«Δεν μπορείς να μιλάς για εργοδότηση και να κατεβάζεις τα ρολά των καταστημάτων»

{loadposition ba_textlink}

Για την πολυσυζητημένη μεταρρύθμιση στο Δημόσιο, τις αλλαγές που έχουν γίνει σε καίρια πόστα και υπηρεσίες του Κράτους, την Οικονομία και φυσικά το Κυπριακό μίλησε στην «24» ο Υφυπουργός παρά τω Προέδρω Κωνσταντίνος Πετρίδης.

Ο στενός συνεργάτης του ΠτΔ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, ωστόσο σύστησε ψυχραιμία και συζήτηση επί απτών θεμάτων και όχι «φιλολογία».

«Oντως αρχίζει μια νέα προσπάθεια που όλοι ελπίζουμε να έχει καλύτερη κατάληξη από τις προηγούμενες. Νομίζουμε ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος, έχουν ωριμάσει αρκετά δεδομένα αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια συνειδητοποίηση ότι μπορεί να υπάρξει μια επωφελής για όλους λύση . Δεν είναι ώρα να λέμε πολλά πράγματα. Δεν πρέπει να καλλιεργούμε μεγάλες προσδοκίες, αλλά ούτε και να είμαστε μηδενιστές. Οντως υπάρχει μια καλύτερη προοπτική αυτή την στιγμή αλλά θα διαφανεί στην πορεία. Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, αλλά θα έλεγα ότι πρέπει να κάνουμε υπομονή», τόνισε χαρακτηριστικά στην «24», προσθέτοντας: «Κάποιοι λένε ότι το Κυπριακό θα λειτουργήσει ως καταλύτης για να απολαύσουμε τα καλά του Φυσικού Αερίου. Ναι. Αυτό είναι γεγονός αλλά τα οικονομικά ωφέλη από την ενδεχόμενη επίλυση του Κυπριακού θα είναι κατακλυσμικά και από το ΦΑ, αλλά και από άλλους τομείς. Οπως το εμπόριο, η ναυτιλία και ο τουρισμός. Πρέπει όλοι να δουλέψουμε με σοβαρότητα πάνω σε αυτήν την κατάληξη».

Σε ό,τι αφορά τις εξαγγελίες του τ/κ ηγέτη Μ. Ακιντζί περί επιστροφής της Αμμοχώστου, αλλά αναγνώριση του αεροδρομίου Ερτζάν και διαχείριση του λιμανιού της Αμμοχώστου από την τ/κ διοίκηση, ο κος Πετρίδης δήλωσε ότι θεωρεί άτοπο να μπούμε σε λεπτομέρειες ιδίως σε ό,τι αφορά ΜΟΕ. «Τα ΜΟΕ πρέπει να τα έχουμε υπόψιν μας ,αλλά η ουσία είναι η επίλυση του Κυπριακού. Τωρα αν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε κάποια ΜΟΕ και σύντομα, αυτό θα είναι ακόμη καλύτερο και θετικό γιατί θα δώσει νέα δυναμική».

24: Παρακολουθείτε από πολύ κοντά τις διαδιασίες και την νομοθεσία σε βασικούς Θεσμούς του Κράτους, δύο από τους οποίους είναι η Νομική Υπηρεσία και η Κεντρική Τράπεζα. Θεωρείτε ότι λειτουργούν σωστά; Τί έχει αλλάξει και τί όχι που θα έπρεπε να διαμορφωθεί διαφορετικά, ούτως ώστε να διευκολυνθούν, ακόμη και οι διενέξεις τόσο ανάμεσα στον ΠτΔ και τα στελέχη τους, όσο και στο εσωτερικό της κάθε υπηρεσίας;

Κ.Π: «Η Κεντρική Τράπεζα είναι ανεξάρτητη σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Αλλά σε άλλες χώρες, η Κεντρική Τράπεζα διέπεται από ένα διαφορετικό σύστημα διακυβέρνησης , στο οποίο περιλαμβάνονται τα λεγόμενα checksandbalances, αλλά και ένα Κυβερνητικό Συμβούλιο που λαμβάνει τις σχετικές αποφάσεις. Αρα, θεωρώ οτι έφτασε η στιγμή να γίνουν αλλαγές και στους ανεξάρτητους θεσμούς. Αυτό ισχύει και για την Νομική Υπηρεσία.

