Α/φοι Λανίτη: «Τρώω Σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά» (pics & vids)

Το εκπαιδευτικό, μη λογοτυπημένο πρόγραμμα παρέμβασης «Τρώω Σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά» πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο, με στόχο να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του σοβαρού πολυπαραγοντικού προβλήματος της παιδικής παχυσαρκίας, που έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και στη χώρα μας, προωθώντας τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και της άσκησης. 

 

Στο πρόγραμμα που υλοποιήθηκε με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, συμμετείχαν 2.000 μαθητές και περισσότεροι από 200 γονείς, εκπαιδευτικοί και προσωπικότητες που ασχολούνται με την υγεία, ενώ για τη δημιουργία του έχουν συνεργαστεί:

Το Κέντρο Ερευνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Η κλινική διατροφολόγος κα Ελίζα Μαρκίδου, η οποία έχει αναλάβει εξολοκλήρου την επιστημονική επιμέλεια και το σχεδιασμό του προγράμματος.

Ειδική επιστημονική ομάδα διαιτολόγων-διατροφολόγων, ψυχολόγων και επιστήμονα τροφίμων με το συντονισμό της κα Ελίζας Μαρκίδου.

Το Ίδρυμα της Coca-Cola στην Ατλάντα των ΗΠΑ, το οποίο στηρίζει πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στη βιωσιμότητα τοπικών κοινωνιών σε όλο τον κόσμο και το οποίο χρηματοδοτεί εξολοκλήρου το πρόγραμμα, στο πλαίσιο της δέσμευσης της εταιρείας  να συμβάλλει στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας μέσω προγραμμάτων που προωθούν τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και του ενεργού τρόπου ζωής.

Η πολυεπίπεδη αυτή συνεργασία αποδεικνύει ακόμη μια φορά τη σημασία της ουσιαστικής σύμπραξης Φορέων του Ιδιωτικού και Δημόσιου τομέα για την επίλυση ενός μείζονος κοινωνικού προβλήματος όπως αυτό της παιδικής παχυσαρκίας.

Με στόχο την υιοθέτηση νέων συνηθειών διατροφής και άσκησης

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τρώω σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά!” πραγματοποιήθηκε με σκοπό την προαγωγή και διατήρηση της καλής υγείας των παιδιών ηλικίας 6-12 μέσω της διατροφικής εκπαίδευσης στο σχολείο και την προώθηση της σημασίας της άσκησης στην καθημερινότητά τους. Η επίτευξη του σκοπού αυτού στηρίχθηκε στην έμφαση των λανθασμένων συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας (ΣΤΑΣΕΙΣ) των παιδιών και στην προσπάθεια αντικατάστασής τους με νέες συνήθειες (ΔΡΑΣΕΙΣ). Το πρόγραμμα διήρκησε έναν χρόνο και ο σχεδιασμός του έγινε με βάση τις ευρωπαϊκές συστάσεις για διατροφική εκπαίδευση σε συνδυασμό με τα κυπριακά δεδομένα για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το εκπαιδευτικό υλικό που απευθύνεται στο μαθητή δεν περιλαμβάνει καμία λογοτύπηση, βάσει τόσο των προδιαγραφών των επίσημων εκπαιδευτικών φορέων, όσο και της αυτοδέσμευσης της ίδιας της Coca-Cola για υπεύθυνο μάρκετινγκ και προώθηση σε παιδιά μικρότερα των 12 ετών, για περισσότερο από 50 χρόνια, σεβόμενη το δικαίωμα των γονέων να επιλέγουν οι ίδιοι τα προϊόντα που θα καταναλώνουν τα παιδιά τους.

Η ολοκλήρωση του προγράμματος “Τρώω Σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά!” κορυφώθηκε με τη διοργάνωση ημερίδας για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό την Υψηλή Προστασία της κυρίας Άντρης Αναστασιάδου, συζύγου του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και υπό την αιγίδα του Υπουργού Παιδείας.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν η κ. Ερασμία Ρουσιά, εκπροσωπώντας το Υπουργείο Παιδείας,

 η κ. Λήδα Κουρσουμπά, Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

 και πλήθος παραγόντων της πολιτείας και της διατροφικής κοινότητας.

