Αναζήτηση για δικαιώματα, όχι προνόμια

{loadposition ba_textlink}

Η συζήτηση για την Πολιτική Συμβίωση, το τελευταίο διάστημα, δημιούργησε πληθώρα αντιδράσεων τόσο σε πολιτικό όσο και σε κοινωνικό αλλά και θρησκευτικό επίπεδο.

Πολλοί έκαναν λόγο για «διάλυση» της παραδοσιακής οικογένειας με την εισαγωγή της Πολιτικής Συμβίωσης στην κυπριακή κοινωνία. Συμβίωσης δυο ατόμων δηλαδή εκτός γάμου. Η διάλυση όμως που επικαλούνται ήρθε πολύ πιο πριν από το νομοσχέδιο της Πολιτικής Συμβίωσης με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό διαζυγίων που εμπαίζουν και μειώνουν την σημαντικότητα του γάμου.

Η Εκκλησία κάνει λόγω για «νομοθετήματα ξένα προς τα ήθη του λαού μας», νομοθετήματα που έχουν «τη γνώμη ότι πρέπει να αποφεύγονται». Η Εκκλησία όμως φαίνεται να ξεχνά το κατά Λουκά 16,13καθώς επικαλείται τον Απόστολο Παύλο ο οποίος είπε «Μη πλανάσθε… ούτε πόρνοι, ούτε ειδωλολάτραι ούτε αρσενοκοίται….βασιλείαν Θεοῦ κληρονομήσουσι».

Η «24» μίλησε με την Accept ΛΟΑΤΙ όπου τα μέλη της μας ανέλυσαν τις θέσεις της οργάνωσης για το σύμφωνο Πολιτικής Συμβίωσης, όπως επίσης και τι απαντούν στις επικρίσεις που δέχονται και ποια τα επόμενά τους βήματα.

 

24: Τι σημαίνει για τα ΛΟΑΤ άτομα το σύμφωνο συμβίωσης; Είναι ένας τρόπος όπου θα λύσουν διάφορα νομικά ζητήματα ή είναι κάτι το οποίο θα επισημοποιεί τη σχέση ενός ζευγαριού και κατά κάποιο τρόπο ισούται με γάμο;

«Για την κοινότητα ΛΟΑΤΙ της Κύπρου το Σύμφωνο Συμβίωσης ή έτσι όπως τροποποιήθηκε και μετονομάζεται σε Πολιτική Συμβίωση, είναι ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα και ένα αποφασιστικό βήμα προς την ισότητα που διεκδικούμε ως οργάνωση για όλους τους Κύπριους, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού. Η διαφαινόμενη ψήφιση του Νομοσχεδίου χωρίζεται σε δύο επίπεδα: Την κατοχύρωση των σχέσεων ομόφυλων ζευγαριών σε νομικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο και η επίσημη αναγνώριση των ομόφυλων σχέσεων από την Κυπριακή κοινωνία, κάτι που ο μέσος Κύπριος δυσκολευόταν να φανταστεί μέχρι πρόσφατα».

24: Πως βλέπετε την εξέλιξη της συζήτησης για το σύμφωνο συμβίωσης; Θα την χαρακτηρίζατε αρνητική ή θετική;

«Ο διάλογος αποτελεί πρωταρχικό βήμα στην προετοιμασία της κοινωνίας για να προχωρήσει σε περιοχές όπου κυριαρχούν τα ταμπού. Στην περίπτωση της Πολιτικής Συμβίωσης, το θέμα έχει συζητηθεί εκτενώς από όλους τους φορείς. Έχει συζητηθεί και σε δημόσια διαβούλευση όταν το νομοσχέδιο τύγχανε επεξεργασίας από το Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά και αργότερα, όταν προωθήθηκε στις Επιτροπές Νομικών και Εσωτερικών της Βουλής. Η πλειοψηφία της κοινωνίας των πολιτών δήλωσε με όλους τους τρόπους υπέρ της ψήφισης του νομοσχεδίου, επικροτώντας τη θέση της Accept ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι θέμα που επιδέχεται αλλαγών και απόψεων, αλλά κάτι που εφαρμόζεται από μια Δημοκρατία που δεν κάνει διακρίσεις ανάμεσα στους πολίτες της».