Ο ίδιος ο Γενικός Ελεγκτής μου είπε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε ότι ‘θα θέλαμε και εμείς να κάνουμε μια μελέτη στα πλαίσια της Μεταρρύθμισης με την βοηθεια της Προεδρίας, το λεγόμενο functionalreview, για να δουμε πώς μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα και η Ελεγκτική Υπηρεσία. Το ίδιο ισχύει και για την Νομική Υπηρεσία. Σε συνεργασία με τα ίδια τα τμήματα και τους θεσμούς γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια. Δεν γίνεται από την μια στιγμή στην άλλη. Ο,τι και να κάνεις έχει και τα καλά και τα κακά του. Ομως, μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού αρκετών από τους Θεσμούς γίνεται. Για παράδειγμα, στην Κεντρική Τράπεζα δεν υπήρχαν δύο εκτελεστικοί. Τώρα υπάρχουν. Αλλά γίνοται κι άλλα για να δημιουργηθεί ένα πιο σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας.

Αναμφίβολα ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας ενός Θεσμού που διασφαλίζει και διευκολύνει την ομαλή λειτουργία του είναι κάτι το σημαντικό. Αλλα εάν υπάρχουν κάποια κενά θα πρέπει να τα βλέπουμε και να τα καλύπτουμε και διαδικαστικά και θεσμικά».

24: Μεταρρύθμιση στο Δημόσιο. Πολυσυζητημένη και πολυαναμενόμενη. Τι έχει γίνει και τί να περιμένουμε;

Κ.Π: «Η μεταρρύθμιση στο Δημόσιο δεν είναι ένα έργο που πατάς ένα κουμπί και τελειώνει. Αφορά εκατοντάδες διαδικασίες, νομοθεσίες και εκατοντάδες Αρχές που έχουν χτιστεί τα τελευταία πενήντα με εξήντα χρόνια μέσω νομοθεσιών στην ΚΔ, έχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και πρέπει να γίνει πάρα πολλή μεγάλη δουλειά για να αντιμετωπιστεί.

Η μεταρρύθμιση έχει ήδη ξεκινήσει . Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γραφείο του Εφόρου Εταιρειών. Πώς μπορούμε να θεωρούμαστε επιχειρηματικό κέντρο εάν το συγκεκριμένο γραφείο για την εγγραφή εταιρειών λειτουργεί με τον τρόπο που λειτουργούσε στο παρελθόν; Αυτή την στιγμή ολοκληρώνεται η διαδικασία μηχανογράφησης όλων των φακέλων. Είμαστε στο τελικό στάδιο μιας μεταβατικής κατάστασης σε ό,τι αφορά αυτό το πολύ σημαντικό τμήμα μιας χώρας που θέλει να θεωρείται επιχειρηματικό κέντρο.

Αλλο παράδειγμα η δημιουργία νέου τμήματος Φορολογίας. Με νέες διαδικασίες και Αρχές που θα προσδώσει και νέα έσοδα και μεγαλύτερη διαφάνεια σε ό,τι αφορά την διαχείριση των φορολογικών θεμάτων.

Αυτό δεν αφορά μόνο τους μεγαλο-οφειλέτες, αλλά τους οφειλέτες γενικά. Εισάγονται νέα συστήματα βάσει καλύτερων πρακτικών που υπάρχουν σε άλλες χώρες. Αλλά δεν φτάνει να μιλάμε για πάταξη της φοροδιαφυγής. Πρέπει να έχουμε και τα εργαλεία με τα οποία αυτό θα γίνει εφικτό. Εχουμε εργαστεί με ξένους εμπειρογνώμονες, βάσει του τί ισχύει σε πιο ανεπτυγμένες από εμάς φορολογικά χώρες. Αυτού του είδους η μεταρρύθμιση θα αρχίσει να διαφαίνεται μακροπρόθεσμα. Αλλά σίγουρα θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Και άλλα έργα, όμως βρίσκονται καθ’οδόν. Μέτρα που αφορούν τις σχέσεις πολιτών με το Κράτος. Επιχειρήσεων με το Κράτος. Κάποιες διαδικασίες εφαρμόζονται με άλλο τρόπο σε μια πόλη και με άλλο τρόπο σε άλλη πόλη. Γίνεται μια ομοιόμορφη καταγραφή βάσει των σχετικών εντύπων που έχουμε ετοιμάσει, με απώτερο σκοπό σε ένα με ενάμιση χρόνο οι περίπου 500 καταγεργαμμένες διαδικασίες να παρέχονται και ηλεκτρονικά σε μια πλατφόρμα και τηλεφωνικά με την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου κέντρου τηλεφωνικής εξπυηρέτησης του πολίτη και των επιχειρήσεων . Και ο πολίτης δεν θα γίνεται «μπαλάκι» από την μια υπηρεσία στην άλλη, αλλά όλα θα υπάρχουν τηλεφωνικά.

