Το Ταμείο Συντάξεων έχασε το 52% των μετρητών που επένδυσε!

 

Της Αλεξίας Καφετζή

Η ιδιωτικοποίηση της ΑΤΗΚ αποτελεί βασικό πυλώνα της πολιτικής της κυβέρνησης, η οποία έχει δεσμευτεί ενώπιον των δανειστών για τις ιδιωτικοποίησεις ακόμη και κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών.

Η αλήθεια είναι ότι το Ταμείο Συντάξεων της CYTA, όπως φαίνεται και από την τελευταία οικονομική και αναλογιστική μελέτη του Ταμείου που φέρνει αποκλειστικά στο “φως” η “24”, αποτέλεσε τον “Δούρειο Ίππο” για μία σειρά από σκάνδαλα που ευνόησαν λίγους εις βάρος των υπαλλήλων του οργανισμού.

Ιστορική αναδρομή του Ταμείου Συντάξεων

Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Χρηματοοικονομικής Διαχείρισης, η «τρύπα» στο Ταμείο Συντάξεων της Α.ΤΗ.Κ. είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι δηλωνόταν επισήμως. Εκθεση του Γραφείου Χρηματοοικονομικής Διαχείρισης, ανέβαζε το έλλειμμα στα 310 εκατ. ευρώ, ένα ποσό το οποίο όφειλε να καλύψει το κράτος. Σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη, το 2012 το Ταμείο παρουσίασε χρηματοδοτικό πλεόνασμα ύψους 99,5 εκατ. Ευρώ.

Ωστόσο, στη νέα αναλογιστική μελέτη για το 2014, το Ταμείο παρουσίασε έλλειμμα ύψους 309,8 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα αυτού, όπως αναφέρει η έκθεση του Γραφείου Χρηματοοικονομικής Διαχείρισης, τα αποθεματικά του Ταμείου μειώθηκαν κατά 309,8 εκατ. ευρώ, ήτοι 32%.

Πού οφείλεται η “τρύπα”

Οι κύριοι λόγοι που προκάλεσαν την αναλογιστική ζημιά είναι:

• Μείωση προεξοφλητικού συντελεστή 166,4 εκατ. ευρώ

• Αύξηση στο προσδόκιμο ζωής 31,5 εκατ. ευρώ

• Αναλογιστική ζημιά από εμπειρικές προσαρμογές 88,9 εκατ. ευρώ

• Αναλογιστική ζημιά από περιουσιακά στοιχεία 23 εκατ. ευρώ.

Συμπληρωματικός προϋπολογισμός

Το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε στη Βουλή συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους 21 εκατ. ευρώ για την Α.ΤΗ.Κ. Τα 17 εκατ. ευρώ αφορούσαν το έλλειμμα στο Ταμείο Συντάξεων και τα υπόλοιπα 3,9 εκ. ευρώ για πρόστιμα, τα οποία επέβαλε η ΕΠΑ στον Οργανισμό.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, η υποχρέωση προς το Ταμείο Συντάξεων προέκυψε μετά την αναλογιστική μελέτη για την αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης του Ταμείου στις 31/12/2014. Με βάση την αναλογιστική μελέτη, προσθέτει η έκθεση, ο υπολογισμός των τεχνικών αποθεμάτων του Ταμείου σε σχέση με το ύψος των περιουσιακών στοιχειών, ανέδειξε αναλογιστικό έλλειμμα ύψους 160,5 εκατ. ευρώ. Προς το σκοπό αυτό, συνεχίζει, ο εργοδότης και η διαχειριστική επιτροπή του Ταμείου συμφώνησαν ότι οι πρόσθετες εισφορές, πέραν εκείνων που απαιτούνται για την κάλυψη των παροχών που συσσωρεύονται για μελλοντική υπηρεσία, θα ανέρχονται σε 17 εκατ. ευρώ ετησίως για τα επόμενα 10 χρόνια.