Κύρια Ομιλήτρια  ήταν η κα Μαρία Χασαπίδου, Καθηγήτρια Διατροφής και Διαιτολογίας  ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης,  η οποία παρουσίασε έρευνα που διεξήχθη στην Ελλάδα για την παιδική παχυσαρκία.

ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «Τρώω Σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά»

Α. Καταγραφή διατροφικών συνηθειών

Πραγματοποιήθηκε ποιοτική και ποσοτική έρευνα σε μαθητές, γονείς και διαμορφωτές άποψης στο χώρο της υγείας για την καταγραφή των διατροφικών συνηθειών και δραστηριοτήτων καθώς και διερεύνηση του ρόλου των γονέων στην ανάπτυξη διατροφικών τους επιλογών.

Στην ποσοτική έρευνα συμμετείχαν 150 σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης και περισσότεροι από 2.000 μαθητές. 

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε δεύτερη έρευνα σε περισσότερους από 200 εκπαιδευτικούς και γονείς, η οποία κατέδειξε ότι το 87% θεώρησε ότι το πρόγραμμα είχε αποτέλεσμα στα παιδιά ενώ το 83% έμεινε ικανοποιημένο. Το 92,2% δήλωσε πως θα ήθελε να ξανασυμμετάσχει. 

Β. Διαδραστικές δραστηριότητες  και ενημερωτικό υλικό του προγράμματος 

Κατά την διάρκεια του προγράμματος, εργασίες και ασκήσεις ενέπλεξαν γονείς και εκπαιδευτικούς στη βιωματική άσκηση των μαθητών.

Με στόχο την κινητοποίηση των μαθητών αναπτύχθηκαν βιωματικές δραστηριότητες εντός και εκτός του σχολείου: Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με διατροφολόγους, ετοίμασαν οι ίδιοι υγιεινά γεύματα και λίστες για τα ψώνια από την υπεραγορά και σκηνοθέτησαν διαδραστικά θεατρικά δρώμενα.

Παράλληλα, διανεμήθηκε επιστημονικά τεκμηριωμένο υλικό σχετικά με τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής σε συνδυασμό με την άσκηση στο σχολικό και το οικογενειακό περιβάλλον.

Τέλος, οι γονείς, μετά τη συγκατάθεσή τους, λάμβαναν κατά τη διάρκεια του προγράμματος μηνύματα, τηλεφωνικά (SMS) ή μέσω του διαδικτύου (social media), σχετικά με τις ορθές διατροφικές συνήθειες, συμβουλές για απλές σωματικές ασκήσεις και άλλες παρόμοιες συμβουλές που ενθάρρυναν όλη την οικογένεια να υιοθετήσει έναν πιο ενεργό τρόπο ζωής. 

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε, πριν και μετά το πρόγραμμα, σε περισσότερους από 2.000 μαθητές που συμμετείχαν έδειξε ότι: 

•57% των μαθητών δήλωσε ότι χρειάζεται να γυμναζόμαστε κάθε μέρα σε αντίθεση με το αρχικό 20% και 48% σε Δευτέρα και Πέμπτη τάξη, αντίστοιχα.

•Στο τέλος του προγράμματος, 86% των μαθητών της Τρίτης τάξης και 89% των μαθητών της Πέμπτης τάξης θεωρούσαν σημαντικό το πρωινό.

•96% των μαθητών δήλωσαν ότι η καθημερινή άσκηση και η ισορροπημένη διατροφή κάνουν καλό στην υγεία

•87% υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση νερού κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι πολύ σημαντική.

