Σύμβαση – Πρόκληση: Το κράτος πληρώνει ρήτρα στην Hermes αν αυξηθεί η κίνηση στη Τύμπου

 


Το 24Η αγγίζει – όπως υποσχεθήκαμε – εκεί που όλοι αποφεύγουν για ευνόητους λόγους.

Δημιουργώντας την καταγγελτική στήλη “Name and Shame”  – και αφού αναδείξαμε μεταξύ άλλων θέματα όπως εκείνο του Hard Rock Cafe και του Hilton – δεχθήκαμε μεγάλη πληροφόρηση από τους αναγνώστες μας, όπου το μεγαλύτερο της κομμάτι αφορούσε τις 4-5 μεγαλύτερες οικογένειες της Κύπρου.

Τις οικογένειες που όποια πέτρα κι αν σηκώσεις θα τις βρεις από κάτω. Που ευημερούν δεκαετίες και βρίσκονται πίσω από όλα τα μεγάλα projects και δουλειές του νησιού μας. Στο πλαίσιο αυτών των ερευνών που έχουμε ήδη ξεκινήσει αρχίζουμε με την οικογένεια Σιακόλα. Με έρευνες τις προηγούμενες ημέρες δημοσιοποιήσαμε τα όσα…μαγικά έχει αφήσει το κράτος να συμβαίνουν στα αεροδρόμια της χώρας μονοπωλιακά κατόπιν της σύμβασης που υπέγραψε με τον επιχειρηματία, κ. Σιακόλα. Σήμερα η συνέντευξη του αρμόδιου υπουργού, Τάσου Μητσόπουλου, έρχεται να επιβεβαιώσει τα όσα έχει αναφέρει το 24Η.


 

Συνέντευξη Σωτήρης ΠαπαδόπουλοςΠαναγιώτης Χατζηαποστόλου

Σοβαρές πολιτικές διαστάσεις έχει τμήμα της συμφωνίας που είχε υπογραφεί με τον στρατηγικό επενδυτή που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου καθώς εμπλέκεται εμμέσως πλην σαφώς το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του 24Η, στο συμβόλαιο υπάρχει ρήτρα, σύμφωνα με την οποία αν αυξηθεί η κίνηση στο παράνομο αεροδρόμιο των κατεχομένων, τότε το κράτος θα κληθεί να πληρώσει εκατομμύρια αποζημίωση στην Hermes!

Η συμφωνία βασίζεται επάνω σε φόρμουλα ανά επιβάτη και αναδιαμορφώνεται κάθε τρία χρόνια. Η πρώτη 3ετία ήταν η περίοδος 2006 – 2008 και από τότε τα πάντα γύρω από αυτό το θέμα είναι στον αέρα. Ήδη έχουν γίνει συναντήσεις στο Υπουργείο Συγκοινωνιών με τους εκπροσώπους της Hermes χωρίς ακόμη να έχει βρεθεί η χρυσή τομή.

Το 24Η μίλησε γι’ αυτό το θέμα με τον Υπουργό Συγκοινωνιών. Ο κ. Μητσόπουλος υποστήριξε ότι  «Η πρόνοια στη σύμβαση δεν κάνει αναφορά στο παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου. Κάνει αναφορά σε γεγονότα που μπορούν να οδηγήσουν σε δραματική μείωση της κίνησης στα αεροδρόμια. Άρα θα περιορίσουν την δυνατότητα του στρατηγικού επενδυτή να κάνει απόσβεση της σύμβασής του μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα».

Σύμφωνα με τον Υπουργό «Η σύμβαση έγινε στη βάση ενός επιχειρηματικού σχεδίου για να προκύψουν κάποιες επιχειρηματικές φόρμουλες. Πρέπει να σας πω ότι αυτό το επιχειρηματικό σχέδιο είναι σήμερα εκτός εφαρμογής. Δεν υπάρχει τέτοια φόρμουλα».

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Υπουργός για την κίνηση των αεροδρομίων μετά το κούρεμα είναι αποκαρδιωτικά. Το πρώτο χρονικό διάστημα οι ακυρώσεις έφτασαν το 25%. Ένα μήνα μετά το κούρεμα η μείωση στα αεροδρόμια έφτασε το 15%.  



