Γνωριμία με τις “γραμμές βοήθειας” πολιτών (pics)

Της Μαρίας Χριστοδούλου

Έχετε ένα θέμα που σας απασχολεί έντονα; Χρειάζεστε βοήθεια και κοστίζει;  Κι όμως το ξέρετε ότι μπορείτε να μοιραστείτε το πρόβλημά σας με ανθρώπους καταρτισμένους που μπορούν να σας προσφέρουν ψυχολογική και συμβουλευτική στήριξη εντελώς δωρεάν.

Το «Παγκύπριο Δίκτυο Τηλεφωνικών Γραμµών Βοήθειας» πλάι στον πολίτη

Η Γραµµή Στήριξης και Συμβουλευτικής 1410 του Οργανισμού Νεολαίας, είναι σε λειτουργία από το 1990, αλλά λίγοι είναι πλήρως ενημερωμένοι για την ύπαρξή της. Μπορεί να ξεκίνησε ως γραμμή στήριξης για την απεξάρτηση από τα ναρκωτικά, αλλά στην πορεία ασχολήθηκε με ένα μεγάλο φάσμα προβλημάτων.

Από την περασμένη χρονιά ο Οργανισμός Νεολαίας δημιούργησε ένα ενιαίο παγκύπριο δίκτυο τηλεφωνικών γραµµών σε συνεργασία με άλλους οργανισμούς, στο οποίο μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες εντελώς δωρεάν.

Σε συνθήκες κρίσης οι «Γραµµές Βοήθειας» διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο, τόνισε σύμβουλος της Γραμμής 1410, λόγω της αµεσότητας και της εύκολης πρόσβασης που έχει το κοινό προς αυτές. 

Η Γραµµή 1410 και η Συμβουλευτική µέσω Διαδικτύου μπορούν να σας ενημερώσουν και να σας συμβουλέψουν για διάφορα ψυχοκοινωνικά θέµατα, όπως την οικογενειακή/ενδοσχολική βία, το άγχος, την κατάθλιψη, τα ναρκωτικά, τον εκφοβισμό, τον ρατσισμό, την ανεργία και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά µε άλλους φορείς και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο 

Οι Υπηρεσίες αυτές απευθύνονται σε όλο τον πληθυσμό της Κύπρου, ανεξαρτήτως ηλικίας και όποιος το επιθυμεί μπορεί να καλέσει και να ρωτήσει για θέµατα που αφορούν την καθημερινότητά του, αλλά και για πιο σύνθετα και εξειδικευμένα θέµατα. Είναι γραμμές που τηρούν τον επαγγελµατικό κώδικα δεοντολογίας των ψυχολόγων, τις αρχές της εχεμύθειας και της «διπλής ανωνυμίας», δηλαδή τα στοιχεία του καλούντος δεν καταγράφονται και ο σύμβουλος της γραμμής παραμένει ανώνυμος.

Γραµµές Βοήθειας οι οποίες  συμμετέχουν στο εν λόγω δίκτυο είναι: 

• 1440: Κέντρο Άµεσης Βοήθειας του Συνδέσµου Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας στην Οικογένεια

• 1455: Τηλεφωνική Γραµµή Βοήθειας του Κυπριακού Συνδέσµου Οικογενειακού Προγραμματισμού

• 1498: Τηλεφωνική Υπηρεσία Άµεσης Ανταπόκρισης και Βοήθειας της Υπηρεσίας Καταπολέμησης Ναρκωτικών (Υ.ΚΑ.Ν.)

•1456: Ανοικτή Γραµµή του Κέντρου Συμβουλευτικής Εφήβων και Οικογένειας «Περσέας» των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας

•116000: Ευρωπαϊκή «Γραµµή βοήθειας για εξαφανισµένων παιδιά και 116111 Γραµµή Βοήθειας για Παιδιά του µη κυβερνητικού Οργανισµού Hope For Children

•22674747: Cyberethics – Για ασφάλεια στο διαδίκτυο – SafenetCy

Ο κ. Στέλιος Παπαπέτρου, Υπεύθυνος Λειτουργός στον Οργανισμό Νεολαίας για τη Γραμμή Στήριξης και Συμβουλευτικής σε δηλώσεις του στο 24Η αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα δημιουργίας εφαρμογής Cyprushelplines για έξυπνες συσκευές, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί και αναμένεται με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας  να γίνει ενημέρωση των μαθητών.