Τα μεγάλα ελλείμματα του Ταμείου, που έφτασαν στα 240 εκατ. για τα έτη 2013-14, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της “24”, δημιούργησαν σοβαρές ανησυχίες, αφού ήταν πρωτοφανή σε μέγεθος και εμφανίζονταν σε περίοδο ισχνών αγελάδων για την Α.ΤΗ.Κ, που θα έπρέπε να τα καλύψει, εν μέσω μάλιστα διαδικασίας αποκρατικοποίησής της.

Η προσοχή στράφηκε ιδιαίτερα στις απώλειες της τάξης των 120 εκατ. περίπου, λόγω απομείωσης της αξίας των επενδύσεων σε ακίνητα.

Σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη του Ταμείου Συντάξεων, υπογράφτηκαν 11 συμβόλαια για επενδύσεις σε ακίνητα, με συνολική επένδυση 226,3 εκατ., των οποίων η αξία το 2014 ήταν μόλις 107 εκατ.

Η μόνη επένδυση που απέδωσε έγινε το 2004 και είναι η μικρότερη των 11 -πρόκειται για τα οικόπεδα στη λεωφ. Λεμεσού στη Λευκωσία, που αγοράστηκαν το 2004 έναντι 1,37 εκατ. και το 2014 άξιζαν 2,63 εκατ. Αμελητέο ποσό όμως μπροστά στις απώλειες από τις υπόλοιπες 10 τεράστιες επενδύσεις.

Πιο γνωστή ήταν η σκανδαλώδης, με ποινικές διαδικασίες και καταδίκες επένδυση του Ταμείου Συντάξεων στη Δρομολαξιά.

 

Ωστόσο, το «σκάνδαλο AERO», που κατέγραψε απώλειες 10,49 εκατ. σε επένδυση 27,48 εκατ., δεν είναι η μεγαλύτερη σε πραγματικούς αριθμούς και συγκριτικά ποσοστά απώλεια του Ταμείου Συντάξεων.

 

Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα του Ταμείου που κατέχει η “24”, η μεγαλύτερη απώλεια προέρχεται από άλλη επένδυση, αυτή στο MallofLaκατάντια. Σε αυτή την περίπτωση, το Ταμείο Συντάξεων του ημικρατικού οργανισμού επένδυσε 30 εκατ. και στο τέλος του 2013 η αξία της εκτιμήθηκε μόλις στα 10,5 εκατ. Δηλαδή χάθηκαν σχεδόν 20 εκατ.

Η “24” αποκαλύπτει σήμερα τις επενδύσεις, με τις ονομασίες όπως αναφέρονται από το ίδιο το Ταμείο Συντάξεων και τους επίσημους αριθμούς για τις επενδύσεις, τα ποσά των συμβολαίων, τα μετρητά που δόθηκαν και τις αξίες τους στις 31/12/2013. Συνολικά, χάθηκε το 66% των συμφωνιών για επενδύσεις ή το 52% των πραγματικών μετρητών που πληρώθηκαν.

Οι επενδύσεις σε ακίνητα

Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι, σύμφωνα με την έκθεση της Διερευνητικής Επιτροπής που αναφέρεται σε αγορά οικοπέδων στη Λεωφόρο Λεμεσού (Λευκωσία) το 2004, οι επενδύσεις σε κτιριακά έργα έγιναν σε πέντε άλλες περιπτώσεις κατά την περίοδο 2009 – 2011:

1. Κτίριο CyView στα Λατσιά

2. Κτίριο Εσπερίδες

3. Ακίνητο Αθηαινίτη

4. Κτίριο ZavosMakariosAvenue

5. ΑEROCentre

Σύμφωνα με την έκθεση, το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τα έξι ακίνητα παρουσιάζεται ως 93.491.417 και το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι 79.534.298. Η αξία τους, με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, σύμφωνα με εκτιμήσεις από εκτιμητές ακινήτων, είναι 66.914.850.