Παραδοχή: Ουσιώδεις όροι της σύμβασης δεν μπορούν να αλλάξουν

Ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι «Τα αεροδρόμια έχουν παραχωρηθεί μέχρι το 2031 στο συγκεκριμένο στρατηγικό επενδυτή  ο οποίος στον χρόνο αυτό θα πρέπει να κάνει την απόσβεση της επένδυσης, να διαχειρίζεται τα αεροδρόμια, να τα συντηρεί και φυσικά να έχει και ένα εύλογο κέρδος. Όμως  υπάρχουν πρόνοιες της συμφωνίας τις οποίες βλέπουμε».

Κυβέρνηση: Αλλάξτε το σύστημα πυρόσβεσης – Hermes: Δεν χρειάζεται

Σύμφωνα με τον Υπουργό Συγκοινωνιών στο τραπέζι του διαλόγου τώρα υπάρχει ένα πολύ σοβαρό θέμα του συστήματος πυρόσβεσης. Υπάρχει ένα ζήτημα για την αναβάθμιση των πυροσβεστικών μέσων και την εκπαίδευση των πυροσβεστών που επανδρώνουν τα τμήματα που υπάρχουν στα δύο αεροδρόμια. Εδώ έχουμε διαφορετική προσέγγιση. Εμείς λέμε ότι κάποια από τα πυροσβεστικά οχήματα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί. Η εκτίμηση του επενδυτή είναι ότι τα υφιστάμενα μέσα έχουν ακόμη ωφέλιμο χρόνο ζωής και λόγω των οικονομικών συγκυριών δεν θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί”.

 

Ακριβά μου αεροδρόμια και ο ρόλος της Τρόικα
Οι πολίτες συνεχώς διαμαρτύρονται για να υψηλά φορολογικά τέλη των κυπριακών αεροδρομίων. Ο κ. Μητσόπουλος τόνισε ότι από την πρώτη στιγμή που αναλάβανε, εντόπισαν ότι τα τέλη από/προς τα αεροδρόμια είναι σχετικά υψηλά, ειδικά σε σύγκριση με τους ανταγωνιστικούς μας προορισμούς που είναι και τουριστικοί προορισμοί.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών, είπε ότι για το θέμα υπάρχει παρέμβαση της Τρόικα, παρά την θέλησή μας, να υπάρξει κάποια μείωση των τελών. «Η συμφωνία προβλέπει το κράτος να έχει τόσα έσοδα σε ευρώ. Και η Τρόικα μας αναφέρει ότι δεν δέχεται μείωση των εσόδων. Και ο επενδυτής λέει από την πλευρά του ότι αν συμφωνήσουμε σε μείωση των τελών, πρέπει να μειωθούν και τα δικά μας και τα δικά σας. Υπάρχει μια φόρμουλα 30% επί του συνολικού τζίρου»

Ωστόσο στο τραπέζι του διάλογου υπάρχει αυτή την στιγμή συγκεκριμένη πρόταση «Συζητάμε ένα σχέδιο κινήτρων, αναλόγως με τον αριθμό των πτήσεων, αναλόγως με τον αριθμό των επιβατών, κλιμακωτά να υπάρχει μια μείωση του τέλους των από/προς προσγειώσεων. “Όσο περισσότερους επιβάτες μου φέρνεις, να σου δίνω εγώ κάποια κίνητρα. Κάτι το οποίο το θέλουμε και για τουριστικούς λόγους”.

 

Ελέγχουμε την σύμβαση, δεν ξέρω τίποτα για ξυλοδαρμό

Ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι ότι υπάρχει μια σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί πολύ πιο πριν αναλάβω τα καθήκοντά μου. Η συμφωνία αυτή ελέγχεται από το υπουργείο μας. Υπάρχει διευθυντικό στέλεχος του Υπουργείου και όλες οι επιμέρους πρόνοιες της συμφωνίας αυτής παρακολουθούνται με μεγάλη αυστηρότητα διότι θα πρέπει να διασφαλίζονται τα συμφέροντα της πολιτείας”.

Για την αποκάλυψη του 24Η ότι υπήρξε ξυλοδαρμός και καταχωρημένη υπόθεση στην Αστυνομία είπε ότι “Το συγκεκριμένο περιστατικό του ξυλοδαρμού δεν το έχω υπόψη μου και δεν έχει περιέλθει από μία πρώτη έρευνα που έχω κάνει. Δεν γνωρίζω αν έγινε στην αστυνομία ή οπουδήποτε αλλού. Αλλά οποτεδήποτε εντοπίζονται εμπλοκές ή προβλήματα φροντίζουμε να παρεμβαίνουμε ώστε να διασφαλίζουμε την νομιμότητα και την σωστή λειτουργία της συμφωνίας και κατ` επέκταση το δημόσιο συμφέρον”