Ετσι στήθηκε το σκάνδαλο. H επίθεση Σιακόλα σε υπουργό (vid)

Ερευνα: Ιωάννα Μάντζιηπα

Η Ανταλλαγή 

Στο 2ο σκέλος της έρευνας το 24Η αποκαλύπτει πως αποκτήθηκε η γη που χρειαζόταν και ποια η τακτική του κ. Σιακόλα.

Το 24Η συνεχίζει την έρευνα για το σκάνδαλο της Λίμνης. 

Μετά το πρώτο ρεπορτάζ όπου καταγράψε το χρονικό του Σκανδάλου, σε αυτό το κομμάτι θα αναλύσουμε πως αποκτήθηκαν τα οικόπεδα που χρειαζόταν ο κ. Σιακόλας για να στήσει το έργο.

Η “τακτική” Σιακόλα”

Πολλοί θα πουν: “Αφού είχε μαζί του τις κυβερνήσεις πως να μην τα καταφέρει”. Κι όμως η πραγματική δύναμη του επιχειρηματία δεν ήταν οι υπουργοί, αλλά οι ίδιες οι δημόσιες υπηρεσίες και οι γενικοί διευθυντές των υπηρεσιών.

Οι μεταγραφές

Τυχαία πολλά στελέχη των υπηρεσιών, αφού έφταναν στο σημείο της αφυπηρέτησης, τους γινόταν πρόταση και συνέχιζαν επαγγελματικά σε εταιρεία συμφερόντων του κ. Σιακόλα.

Εντελώς τυχαία, λοιπόν, περισσότεροι από 10 ανώτατοι κρατικοί λειτουργοί βρήκαν μετά την αφυπηρέτηση την “Ιθάκη” τους στον Ομιλο Σιακόλα;

Είναι απορίας άξιο πως τόσα άξια στελέχη του Δημοσίου που εξασφάλισαν μια εντυπωσιακή θέση στον ιδιωτικό τομέα οδήγησαν το κράτος στα βράχια…

Η επίθεση σε Συλικιώτη

Ο πρώην υπουργός, Νεοκλής Συλικιώτης, μιλώντας στο 24Η μας αφηγείται τον πιο κάτω διάλογο που αντικατοπτρίζει το πως αντιλαμβανόταν ο κ. Σιακόλας την επαφή του με την κυβέρνηση.

“Ήμουν εναντίον στην ανταλλαγή τουρκοκυπριακών περιουσιών. Δεν συμφωνούσα σε σημείο που μου είπε ο ίδιος ο κ. Σιακόλας “Με εχθρεύεστε κύριε υπουργέ” και εγώ του απάντησα “Γιατί; Επειδή θέλω να σεβόμαστε τους νόμους της χώρας και τους κανονισμούς των υπηρεσιών;”.

Αυτό καταδεικνύει ότι όποιος ήταν αντίθετος στα σχέδια Σιακόλα, αυτόματα ήταν εχθρός του.

Τα πρόσωπα-“κλειδιά”

Σύμφωνα με μαρτυρίες στο 24Η πρόσωπα κλειδιά σε κρίσιμες εγκρίσεις – γενικά και όχι μόνο στο κομμάτι της ανταλλαγής – ήταν οι πιο κάτω:

1. Λάζαρος Σαββίδης-Γενικός διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών ο οποίος ανέμενε να αναλάβει πρόεδρος της ΜΤΝ. Μάλιστα το είχε δηλώσει και σε δικό του κύκλο. Ο κ. Σαββίδης περιμένοντας την υλοποίηση της υπόσχεσης αρνήθηκε την εμπλοκή του ενεργά σε άλλο κρατικό αξίωμα. Δυστυχώς για τον ίδιο ανέμενε πολύ. Δεν έγινε ποτέ πρόεδρος της ΜΤΝ, αφού η υπόσχεση που είχε πάρει, έμεινε υπόσχεση.

Μετά από όλα αυτά κατέληξε Δήμαρχος Στροβόλου.

2. Ο Διευθυντής Τμήματος Πολεοδομίας, Γιάννος Παπαδόπουλος, ο οποίος εργοδοτήθηκε αμέσως μετά από τον κ. Σιακόλα.

3. Ο διευθυντής Κτηματολογίου, Ανδρέας Χριστοδούλου.