Άλλες επενδύσεις σε χρηματοδότηση έργων έγιναν σε πέντε περιπτώσεις κατά την περίοδο 2011-2012:

1. Chaps Property Developers

2. Marina Residences – Ergomakers Ltd/Πανδώρα Επενδύσεις (Δημόσια) Λτδ

3. Ακίνητο Ομίλου Παρασκευαΐδη – NEMIKA

4. AthienitisMall

5. UCLANUniversityCyprus

Το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τις περιπτώσεις χρηματοδότησης παρουσιάζεται ως 132.700.000, το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι 96.028.525. Η οικονομική τους αξία με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, ήταν €87.762.359. Σε έκθεση των συμβούλων του Ταμείου PCMAdvisersLtd, ημερομηνίας 31.5.2013, σύμφωνα με την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής, αξιολογείται η οικονομική κατάσταση των έργων χρηματοδότησης κατά την 31.12.2012, στη βάση εκτιμήσεων από ανεξάρτητους εκτιμητές όσον αφορά τις εμπράγματες εξασφαλίσεις που είχε το Ταμείο. Στη έκθεση αξιολογείται το κάθε έργο ξεχωριστά και η απομείωση την οποία υπέστη.

Οι σύμβουλοι εφιστούν την προσοχή των Διαχειριστών ότι οι αξίες των έργων, όταν ολοκληρωθούν, δυνατόν να είναι σημαντικά διαφοροποιημένες από αυτές που είχαν αρχικά προβλεφθεί, λόγω των οικονομικών συνθηκών αλλά και των αλλαγών στις προδιαγραφές από αυτές που είχαν συμφωνηθεί. Προτρέπουν τους Διαχειριστές να επιβάλλουν σε κάθε στάδιο επαρκείς εξασφαλίσεις για τα ποσά που χρηματοδοτούν.

Η κατάσταση όπως είναι σήμερα

Μια νέα ατομική βόμβα, με το όνομα «Ταμείο Συντάξεων Α.ΤΗ.Κ», κρατά στα χέρια του αυτήν τη φορά για τον Ημικρατικό Οργανισμό τού οποίου ηγείται ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Χρίστος Πατσαλίδης, ανασκαλεύοντας έγγραφα, υπηρεσιακές εκθέσεις και πρακτικά, ώστε να ολοκληρωθεί η εικόνα σε σχέση με την οικονομική κατάσταση του Ταμείου και γενικότερα του Οργανισμού. Το θέμα του Ταμείου Συντάξεων κρίνεται νευραλγικής σημασίας για το μέλλον του Οργανισμού, καθώς οποιαδήποτε ελλείμματα προκύπτουν και καταγράφονται στις αναλογιστικές εκτιμήσεις που πραγματοποιούνται, υπάρχει ρητή υποχρέωση, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Ταμείου, να καλύπτονται από τη Α.ΤΗ.Κ.

Άρα, οποιαδήποτε πιθανή κακή διαχείριση, αμέλεια, αδιαφορία ή ακόμη και έλλειψη επαγγελματισμού από τη Διαχειριστική Επιτροπή του Ταμείου, δεν επηρεάζει μόνο τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα των εργαζομένων αλλά και την οικονομική ευρωστία ενός Οργανισμού που στηρίζεται από τον φορολογούμενο πολίτη και που οδηγείται σε αποκρατικοποίηση. Να σημειωθεί ότι όλα τα ωφελήματα του Ταμείου είναι εγγυημένα από τον Οργανισμό και σε περίπτωση που η οικονομική κατάστασή της Α.ΤΗ.Κ δεν είναι καλή, δεν θα είναι σε θέση να καλύπτει τα ελλείμματα του Ταμείου.

