ΚΑ: Πίσω από κλειστές πόρτες η τελική απόφαση


Κάνε τα ψώνια σου άνετα, γρήγορα, εύκολα στο Odelo! Κέρδισε 20€ στις πρώτες σου αγορές!

Τράβηξαν «21» λοιπόν οι Κυπριακές Αερογραμμές καθώς τόσοι είναι οι υποψήφιοι μνηστήρες που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου (93%) που κατέχει η κυβέρνηση. Μιλώντας στην «24» ο Πρόεδρος των Κυπριακών Αερογραμμών Τόνυ Αντωνίου, είπε πως είναι πολύ ικανοποιημένος για την μαζικότητα του ενδιαφέροντος που υπήρξε. Υποστήριξε ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου θα έχει ξεκαθαρίσει ποιος θα είναι ο τελικός αγοραστής του πακέτου, όπως άλλωστε η ίδια η κυβέρνηση έχει δηλώσει. Ωστόσο έριξε και τα βέλη του σε όσους υποστήριζαν ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν αποτελούν «μαγαζί γωνία». Όπως είπε «Κάποιοι έλεγαν, ακόμη και δημοσιογράφοι,  ότι κανείς δεν θα ενδιαφερθεί. Πάει να πει ότι τελικά κάτι διαθέτει η εταιρία και υπήρξαν τόσες υποψήφιες εταιρίες».

Ωστόσο σιγή ιχθύος επικρατεί στην κυβέρνηση για την τελική λίστα των υποψήφιων αγοραστών. Ο υπουργός Συγκοινωνιών δεν αναφέρθηκε επίσημα ούτε στον τελικό αριθμό των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον καθώς αρκέστηκε να πει ότι «είναι πάνω από 15 εταιρίες». Παράλληλα θολό παραμένει το τοπίο γύρω από τα κριτήρια που έχουν οριοθετηθεί και καθορίζουν τα δεδομένα για την επιλογή του τελικού αγοραστή, αλλά και για το καθεστώς πάνω στο οποίο θα εργάζονται όσοι μείνουν στην εταιρία με την νέα μετοχική σύνθεση. Την ίδια ώρα ανοικτό παραμένει το ζήτημα της πιθανής «καμπάνας» ύψους €80εκ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο ούτε με τα ταμεία προνοίας των εργαζομένων

 

Η Aegean και οι άλλοι

Αν μια εταιρία «έπαιζε» στο παρασκήνιο εδώ και περίπου δύο χρόνια για πιθανή συνεργασία με τις Κυπριακές Αερογραμμές ανεξαρτήτου τύπου είναι η Aegean. Στις 22 Οκτωβρίου 2012, το «24h» με τίτλο «Γάμος Aegean – Olympic με κουμπάρο τις Κυπριακές Αερογραμμές» είχε παρουσιάσει το παρασκήνιο που υπήρχε γύρω από την ενοποίηση των δύο ελλαδικών εταιρειών με την «πλάτη» του κυπριακού εθνικού αερομεταφορέα. Η παρουσία των Κυπριακών Αερογραμμών στις εσωτερικές πτήσεις της Ελλάδας έλυνε το πρόβλημα του ανταγωνισμού που ήθελε η Κομισιόν να υπάρχει. Παράλληλα ένα από τα σενάρια τότε έλεγε ότι δεν αποκλείεται και οι Κυπριακές Αερογραμμές να εισχωρήσουν στο δίπολο Aegean – Olympic δημιουργώντας έτσι ένα πολύ μεγάλο Ελληνικό Εθνικό Αερομεταφορέα. 

Αίσθηση επίσης προκάλεσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο` Λίρι με τις δηλώσεις που έκανε την παραμονή της τελικής ημερομηνίας που είχε θέσει η κυβέρνηση ως ορόσημο για εκδήλωση ενδιαφέροντος. Η γνωστή αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους που εκτελεί δρομολόγια από την Πάφο, τελικώς εκδήλωσε ενδιαφέρον. Ωστόσο ο κ. Ο` Λίρι  είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ότι «Θέλουμε να δούμε αν θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε την κυβέρνηση να καταλήξει σε κάποιο πακέτο διάσωσης, παρόλο που μπορεί να είναι πολύ αργά». 

Παράλληλα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair είπε ότι θα έχει συναντήσεις με οικονομικούς και τουριστικούς παράγοντες στην Κύπρο, στους οποίους θα θέσει τις ανησυχίες του για τα υψηλά τέλη των κυπριακών αεροδρομίων. «Θα θέλαμε να αναπτυχθούμε περισσότερο, αλλά το εμπόδιο είναι το υψηλό κόστος», είπε, προσθέτοντας ότι το υψηλό αυτό κόστος έκανε την Κύπρο να χάσει μισό εκατομμύριο επιβάτες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου πέντε ετών, από το 2008. «Ο τόπος βρίσκεται σε στασιμότητα», είπε. Το «24h» με αποκαλυπτικά ρεπορτάζ είχε αναφερθεί στο θέμα με τα υψηλά κόστη των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου και τους χειρισμούς των κυβερνήσεων. Σύμφωνα με την Ryanair, οι χρεώσεις στα δύο κυπριακά αεροδρόμια είναι διπλάσιες από αυτές ενός αεροδρομίου στο Βερολίνο και είναι μεταξύ των υψηλότερων στην Ευρώπη.

Αίσθηση προκαλεί το ενδιαφέρον της Siberia. Πρόκειται για αεροπορική εταιρεία με έδρα στην Περιφέρεια Νοβοσιμπίρσκ στη Ρωσία, με γραφεία στην Μόσχα. Το 2008 ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ρωσίας, με βάση τον αριθμό των εγχώριων επιβατών.

Η «S7» όπως ονομάζεται, λειτουργεί τακτικές επιβατικές πτήσεις σε προορισμούς στη Ρωσία, καθώς και τις διεθνείς υπηρεσίες για την Αρμενία , Αυστρία, Αζερμπαϊτζάν, Βουλγαρία, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, Δημοκρατία της Τσεχίας, την Αίγυπτο, τη Γεωργία, τη Γερμανία, το Χονγκ Κονγκ, η Ιρλανδία, το Καζακστάν, την Κιργιζία, τη Μολδαβία, το Μαυροβούνιο, Κορέα (Νότια), την Ισπανία, Τατζικιστάν, Ταϊλάνδη, Τουρκία, Τουρκμενιστάν, το Ουζμπεκιστάν, την Ουκρανία και το Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. 

Τέλος μια ακόμη «γνωστή» εταιρία που εκδήλωσε ενδιαφέρον είναι η Blue Air η οποία πραγματοποιεί πτήσεις από την Λάρνακα στο Βουκουρέστι και όπως διαφημίζει στην επίσημη ιστοσελίδα της αυτές γίνονται με 27€.

* Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε με την κυριακάτικη εφημέριδα “24”, στις 27/7/2014.