες ειδικές ερωτήσεις στους πολίτες που απευθύνονται στο κέντρο, ώστε να γίνεται σωστή διαλογή των περιστατικών, ανάλογα με τη σοβαρότητά τους. Είναι σημαντικό, υπογράμμισε η κα. Κωσταντίνου, οι πολίτες να παραμένουν ψύχραιμοι ώστε να μπορούν να απαντούν με ακρίβεια στις ερωτήσεις που δέχονται από το προσωπικό με στόχο, τα περιστατικά να αντιμετωπίζονται χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Η κατηγοριοποίηση των περιστατικών γίνεται ανάλογα με τις απαντήσεις που θα δώσουν οι πολίτες και ακολούθως οι εξειδικευμένοι νοσηλευτές τα χρωματίζουν… ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Συγκεκριμένα, το κόκκινο χρώμα συνεπάγεται με την άμεση ανάγκη αποστολής ασθενοφόρου στο σημείο από όπου προέρχεται η κλήση, το κίτρινο χρώμα συμπεριλαμβάνεται επίσης στα επείγοντα περιστατικά, το πράσινο χρώμα αφορά τα λιγότερο επείγοντα και το μαύρο χρώμα σημαίνει ότι στο σημείο υπάρχει νεκρός.

Επιτακτική η ανάγκη λειτουργίας του Κέντρου Παγκύπρια

Η προϊστάμενη της Υπηρεσίας, χαρακτήρισε εξαιρετικής σημασίας την λειτουργία του Συντονιστικού Κέντρου κλήσεων σε Παγκύπρια βάση, καθώς όπως επεσήμανε, τους 10 μήνες λειτουργίας του, αποδείχτηκε ότι συνέβαλε τα μέγιστα στην μείωση του χρόνου ανταπόκρισης των ασθενοφόρων στη σκηνή όπου υπάρχει ανάγκη και κατ’ επέκταση, στην καλύτερη αντιμετώπιση των ασθενών.

Στις υπόλοιπες επαρχίες της Κύπρου-Λάρνακα, Λεμεσό και Πάφο, όπου δεν έχουν ενταχθεί ακόμη στο Συντονιστικό Κέντρο Κλήσεων, οι πολίτες είναι αναγκασμένοι να αποτείνονται ακόμη στα τηλεφωνικά κέντρα των ΤΑΕΠ του κάθε νοσοκομείου, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος μέχρι να δοθούν οι οδηγίες στα πληρώματα των ασθενοφόρων.

Υπερσύγχρονα τα ασθενοφόρα

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν Παγκύπρια 85 συνολικά ασθενοφόρα, τα οποία είναι πλήρως εξοπλισμένα, ενώ απαιτείται η ενίσχυση της Υπηρεσίας με 12 επιπλέον σύγχρονα ασθενοφόρα. Αυτά που έχουν κίτρινο χρώμα -33 -στο σύνολό τους, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τα πολύ επείγοντα περιστατικά, ενώ αυτά με το άσπρο και κόκκινο χρώμα χρησιμοποιούνται κυρίως για τις διακομιδές από νοσοκομείο σε νοσοκομείο ή για άλλα περιστατικά τα οποία είναι λιγότερο σοβαρά.

Οι υφιστάμενοι σταθμοί ασθενοφόρων

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τη Ριάνα Κωσταντίνου στη Λευκωσία λειτουργεί εντός του χώρου του παλαιού Νοσοκομείου Λευκωσίας, ένας σταθμός ασθενοφόρων συν τα ασθενοφόρα που βρίσκονται στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας. Στην επαρχία Λευκωσίας σταθμοί υπάρχουν στις κοινότητες της Ευρύχου, Αγρου, Κυπερούντας και Κάμπου, ενώ στην επαρχία Λεμεσού, τα ασθενοφόρα βρίσκονται στη Λινόπετρα, στο Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού, και στη Πάφο στην Πόλη Χρυσοχούς και στον Πύργο.