Στην εκδήλωση, η συντονίστρια του προγράμματος και κλινική διατροφολόγος κα. Ελίζα Μαρκίδου ανάφερε σχετικά: «Η υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών διατροφής και άσκησης ή ακόμη και η σταδιακή τροποποίηση των ήδη υπαρχόντων από νεαρή ηλικία είναι υψίστης σημασίας και προτεραιότητας για την κοινωνία μας. Το σχολείο ειδικότερα είναι ένας χώρος ο οποίος προσφέρεται για την καθιέρωση ή την ενδυνάμωση  καλών συνηθειών και συμπεριφορών που θα τα συνοδεύσουν και στη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους. Μέσα από το πρόγραμμα «Τρώω Σωστά, Γυμνάζομαι Συχνά, Ζω Καλά» μπορέσαμε να συλλέξουμε σημαντικά δεδομένα για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών αλλά και για τον ρόλο της οικογένειας στην υιοθέτηση υγιεινών πρακτικών ώστε να ενημερωθούμε καλύτερα για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα το πρόβλημα της παχυσαρκίας στη χώρα μας».  

Στη συνέχεια, εκπαιδευτικοί και γονείς παρουσίασαν τις εμπειρίες τους από το παρεμβατικό πρόγραμμα.

Η κα Κατερίνα Κυπραίου, Υπεύθυνη Εταιρικής Επικοινωνίας, Coca-Cola, Ελλάδα, Κύπρος, Μάλτα δήλωσε: «Λειτουργούμε με οδηγό την αντίληψη ότι η βιωσιμότητα της εταιρείας μας είναι άμεσα συνυφασμένη με τη βιωσιμότητα των κοινωνιών όπου δραστηριοποιούμαστε. Είμαστε ευαισθητοποιημένοι ως προς τις αλλαγές και γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι ανησυχούν πλέον περισσότερο για θέματα υγείας και ευεξίας. Για το λόγο αυτό, η συμβολή μας στην αντιμετώπιση σοβαρών ζητημάτων, όπως η παχυσαρκία, αποτελεί μια από τις πρωταρχικές κοινωνικές δεσμεύσεις μας. Η Coca-Cola δεσμεύεται να αποτελέσει μέρος της λύσης, μέσω της στενής συνεργασίας με εταίρους από τον επιχειρηματικό κλάδο, την επιστημονική κοινότητα, την Πολιτεία και τους αρμόδιους δημόσιους φορείς, καθώς και κάθε εμπλεκόμενο μέρος».

Coca-Cola: Η δέσμευσή μας για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας

Στην Coca-Cola, λειτουργούμε με οδηγό την αντίληψη ότι η βιωσιμότητα της εταιρείας μας είναι άμεσα συνυφασμένη με τη βιωσιμότητα των κοινωνιών όπου δραστηριοποιούμαστε. Είμαστε ευαισθητοποιημένοι ως προς τις αλλαγές που φέρνει το πέρασμα του χρόνου και γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι ανησυχούν πλέον περισσότερο για θέματα υγείας και ευεξίας. Για το λόγο αυτό, η συμβολή μας στην αντιμετώπιση σοβαρών ζητημάτων, όπως η παχυσαρκία, αποτελεί μια από τις πρωταρχικές κοινωνικές δεσμεύσεις μας. 

Η Coca-Cola δεσμεύεται να αποτελέσει μέρος της λύσης, μέσω της στενής συνεργασίας με εταίρους από τον επιχειρηματικό κλάδο, την επιστημονική κοινότητα, την Πολιτεία και τους αρμόδιους δημόσιους φορείς, καθώς και κάθε εμπλεκόμενο μέρος.

Δεσμευόμαστε παγκοσμίως για την υποστήριξη της καταπολέμησης της παχυσαρκίας με στόχο να συμβάλλουμε ουσιαστικά στη δημιουργία υγιέστερων και πιο δραστήριων κοινωνιών. Οι τέσσερις παγκόσμιες δεσμεύσεις μας που ισχύουν στις περισσότερες από 200 χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε είναι:

1.Ποικιλία επιλογών, με τη διάθεση προϊόντων χαμηλών ή μηδενικών θερμίδων και πληθώρα συσκευασιών διαφορετικών μεγεθών.