Αυτή την στιγμή οι 104 από τις 500 υπηρεσίες παρέχονται ηλεκτρονικά και οι 20 από αυτές και τηλεφωνικά. Αυτό το πράγμα χρειάζεται χρόνο και συνεργασία δεκάδων κυβερνητικών τμημάτων. Είναι μια άχαρη δουλειά αλλά αναγκαία.

Αλλο παράδειγμα είναι η αναθεώρηση και η ενοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας την οποία αρχίζουμε.Για παράδειγμα πόσα στάδια χρειάζεται να περάσει κάποιος για να ανοίξει ένα café ή μια επιχείρηση ή ένα ξενοδοχείο. Αν στην Κύπρο χρειάζονται 20 με 25 διαδικασίες και σε άλλες χώρες 3 με 4, αυτό πρέπει να το δούμε όπως επίσης και ποιες από αυτές είναι πραγματικά αναγκαίες ή όχι.

Εχουμε χρονοδιάγραμμα 5-6 μηνών για την τουριστική νομοθεσία, η οποία θα αντιμετωπίσει πάρα πολλά από τα προβλήματα γραφειοκρατίας, τα οποία αντιμετωπίζει ο τουριστικός τομέας. Στις αρχές του 2016 πιστεύω πως θα είναι έτοιμος και ο επενδυτικός νόμος, ο οποίος θα δημιουργήσει μια ταχεία διαδικασία αδειοδότησης των στρατηγικών επενδύσεων αντί να εγκλωβίζονται στα πλοκάμια των επιχειρήσεων.

Επενδύσεις:

«Αυτή την στιγμή προχωρούμε ταχύτατα τον σχεδιασμό μεγάλων αναπτυξιακών έργων, όπως η Μαρίνα της Αγίας Νάπας, η Μαρίνα του Παραλιμνίου, η οποία ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα είναι έτοιμη. Πώς μπορούμε να λέμε ότι είμαστε ένας ποιοτικός τουριστικός προορισμός, ή ένας ναυτικός προορισμός αν έχουμε μόνο μια μαρίνα; Εμείς προχωρήσαμε ταχύτατα για να είναι έτοιμα αυτά τα έργα. Το καζίνο θα είναι το μεγαλύτερο έργο που θα έχει γίνει στην Κύπρο μέχρι στιγμής. Το αν υπάρχει ή όχι ενδιαφέρον θα φανεί σε έναν μήνα με την σχετική προκήρυξη ενδιαφέροντος. Εγώ σας λέω ότι υπάρχει και θα γίνει. Υπάρχουν άλλες μικρότερες αναπτύξεις δεκάδων εκατομμυρίων που αφορούν έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ακόμη και στον τουριστικό τομέα, στον γεωργικό τομέα, υπάρχει η προετοιμασία για ανάπλαση του Τροόδους και προκήρυξη προσφορών για εκμετάλλευση της κρατικής περιουσίας στην εν λόγω περιοχή. Υπάρχουν και οι ορθές θεσμοθετημένες διαδικασίες, που δεν είναι γραφειοκρατικές. Για τέτοια μεγάλα έγα χρειάζεται κάποιος χρόνος. Πολλά από αυτά είναι πιο ώριμα από άλλα. Τα λεφτά θα πέσουν μέσα όταν ολοκοληρωθούν αυτές οι διαδικασίες.