Αναγκαίοι οι τέσσερις νέοι σταθμοί

Εξαιρετικά αναγκαία, κρίνεται επίσης η λειτουργία των τεσσάρων νέων σταθμών ασθενοφόρων οι τρεις εκ των οποίων θα βρίσκονται σε αγροτικές περιοχές και ο ένας στο κέντρο της Λεμεσού. Συγκεκριμένα, οι τέσσερις νέοι σταθμοί θα λειτουργήσουν στη Κλήρου, Ορόκλινη, στο χώρο του παλαιού Νοσοκομείου Λεμεσού και στη Πέγεια. Για την λειτουργία των προαναφερθέντων σταθμών, έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες αναφορικά με την κτηριακή και τεχνολογική υποδομή, ενώ έχουν επίσης προσληφθεί και οι 24 νοσηλευτές που θα στελεχώσουν τα κέντρα.

Εκκρεμεί ωστόσο η πρόσληψη 24 διασωστών, η οποία απαιτείται να γίνει άμεσα, ώστε τα κέντρα να μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς οποιαδήποτε προβλήματα. Να υπενθυμίσουμε ότι δεκάδες διασώστες έχουν ήδη ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους, ωστόσο μόνο οι 12 από αυτούς έχουν προσληφθεί, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται ακόμη στην αναμονή, με το δικαιολογητικό των δύσκολων οικονομικών συνθηκών. Τα κονδύλια για την πρόσληψή τους έχουν εγκριθεί από τον προϋπολογισμό και υπολείπονται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες από μέρους της ΕΔΥ για την πρόσληψη 24 συνολικά διασωστών συν ακόμη 2 οι οποίοι προορίζονται για το σταθμό της Πόλεως Χρυσοχούς.

Όπως ανέφερε η Προϊστάμενη της Υπηρεσίας, η λειτουργία των τεσσάρων νέων σταθμών, αναμένεται να απαμβλύνει τα προβλήματα ενώ κύριος στόχος παραμένει η διάσωση ανθρώπινων ζωών, και αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσω της έγκαιρης άφιξης των ασθενοφόρων στα χρονικά πλαίσια που επιβάλλονται μέσα από διεθνείς κανονισμούς. Για τις αστικές περιοχές το ασθενοφόρο πρέπει να είναι στη σκηνή εντός 10 λεπτών ενώ στις ορεινές περιοχές απαιτούνται 20-25 λεπτά.

Γίνεται κατάχρηση της υπηρεσίας

Πέραν των καθημερινών και πολύ σοβαρών περιστατικών που καλούνται να αντιμετωπίσουν κάτω από αντίξοες συνθήκες τις περισσότερες φορές, τα πληρώματα των ασθενοφόρων, υπάρχουν και πολλοί πολίτες οι οποίοι κάνουν κατάχρηση της υπηρεσίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Προϊστάμενη, ο κόσμος κάνει υπερβολική χρήση της υπηρεσίας. Αναφέρθηκε σε περιπτώσεις όπου κόσμος δεν έχει μεταφορικό μέσο για να μεταβεί στο Νοσοκομείο και απευθύνεται στην Υπηρεσία ασθενοφόρων για εξυπηρέτηση, ή ακόμα και σε μεθυσμένους, ή ναρκομανείς οι οποίοι πολλές φορές μάλιστα ασκούν σωματική βία κατά του πληρώματος των ασθενοφόρων. Πολλές κλήσεις προέρχονται επίσης από θύματα ενδοοικογενειακής βίας.

Η Ριανά Κωσταντίνου, καταληκτικά, ανέφερε ότι αισθάνεται υπερηφάνεια για το υψηλό επίπεδο του προσωπικού της Υπηρεσίας, το οποίο όπως είπε, συναγωνίζεται επάξια αυτό των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

* Διαβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” εδώ!