Φρένο από τη Βουλή στις επιδιωκόμενες υπερεξουσίες της Νάταρ

{loadposition ba_textlink}

Η Κυπριακή Δημοκρατία θα κληθεί να πληρώσει τεράστιες αποζημιώσεις από τα συνεχόμενα τερτίπια της Εφόρου να μην συμμορφώνεται με τις υποδείξεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου

Την Πέμπτη 7 Απριλίου 2016, ημερομηνία ορόσημο πλέον για την σύγχρονη ιστορία της ασφαλιστικής βιομηχανίας, το κοινοβούλιο ομόφωνα απέρριψε το εδώ και δεκαεπτά σχεδόν χρόνια, επιδιωκόμενο βασιλικό προνόμιο του αποφασίζω και διατάζω της Εφόρου Ασφαλίσεων κ. Βικτώριας Νάταρ.

«Σε ό,τι αφορά τους κανονισμούς που εκδίδονται από το Υπουργικό Συμβούλιο, θα προστεθεί πρόνοια η οποία θα προβλέπει ότι αυτοί θα κατατίθενται και θα εγκρίνονται από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.»

Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε ομόφωνα σε νόμο το εναρμονιστικό νομοσχέδιο για τις Ασφαλιστικές και Αντασφαλιστικές Εργασίες, όπως ομόφωνα ενέκρινε και τους σχετικούς κανονισμούς. Όλες οι λεπτομέρειες για τις πρόνοιες του νέου νομοθετικού πλαισίου, παρατίθενται λεπτομερώς στη συνέχεια.
Όπως αναφέρεται στην εισηγητική, προς την Ολομέλεια, έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, σκοπός του νόμου είναι η εισαγωγή νέου νομοθετικού πλαισίου το οποίο ρυθμίζει την εποπτεία των ασφαλιστικών/αντασφαλιστικών επιχειρήσεων, καταργώντας την υφιστάμενη ασφαλιστική νομοθεσία, με στόχο την εναρμόνιση της εθνικής ασφαλιστικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2009/138/ΕΚ σχετικά με την ανάληψη και την άσκηση ασφαλιστικών δραστηριοτήτων ασφάλισης και αντασφάλισης (Φερεγγυότητα ΙΙ), όπως αυτή τροποποιήθηκε από τις Οδηγίες 2011/89/ΕΕ και 2014/51/ΕΕ.
Σκοπός των κανονισμών είναι να ρυθμίσουν συγκεκριμένα θέματα του νόμου και να τον συμπληρώνουν.

Στην έκθεση αναφέρεται ακόμα ότι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, διαμόρφωσε τα κείμενα του νομοσχεδίου και των κανονισμών ως προς τα ακόλουθα σημεία:

1. Σε ό,τι αφορά τους αναλογιστές που θα εκτελούν τη γενική αναλογιστική λειτουργία, τα προσόντα τους θα ρυθμιστούν με κανονισμούς που θα κατατεθούν στη Βουλή.
2. Σε ό,τι αφορά τα προσόντα των αναλογιστών που θα πιστοποιούν τα τεχνικά αποθέματα του γενικού κλάδου ασφαλειών, αυτά θα είναι του επιπέδου του συνδεδεμένου μέλους σε επαγγελματικό σώμα αναλογιστών.
3. Σε ό,τι αφορά την καταβολή των ασφαλίστρων από τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές στις ασφαλιστικές εταιρείες, θα ισχύει το υφιστάμενο καθεστώς.
4. Σε ό,τι αφορά τους κανονισμούς που εκδίδονται από το Υπουργικό Συμβούλιο, θα προστεθεί πρόνοια η οποία θα προβλέπει ότι αυτοί θα κατατίθενται και θα εγκρίνονται από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Επαγγελματιών Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (ΠΣΕΑΔ) με πρωτοστάτη τον νομικό τους σύμβουλο κ. Θεοφάνη Ανδρέου – Δικηγόρο, έπεισαν τους Βουλευτές ότι δεν πρέπει να αφήσουν την Έφορο Ασφαλίσεων με οδηγίες και με κανονισμούς που δεν θα εγκρίνονται από την Βουλή, να αποφασίζει για τα θέματα των διαμεσολαβητών / ασφαλιστών.

Ο ΠΣΕΑΔ αγωνίστηκε για τα καλώς νοούμενα συμφέροντα των διαμεσολαβητών και με υπομνήματα που κατάθεσαν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή κατάφεραν να πείσουν την Βουλή για τα αυτονόητα. Μάλιστα, αξιοσημείωτο είναι ότι με το τελευταίο έγγραφο του αναφερόμενου δικηγόρου τους ουσιαστικά αφήνουν εκτεθειμένη την Έφορο Ασφαλίσεων.