2.Παροχή ξεκάθαρων διατροφικών πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένης  αναφοράς των θερμίδων στο μπροστινό μέρος όλων των συσκευασιών μας, μέσω  του Οδηγό Διατροφικής Επισήμανσης, ο οποίος βασίζεται στην Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη (GDAs).

3.Παρότρυνση των καταναλωτών να αυξήσουν τη σωματική δραστηριότητά τους με την υποστήριξη προγραμμάτων σωματικής άσκησης.

4.Υπεύθυνο μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένης της μη διαφήμισης σε παιδιά κάτω των 12 ετών σε όλο τον κόσμο (μια πρακτική που η Coca-Cola τηρεί εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια σεβόμενη το δικαίωμα των γονιών να επιλέγουν οι ίδιοι τα προϊόντα που επιθυμούν για τα παιδιά τους).

Σχετικά με το Σύστημα της  Coca-Cola στην Κύπρο

Η Α/φοί Λανίτη δραστηριοποιείται εδώ και 70 χρόνια στην κυπριακή αγορά και αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία στην κατηγορία των μη αλκοολούχων ποτών. Αποτελεί μέλος του πολυεθνικού Ομίλου Coca-Cola HBC, του δεύτερου μεγαλύτερου εμφιαλωτή, παγκοσμίως, προϊόντων της εταιρείας The Coca-Cola Company, αλλά και αναψυκτικών προϊόντων εν γένει, με διεθνή παρουσία σε 28 χώρες, όπου εξυπηρετεί περισσότερους από 581 εκατομμύρια ανθρώπους. 

Η Α/φοί Λανίτη παράγει, διανέμει και εμπορεύεται προϊόντα της The Coca-Cola Company (Coca-Cola, Fanta, Sprite, Powerade, Nestea (κοινοπραξία με Nestle), τον έτοιμο προς πόση καφέ illycafe (κοινοπραξία με illy), τα mixers Schweppes),  καθώς και δικά της προϊόντα, που περιλαμβάνουν τις σειρές χυμών και γάλακτος Λανίτης, τα φυσικό νερό ΚΥΚΚΟΣ και το φυσικό μεταλλικό νερό ΑΥΡΑ και τα ενεργειακά ποτά Monster, ενώ διανέμει τα γαλακτοκομικά προϊόντα ΦΑΓΕ και Pittas.

Η The Coca-Cola Company είναι η μεγαλύτερη εταιρεία μη αλκοολούχων ποτών στον κόσμο, με περισσότερα από 500 εμπορικά σήματα και περισσότερα από 3.500 προϊόντα σε όλες τις κατηγορίες μη αλκοολούχων ποτών (ανθρακούχων ποτών, χυμών και φρουτοποτών, εμφιαλωμένου νερού, καθώς και έτοιμου [ready-to-drink] καφέ και τσαγιού).

Μαζί με την Coca-Cola, που αναγνωρίζεται ως το κορυφαίο εμπορικό σήμα στον κόσμο, η The Coca-Cola Company εμπορεύεται 16 brands αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των Coca-Cola Light/Diet Coke, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, Vitamin water, Powerade, Minute Maid, Simply Georgia και DelValle.

Μέσω του μεγαλύτερου συστήματος διανομής στον κόσμο, καταναλωτές σε περισσότερες από 200 χώρες απολαμβάνουν τα προϊόντα της, περισσότερες από 1,9 δισ. φορές την ημέρα.

Η The Coca-Cola Company δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο ως «Σύστημα», σε συνεργασία με τους κατά τόπους εμφιαλωτές της (300 εμφιαλωτές παγκοσμίως), οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή / εμφιάλωση, καθώς και για την πώληση / φυσική διανομή των προϊόντων της. 

Στην Κύπρο, εμφιαλωτής της The Coca-Cola Company είναι η Α/φοί Λανίτη που, μαζί με την Coca-Cola, αποτελούν το «Σύστημα» της Coca-Cola.