Walt Disney:Tο “δαιμόνιο” της επιτυχίας και τα σεξιστικά μηνύματα (vids & pics)

Tης Μαρίας Χριστοδούλου

Η παγκόσμια εταιρεία Walt Disney, γνωστή σε όλους μας, αγωνίστηκε για πολύ καιρό μέχρι να φτάσει στην οικονομική επιτυχία  και ακολουθώντας καινοτόμες στρατηγικές μεθόδους έφτασε στο σημείο να αποτελεί ένα συγκρότημα αξίας 74.898 δισεκατομμυριών δολαρίων με ευρύτατο φάσμα εγχώριων και διεθνών επιχειρήσεων οι οποίες αλληλοενισχύονται.

Είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες των ΗΠΑ, που με την πολιτική στρατηγική της και εκμεταλλευόμενη την τεχνολογική ανάπτυξη, έχει δημιουργήσει το δικό της σύμπαν, οπότε άφοβα μπορούμε  να δηλώσουμε πως έχει κατακτήσει τον κόσμο.

Πάνω από εξήντα χρόνια, η Walt Disney εξουσιάζει τον κόσμο και το μυαλό μικρών και μεγάλων, μέσα από τους χαριτωμένους χαρακτήρες των παιδικών σειρών και όχι μόνο.

Aν νομίζετε πως η Walt Disney ασχολείται μόνο με την παραγωγή παιδικών ταινιών λανθάνεστε!

Συνολικά η εταιρεία το 2012 αποκόμισε καθαρά έσοδα 42.278 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Μαζί με τις θυγατρικές εταιρείες και τους συνεργάτες της, κυριαρχεί σε τέσσερις επιχειρηματικούς τομείς, στα διαδικτυακά μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα πάρκα και τα θέρετρα, στα στούντιο διασκέδασης και στα καταναλωτικά προϊόντα.

Το τμήμα ταινιών καλύπτει  ένα ευρύ φάσμα προϊόντων στο οποίο περιλαμβάνονται ταινίες κινηματογράφου, βιντεοταινίες, τηλεόραση  και μουσική, τις οποίες διανέμει μέσω άλλων εταιρειών που έχει στην κατοχή της, όπως η Walt Disney Animation Studios, Pixar Animation Studios και DisneyToon Studios, τις εταιρείες Touchstone Pictures και Hollywood Pictures που κανείς δεν τις συνδέει με το παιδικό και οικογενειακό πρόγραμμα.

Μέχρι και θέατρο του Broadway έχει αγοράσει όπου ανεβάζει μιούζικαλ η εταιρεία Disney Theatrical Productions, η οποία περιλαμβάνει τη Disney Live Family Entertainment και τη Disney on Ice.  Η Walt Disney Records και η Hollywood Records είναι οι δισκογραφικοί κλάδοι της Walt Disney και προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων από συγκροτήματα χιπ χοπ μέχρι δίσκους μουσικής από τις ταινίες της.  

Η εξαγορά της Capital Cities/ ABC, από τα μεγαλύτερα ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα της Αμερικής ενίσχυσε κατά πολύ τη θέση της εταιρείας, στην τηλεόραση, στα αθλητικά προγράμματα, στο διεθνές μάρκετινγκ, στις ειδήσεις και τα πολυμέσα και αποτελεί πλέον μια από τις κορυφαίες πολυεθνικές εταιρείες πολυμέσων ψυχαγωγίας, εφόσον έχει στην κατοχή της, το ABC το δημοφιλέστερο δίκτυο των ΗΠΑ και πάμπολλους ραδιοφωνικούς σταθμούς μεγάλης αξίας, όπως το ESPN. 

Τα καθαρά έσοδα για τα Media Networks της Walt Disney, έφτασαν τα 5.682 δισεκατομμύρια δολάρια το 2012 . Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους, δεν χρειάζεται να κάνουμε αναφορά και στα δεκάδες θεματικά πάρκα και θέρετρα που έχει κατασκευάσει σε πολλές χώρες και στα καταναλωτικά προϊόντα που κατακλύζουν τις αγορές, εφόσον οι ήρωες της Walt Disney αποτελούν σήμα κατατεθέν πολλαπλών προϊόντων καθημερινής χρήσης. Με τόση έντονη εμπορική δραστηριότητα, είναι φυσικό να αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ζηλωτές των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων. 

Το βασίλειο της «διασκέδασης» και του «ελεύθερου χρόνου» έχει σχεδόν υπαχθεί ολοκληρωτικά στο καθεστώς του καταναλωτισμού. Η εμπορευματοποιημένη ψυχαγωγία έχει εισχωρήσει στα νοικοκυριά.

Κι όμως τα Μέσα δεν προσφέρουν μόνο ψυχαγωγικό περιεχόμενο, αλλά και υπηρεσίες ενημέρωσης, οικονομικές και αγοραστικές συναλλαγές, επικοινωνία και εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

Πίσω από όλα αυτά, στην κεφαλή της εξουσίας βρίσκεται μια και μόνο εταιρεία, η Walt Disney, η οποία διαπιστώνουμε πως κινεί τα νήματα στην αγορά και επηρεάζει το κοινό. Πως μπορεί μια  τέτοια εταιρεία να λειτουργεί για το δημόσιο συμφέρον από τη στιγμή που κατά καιρούς έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για καταπάτηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων της;

Ακόμη, τα προϊόντα της είναι φορτωμένα με μηνύματα και αξίες  και διάφορα μοτίβα τα οποία κωδικοποιούνται από τους παραγωγούς και μεταβιβάζονται είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα στον καταναλωτή, με σκοπό τη χειραγώγηση του.

Η “βιομηχανία του σεξ”, ανέκαθεν πουλούσε. Εδώ και πολλά χρόνια η Walt Disney “κατηγορείται” για τα μηνύματα που προωθεί μέσα από τα προϊόντα της.

Δείτε βίντεο με σκηνές από ταινίες και διαφημίσεις που προβάλουν σεξιστικά μηνύματα:

Φωτογραφικά στιγμιότυπα από παιδικές ταινίες με σεξιστικά και ναζιστικά σύμβολα:

Επίσης, το 2013 γυρίστηκε ολόκληρο ντοκιμαντέρ για την Walt Disney World το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ

Παρακολουθώντας τις έντονες προσπάθειες διαφήμισης και προώθησης προϊόντων, και την αύξηση των τιμών τους, θεωρώ πως η Walt Disney έχει υπερβεί τα όρια της κόσμιας επιχειρηματικής αγωγής. Αυτό όμως είναι και το μυστικό της επιτυχίας της!