Αναπτυξιακός ή όχι ο Προϋπολογισμός;

{loadposition ba_textlink}

Διχασμένη είναι η γνώμη εμπειρογνωμόνων κατά πόσον ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2015 που κατατεθεί πρόσφατα στην Βουλή και συζητήθηκε στην επιτροπή οικονομικών την Παρασκευή, παρουσία του Υπουργού οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη είναι αναπτυξιακός η όχι.

Ο Α. Θεοφάνους

Ο επιφανής καθηγητής πολιτικής οικονομίας και πρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών υποθέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Ανδρέας Θεοφάνους, πιστεύει ότι ο προϋπολογισμός για το 2015 «είναι μνημονιακός και δεν είναι αναπτυξιακός».

«Εκ πρώτης όψεως θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα, θα ήταν προτιμότερο εάν υπήρχαν πρόνοιες για ανάπτυξη π.χ., μειώσεις φορολογίας εφ΄ ολης της ύλης» πρόσθεσε μιλώντας στην εφημερίδα μας.

Σημειώνεται συναφώς ότι παρατηρείται μείωση των φορολογικών εσόδων ως αποτέλεσμα της βαθιάς ύφεσης και της ανόδου της φορολογίας.

Ο Θεοχαρίδης

Αντιθέτως, ο αναπληρωτής καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Διεθνές Ινστιτούτο Διοίκησης (CIIM), Γιώργος Θεοχαρίδης, εκτιμά ότι ο προϋπολογισμός του 2015 δίνει έμφαση στην λιτότητα με στόχο την τήρηση του μνημονίου με την Τρόικα, ούτως ώστε να εξέλθουμε από αυτό και να έλθει η ανάπτυξη,

Μιλώντας στην «24» και στο «24h», ο κ. Θεοχαριδης ανέφερε: «Είμαστε σε ένα μνημόνιο, έχουμε κάποιους στόχους τους οποίους πρέπει να πετύχουμε, βγαίνουμε από το μνημόνιο με τους δανειστές μας το 2015 σύμφωνα με αυτό και ο στόχος του προϋπολογισμού και της κυβέρνησης είναι αυτός».

«Όσον αφορά σε θέματα ελλείμματος η πλεόνασμα θα μπορέσουμε να έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα το 2016 και η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα το έχουμε ένα χρόνο πριν δηλαδή το 2015» πρόσθεσε, εξηγώντας ότι «πρωτογενές» σημαίνει τα έσοδα και έξοδα του κράτους, εξαιρώντας τα λεφτά που πρέπει να δίνονται στο δημόσιο χρέος.

«Το βασικό για μένα και η δική μου άποψη είναι ότι, η κυβέρνηση πρέπει να θέσει το πλαίσιο και τις βάσεις και να δώσει κίνητρα ώστε η ανάπτυξη να έλθει από τον ιδιωτικό τομέα» μας είπε.

Και πρόσθεσε ότι «η κυβέρνηση δεν έχει την ευχέρεια η την πολυτέλεια τώρα να δώσει αρκετά χρήματα σε αναπτυξιακά έργα από τη δική της πλευράς, διότι πρέπει να πετύχει τους στόχους που έχουν τεθεί μέσα από το μνημόνιο».

Κατά την άποψη του καθηγητή Θεοχαρίδη, «η πιο γρήγορη υλοποίηση και η πιο γρήγορη έξοδος από το μνημόνιο, που αυτό σημαίνει πρέπει να πετύχεις τους στόχους που έχουν τεθεί, θα ωθήσει τις αγορές να δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση και αυτό συνεπάγεται με ένα χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης για το δημόσιο χρέος και από εκεί θα έρθει η ανάπτυξη».

« Όταν μπορεί η κυβέρνηση να δανειστεί με ένα χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης και επίσης θα μπορούν να έρθουν περισσότερες ξένες επενδύσεις στην Κύπρο ( Foreign direct investment), τότε θα μπορούμε να μιλούμε για ανάπτυξη» μας είπε.

Προβλέψεις

«Η ύφεση για το 2013 και το 2014 ήταν πιο μικρή απ’ ό,τι προβλεπόταν από τους δανειστές μας και διάφορους άλλους οίκους στο εξωτερικο» προσθεσε.

«Σύμφωνα με τις προβλέψεις», συνέχισε, «το 2015 θα έχουμε κάποια ανάπτυξη αλλά σε μικρό βαθμό και η δική μου άποψη είναι ότι μπορεί το 2015 να έχουμε μηδαμινή ανάπτυξη, αλλά τουλάχιστον δεν θα έχουμε βαθιά ύφεση».

Ενώ ο καθηγητής τονίζει ότι «το 2016 βγαίνοντας και από το μνημόνιο θα είναι η χρόνια που προβλέπω ανάπτυξη και μείωση των ποσοστών ανεργίας».

Όσον αφορά στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, που είναι αγκάθι για την μη εκταμίευση της έκτης δόσης από την Τρόικα, ένας τρόπος σύμφωνα πάντοτε με τον κ. Θεοχαριδη «είναι με χρηματοδότηση από το εξωτερικό για παραδείγματος χάριν τους επιχειρηματίες ανάπτυξης γης που δεν εξυπηρετούν τα δάνεια τους και προσπάθεια έλξης χρηματοδότησης από το εξωτερικό για να λάβουν μέρος στην ιδιοκτησία και διεύθυνση των εταιριών που αδυνατούν να εκπληρώσουν τις τραπεζικές τους υποχρεώσεις».

«Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας » τονίζει, «είναι η σωστή αναδιάρθρωση των μη εξυπηρετουμένων δανείων που δεν έγινε μέχρι τώρα. Πχ. η μείωση των δανειστικών επιτοκίων, ή και η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής».

Επίσης, ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων που δεν έγινε, είναι η δημιουργία ενός οργανισμού ή μιας εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (asset management company): «Αυτό θα βοηθούσε στην καλυτέρευση του ισολογισμού των τραπεζών μας, εννοώ η μεταφορά των προβληματικών δανείων θα έδινε μεγαλύτερο χρόνο αντιμετώπισης από αυτήν την εταιρία αυτών των προβληματικών δανείων, με πιο μακροχρόνιο ορίζοντα όπως έγινε και σε άλλες χώρες με σοβαρά τραπεζικά προβλήματα πχ. Ιρλανδία και Ισπανία».

«Σε ό,τι αφορά τις εκποιήσεις, π.χ. στην Ιρλανδία δεν έγιναν εκποιήσεις πρώτης κατοικίας. Η νομοθεσία των εκποιήσεων είναι για να υπάρχει το σωστό νομοθετικό πλαίσιο και να ασκείται η πίεση στους μη συνεργάσιμους δανειολήπτες. Χωρίς το σωστό νομοθετικό πλαίσιο αυξάνονται τα δάνεια».

Ο καθηγητής υποστηρίζει ότι «φυσικά πρέπει να υπάρχει προστασία για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού με πολύ αυστηρά κριτήρια και αυτό θα έρχεται από το νομοσχέδιο της αφερεγγυότητας».

Το ρεπορτάζ δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα “24” που κυκλοφόρησε την Κυριακή 19/10/2014