To πλαίσιο αφερεγγυότητας με απλά λόγια

{loadposition ba_textlink}

Τα πέντε νομοσχέδια για το πλαίσιο αφερεγγυότητας και κυρίως το πέμπτο νομοσχέδιο που έχει να κάνει με τα φυσικά πρόσωπα και τη διαδικασία της πτώχευσης δεν θα ωφελήσουν σε καμιά περίπτωση τους απλούς πολίτες, δηλώνει στην «24» η έγκριτη οικονομολόγος Άννα Θεολόγου.

« Ο λόγος που τα νομοσχέδια δεν θα προστατεύσουν είναι διότι ναι μεν έχουν περάσει αρκετές τροπολογίες υπέρ της προστασίας των απλών πολιτών, αλλά η συνταγματικότητα των τροπολογιών είναι κάτω από το μικροσκόπιο της Τρόικας, και πολλές από αυτές τις τροπολογίες θα ακυρωθούν όπως έγινε και στην περίπτωση το νόμου περί των εκποιήσεων», τόνισε η κ. Θεολόγου.

«Τα κόμματα υποστήριξαν και υποστηρίζουν ότι οι εγγυητές καλύπτονται και ότι προστατεύονται σε μεγάλη βαθμό, αλλά κάτω από αυστηρές προϋποθέσεις. Και στην περίπτωση των πρωτοφειλετων και των εγγυητών η περίπτωση της προστασίας της πρώτης κατοικίας θα γίνει κάτω από την έγκριση του συμβούλου αφερεγγυότητας, του κριτηρίου της αξίας της ακίνητης ιδιοκτησίας και της αποδοχής από την τράπεζα του συγκεκριμένου ζητήματος. Άρα, υπάρχουν δυο στάδια διότι πρώτα αποφασίζουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης και μετά το αποδέχεται ή το απορρίπτει ο πιστωτής ή οι πιστωτές (δηλαδή η τράπεζα)».

Σύμφωνα με την κ. Θεολόγου, το κομμάτι όπου αρκετός κόσμος πιστεύει ότι θα υπάρξει διαγραφή χρεών στην περίπτωση των μη βιώσιμων δανειοληπτών περιέχει πολύ αυστηρά κριτήρια τα οποία στην ουσία οι αρμόδιοι δεν έχουν μελετήσει για να δουν πόσο κόσμο μπορεί να βοηθήσει η συγκεκριμένη πρόνοια.

«Τα κριτήρια για διαγραφή χρέους είναι να υπάρχει ένα καθαρό εισόδημα 200 ευρώ τον μήνα, να έχει μέχρι 1,000 περιουσία είτε σε καταθέσεις είτε σε ακίνητη ιδιοκτησία και το χρέος να φτάνει μέχρι τις 25,000 και να θεωρείται ανεξασφάλιστο», εξήγησε η κ. Θεολόγου. Και πρόσθεσε:

«To ερώτημα που εμπίπτει εδώ είναι γιατί να μπει όριο στο ποσό του χρέους και αν π.χ. κάποιο χρέος είναι 26,000 ευρώ να μην μπορεί να διαγραφεί, ενώ πληροί τα υπόλοιπα κριτήρια. Στην περίπτωση που υπάρξει διαγραφή και όντως οι δανειολήπτες πληρούν όλα τα κριτήρια, η υπηρεσία αφερεγγυότητας θα παρακολουθεί την περίπτωση για δυο χρόνια και στην περίπτωση που υπάρξει δωρεά 500 ευρώ και άνω μέσα σε αυτό το διάστημα τα μισά λεφτά πρέπει να πάνε στην υπηρεσία».

Στην περίπτωση της εθελούσιας ένταξης στο πλαίσιο αφερεγγυότητας, υπάρχει μια διαδικασία που ενώ έχουν πει ότι είναι διαδικασία-εξπρές στην ουσία θα υπάρξει χρονική καθυστέρηση από την άποψη ότι πρέπει η υπηρεσία αφερεγγυότητας να μελετά την κάθε περίπτωση ξεχωριστά υπολογίζοντας τα εύλογα έξοδα διαβίωσης κάτω από τα χαρακτηριστικά της κάθε περίπτωσης, να δημιουργείται ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης όπου θα υπάρξει μια πάρε-δώσε κατάσταση με τους πιστωτές μέχρι να συμφωνηθεί το τελικό σχέδιο και σε αυτήν τη διαδικασία, στις πλείστες περιπτώσεις θα εμπλέκεται και το δικαστήριο.

«Άρα η διαδικασία θα είναι μεγάλη και χρονοβόρα» τόνισε η κ. Θεολόγου, επιμένοντας ότι τα πέντε νομοσχέδια που έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή το περασμένο Σάββατο δεν βοηθούν κανένα πολίτη επί της ουσίας εκτός από τις τράπεζες.

Και η κ. Θεολόγου εξηγεί τους λόγους:

« Στην περίπτωση που διαμορφωθεί το σχέδιο αποπληρωμής και είναι ένα σχέδιο υπέρ του οφειλέτη η τράπεζα διατηρεί το δικαίωμα να αντικαταστήσει τον σύμβουλο και να μην δεχτεί το σχέδιο αποπληρωμής. Άρα το όλο ζήτημα είναι έρμαιο στην έγκριση της τράπεζας και ο οφειλέτης εξαρτάται τελείως από αυτήν. «Στην περίπτωση των δανείων σε ξένο συνάλλαγμα όπως ελβετικό φράγκο όπου έχει ζητηθεί αναδιάρθρωση κλειδώνουν μέσα στην αίτηση αναδιάρθρωσης όλες οι παρατυπίες και παρανομίες που τυχόν έχουν γίνει στη χορήγηση αυτών των δανείων και την ισοτιμία που υφίσταται κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης».