Πού να γίνονται επενδύσεις

Το Ταμείο δεν ήταν εγγεγραμμένο στον Έφορο, ως είθισται για άλλα Ταμεία, αλλά η ευθύνη της διαχείρισής του ανατέθηκε στο Δ.Σ. του Οργανισμού. Σε περίπτωση που ήταν εγγεγραμμένο στο Μητρώο, ο Έφορος έχει το δικαίωμα να ελέγξει κατά πόσον οι επενδύσεις του Ταμείου σε διάφορα ακίνητα και αλλού, ήταν στο πλαίσιο της δήλωσης επενδυτικής πολιτικής του.

Ο Έφορος μπορεί να ενεργήσει αυτεπάγγελτα έρευνα, εάν αυτό ζητηθεί από την πλειοψηφία της Διαχειριστικής Επιτροπής του Ταμείου ή το ένα τρίτο των μελών του, γραπτώς και ενυπογράφως. Η πρωτοβουλία που αναλήφθηκε στην Α.ΤΗ.Κ από μέλη του Ταμείου συγκέντρωσε μόνο 968 υπογραφές, δηλαδή κάτω από το 1/3 των 3.300 μελών του Ταμείου.

Με βάση τον νόμο 208 (Ι) 2012 καθορίζονται οι επενδυτικοί κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους οι Διαχειριστικές Επιτροπές των Επαγγελματικών Ταμείων Συνταξιοδοτικών Παροχών (Προνοίας και Συντάξεων) πρέπει να επενδύουν τα στοιχεία του ενεργητικού τους. Με τον νόμο αυτό καθορίζεται ένα αυστηρό εποπτικό πλαίσιο και αυξημένες υποχρεώσεις για τα μέλη των Διαχειριστικών Επιτροπών, τα οποία πρέπει να αντιλαμβάνονται τους στόχους απόδοσης – κινδύνου της επενδυτικής στρατηγικής, πώς και πού αναλαμβάνονται επενδυτικοί κίνδυνοι και να εξετάζουν με ποιους τρόπους η επενδυτική στρατηγική συνάδει με τις υποχρεώσεις του Ταμείου.

Επίσης, δύο σημαντικές πρόνοιες της νομοθεσίας προνοούν ότι:

*Καθορίζεται πώς και πότε αξιολογείται η απόδοση των διαχειριστών κεφαλαίων που προσλαμβάνει το Ταμείο. Η απόδοση των κεφαλαίων να παρακολουθείται επί τακτικής βάσης και η περίοδος αξιολόγησης να καθορίζεται εκ των προτέρων.

*Αναθεωρούνται τακτικά οι στόχοι, οι δείκτες αναφοράς και οι κίνδυνοι των επενδύσεων του Ταμείου.

Τα Ταμεία, ως Επαγγελματίες Επενδυτές, οφείλουν να επενδύουν με τρόπο που να διασφαλίζεται η ασφάλεια, η ποιότητα, η ρευστότητα, η διασπορά του χαρτοφυλακίου ανά εκδότη και ανά στοιχείο ενεργητικού.

Μνημονιακές δεσμεύσεις

Οι προσπάθειες για την Α.ΤΗ.Κ επικεντρώνονταν:

•Στην τήρηση των δεσμεύσεων του Μνημονίου για τις αποκρατικοποιήσεις.

•Στην εισροή χρήματος στα δημόσια ταμεία για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

•Στην εξυγίανση των οικονομικών τού Οργανισμού και αναδιάρθρωσή του.

•Στη σωστή διαχείριση των οικονομικών και τη μείωση των αλόγιστων δαπανών.

•Στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και σε πρόταση για συμμετοχή τους στη μετοχική δομή.

•Στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή μέχρι το 2015.

•Στην καλύτερη τιμολόγηση και βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών προς όφελος του καταναλωτή.

•Στον περιορισμό των πολιτικών παρεμβάσεων στον ΟργανισμόΔεκάδες εκατομμύρια ευρώ παρείχε ως χρηματοδότηση η Cyta από το ταμείο συντάξεως του οργανισμού, σε διάφορες εταιρείες, οι οποίες δεν άρχισαν καν την υλοποίηση των έργων.