4. Η αναπληρώτρια Διευθύντρια Πολεοδομίας, Αθηνά Αριστοτέλους Κληρίδου, γυναίκα του αδελφού του Γενικού Εισαγγελέα.

5. Ο Διευθυντής του τμήματος Περιβάλλοντος.

6. Ο Διευθυντής τμήματος Υδάτων.

Σε επόμενο άρθρο θα ξετυλίξουμε το κουβάρι των πιέσεων.

Ξεγέλασαν τους πάντες

Ερωτηματικά σε ότι αφορά τη γενικότερη προώθηση του μεγαλεπήβολου έργου του Ομίλου Σιακόλα στη λίμνη της Πόλης Χρυσοχούς η οποία προεκτείνεται, με βάση τις άδειες που εξασφάλισε και σε περιβαλλοντική ζώνη, προκύπτουν από την έρευνα του 24H η οποία αγγίζει, μεταξύ άλλων, και το θέμα της ανταλλαγής τ/κ με ε/κ γης. Ανταλλαγή τ/κ τεμαχίων τα οποία βρίσκονταν περίκλειστα στην έκταση που καταλαμβάνει η λίμνη και τα οποία έπρεπε να ανταλλαγούν με ε/κ έτσι ώστε ο Όμιλος Σιακόλα να μπορέσει να εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες από το κράτος.

Παράλληλα χρειαζόντουσαν εκτός από τα περίκλειστα και τα γύρω γύρω οικόπεδα για τη διαμόρφωση του τελικού έργου.

Πως πιθανώς να ξεγελάστηκαν οι Ε/Κ

Η ιδέα απλή και εύκολα εφαρμόσιμη. Αγοράζουμε τα οικόπεδα των ελληνοκυπρίων που είχαν την “ατυχία” να είναι κοντά στο λατομείο. Ποιος θα έλεγε “όχι” σε μια τέτοια πρόταση; Βρέθηκε ένας άνθρωπος, ο κ. Σιακόλας, που ξοδεύει χρήματα για να αγοράσει τα οικόπεδα ως προέκταση του λατομείου. Τι να τα κάνουν άλλωστε οι άνθρωποι τα οικόπεδα δίπλα στη χωματερή του λατομείου; Αλλωστε η γη ήταν χαρακτηρισμένη γεωργική.

Προφανώς και ο αγοραστής – αν και το είχε σχεδιάσει όπως ο ίδιος παραδέχεται με δηλώσεις του– δεν αποκάλυπτε στους πωλητές ότι τα οικόπεδα προορίζονταν για να χτιστούν επαύλεις και γήπεδα γκολφ. Η τιμή θα άλλαζε και δεν θα σύμφερε…

Είκοσι μήνες πιέσεων

Η έρευνα μας κατέληξε στο ότι η προσπάθεια του Ομίλου Σιακόλα για την ανταλλαγή των τ/κ τεμαχίων γης με άλλα τεμάχια που απέκτησε από το 1991 μέχρι σήμερα ο Όμιλος Σιακόλα έγινε τον Ιούνιο του 2007. Η τότε εισήγηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών που έγινε από την Υπηρεσία Διαχείρισης Τ/Κ Περιουσιών ήταν θετική για την ανταλλαγή και βασίστηκε στο γεγονός ότι η τ/κ γη ήταν άγονη λόγω των μεταλλείων, ενώ η μόνη πιθανή οδός για την ανάπτυξή της, εφόσον ήταν εκτός Τοπικών Σχεδίων, ήταν οι σύνθετες αναπτύξεις, όπως αυτές που προωθεί στην περιοχή ο Όμιλος Σιακόλα.

Τα ερωτήματα

Και καλά κύριοι, αφού η δικαιολογία ότι ήταν άγονη και η μόνη οδός για ανάπτυξη ήταν η σύνθεση ανάπτυξη κατά παρέκκλιση γιατί τους ξεγελάσετε με αξία 50€/μέτρο του Τουρκοκύπριους και με ακόμα λιγότερα τους Ελληνοκύπριους;

Γιατί δεν τους δώσατε όσο θα ήταν η μελλοντική αξία;

Γιατί έπρεπε να κερδίσει ο κ. Σιακόλας;