Επιπλέον, χάρη στη χρήση «έξυπνων» συσκευών και τη δικτύωση των νέων, ο Οργανισμός Νεολαίας προσπαθεί να τους προσεγγίσει για να μπορούν να εκφράσουν με ευκολία όλα όσα τους απασχολούν. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συμβουλευτική µέσω διαδικτύου, όπου οι νέοι, λόγω της εξοικείωσής τους µε τη χρήση του διαδικτύου αναζητούν βοήθεια σε διάφορα ζητήματα κατ’ αυτόν τον τρόπο. Πέραν της εξοικείωσής τους, η Συμβουλευτική μέσω Διαδικτύου, ως απρόσωπη που είναι, τους βοηθά να εκφραστούν πιο ελεύθερα.

Στατιστικά στοιχεία: Η κρίση αυξάνει τις κλήσεις των πολιτών

Σημαντική αύξηση του αριθμού των ατόμων που ζητούν συμβουλευτική στήριξη από τη γραμμή 1410 του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου για οικονομικά θέματα σημειώθηκε το 2013, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Γραμμής 1410. 

Συγκεκριμένα, για το 2013 οι σύμβουλοι του 1410 χειρίστηκαν συνολικά 820 περιστατικά. Ο αριθμός των περιστατικών έχει μειωθεί σε σχέση με το 2012 που οι κλήσεις έφτασαν τις 1000, ενώ κατά το 2011 τα περιστατικά ήταν 716 και κατά το 2010 ήταν 453.

«Είναι σημαντικό να τονίσουμε όμως ότι το 2013 μειώθηκαν οι επαναλαμβανόμενοι καλούντες κι ενώ οι κλήσεις την προηγούμενη χρονιά διαρκούσαν κατά μέσο όρο 17 λεπτά.  Το 2013 ο μέσος όρος διάρκειας κλήσεων αυξήθηκε κατά 5 λεπτά και έφτασε τα 22 λεπτά, κι αυτό το αποδίδουμε στη σοβαρότητα των θεμάτων, είτε ξυλοδαρμού είτε σεξουαλικής παρενόχλησης», μας είπε σύμβουλος της Γραμμής 1410. 

Το 33,6 %  των ατόμων που κάλεσαν τη Γραμμή Στήριξης και Συμβουλευτικής  το 2013 συζήτησαν με τους συμβούλους της Γραμμής για θέματα σχέσεων, 20,7% για ουσίες εξάρτησης και 20,5% για θέματα ψυχικής υγείας. Μικρό ποσοστό περίπου 5% αφορούσε κλήσεις για οικονομικά θέματα που προκάλεσαν άγχος, φοβίες και προβληματισμούς που οδήγησαν σε συγκρούσεις στην οικογένεια.

Σύμφωνα με τη σύμβουλο της Γραμμής 1410, οι άνεργοι καλούντες διπλασιάστηκαν, όπως και τα κρίσιμα περιστατικά που αφορούν αυτοκτονικό ιδεασμό, κακοποίηση και γονείς σε κατάσταση σοκ.

Στις περιπτώσεις αυτές οι Σύμβουλοι της Γραμμής προσέφεραν ψυχολογική στήριξη στους καλούντες, τους ενημέρωσαν όπου χρειάστηκε για τα δικαιώματά τους, και τους κινητοποίησαν να λάβουν το επόμενο βήμα, είτε αυτό αφορούσε την έναρξη συστηματικών συναντήσεων με κάποιο ειδικό είτε να προχωρήσουν σε κάποια καταγγελία.

