Η ραγδαία αύξηση αγοράς οχημάτων δεν… λέει τίποτα

 

{loadposition ba_textlink}

Οικονομικοί παράγοντες δεν συσχετίζουν την αύξηση για έβδομο συνεχή μήνα στις εγγραφές οχημάτων σαλούν, κυρίως μεταχειρισμένων, με τυχόν οικονομική ανάκαμψη, αλλά με περαιτέρω επιδείνωση της ύφεσης, ενώ ειδικοί τονίζουν ότι ο ψυχολογικός παράγοντας δεν διαδραματίζει κανένα ρόλο, την ίδια ώρα που καταγράφεται μείωση καταθέσεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα αν και όχι από Κύπριους.

«Ύφεση στο 4%»

Ο επιφανής οικονομολόγος και καθηγητής πολιτικής οικονομίας Ανδρέας Θεοφάνους μιλώντας για το θέμα στην «24» επεσήμανε ότι η οικονομική κρίση στην Κύπρο συνεχίζεται και θα συνεχιστεί και οι αγορές αυτοκίνητων έστω και μεταχειρισμένων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν δείκτης για την ανάκαμψη και ότι, δηλαδή, σημαίνει πως ο κόσμος έχει δουλειές και χρήμα, όπως έγινε και στο Detroit στην Αμερική.

Δεν φέρνει ανάκαμψη

«H οικονομία αντιμετωπίζει πάρα πολλούς κινδύνους, η ύφεση φέτος θα είναι γύρω στο 4%, υπάρχουν προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα και παντού, και η πολιτική που ακολουθήται είναι λανθασμένη. Η υφιστάμενη κατά γράμμα τήρηση του μνημονίου δεν οδηγεί σε ανάκαμψη, αλλά περισσότερα προβλήματα και θεωρώ ότι υπάρχει συνεχείς συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας,» μας είπε.

«Εμβάθυναν την κρίση»

«Δεν πρέπει όμως να ξεχνούμε πως φθάσαμε στην κατάσταση αυτή. Ναι, είναι γεγονός ότι οι αποφάσεις του Eurogroup τον Μάρτιο του 2013 ήταν τιμωρητικές, σκληρές και ότι στερούντο οικονομικού ορθολογισμού. Επιπρόσθετα, η Κύπρος χρησιμοποιήθηκε ως πειραματόζωο.

Οι αποφάσεις αυτές εμβάθυναν την κρίση η οποία προϋπήρχε ως αποτέλεσμα τραγικών λαθών, υπερβολών και παραλήψεων. Εν πολλοίς η οικονομική κατάρρευση προέκυψε τόσο από τον τραπεζικό όσο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Όμως η μεγαλύτερη ανεργία καθώς και οι πιο ψηλές μειώσεις μισθών λαμβάνουν χώρα στους άλλους τομείς της οικονομίας,» πρόσθεσε.

Αποδοτικότητα

Κατά την γνώμη του κ.Θεοφάνους, «για να μπορέσει η Κύπρος να ορθοποδήσει θα πρέπει να αποβάλει τις υπερβολές που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση και παράλληλα να απαλλαχτεί από τη φιλοσοφία του Μνημονίου. Επιπρόσθετα ο στόχος της εξυγίανσης και της αναβάθμισης της αποδοτικότητας του κράτους θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητες».

«Η κατάσταση αυτή ως έχει δεν μπορεί να συνεχισθεί και θα πρέπει να δούμε πώς τερματίζεται αυτή η κακοδαιμονία. Εφ’ όσον συνεχίζονται, οι υπερβολές της Τρόικας αφ’ ενός και οι υπερβολές στο εσωτερικό αφ’ ετέρου, η Κύπρος οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε μαρασμό.

Ισοτιμία και βούληση

«Είναι επιτέλους σημαντικό να κατανοηθεί η σημασία της εναλλακτικής πρότασης αφ’ ενός και της συναίνεσης και ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου αφ’ ετέρου. Στα πλαίσια αυτά είναι ανάγκη να υπάρξει επαρκής επιχειρηματολογία για τη χαλάρωση των προνοιών του Μνημονίου.

Την κρίση θα πρέπει να την αντιμετωπίσουμε συλλογικά και με τρόπο που στο τέλος να εξέλθουμε πιο δυνατοί. Εννοείται ότι στα πλαίσια αυτά θα παραμερίσουμε τους παλαιούς διαχωρισμούς σε πολίτες δύο και τριών ταχυτήτων.

Θα πρέπει να υπάρξει αντίληψη, αλληλοσεβασμός, ισοτιμία και πάνω απ’όλα βούληση για έξοδο από την κρίση το συντομότερο. Θα πρέπει να υπερβούμε τις αντιφάσεις και με υπευθυνότητα και γενναιότητα να εργασθούμε σκληρά για ένα καλύτερο αύριο,» μας είπε ο κ. Θεοφάνους.

Γιατί αγοράζουν αυτοκίνητα εν καιρώ κρίσης; – Τι λένε Καλακούτας και Α. Χαραλάμπους

Ο επικεφαλής των ψυχιατρικών υπηρεσιών Γιάννης Καλακούτας υποστηρίζει ότι οι αυξημένες αγορές μηχανοκίνητων οχημάτων φέτος από Κύπριους πολίτες «δεν έχει να κάνει με ψυχολογικούς παράγοντες ενώ το ερώτημα είναι περίπλοκο να απαντηθεί.»

Την ίδια ώρα, η γνώμη του διακεκριμένου ψυχίατρου Ανδρέα Χαραλάμπους είναι ότι «δυο είδη ανθρώπων πρέπει να αγοράζουν οχήματα αυτήν την στιγμή, δηλ. αυτοί που είχαν και έχουν λεφτά και δεν έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση και αυτοί που κερδίζουν λεφτά από τις δουλειές τους και δεν εμπιστεύονται τις τράπεζες».

 

* Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε με την κυριακάτικη εφημερίδα “24”, στις 28/9/2014.