Η αλυσίδα των γεγονότων

Η πρώτη ενημέρωση του Υπουργικού Συμβουλίου για το αίτημα του Ομίλου Σιακόλα έγινε τον Φεβρουάριο του 2008, ακριβώς δηλαδή στο χρονικό σημείο της εκπνοής της θητείας της Κυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου. Στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου τον Φεβρουάριο του 2008,όπως έχουμε πληροφορηθεί,  δόθηκαν οδηγίες να μελετηθεί η ανταλλαγή. Με την εκλογή τής Κυβέρνησης Χριστόφια και την επιστροφή στο Υπουργείο του Νεοκλή Συλικιώτη, ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου, Λάζαρος Σαββίδης, με επιστολή του προς το Τμ. Κτηματολογίου, ζήτησε να μην προχωρήσουν οι εργασίες για την ανταλλαγή, μέχρι να ενημερωθεί ο Υπουργός σχετικά με το θέμα. Τελικά, τότε ο υπουργός Εσωτερικών Νεοκλής Συλικιώτης, είκοσι μήνες μετά, κατέληξε στην ίδια απόφαση με τον προκάτοχό του.

Στο διάστημα που μεσολάβησε για την απόφαση, όπως πληροφορηθήκαμε από ανθρώπους που γνωρίζουν πράγματα, ο Όμιλος Σιακόλα, πίεζε είτε λεκτικά είτε με επιστολές του, όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες  προς ικανοποίηση των αιτημάτων του. Κάτι το οποία κατάφερε αφού, η έγκριση δόθηκε και οι ανταλλαγές έγιναν παρά το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα οι κατασκευαστικές εργασίες για την ανέγερση του μεγαλεπήβολου έργου δεν άρχισαν.

Η ουσιαστικότερη ενέργεια ήταν η θετική άποψη του τότε Γενικού Εισαγγελέα, Πέτρου Κληριδη.

Σε μια προσπάθεια προώθησης των συμφερόντων του Ομίλου Σιακόλα και προς ικανοποίηση των αιτημάτων του, η προηγούμενη κυβέρνηση, προχώρησε το 2009 με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στην ανταλλαγή  τ/κ με ε/κ γης. Ως εκ τούτου, περιοχή των μεταλλείων της λίμνης της πόλης Χρυσοχούς, στο βωμό της ανάπτυξης και των συμφερόντων του Ομίλου Σιακόλα, από άγονη έγινε πράσινη και τ/κ έγινε ε/κ.

Η πρόταση αφορούσε, το αίτημα της εταιρείας Cyprus Limni Resorts and Golfcourses PLC του Ομίλου Σιακόλα να ανταλλάξει ιδιόκτητα τεμάχια της με άλλα τεμάχια, οι ιδιοκτήτες των οποίων είναι Τουρκοκύπριοι. Τα τ/κ τεμάχια βρίσκονταν περίκλειστα στην περιοχή, όπου ο Όμιλος Σιακόλα σχεδιάζει την ανάπτυξη δύο γηπέδων γκολφ, έκτασης περίπου 700 δεκαρίων το κάθε ένα, στην περιοχή των μεταλλείων της λίμνης μεταξύ Πόλης Χρυσοχούς και Πελαθούσας. Στις εγκαταστάσεις, εκτός των δύο γηπέδων γκολφ, θα περιλαμβάνονται ακόμα ακαδημία γκολφ, λέσχες, ξενοδοχείο 5 αστέρων, ενώ θα αναβαθμιστεί και η αποβάθρα της περιοχής.

Στο παρά ένα

Η απόφαση η οποία  λήφθηκε στις 21/10/2009 και προωθήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο είκοσι μήνες μετά, λίγο πριν να εκπνεύσει ο χρόνος υπηρεσίας της προηγούμενης Κυβέρνησης. Ο λόγος της καθυστέρησης ήταν η πρόθεση τού τέως Υπουργού Εσωτερικών να επανεξετάσει το σκεπτικό της απόφασης, καθώς αυτή αφορούσε ένα από τα πλέον λεπτά ζητήματα, που οφείλει να αντιμετωπίζει η Δημοκρατία, δηλαδή το καθεστώς των τουρκοκυπριακών περιουσιών στις ελεύθερες περιοχές.