Συγκεκριμένα με στοιχειοθετημένη επιστολή του δικηγόρου Θεοφάνη Ανδρέου ημερομηνίας 4 Απριλίου 2016 προς την Κοινοβουλευτική Επιτροπή επισημαίνονται τα εξής:

«Με τις έγγραφες απόψεις που εξέφρασε η Υπηρεσία Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών (ΥΕΑΕ) στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή έχουν πλέον επιβεβαιωθεί όλες οι ανησυχίες του ΠΣΕΑΔ και συγκεκριμένα ότι η Έφορος Ασφαλίσεων συνέταξε και σχεδίασε το Νομοσχέδιο και τους Κανονισμούς για να πλήξει σκόπιμα τα κεκτημένα δικαιώματα των διαμεσολαβητών αφού η ίδια ούτε αναγνωρίζει τα χαρτοφυλάκια τους, ούτε τις υφιστάμενες συμβάσεις τους με τις ασφαλιστικές εταιρείες και ούτε τις άδειες τους και παρερμηνεύει ακόμα τις πρόνοιες του Νόμου και των Κανονισμών γράφοντας στα τελευταία των υποδημάτων της ακόμα και τις ξεκάθαρες αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου που εκδόθηκαν εναντίον της.

Αυτή καθ’ εαυτή η θέση της ΥΕΑΥ και της Εφόρου ότι εξ ορισμού θεωρεί ότι τα χαρτοφυλάκια δεν είναι ιδιοκτησίας των διαμεσολαβητών αποτελεί περίτρανη απόδειξη του καταχρηστικού, μεροληπτικού, άδικου και παράνομου τρόπου που λειτουργεί η Έφορος ενάντια στα δικαιώματα των διαμεσολαβητών.
Η επιμονή της ΥΕΑΕ και της Εφόρου ότι το Νομοσχέδιο δεν πρέπει να προνοεί ρητά ότι οι Κανονισμοί θα πρέπει να περνούν από την Βουλή για έγκριση, αποτελεί απόδειξη του παράλογου τρόπου και της παρερμηνείας νομοθετικών και συνταγματικών διατάξεων από μέρους της Εφόρου Ασφαλίσεων και θα πρέπει να προβληματίσει την Βουλή.

Οι προτεινόμενοι Κανονισμοί της Εφόρου Ασφαλίσεων επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες των διαμεσολαβητών για το ίδιο το Νομοσχέδιο, ότι δηλαδή, επιτρέπει το Νομοσχέδιο υπερεξουσίες στην Έφορο Ασφαλίσεων για θέματα διαμεσολάβησης την στιγμή μάλιστα που το Solvency II δεν ζητά κάτι τέτοιο, αφού θα εκδίδει τέτοιους Κανονισμούς και Οδηγίες προφανώς καταπιεστικούς για τους διαμεσολαβητές. Αν δούμε μάλιστα και τις εισηγήσεις του ΣΑΕΚ για το Direct Billing θα μπορείτε να αντιληφθείτε στην πράξη τι επιχειρείται με τους προτεινόμενους Κανονισμούς. Επιχειρείται κατά την έντονη μας άποψη με προφανείς παράνομες οδηγίες και κανονισμούς να περιοριστούν κεκτημένα δικαιώματα των διαμεσολαβητών κατοχυρωμένα από το Σύνταγμα και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Η Έφορος παραδέχεται ρητά ότι δεν σέβεται τα κεκτημένα συμβατικά και νομικά δικαιώματα των διαμεσολαβητών αφού ισχυρίζεται ότι «Δεν υπάρχουν κεκτημένα δικαιώματα των υφιστάμενων διαμεσολαβητών σε ότι αφορά την είσπραξη και απόδοση των ασφαλίστρων.»

Να θυμίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν κερδηθεί πολλές υποθέσεις από διάφορους διαμεσολαβητές εναντίον της Εφόρου Ασφαλίσεων στο Ανώτατο Δικαστήριο, αποφάσεις οι οποίες ξεκάθαρα επισημαίνουν τον καταχρηστικό και παράνομο τρόπο που λειτουργεί η Έφορος για τις άδειες των διαμεσολαβητών / ασφαλιστικών συμβούλων και το γεγονός ότι παρερμηνεύει τον Νόμο και τους Κανονισμούς.