24: Τον τελευταίο διάστημα, οι ΗΠΑ πέρασαν στον κατάλογο των χωρών όπου επιτρέπεται ο γάμος ομόφυλων ζευγαριών. Εαν περάσει το νομοσχέδιο για το σύμφωνο συμβίωσης, θα είναι ο γάμος ο επόμενος στόχος;

«Ο αγώνας προς την ισότητα δεν σταματάει στα πλαίσια μιας Πολιτικής Συμβίωσης. Δεν είναι μόνο θεσμικές οι αλλαγές που χρειάζεται μια κοινωνία για να αλλάξει προς το καλύτερο, αλλά, κυρίως, αλλαγές στη συνείδηση των πολιτών. Οι νομοθεσίες όμως, προστατεύοντας τους πιο αδύναμους και τις μειονότητες, εκπαιδεύουν τον κόσμο να συμφιλιωθεί με ιδέες που λόγω κοινωνικών ταμπού μέχρι πρώτινος του φαίνονταν ΄΄ξένες΄΄».

24: Όσο αφορά το θέμα της τεκνοθεσίας, κάποιοι κάνουν λόγο για τυχών ψυχολογικά προβλήματα, που μπορεί να δημιουργηθούν στα παιδιά, για bullying των παιδιών από συνομήλικους τους και γενικότερα για τον κοινωνικό αντίκτυπο, που μια υιοθεσία τους από ένα ομόφυλο ζευγάρι, θα έχει. Ποιά είναι η θέση και η απάντηση σας σε αυτό το ζήτημα;

«Η τεκνοθεσία δεν είναι μέσα στις άμεσες προτεραιότητες της οργάνωσης. Κατανοούμε ότι μια κοινωνία για να ωριμάσει σωστά μπορεί αυτό να γίνει με θετικά και συνεχιζόμενα βήματα και όχι με καταιγιστικές αλλαγές που ενδεχομένως θα φέρουν ακραίες αντιδράσεις. Με βάση έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό με παιδιά που ανατρέφονται σε ομόφυλες οικογένειες έχουν αποδείξει ότι δεν τίθεται οποιοδήποτε θέμα όσο αφορά το μεγάλωμα των παιδιών. Ένα παιδί χρειάζεται αγάπη και σωστή διαπαιδαγώγηση για να ανατραφεί σωστά, αυτό δεν εξαρτάται από τον σεξουαλικό προσανατολισμό του εκάστοτε γονέα αλλά από τις γονεϊκές ικανότητες του κάθε ανθρώπου. Αυτό όμως που θα ήταν καλό να αναφέρουμε είναι ότι ήδη υπάρχουν και στην Κύπρο ομόφυλες οικογένειες που μεγαλώνουν παιδιά και το γεγονός ότι η κοινωνία και η πολιτεία δυσκολεύει το έργο τους αυτό σίγουρα δεν είναι προς το συμφέρων των παιδιών. Άρα όταν σκεφτόμαστε την τεκνοθεσία τότε το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να σκεφτούμε πως το παιδί θα βρει μια σωστή οικογένεια και όχι πως μια οικογένεια θα μπορέσει να αναλάβει ένα παιδί. Όσο αφορά τον κοινωνικό αντίκτυπο πιστεύουμε ότι κάθε αρχή και δύσκολη αλλά με την κατάλληλη παιδεία όλα τα παιδιά θα τυγχάνουν ισότιμης συμπεριφοράς ανεξάρτητα αν προέρχονται από μετανάστες, μονογονεϊκή, ομόφυλη ή άλλους είδους οικογένεια εκτός της παραδοσιακής».