Αν αυτό έγινε κατορθωτό ή όχι, το αφήνουμε στην κρίση του αναγνώστη.

Το ύψος της προκαταβολής που έδωσε η Α.ΤΗ.Κ σε εμπλεκόμενες εταιρείες ήταν το σύνολο της επένδυσης .

Κατά την εξέταση του συμπληρωματικού προϋπολογισμού της Α.ΤΗ.Κ ύψους 20,9 εκ. στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών, ο πρόεδρος του ΔΣ του οργανισμού και γενικός διευθυντής του υπουργείου οικονομικών Χρήστος Πατσαλίδης, ανέφερε πως προβληματίζουν ιδιαίτερα τον οργανισμό οι μεγάλες επενδύσεις για τις οποίες δόθηκαν χρήματα αλλά δεν άρχισαν τα έργα, επισημαίνοντας πως «μιλάμε για δεκάδες εκατομμύρια ευρώ».

Σύμφωνα με τον κ. Πατσαλίδη, από τις επενδύσεις που έγιναν από το ταμείο συντάξεων της Α.ΤΗ.Κ, υπήρξαν απώλειες ύψους 76 εκ., από το οποίο το 25% οφειλόταν σε υπερτίμηση των αξίων των επενδύσεων ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορά κάποια έργα που δεν έγιναν και κάποια άλλα που έμειναν ημιτελή.

Είπε επίσης, πως το ταμείο έχει υποστεί ζημιές ύψους 86 εκ. από το κούρεμα των καταθέσεων.  

Ο πρόεδρος της Α.ΤΗ.Κ σημείωσε πως οι φάκελοι των έντεκα επενδύσεων που έγιναν από το ταμείο συντάξεως οι οποίοι ερευνήθηκαν από τον εσωτερικό έλεγχο του οργανισμού, στάλθηκαν για έλεγχο στο Γενικό Εισαγγελέα και αυτός με τη σειρά του παρέπεμψε τον φάκελο στον Αρχηγό της Αστυνομίας για να διερευνηθεί κατά πόσο υπάρχουν ή όχι ποινικά αδικήματα.

Σημείωσε πως ο οργανισμός ανέθεσε σε ανεξάρτητους νομικούς σύμβουλους να εξετάσουν όλα τα συμβόλαια των επενδύσεων και των χρηματοδοτήσεων που παρείχε το ταμείο συντάξεων, για να τους συμβουλέψουν.

Είπε πως οίκοι εξετάζουν προτάσεις που υποβάλλονται στον οργανισμό σχετικά με έργα για τα οποία η Α.ΤΗ.Κ παρείχε χρηματοδότηση και δεν έγιναν.

Υπέδειξε πως σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης της Α.ΤΗ.Κ, το ταμείο συντάξεων και τα περιουσιακά στοιχεία θα παραμείνουν στο κράτος, υπογραμμίζοντας ότι μελετάται το ενδεχόμενο το κράτος να αναλάβει περιουσιακά στοιχεία και να πληρώνει συντάξεις στην εταιρεία.

Είπε πως στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης γίνονται σκέψεις για νέες πρόωρες αφυπηρετήσεις.

Σκάνδαλο MallofLaκατάντια

Να σημειώσουμε ότι πρώτη η εφημερίδα “24” έφερε στο φως το συγκεκριμένο σκάνδαλα με δημοσιεύματα της, τον Μάιο και τον Οκτώβρη του 2014.

Συγκεκριμένα στο δημοσίευμα του Μάη, αποκαλύπταμε με στοιχεία το ύψος του σκανδάλου:

“Η κατασκευαστική εταιρεία υπέβαλε πρόταση συνεταιρισμού (με μετοχικό κεφάλαιο) στους συμμετέχοντες στο ταμείο συντάξεων της CYTA.

