«Έλεγχος κυβέρνησης»: Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού

{loadposition ba_textlink}

Ένας χρόνος και δυο μήνες πέρασαν αφότου ο Κώστας Καδής ανέλαβε τα καθήκοντα του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και ήδη κάποιες από τις ενέργειές του πρόκειται να μείνουν χαραγμένες στην ιστορία της εκπαίδευσης στη χώρα.

Φαίνεται να είναι από τις λίγες φορές της πολιτικής ιστορίας του τόπου, όπου διορίζεται στη θέση αυτή άτομο με τις κατάλληλες πανεπιστημιακές γνώσεις, καθώς συγκριτικά με όλους τους προηγούμενους ενδεχομένως ν’ αποτελεί τον πρώτο ακαδημαϊκό που γίνεται υπουργός παιδείας, σπάζοντας ένα κατεστημένο Αρχιτεκτόνων, Πολιτικών Επιστημόνων κλπ.

Συγχρόνως, είναι από τις λίγες φορές που ο Υπουργός Παιδείας δέχεται τόσα πυρά από πολλές πλευρές και έντονη κριτική.

Επιτυχίες:

Ανάμεσα στις επιτυχίες του περιλαμβάνεται η απόφασή του να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής διδασκαλίας, αλλά και του συστήματος διορισμών και αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς επίσης και η έντονη σύγκρουσή του με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών (ΟΕΛΜΕΚ – ΠΟΕΔ κ.ο.κ.). Ένα τέτοιο εγχείρημα δεν είναι και ό,τι πιο εύκολο σ’ αυτή τη χρονική περίοδο αποκαθήλωσης θεσμών και αξιών, εντούτοις έγινε επιτέλους μια αρχή για την κατάργηση της επετηρίδας – κατάλογος διοριστέων και την εξέλιξη του εκπαιδευτικούς συστήματος στη βάση των νέων ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Το γεγονός, επίσης, ότι με το νέο σύστημα και την κατάργηση του ενιαίου λυκείου και την αντικατάστασή του από 6 κατευθύνσεις συνιστά όντως μια καινοτομία και μια πρόοδο σ’ ένα σύστημα που απλά πέταγε πλασματικούς βαθμούς σε αταίριαστους συνδυασμούς μαθημάτων προωθώντας μια υποκριτική «αριστεία» σε μαθητές και γονείς. Η αδιάλειπτη, επιπλέον, προσπάθειά του να καταστεί η Κύπρος διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται, αφού όλο και περισσότεροι ευρωπαίοι φθάνουν στα πανεπιστήμια της Δημοκρατίας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν ένα μέρος των σπουδών τους ή ακόμα και όλη την ακαδημαϊκή τους πορεία, κάτι που μέχρι πρότινος ούτε μπορούσε κανείς να το διανοηθεί. Σε αυτό βοήθησε βέβαια και η τάση των ευρωπαϊκών μοντέλων με τα οποία πρέπει να συμβαδίζουμε.

Αποτυχίες:

• Άλλο να είσαι κοσμήτορας και να έχεις μόνο πανεπιστημιακά θέματα να διαχειριστείς ή να αξιολογείς υποψήφιους ακαδημαϊκούς σε εκλεκτορικά σώματα και άλλο να είσαι η προμετωπίδα της εκπαίδευσης εν γένει. Ως εκ τούτου, λοιπόν, a posteriori κάποιες τακτικές και πολιτικές που προωθούνται από το υπουργείο παιδείας και πολιτισμού πιθανότατα να μη στηρίζονται σε γερά θεμέλια. Ξεκινώντας από το νέο σύστημα διορισμών δεν έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικά με τις εξετάσεις εισαγωγής, αλλά και το ακριβές περιεχόμενο που θα έχουν, παρά μόνο ένα πλάνο με τη μοριοδότηση των υποψήφιων εκπαιδευτικών.

• Έπειτα, οι έκτακτοι και οι συμβασιούχοι εδώ και πάρα πολύ καιρό γίνονται έρμαιο των συνδικαλιστικών οργανώσεων, οι οποίες δικαιολογημένα μάλλον προβάλλουν αντιστάσεις, μιας και δεν υπάρχει ξεκάθαρο πλάνο από πλευράς του κ. Καδή. Σύμφωνα με εξαγγελίες του Υπουργού, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια η πλειοψηφία των συμβασιούχων θα διοριστεί και θα αρχίσουν οι νέες διαδικασίες, πουθενά όμως δεν αναφέρονται δικλείδες ασφαλείας και άρα η αβεβαιότητα εξακολουθεί να μαίνεται.