Δείτε υποθέσεις:

Προσφυγή Αρ. 1550/2005, Κώστας Κωνσταντίνου ν. Κυπριακής Δημοκρατίας, ημερ. 29 Ιανουαρίου 2007.
Συνεκδικαζόμενες Πρ. Αρ. 1060/2011 και 1061/2011, Αλέξανδρος Αλεξάνδρου ν. Κυπριακής Δημοκρατίας μέσω Υπουργού Οικονομικών κ.α., ημερ. 08 Νοεμβρίου 2012
Πρ. Αρ. 92/2011 και 93/2011, Κώστας Κωνσταντίνου ν. Κυπριακής Δημοκρατίας μέσω Υπουργού Οικονομικών κ.α., ημερ. 30 Μαρτίου, 2012,

Η Κυριακή Δημοκρατία θα κληθεί να πληρώσει τεράστιες αποζημιώσεις από τα συνεχόμενα τερτίπια της Εφόρου να μην συμμορφώνεται με τις υποδείξεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου αφού εκκρεμούν και δεκάδες άλλες προσφυγές για τα ίδια θέματα.

Και ενώ η κ. Νάταρ όλα αυτά τα χρόνια παρανομούσε εις βάρος των δικαιωμάτων των διαμεσολαβητών / ασφαλιστών, την ίδια ώρα ετοίμαζε και Νομοσχέδιο με πρόσχημα την Οδηγία Solvency II για να μπορεί απρόσκοπτα και χωρίς έλεγχο από την Βουλή και από τα Δικαστήρια να καταστρέφει διαμεσολαβητές και οικογένειες.

Σε συνέχεια του προηγούμενου μας άρθρου παραθέτουμε αυτούσιες και τις θέσεις του ΠΣΕΑΔ για το Direct Billing το οποίο προφανώς θα επιχειρούσε η Έφορος με οδηγία και θα κατάστρεφε τους διαμεσολαβητές:

«Αφού πρώτα ο ΠΣΕΑΔ αμφισβητεί τα στοιχεία που ισχυρίζεται ο ΣΑΕΚ απαντά σε όλα τα σημεία, συγκεκριμένα:

Δεν μπορεί με Οδηγία η Έφορος να ρυθμίσει το θέμα και εάν επιχειρηθεί θα αποτελεί προφανή κατάχρηση εξουσίας και μάλιστα πολύ σοβαρής μορφής και θα παρακάμπτει τον ρόλο της νομοθετικής εξουσίας. Επίσης, τέτοια Οδηγία ανεξαρτήτως του περιεχομένου της θα είναι παράνομη και αναμένεται να κριθεί ως τέτοια από το Ανώτατο Δικαστήριο σε περίπτωση προσφυγής κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Είναι δεδομένο ότι μια τέτοια ρύθμιση θα πρέπει να είναι συμβατή με το Σύνταγμα και με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο το οποίο παρεμπιπτόντως υπερέχει έναντι του Συντάγματος. Με άλλα λόγια δεν πρέπει να παραβιάζει συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα και ούτε αυτά που προστατεύονται τουλάχιστον από το πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο (Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση και Συνθήκη για την Ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης).

(α) Έχοντας ως υπόβαθρο τις υφιστάμενες συμβάσεις των διαμεσολαβητών με τις ασφαλιστικές εταιρείες που περιέχουν και τον όρο πίστωσης καθώς και το δικαίωμα ελευθερίας οποιασδήποτε ασφαλιστικής εταιρείας στην κλειστή αγορά της ευρωπαϊκής ένωσης να συμβάλλεται και να συμφωνεί με διαμεσολαβητές, στην προκειμένη περίπτωση στην Κύπρο, φαίνεται να παραβιάζεται και μάλιστα κατάφορα το άρθρο 26 του Συντάγματος το οποίο προστατεύει το δικαίωμα της ελευθερίας του συμβάλλεσθε. Συγκεκριμένα προνοεί:«26 1. Έκαστος έχει το δικαίωμα του συμβάλλεσθαι ελευθέρως. Τούτο υπέκειται εις όρους, περιορισμούς ή δεσμεύσεις τιθεμένους επί τη βάσει των γενικών αρχών του δικαίου των συμβάσεων. Νόμος θέλει προβλέψει διά την πρόληψιν εκμεταλλεύσεως υπό προσώπων, άτινα διαθέτουσιν ιδιάζουσαν οικονομικήν ισχύν».Επίσης το ίδιο δικαίωμα προστατεύεται και από το άρθρο 12 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την ελευθερία του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι.