Αργεί ακόμη η ολοκλήρωση του πολυδιαφημισμένου MallofLakatamia… Κι αυτό γιατί η κατασκευαστική εταιρεία K. AthienitisContractorsDevelopersPublicLimited που ελέγχει κατά 87% την επένδυση, βρίσκεται σε αναζήτηση επιχειρηματία που θα… φέρει μέσα ένα ποσό που αγγίζει τα 25 εκατομμύρια ευρώ, ούτως ώστε να αποπερατωθούν τα έργα.

Η όλη υπόθεση με το MallofLakatamia μοιάζει με σίριαλ εδώ και καιρό. Το εμπορικό κέντρο επρόκειτο να ανοίξει τις… πύλες του για το κοινό την άνοιξη του 2014, αλλά τα κονδύλια εξαντλήθηκαν χωρίς λογική εξήγηση, με αποτέλεσμα ένα χρόνο μετά να μην υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για την χρονική περίοδο που οι εργασίες θα αποπερατωθούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύσαμε στην «24» από τις αρχές Οκτωβρίου, το έργο χρηματοδοτήθηκε από την Τράπεζα Κύπρου και το… μαρτυρικό ταμείο συντάξεων της CYTA. Τα δυο μέρη χρηματοδότησαν το έργο δίνοντας από 30 εκατομμύρια ευρώ με τη μορφή δανείου. Κατά συνέπεια, με βάση υπολογισμούς ειδικών, οι επενδυτές έχοντας κεφάλαιο 60 εκατομμυρίων, το MallofLakatamia θα έπρεπε να πάρει σάρκα και οστά σε μικρό χρονικό διάστημα. Άγνωστο γιατί, το ποσό αυτό αποδείχθηκε… μικρό.

Μάλιστα, τα δάνεια δεν εξυπηρετούνται. Ήδη έχει δημοσιευτεί ότι το δάνειο στην Τράπεζα Κύπρου αναδιαρθρώθηκε, ενώ πρόβλημα υπάρχει και με αυτό από το ταμείο συντάξεων της CYTA. Η τελευταία, έχοντας ως πρόεδρο του Δ.Σ. της τον Στάθη Κιττή, συμφώνησε να δώσει το δάνειο με σχετικά υψηλό επιτόκιο της τάξεως του 6,5%. Ωστόσο, με βάση τους όρους της συμφωνίας δανεισμού, για να εξυπηρετείται το δάνειο και να καταβάλλονται τα χρήματα που συμφωνήθηκαν με τη CYTA θα έπρεπε το MallofLakatamia να κάνει τεράστια επιτυχία. Kαι φυσικά χωρίς να καθυστερήσει τόσο πολύ να τεθεί σε λειτουργία. Με απλά λόγια, ήταν μια κακή επένδυση από πλευράς CYTA χωρίς τις απαραίτητες εγγυήσεις…”

Και στο δημοσίευμα του περασμένου Οκτωβρίου, συνεχίσαμε τις αποκαλύψεις:

“Η «24» άνοιξε τον φάκελο που αφορά το εμπορικό κέντρο MallOfLakatamia και διαπιστώνει ότι είναι πολλά τα λεφτά και τα… ερωτηματικά.

Η Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου και η Τράπεζα Κύπρου ήταν οι βασικοί αιμοδότες του εμπορικού κέντρου MallofLakatamia, τροφοδοτώντας το έργο με 60 εκατομμύρια σαν δανειστές. Τα δυο μέρη που στην τελική ενήργησαν ως χρηματοδότες της όλης επένδυσης, έδωσαν από 30 εκατομμύρια υπό τη μορφή δανείου, βάσει της έννοιας που εμπερικλείει ο όρος PariPassu! Μόνο που η όλη υπόθεση δεν κυλά τόσο ομαλά, ούτε για την CYTA, αλλά ούτε ασφαλώς και για την Τράπεζα Κύπρου…