Τα τ/κ τεμάχια, η απόκτηση των οποίων ήταν επιτακτική για τους σκοπούς της εταιρείας να αναπτύξει τα γήπεδα γκολφ, βρίσκονται στην περιοχή των μεταλλείων της λίμνης. Στο σκεπτικό της πρότασης προς το Υπουργικό, αναφερόταν ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία του 1991, ο Κηδεμόνας τ/κ περιουσιών, δηλαδή, ο Υπουργός Εσωτερικών, επιτρέπεται να προβαίνει σε ενέργειες, το αποτέλεσμα των οποίων θα είναι ο ιδιοκτήτης των περιουσιών μετά τη λήξη της έκρυθμης κατάστασης να είναι άλλος από τον αρχικό, μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον οι ενέργειές του αυτές θα είναι επωφελείς για τον Τ/Κ ιδιοκτήτη και αναγκαίες για το δημόσιο συμφέρον.

Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι το Δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείτο με τη δημιουργία ενός τόσο μεγάλου αναπτυξιακού έργου. 

Ομως εδώ πρόκειται για ιδιωτικό έργο και όχι για δημόσιο έργο, άρα ο Ιδιώτης θα έπρεπε να καταβάλει την αξία του ακινήτου για αυτήν την ανάπτυξη και όχι το ευτελές ποσό που καταβλήθηκε ως απόκτηση γεωργικής γης. 

Η ανταλλαγή έγινε το 2009, όταν όλα είχαν σχεδιαστεί για το έργο.

Ήταν επωφελής για τους τουρκοκύπριους; Οχι

Ήταν δημόσιο συμφέρον να κερδίσει ο κ. Σιακόλας; Όχι

Να σημειώσουμε εξάλλου πως, αρκετά από τα τεμάχια τα οποία βρίσκονταν εντός της περιοχής της λίμνης, ήταν μισθωμένα σε ε/κ γεωργούς οι οποίο ωστόσο λόγω του εδάφους ήταν αναγκασμένοι να παράγουν μόνο ξηρές καλλιέργειες. Με την ανταλλαγή, οι εν λόγω γεωργοί επωφελήθηκαν αφού πλέον έχουν μισθώσει πιο γόνιμα τεμάχια τα οποία τους επιτρέπουν αύξηση της γεωργικής τους παραγωγής.

Ωραίο το παραμύθι που τους πούλησαν δεν έπιασαν όμως να τους ενημερώσουν τι θα γινόταν η γη τους;

Τι υπεραξία θα είχε πάρει;

Συγκεκριμένα, στην πρόταση του Υπουργείου Εσωτερικών, σημειώνεται ότι τα τεμάχια των Τ/Κ εκτιμήθηκαν από το Τμήμα Κτηματολογίου έναντι 50 ευρώ ανά τ.μ. και έχουν κόστος 5,2 εκατομμύρια ευρώ.  Σημειώνεται ότι οι τ/κ εκτάσεις γης, που ζητούσε αρχικά ο Όμιλος Σιακόλα ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες, φτάνοντας τα 880 δεκάρια. Τελικά, τα ζητούμενα τ/κ τεμάχια γης περιορίστηκαν στα 95 δεκάρια.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης μιλώντας στο 24Η ανέφερε πως όταν “ο κ. Σιακόλας άρχισε το σχεδιασμό του έργου υπήρχαν εντός της λίμνης αρκετά τ/κ και ε/κ τεμάχια τα οποία δεν του άνηκαν. Με την πάροδο του χρόνου ο Όμιλος κάποια από αυτά τα αγόρασε και σε ότι αφορά τα τ/κ τα αντάλλαξε με ε/κ γη την οποία είχε στην ιδιοκτησία του“.

Ανταλλαγή η οποία σύμφωνα με τον κ. Περδίκη έγινε εν αγνοία των ιδιοκτητών τους. «Ενδεχομένως αυτή η ανταλλαγή να είναι παράνομη», πρόσθεσε και εξήγησε πως στη σχετική νομοθεσία για τα δικαιώματα του κηδεμόνα τ/κ περιουσιών δεν περιλαμβάνεται τέτοιου είδους δικαίωμα:  «από όσα ξέρω δεν έγινε σε καμία άλλη περίπτωση περιουσίες να φύγουν από τον κηδεμόνα και να ανταλλαγούν με άλλα τεμάχια».