Υπάρχουν και άλλα μέτρα που βοήθησαν στην βελτίωση του κλίματος και στο να είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι ήμασταν πριν. Πχ πολεοδομικά και φορολογικά μέτρα που εξήγγειλλε ο Πρόεδρος, εξασφαλίσαμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κάποια πρόσθετα κονδύλια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τα οποία άρχισαν να διοχετεύονται στην αγορά. Γίνονται κάποιες προσπάθειες να σταθούμε στα πόδια μας, αλλά τα μεγάλα θα ακολουθήσουν.

24: Αυτό αφορά και την συμμετοχή στην εργοδότηση υπαλλήλων από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις; Παρακολουθούμε και τα όσα γίνονται με τα ωράρια το τελευταίο διάστημα.

Κ.Π: «Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρειάζονται κάποιου είδους στήριξη για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε αυτήν την οικονομική κρίση. Μια και μιλήσατε όμως για τα ωράρια, αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη και να κατεβάζουμε τα ρολά στις επιχειρήσεις. Εκεί που η Ευρωπαική Επιτροπή προέβλεπε για φέτος οριακή ύφεση, εμείς θα έχουμε οριακή ανάπτυξη. Το λιανικό εμπόριο έχει ανάπτυξη πέραν του μέσου όρου της ΕΕ του 3,6% για πρώτη φορά μετά από το 2011. Βλέπουμε να σταθεροποιείται η ανεργία. Δημιουργούνται κάποιες θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα, στο λιανικό εμπόριο ήταν με τις Κυριακές κλειστές που μειώθηκε η εργοδότηση των υπαλλήλων κατά 5.000 άτομα. Ηταν με τις Κυριακές κλειστές που ερημώθηκαν οι δρόμοι. Ηταν με τις Κυριακές κλειστές που πενταπλασιάστηκε η ανεργία.

Δεν λέω ότι οι Κυριακές θα ήταν ο καταλύτης για να πάμε καλά, αλλά έχουν βοηθήσει σε κάποιο βαθμό και έχουν προσφέρει ψωμί σε κάποιους ανθρώπους. Δηλαδή να λέμε ότι τα καταστήματα θα μείνουν κλειστά χωρίς καμια μελέτη; Πρέπει να γίνουν και πιο σοβαρες μελέτες. Εμείς διαφωνούμε με αυτήν την λογική. Δεν μπορείς να μιλάς για εργοδότηση με το να κλείνεις τις επιχειρήσεις βάσει νομοθεσιών. ‘Η να καθορίζεις αν ο Α θα δουλέψει και ο Β που είναι δέκα μέτρα πιο πέρα δεν θα δουλέψει. Και σαφέστατα θα πρέπει να κοιτάξουμε και το συμφέρον του πολίτη, ο οποίος επιβραβεύει ή όχι τον εκάστοτε καταστηματάρχη.

Για την ανάκαμψη μέσα από τις Μεταρρυθμίσεις:

«Ολοι ξέρουν ποια ήταν η κατάσταση όταν παραλάβαμε με την Κύπρο αποκλεισμένη από τις αγορές, με την Κύπρο υπό κατάρρευση, με την Κύπρο με το ένα πόδι εκτός ευρώ. Χρειάστηκε μια τεράστια προσπάθεια για να αρχίσουμε να στεκόμαστε στα πόδια μας. Και αρχίσαμε να στεκόμαστε. Και θέλουμε να δούμε πώς και διαρθρωτικά θα αλλάξει ο τόπος με μια σειρά μεταρρυθμίσεων τα επόμενα δύο χρόνια, ούτως ώστε στο μέλλον να μην ξαναδημιουργήσουμε φούσκες, να μην ξαναχρειαστούμε την κηδεμονία τρίτων και να γίνουμε μια πιο ανταγωνιστική οικονομία που να παράγει. Εμείς ποτέ δεν είπαμε ότι δεν βρισκόμαστε σε κρίση. Σας προκαλώ να μου πείτε ποια χώρα εν καιρώ κρίσης δεν αύξησε τις φορολογίες. Εμείς, η μείωση δαπανών που κάναμε δεν αφορούσε το Κοινωνικό Κράτος, ούτε άλλες ουσιώδεις υπηρεσίες. Ηταν το λεγόμενο λίπος. Η πιο σκληρή λιτότητα θα ήταν η συνεχής αύξηση της φορολογίας. Κι εμείς αυτό δεν το κάναμε. Ο κόσμος πολλά πράγματα τα θεωρεί δεδομένα. Αυτό δεν ήταν δεδομένο: Το ότι δηλαδή καταφέραμε να αποφύγουμε πολύ σκληρά μέτρα λιτότητας γιατί κάναμε μια πολύ σωστή δουλειά εξοικονομήσεων μέσω νοικοκυρέματος του Κράτους. Οι αριθμοί θα ήταν πολύ χειρότεροι αν δεν βγαίναμε στις αγορές, αν δεν παίρναμε θετικές αξιολογήσεις, εάν δεν κάναμε πάρα πολλά. Στο καλύτερο θα ήταν να επαληθευτούν οι προβλέψεις της Ευρωπαικής Επιτροπής και του ΔΝΤ που αφορούσαν την ύφεση: Τον ένα χρόνο 8.7%, ήταν 5, τον άλλο χρόνο περίπου 5% και ήταν περίπου 2% και φέτος αρνητική αλλά τελικά είναι θετική. Ολοι αυτοί οι αριθμοίπου ήταν καλύτεροι από ό,τι προβλεπόταν δημιούργησαν μια διαφορά άνω του ενός δις σε εισοδήματα. Δεν ξέρω σε πόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας μεταφράζεται αυτό.