(β) Επίσης, οι υφιστάμενες συμβάσεις των διαμεσολαβητών και η ασφαλιστική πρακτική που διαχρονικά εφαρμόζεται κατοχυρώνουν ρητά και/ή εξυπακουόμενα ως χαρτοφυλάκιο του διαμεσολαβητή το σύνολο των εν ισχύ ασφαλιστικών συμβολαίων τα οποία συνέστησε ο ίδιος και συνεπώς τον καθιστούν ιδιοκτήτη και δικαιούχο κινητής περιουσίας. Άλλωστε για αυτό οι συμβάσεις υποχρεώνουν τον διαμεσολαβητή να καταβάλει με πίστωση τα ασφάλιστρα στις ασφαλιστικές εταιρείες ανεξαρτήτως εάν τα εισέπραξε ή όχι και για αυτό ζητούνται και εξασφαλίσεις καταβολής των ασφαλίστρων από τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Συνεπώς, η ρύθμιση που εισηγείται ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ) παραβιάζει κατάφορα το άρθρο 23 του Συντάγματος το οποίο προστατεύει το δικαίωμα απόκτησης, κατοχής, απόλαυσης και διάθεσης κινητής περιουσίας. Συγκεκριμένα προνοεί:

«23 1. Έκαστος, μόνος ή από κοινού μετ’ άλλων, έχει το δικαίωμα να αποκτά, να είναι κύριος, να κατέχει, απολαύει ή διαθέτει οιανδήποτε κινητήν ή ακίνητον ιδιοκτησίαν και δικαιούται να απαιτεί τον σεβασμόν του τοιούτου δικαιώματος αυτού.»

Το ίδιο δικαίωμα προστατεύεται και από το άρθρο 1 του Πρώτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκής Συνθήκης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), και το οποίο έχει ερμηνευθεί ότι επεκτείνεται και σε δικαιώματα και συμφέροντα και όχι μόνο σε ιδιοκτησία υλικών αντικειμένων, καλύπτοντας έτσι και τα χαρτοφυλάκια. Επίσης το ίδιο δικαίωμα προστατεύεται και από το άρθρο 17 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά το δικαίωμα ιδιοκτησίας.

(γ) Πέραν των ανωτέρω η εισήγηση για επιλεκτική ρύθμιση του θέματος για τα ασφάλιστρα μέσω διαμεσολαβητών και αφήνοντας εκτός αυτά που αφορούν τις απευθείας εργασίες των ασφαλιστικών εταιρειών δημιουργεί προφανώς δυσμενή διάκριση ει βάρος των διαμεσολαβητών και παραβιάζει κατάφορα το άρθρο 28 του Συντάγματος το οποίο προστατεύει την ισότητα ενώπιον του νόμου και της διοίκησης και απαιτεί ίση προστασία και μεταχείριση. Επίσης το ίδιο δικαίωμα προστατεύεται και από το άρθρο 20 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την ισότητα έναντι του νόμου.

(δ) Με δεδομένη την εισήγηση του ΣΑΕΚ για επέκταση της ρύθμιση και σε διαμεσολαβητές που δραστηριοποιούνται υπό καθεστώς ελεύθερης εγκατάστασης ή ΕΠΥ το θέμα προσλαμβάνει πολύ σοβαρές διαστάσεις, αφού αποτελεί προφανή παρέμβαση και παραβίαση της Ελεύθερης Κυκλοφορίας Υπηρεσιών (free movement of services) εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθρα 49 μέχρι και 55). Σε μια τέτοια περίπτωση η Κυπριακή Δημοκρατία κινδυνεύει σοβαρά να υποστεί κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παραβίαση της ίδια της ίδιας Συνθήκης. Επίσης κάτι τέτοιο παραβιάζει και το άρθρο 15 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την ελευθερία του επαγγέλματος και δικαίωμα προς εργασία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

3. Έχοντας ως δεδομένο ότι ο ΣΑΕΚ με την εισήγηση του αφήνει έξω από την σκοπούμενη ρύθμιση τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες που προβαίνουν σε απευθείας ασφάλιση, είναι ηλίου φαεινότερο ότι θα επιτρέπεται στις ασφαλιστικές εταιρείες να δίδουν πίστωση και ευκολίες πληρωμής και μάλιστα να το διαφημίζουν. Αυτό εκ των πραγμάτων και εκ της λογικής θα δημιουργήσει ετεροβαρείς συνέπειες εις βάρος των διαμεσολαβητών οι οποίοι δεν θα μπορούν να δίδουν πίστωση γιατί απλά θα τους το απαγορεύει νόμος και θα κινδυνεύουν με πρόστιμο και ακύρωση της άδειας τους εάν το πράξουν. Αυτό θα επηρεάζει αρνητικά στον απόλυτο μάλιστα βαθμό ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν έδρα άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και που εκπροσωπούνται στην Κύπρο με το καθεστώς ελεύθερης εγκατάστασης ή ΕΠΥ.