Περδίκης: “Μπορεί και παράνομες οι συναλλαγές” από 24hcomcy

Για το υπό αναφορά θέμα, ο κ. Περδίκης απέστειλε στις 30 Απριλίου 2010 και σχετική ερώτηση προς τον τότε υπουργό Εσωτερικών Νεοκλή Συλικιώτη μέσω της Βουλής των Αντιπροσώπων. Στη σχετική ερώτηση ο κ. Περδίκης αναφέρει πως με βάση τις πληροφορίες του, στην πρόταση που εγκρίθηκε από Υπουργικό Συμβούλιο σημειώνεται ότι τα τεμάχια των Τουρκοκυπρίων εκτιμήθηκαν από το Κτηματολόγια έναντι 50 ευρώ αν τ.μ. και έχουν κόστος 5.2 εκατ. ευρώ ζητώντας παράλληλα να ενημερωθεί για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας.

Με τις ευλογίες της Νομικής Υπηρεσίας

Στην απάντηση της σχετικής ερώτησης ο Νεοκλής Συλικιώτης εξήγησε πως στην προστιθέμενη ανάπτυξη υπάρχουν περίκλειστα τ/κ τεμάχια έκτασης 95 περίπου δεκαρίων για τα οποία προωθήθηκε ανταλλαγή με ιδιόκτητα κτήματα της εταιρείας μετά από σειρά συσκέψεων και διαβουλεύσεων με όλα τα εμπλεκόμενα τμήματα του κράτους .

Να εξηγήσουμε εξάλλου πως σύμφωνα με τις πληροφορίες μας , στα αρχικά στάδια της αίτησης ζητείτο από την εταιρεία πολύ μεγαλύτερη έκταση που περιελάμβανε τ/κ γη στις παρυφές της ανάπτυξης η οποία ωστόσο αφαιρέθηκε.

Συνεχίζοντας στην απάντηση του ο κ. Συλικιώτης εξήγησε πως για σκοπούς των ανταλλαγών, η πιθανή τιμή αγοράς των τ/κ τεμαχίων καθορίστηκε από το Κτηματολόγιο πέραν του διπλάσιου της τιμής των συγκριτικών πωλήσεων που γίνονται στην ευρύτερη περιοχή αφού πρώτα λήφθηκαν υπόψη τα φυσικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά του κάθε κτήματος, καθώς και το γεγονός ότι με την απόκτηση τους, η εταιρεία ενεργοποιεί ολόκληρη τη σχεδιασμένη ανάπτυξη των γηπέδων.

Ήταν κλειδί η ανταλλαγή των τουρκοκυπριακών τεμαχίων χωρίς αυτά δεν θα είχε έργο ο κ. Σιακόλας.

Η έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου

Το όλο θέμα, σύμφωνα πάντα με την απάντηση του τέως υπουργού στον κ. Περδίκη, έτυχε της έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου αφού λήφθηκε υπόψη η σχετική γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με το άρθρο 6(η) του Νόμου 139/91, επιτρέπεται ο κηδεμόνας τ/κ περιουσιών να προβαίνει σε ενέργειες που θα έχουν αποτέλεσμα μετά τη λήξη της έκρυθμης κατάστασης να είναι άλλος από τον ιδιοκτήτη της ακίνητης ιδιοκτησίας κατά την 26/04/1991 που τέθηκε σε ισχύει ο νόμος, μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες αυτό θα ήταν επωφελές για τον τ/κ ιδιοκτήτη ή αναγκαίο για το δημόσιο συμφέρον.

Εδώ τι έγινε; Για τους τ/κ ιδιοκτήτες σίγουρα δεν ήταν επωφελής γιατί για το δημόσιο κρίθηκε ως αναγκαίο; Ηταν αναγκαίο να γίνει πιο πλούσιος άμεσα ο κ. Σιακόλας από την υπεραξία της γης;

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά και οι πράξεις που αντιβαίνουν την αντίληψη περί ηθικής πολλές αφού προκαλούν σε όλους δυσφορία και αγανάκτηση.

Τη Πέμπτη στις 11:00 θα αναλύσουμε τους λογαριασμούς της εταιρείας  Cyprus Limni Resorts and GolfCources  και θα σας εξηγήσουμε ποια η αξία της γης σήμερα.

Πόσα χρήματα δάνεισαν οι τράπεζες, με τι όρους, πόσα χρήματα πραγματικά έβαλε ο ίδιος ο κ. Σιακόλας;

Τι πρέπει να κάνουν όσοι του πούλησαν ακίνητα.

Τι πρέπει να κάνουν οι τράπεζες και κυρίως τι πρέπει να κάνει το κράτος.