• Ένας από τους στόχους της ηγεσίας του ΥΠΠ είναι η καλλιέργεια και προώθηση της κριτικής σκέψης και του ορθολογισμού των μαθητών, κάτι που επιχειρήθηκε με το πρόσφατο γραπτό των παγκυπρίων εξετάσεων στα Νέα Ελληνικά και το οποίο στέφθηκε με παταγώδη αποτυχία. Ο λόγος της αποτυχίας δεν έγκειται το θέμα της έκθεσης, το οποίο πράγματι ήταν συμβατό με τα δεδομένα της εποχής, αλλά στην αδυναμία του υπουργείου να βάλει ένα φρένο στην παπαγαλία και το αδιάκοπο αναμάσημα πληροφοριών. Το φρένο της αποστήθισης θα μπει μόνο, όταν αλλάξει άρδην η διδακτέα ύλη και όταν οι εκπαιδευτικοί δε θα πράττουν αυθαίρετα μιας και θα υπάρχει η αξιολόγησή τους, οποιαδήποτε ώρα και στιγμή.

• Ένα άλλο μελανό σημείο αποτελεί η απόρριψη των νέων αναλυτικών προγραμμάτων για τα Αρχαία Ελληνικά που συντάχθηκε από δυο έγκριτους ακαδημαϊκούς τον κ. Αντώνη Τσακμάκη, Πανεπιστήμιο Κύπρου και τον κ. Αντώνη Πετρίδη, με αποτέλεσμα οι μαθητές μέχρι τώρα να διδάσκονται από φυλλάδια και σημειώσεις, καθώς η «επιστημονική επιτροπή» που καταρτίστηκε δεν έχει την απαιτούμενη γνωστική επάρκεια ή ετσιθελικά απορρίπτει τις νέες μεθόδους για άγνωστες, μέχρι στιγμής αιτίες. Σχετικά με τις νέες κατευθύνσεις του λυκείου, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε στο υπουργείο ότι τα πειράματα στην παιδεία αποβαίνουν πολλάκις μοιραία και τα πληρώνουν οι μαθητές. Ειδικά η κατεύθυνση υπηρεσιών που δημιουργείται και εφαρμόζεται προσεχώς δε διευκρινίζει την ακριβή κατάρτιση που θα λαμβάνουν οι μαθητές και θυμίζει λίγο πολύ τον παλαιό εμπορικό κλάδο του λυκείου ή και τα διάσπαρτα εμπορικά μαθήματα που επέλεγαν οι μαθητές, για να έχουν υψηλό γενικό βαθμό.

Μεγάλοι στόχοι:

Στόχος είναι να μπορεί και ο τελευταίος Φιλόλογος, Γυμναστής, Αγγλικός, Εμποριολόγος (κάποιες από τις πολύ κορεσμένες ειδικότητες) να ελπίζει σ’ ένα διορισμό με βάση τα προσόντα, την εμπειρία και τις ικανότητές του. Πράγματι, είναι αδιανόητο διδάκτορες και μεταδιδάκτορες να βρίσκονται στην ανεργία και πράγματι είναι ανήκουστο να μην υπάρχουν αμιγώς καλλιτεχνικά σχολεία. Κατά πόσο όμως οι αλλαγές αυτές θα είναι ουσιαστικές;

Τι αναμένουν οι πολίτες:

Οι πολίτες απαιτούν άμεση κατάργηση του καταλόγου και εφαρμογή ενός αδιάβλητου συστήματος διορισμών, χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις. Αυτό θα εξαρτηθεί από το αν θα προνοείται προφορική συνέντευξη μετά τις γραπτές εξετάσεις, η οποία θα είναι και το καρότο στα πολιτικά κόμματα, για να διορίζουν όποιους θέλουν, πράγμα που συμβαίνει και τώρα με τις κυβερνητικές εξετάσεις.

* Κατεβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” στο http://24newspaper.com.cy!