Είναι δεδομένο ότι μια τέτοια ρύθμιση και μάλιστα νομοθετική με οποιοδήποτε τρόπο θα παραβίαζε τους κανόνες του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού το οποίο προστατεύεται και ρυθμίζεται από την Συνθήκη της Ε.Ε. και συγκεκριμένα από τα άρθρα 81 μέχρι και 86. Μια τέτοια ρύθμιση είναι προφανώς ασυμβίβαστη με την κοινή αγορά και επηρεάζει ακόμα και την παροχή υπηρεσιών μεταξύ κρατών μελών. Σε μια τέτοια περίπτωση η Κυπριακή Δημοκρατία κινδυνεύει σοβαρά να υποστεί κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παραβίαση της ίδια της ίδιας Συνθήκης.»

Με όλα αυτά τα γεγονότα και με πολλά άλλα που επισημαίνει στην Έκθεση του ο Γενικός Ελεγκτής για την Έφορο Ασφαλίσεων κ. Νάταρ είναι άξιον απορίας πως ανεχόμαστε ως κοινωνία τέτοιους ανεπαρκείς και κακόπιστους αξιωματούχους σε θέσεις κλειδιά. Η κ. Νάταρ έχει ξεπεράσει προφανώς κάθε όριο ανοχής και οφείλουμε τουλάχιστον ως κοινωνία να το αναγνωρίσουμε και να το λέμε.

Την ίδια ώρα όμως οφείλουμε να επικροτήσουμε και να υποστηρίξουμε τους εκπροσώπους του ΠΣΕΑΔ οι οποίοι αγωνίστηκαν για τα δικαιώματα τους έντιμα και χωρίς φόβο εκθέτοντας την κ. Νάταρ στα μάτια της κοινής γνώμης και των βουλευτών.

Γιατί πρέπει να διαφυλαχτεί σαν κόρη οφθαλμού ο θεσμός του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή

Ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι αυτός που ενεργεί και βοηθά στην :

1. Ενημέρωση του καταναλωτή / πελάτη για τα δικαιώματα του.
2. Πληροφόρηση του καταναλωτή / πελάτη για τις διαφορές καλύψεων και ωφελημάτων που παρέχουν διάφορες εταιρείες.
3. Υπεράσπιση των δικαιωμάτων του καταναλωτή / πελάτη σε περίπτωση απαίτησης.
4. Άμεση κάλυψη του πελάτη μ την ταυτόχρονη άμεση χρέωση του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή και τον μετέπειτα οικονομικό διακανονισμό με τον πελάτη. Σε ενάντια περίπτωση μπορεί να μην υπάρχει μεν οικονομικό πρόβλημα αλλά υπάρχει κοινωνικό. Ανασφάλιστοι δηλαδή οδηγοί / οχήματα που αφήνουν εκτεθειμένους άλλους οδηγούς.
5. Ιδιαίτερη και προσωπική εξυπηρέτηση. 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο.
6. Κατ΄οίκον εξυπηρέτηση όπου ήθελε ζητηθεί.
7. Ανθρώπινη και προσωπική προσέγγιση στις ανάγκες και προβληματισμούς του καταναλωτή / πελάτη.

Για αυτούς και για άλλους τόσους λόγους έχετε υποχρέωση και οφείλετε μέσα από τα καθήκοντα, τις υποχρεώσεις και τα «δικαιώματα» που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία, να προστατεύσετε τον θεσμό του επαγγελματία Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή κυρία Βικτώρια Νάταρ.

Η 7η Απριλίου δικαιολογημένα πλέον μπορεί να θεωρηθεί ημερομηνία ορόσημο στη σύγχρονη ιστορία της ασφαλιστικής βιομηχανίας αφού το κοινοβούλιο ομόφωνα έχει απορρίψει το, με νύχια και με δόντια, επιδιωκόμενο βασιλικό προνόμιο του αποφασίζω και διατάζω της Εφόρου Ασφαλίσεων, το οποίο, ποσώς δεν άφησε ανεκμετάλλευτο, παρά τις συστάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου.

Πάντοτε βέβαια κατά το δοκούν…