24: Ανήκετε στην κατεξοχήν γενιά των σαραντάρηδων . Πώς σχολιάζετε το νέο αίμα στο Κυβερνητικό επιτελείο γενικότερα;

Κ.Π: «Δεν είμαι υπέρ του ηλικιακού ρατισμού. Υπάρχουν πιο νέοι που είναι ικανοί, όπως και μεγαλύτεροι σε ηλικία επίσης ικανοί. Πρέπει να υπάρχει σύνθεση της ικανότητας. Και η κριτική που γίνεται πρέπει να αφορά την ικανότητα και την απόδοση και το τί θα παραδώσει κάποιος . Δεν είμαι όμως και εξ αυτών που υποστηρίζουν ότι πρέπει να μπουν πιο νέοι γιατί έχω γνωρίσει και νέους που δεν είναι τόσο ικανοί, αλλά και άλλους που είναι και μπορούν να προσφέρουν. Στο θέμα των επιλογών και της ικανότητάς μας θα κριθούμε όλοι. Δεν με απασχολεί η κριτική που γίνεται τώρα, αλλά τί θα παραδώσουμε όταν θα ολοκληρώσουμε το έργο μας».

Το μήνυμά σας προς τον κόσμο, κλείνοντας;

Κ.Π: «Ο κόσμος υποφέρει και ναι υπάρχουν πολλοί άνεργοι. Από το 2008 μέχρι το 2013 η ανεργία πενταπλασιάστηκε και τώρα έχει σταθεροποιηθεί. Είμαστε ικανοποιημένοι για την πορεία, αλλά όχι για το επίπεδο. Για να είμαστε ικανοποιημένοι χρειάζονται διαρθρωτικές αλλαγές που θα φέρουν και νέες επενδύσεις και νέα έργα, καθώς και όλα τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ζούμε σε ένα ψυχοφθόρο πολιτικό περιβάλλον με πολλές οικονομικές και πολιτικές δυσκολίες. Να ξεφύγουμε, λοιπόν, από την μιζέρια. Στα μεγάλα θέματα επιτύχαμε πολλά πράγματα τα τελευταία χρόνια και οφείλουμε να βλέπουμε μπροστά για να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε με το μικρό μας το λιθαράκι κάποια πράγματα. Να έχουμε μεγαλύτερη προσμονή για το Κυπριακό γιατί θα αποτελέσει την μεγαλύτερη μεταρρύθμιση του Κράτους εφόσον λυθεί. Οι προοπτικές υπάρχουν. Να τις δούμε και να προσπαθήσουμε να τις δούμε με ένα θετικό τρόπο. Η κοινωνία χρειάζεται μια πιο θετική αντίληψη. Ναι, γίνονται λάθη. Αλλά στα μεγάλα πήγαμε καλά. Ας δούμε με έναν θετικό φακό τί θα γίνει στο μέλλον».

* Κατεβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” στο http://24newspaper.com.cy!