Μεγαλύτερο το ενδιαφέροναπό γυναίκες

Σύμφωνα με το προφίλ των καλούντων, όπως και σε προηγούμενες χρονιές, οι γυναίκες που κάλεσαν ήταν περισσότερες από τους άντρες. Οι γυναίκες καλούν συνήθως για θέματα που απασχολούν τις ίδιες και το 35% των γυναικών για θέματα που αφορούν τον άνδρα ή το παιδί της. Μικρή αύξηση σημειώθηκε στις κλήσεις των ανδρών για το 2013. Νέοι 15-30 ετών είναι τα άτομα που καλούν συνήθως και γονείς 41-50 τηλεφωνούν για θέματα που αφορούν τα παιδιά τους ηλικίας 15-20.

Εκπαιδευτική, νομική και ψυχολογική στήριξη στα ΚΕΠΛΗ

Εκτός από τις «Γραμμές Βοήθειας», οι νέοι μέχρι 35 ετών μπορούν να αποταθούν στα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων (ΚΕΠΛΗ) τα οποία λειτουργούν με βάση τα πρότυπα των Youth Information Centres της Ευρώπης και έχουν ως βασικό σκοπό να παρέχουν την πρώτη γενική πληροφόρηση σε μια σειρά θεμάτων που άπτονται των ενδιαφερόντων τους, μέσα σ’ ένα άνετο, μοντέρνο και, πάνω απ’ όλα, φιλικό περιβάλλον. 

Στα ΚΕΠΛΗ όπως μας ενημέρωσε η Υπεύθυνη Λειτουργός Ελευθερία Χριστοφόρου, στεγάζεται το πρόγραμμα «Πρόταση» του Οργανισμού Νεολαίας, με ειδικούς συμβούλους για την παροχή στήριξης και συμβουλευτικής στους νέους, ζευγάρια και οικογένειες γύρω από προβλήματα και ανησυχίες που αντιμετωπίζουν. Οι υπηρεσίες της «Πρότασης» προσφέρονται δωρεάν και κατόπιν ραντεβού.

Επίσης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού παρέχονται συμβουλευτικές υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού με στόχο να μπορέσουν να κάνουν όσο το δυνατό πιο ορθές εκπαιδευτικές κι επαγγελματικές επιλογές. 

Επιπλέον,στα ΚΕΠΛΗ παρέχεται νομική βοήθεια για οποιοδήποτε θέμα. Οι συναντήσεις γίνονται στα Κέντρα Πληροφόρησης Νέων Λευκωσίας, Λάρνακας, Κ. Πολεμιδιών και Πάφου, κατόπιν διευθέτησης ραντεβού στον παγκύπριο αριθμό 77772757.

Αν σας  απασχολούν θέματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, υπάρχει και το Eurodesk. Με το Eurodesk, έχετε άμεσα πρόσβαση σε εξειδικευμένες και ακριβείς πληροφορίες, σ’ ένα ευρύ φάσμα θεμάτων όπως: εργασία, σπουδές, κινητικότητα, εθελοντισμό, χρηματοδότηση, ανταλλαγές, μη τυπική μάθηση κ.α., εντελώς δωρεάν. Μπορείτε να θέσετε το ερώτημά σας απευθείας στο [email protected] ή μέσω της Ευρωπαϊκής Διαδικτυακής Πύλης Νεολαίας European www.europa.eu/youth, ή στο 22402613.

Σε περιόδους κρίσεων, όπως αυτή που διανύουμε, οι «Γραμμές Βοήθειας» και οι υπόλοιποι οργανισμοί που παρέχουν δωρεάν στήριξη αναβαθμίζονται συνεχώς και χρόνο με το χρόνο γίνονται και οι σύμβουλοι τους πιο εξειδικευμένοι καθώς η μεγάλη οικονομική αλλαγή στην Κύπρο έφερε στη ζωή κάθε ανθρώπου πιο πολλά προβλήματα. Επομένως, όποιο κι αν είναι το πρόβλημα σας ή ό,τι απορία έχετε μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί τους.