24: Στις 22 Ιουνίου η Ιερά Σύνοδος κυκλοφόρησε εγκύκλιο για το Σύμφωνο Συμβίωσης, όπου υπήρξε ιδιαίτερα αρνητική και σε ορισμένα σημεία ειρηστική, σε ότι αφορά στη συμβίωση ατόμων του ιδίου φύλου. Ποια η απάντησή σας ως Accept σε αυτές τις θέσεις της Εκκλησίας της Κύπρου;

«Η Εκκλησία διατηρεί την αναμενόμενη στάση που είχε διαχρονικά. Αυτό δεν μας εκπλήσσει ούτε μας αποθαρρύνει. Στον Μεσαίωνα η Εκκλησία έφτανε στο σημείο να καταδικάζει σε θάνατο τα ομοφυλόφιλα άτομα, άρα αν δούμε την σημερινή της στάση θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η εκκλησία μαλάκωσε την διαχρονική σκληρή της στάση έναντι των ΛΟΑΤΙ. Βάσει στατιστικών, μεγάλο μέρος της κυπριακής κοινότητας ΛΟΑΤΙ ανήκουν στην ελληνορθόδοξη πίστη και αυτή η θέση της Εκκλησίας τα απομακρύνει από τους κόλπους της. Η Αccept-ΛΟΑΤ Κύπρου είναι μια πολιτική οργάνωση και αυτά που διεκδικεί έχουν να κάνουν με την πολιτεία, όχι με τη θρησκεία.. Σίγουρα αν η Εκκλησία ευθυγράμμιζε τις θέσεις της με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των πολιτών, τότε θα βοηθούσε στην εξάλειψη των διακρίσεων μέσα στην ίδια την Εκκλησία, αλλά και ευρύτερα σε όλη την κοινωνία».

24: Πλήθος κόσμου έδειξε την συμπαράστασή του στον αγώνα των ΛΟΑΤΙ, για ίσα δικαιώματα, στην 2η Πορεία Υπερηφάνειας Κύπρου. Πολλοί όμως είναι και εκείνοι που δεν συμφωνούν και είναι άμεσοι ή έμμεσοι πολέμιοι των δικαιωμάτων σας. Αν θα μπορούσατε να τους στείλετε ένα μήνυμα, ποιο θα ήταν αυτό;

«Η κυπριακή κοινωνία είναι μια μοντέρνα και σύγχρονη κοινωνία που δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο. Το πρώτο Φεστιβάλ Υπερηφάνειας που έγινε στην Κύπρο τον Μάη του 2014 ήταν ένα από τα πιο πετυχημένα φεστιβάλ υπερηφάνειας στον κόσμο, λόγω της προσέλευσης του κόσμου σε σχέση με τον πληθυσμό της Κύπρου. Το δεύτερο Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Κύπρου του περασμένου Ιουνίου ήρθε και αύξησε αυτό τον αριθμό δείχνοντας ότι η κυπριακή κοινωνία είναι πολύ πιο έτοιμη ακόμη και από την ηγεσία της στο να διεκδικήσει τα ανθρώπινα δικαιώματα των συμπολιτών της. Η οργάνωση δεν διεκδικεί προνομιούχα δικαιώματα για τους ΛΟΑΤΙ της Κύπρου, αλλά διεκδικεί την ισότητα. Στους άμεσους ή έμμεσους πολέμιους των θέσεών μας, το μόνο που έχουμε να αντιτάξουμε είναι ότι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από τις διεκδικήσεις των ΛΟΑΤΙ ατόμων διότι παρέχοντας ισότητα σε μια μερίδα συμπολιτών τους, που διαχρονικά στερούνταν, το μόνο που θα φέρει είναι πρόοδο και βελτίωση του κοινωνικού ιστού».

* Κατεβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” στο http://24newspaper.com.cy!