Άρα σύμφωνα με την κ. Θεολόγου, οι συγκεκριμένοι δανειολήπτες θα πρέπει να χειριστούν αυτό το ζήτημα διά μέσου της δικαστικής οδού.

«Το πρόβλημα των συγκεκριμένων δανείων είναι ότι η τράπεζα κατά τη χορήγησή τους κρατούσε ένα αποθεματικό σε ξένο συνάλλαγμα με συγκεκριμένο κόστος όταν αγόρασε αυτό το ξένο συνάλλαγμα. Με τη χορήγηση των δανείων υπήρξε μια συμφωνία κάτω από τη συγκεκριμένη συναλλαγματική ισοτιμία. Πώς μπορεί να κυμαίνεται η τιμή αυτού του προϊόντος εφόσον η αγορά του ήταν σε αποθεματικό, με συγκεκριμένο κόστος;

«Δηλαδή εάν αγοράσεις ένα προϊόν με δόσεις σε συγκεκριμένη τιμή κατά την ημέρα της αγοράς και πριν να το ξοφλήσεις σου λέει ο πωλητής η τιμή του είναι πιο ακριβή, ποιος αναλαμβάνει τη ζημιά, ο αγοραστής η ο πωλητής;».

Η κ. Θεολόγου θεωρεί ότι εάν οι τράπεζες διατηρούσαν τα αποθεματικά σε φράγκο όταν αυξήθηκε η ισοτιμία θα τα πουλούσαν και θα κέρδιζαν. «Αυτό το κέρδος οι τράπεζες προσπαθούν να το αποκομίσουν από τους οφειλέτες».

Όσον το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις, η κ. Θεολόγου θεωρεί ότι «δεν θα βοηθήσει στην αύξηση της ρευστότητας και κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Ο λόγος είναι διότι οι πώλησης των δανείων που πλέον επιτρέπονται διά νόμου θα γίνονται με έκπτωση 70% με 80% πάνω στην αξία των δανείων διότι θα πωλούνταν μαζικά.

«Συνεπώς αυτή η έκπτωση είναι ζημιά στα βιβλία των τραπεζών και στα λεφτά που θα μπορούσαν να αποκτήσουν από τους οφειλέτες. Έτσι καθιστά τις τράπεζες επιρρεπείς απέναντι στα νέα τεστ αντοχής», επισημαίνει η κ. Θεολόγου.

Ανέφερε επίσης ότι για τη νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όσον αφορά την ορολογία των μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι «τόσο αυστηρή που πλέον στενεύουν ακόμη περισσότερο τα περιθώρια καθορισμού των μη εξυπηρετούμενων.

«Δηλαδή εάν αναδιαρθρωθεί ένα δάνειο πρέπει για 12 συνεχόμενους μήνες να μην χαθεί ούτε μια δόση για να εξέλθει από την κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ενώ προηγουμένως χρειάζονταν μόνο έξι μήνες. Και σε περίπτωση που χαθεί μια δόση θεωρείται και πάλι μη εξυπηρετούμενο και ξαναμπαίνει στην διαδικασία εκποίησης».

Η κ. Θεολόγου λέει: «Εύχομαι να έχουν αντιληφτεί οι βουλευτές τι έχουν ψηφίσει το περασμένο Σάββατο, αλλά με μεγάλη μου λύπη παρατηρώ την προχειρότητα με την οποίαν πήραν την απόφαση για έγκριση του νομοσχεδίου και την άγνοια για τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν στην κοινωνία μας». «Πλέον θα είμαστε μια ‘καθώς πρέπει’ ευρωπαϊκή χώρα εφόσον θα παρουσιαστούν άστεγοι για πρώτη φορά στην Κύπρο και πρόσφυγες για δεύτερη. Δυστυχώς με την απειλή για επερχόμενα προβλήματα στις τράπεζες εάν δεν εγκρινόταν το νομοσχέδιο αποφάσισε η βουλή όπως και τον Μόρτη του 2013 και είδαμε τις συνέπειες ότι είναι πιο σημαντικό να σώσουμε τις τράπεζες παρά τον κόσμο».

Πιστεύει επίσης ότι τα παραδείγματα άλλων χωρών, όπως η Ιρλανδία έπρεπε να μας είναι μαθήματα για τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε για να χειριζόμαστε τις καταστάσεις και τις συνέπειες με πιο επιδέξιο τρόπο και όχι σπασμωδικά και ερασιτεχνικά.

«Είναι αυτές οι προχειρότητες που δημιουργούν τριγμούς στην αξιοπιστία του συστήματος της χώρας και οι αντικοινωνικές πολιτικές που παρουσίασαν τη φθαρμένη υποδομή της Κύπρου και εξακολουθούν παρά τις τόσες συνέπειες να μην αλλάζουν ρότα», τονίζει η κ. Θεολόγου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις μελλοντικές γενιές, αφού αυτές θα πληρώσουν το τίμημα των σημερινών αποφάσεων και λανθασμένων χειρισμών.

* Κατεβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” στο http://24newspaper.com.cy!