Τέλειωσε το χρήμα

Το αξιοσημείωτο της σχετικής είδησης δεν έγκειται μόνο στο ποσό του δανεισμού. Ίσως αυτό να μην είναι τόσο μεγάλη είδηση. Το πρόβλημα είναι ότι, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες μας που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, ενώ η CYTA έχει καταβάλει το ποσό που της αναλογεί για την αποπεράτωση των έργων, εντούτοις η κατασκευή του εμπορικού κέντρου της Λακατάμειας δεν μπορεί να προχωρήσει λόγω έλλειψης κονδυλίων.

Ακόμη 25-26 εκ.

Σύμφωνα με τα όσα γράφτηκαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, το συνολικό κόστος της επένδυσης (ελέγχεται κατά 87% από την εταιρεία Athienitis και κατά 13% από τον επιχειρηματία Δημήτρη Χατζηαργυρού), υπολογίζεται περί τα 100 εκατομμύρια. Αυτό που γνωρίζουμε εμείς, από τις πληροφορίες μας, είναι ότι για να αποπερατωθεί, χρειάζονται επιπλέον 25-26 εκατομμύρια, που για την ώρα δεν έχουν εξασφαλιστεί.

Κόστος και υπολογισμοί για 56 εκ.

Αξίζει όμως να μείνουμε για λίγο στις οικονομικές λεπτομέρειες που αφορούν το όλο έργο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, οι συνολικές εγκαταστάσεις του έργου θα είναι 56,733 τ.μ. Με έναν υπολογισμό χονδρικά, λοιπόν, οι εργασίες του έργου θα μπορούσαν να αποπερατωθούν με κόστος, όχι μεγαλύτερο των 56 εκατομμυρίων. Αν υπολογίσουμε τα ποσά με βάση τις τιμές που «παίζουν» στο παζάρι, αλλά και εκτιμήσεις ειδικών, τότε το κόστος για τις κυρίως κτηριακές εγκαταστάσεις δεν θα ξεπερνούσε τα 36 εκ. (30.000 τ.μ. Χ 1200 ευρώ), ενώ τα έξοδα για δημιουργία των βοηθητικών χώρων θα κυμαίνονταν στα 20 εκ. (26.000 τ.μ. Χ 800 ευρώ). Σύνολο: 56.000.000 ευρώ.”

Η σημερινή Διαχειριστική Επιτροπή  εργάστηκε για να συμμαζέψει όλες τις επενδύσεις στις οποίες έγιναν έρευνες από της εσωτερική ελέγκτρια και έχουν παραδοθεί  στον Γενικό Εισαγγελέα και στον Γενικό Ελεγκτή. Ταυτόχρονα αναμένεται να γίνει τάχιστα η αξιοποίηση των επενδύσεων, με απώτερο στόχο την εισροή χρημάτων στο Ταμείο Συντάξεων. Σημειώνεται ότι υπάρχουν αρκετές φωνές οι οποίες καταγγέλλουν ότι η Διαχειριστική Επιτροπή δεν ακολουθεί αρκετές από τις αρχές διακυβέρνησης του Ταμείου και ενώ έπρεπε να ήταν ανεξάρτητη και να επικεντρώνεται σε στρατηγικές αποφάσεις για το Ταμείο, αντιθέτως ασχολούνται με την καθημερινή του διαχείριση και λειτουργία πράγμα αντίθετο με τις αρχές διακυβέρνησης του Ταμείου.

Η Διαχειριστική Επιτροπή αποτελείται από δέκα Μέλη. Έξι εξ’ αυτών είναι Μέλη του Δ.Σ. της Α.ΤΗ.Κ και τέσσερεις υπαλλήλοι της Α.ΤΗ.Κ.

 

Η οικονομική και αναλογιστική μελέτη του Ταμείου Συντάξεων της ΑΤΗΚ

 

 

 

 

* Διαβάστε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση της “24” εδώ!