Οι «πορσελάνες υψηλής ποιότητας» δεν βγάζουν την 5ετία… (pics)


Κάνε τα ψώνια σου άνετα, γρήγορα, εύκολα στο Odelo! Κέρδισε 20€ στις πρώτες σου αγορές!

Αδιάψευστος μάρτυρας ο φωτογραφικός μας φακός, που επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές και δεν αφήνει καμιά αμφιβολία

Όπως μπορείτε να δείτε από τα φωτογραφικά στιγμιότυπα, στο δάπεδο του νέου αεροδρομίου Λάρνακας παρουσιάζονται προβλήματα

Η κατάσταση

Σε δυο τουλάχιστον περιπτώσεις, μια τον Φεβρουάριο του 2014 και μια τον Μάιο του ίδιου έτους, εργάτες «ξήλωναν» τα δάπεδα σε πολυσύχναστους χώρους του αεροδρομίου χρησιμοποιώντας κομπρεσέρ, μια εικόνα διόλου ελκυστική για τους ταξιδιώτες που σίγουρα δεν αποκομίζουν τις καλύτερες των εντυπώσεων.

Στην κατοχή μας έχουμε και οπτικοακουστικό υλικό (λήφθηκε μέσω συσκευής κινητού τηλεφώνου) το οποίο παρουσιάζει την κακή κατάσταση στο δάπεδο, σε τουαλέτες του αεροδρομίου…

«Κάθε λίγο σπάζουν τα πλακάκια. Και το χειρότερο είναι ότι τέτοια φαινόμενα προκαλούν αρνητικές εντυπώσεις στους τουρίστες, οι οποίοι βλέπουν εργάτες να προσπαθούν να τα διορθώσουν και να τα αλλάξουν» μας ανέφερε αξιόπιστη πηγή.

Ερωτήματα δημοσίου συμφέροντος

Το πιο σημαντικό θέμα στην προκειμένη περίπτωση, έχει να κάνει με το δημόσιο συμφέρον. Τι συμφωνίες έγιναν για την κατασκευή ενός έργου μείζονος σημασίας για τον τόπο; Υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες που διαφυλάσσουν τα συμφέροντα της Πολιτείας, η οποία συμφώνησε με την Hermes να το παραλάβει σε 25 χρόνια;

Τα υλικά

Και στην προκειμένη περίπτωση τίθεται ακόμη ένα καυτό ερώτημα: Χρησιμοποιήθηκαν τα κατάλληλα κατασκευαστικά υλικά που προνοούνταν στο συμβόλαιο με την Hermes; Εύλογο το ερώτημα. Κι ο λόγος είναι ότι, όπως σημειώσαμε και στις πιο πάνω αράδες, πριν καν συμπληρωθεί μια πενταετία από την ολοκλήρωση των έργων για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου, παρατηρούνται κάποιες κατασκευαστικές ανωμαλίες.

Ούτε καν στη Βουλή!

Οι απαντήσεις είναι δύσκολο να δοθούν. Κι αυτό γιατί η συμφωνία μεταξύ κυπριακής πολιτείας και Hermes κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό. Οι όροι των συμφωνιών μεταξύ των δυο πλευρών, απασχόλησαν πριν από χρόνια τον Τύπο, όμως ποτέ δεν δίδονταν στοιχεία στη δημοσιότητα γι΄ αυτές. Ούτε καν από τη Βουλή δεν εξετάστηκε η συμφωνία!

Αποκαλύπτουμε έγγραφο

Πάντως, η «24» παρά τις δυσκολίες για συγκέντρωση στοιχείων σε σχέση με το όλο θέμα, εξασφάλισε ένα έγγραφο το οποίο δύναται να οδηγήσει σε κάποια συμπεράσματα.

Το εν λόγω έγγραφο αποτελεί μέρος της έκθεσης της επιτροπής αξιολόγησης των προσφορών (Οκτώβριος 2002) για την ανάληψη του έργου της κατασκευής του νέου αεροδρομίου. Η επιτροπή αξιολόγησης αποτελείτο από τους Λάζαρο Σαββίδη (τότε ήταν Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών), Αλέκο Μιχαηλίδη (τότε ήταν πρώτος εκτελεστικός μηχανικός στο Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων), Θέμη Θεοδοσίου (ανώτερος οικονομικός λειτουργός Υπουργείου Οικονομικών) και Στέλιο Κουντούρη (ανώτερο λογιστή του Γενικού Λογιστηρίου).

Σύμφωνα με το έγγραφο, λοιπόν, η προσφορά της Hermes προνοούσε να κατασκευαστούν τα δάπεδα από «υψηλής ποιότητας πορσελάνη σ΄ όλους τους χώρους».

Γίνεται, λοιπόν, αυτή η υψηλής ποιότητας πορσελάνη να είναι τόσο ευάλωτη που να θέλει αντικατάσταση;

Απ΄ αυτό το σημείο που αποκαλύψαμε, προκύπτουν και άλλα ερωτήματα, όπως:

* Η πολιτεία διασφάλισε ότι η Hermes χρησιμοποίησε τα κατάλληλα υλικά;

* Τα υλικά κατασκευής είναι τα ίδια με αυτά που προνοούνταν στο συμβόλαιο;

* Ασκείται έλεγχος από το κράτος στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου;

* Προνοείται κάποια αποζημίωση προς την πολιτεία σε περίπτωση που η εταιρεία δεν τηρήσει τα συμφωνηθέντα;

* Σε ποια κατάσταση θα παραδοθεί το νέο αεροδρόμιο;

Ο κ. Μιχαηλίδης δεν απάντησε στην «24», ενώ δείχνει να εμπιστεύεται τους κατασκευαστές…

Ο Αλέκος Μιχαηλίδης που είχε διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε ό,τι αφορά τη συμφωνία με την κοινοπραξία Hermes, ίσως είναι το πιο αρμόδιο άτομο για να δώσει απαντήσεις. Ο κ. Μιχαηλίδης ήταν διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων, όταν έγινε η συμφωνία (βρισκότα στην διαπραγματευτική ομάδα), ενώ είναι Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών (και πρόεδρος της Αρχής Λιμένων).

Παρά το γεγονός ότι δεν θέλει να μιλά δημοσίως για τους όρους της συμφωνίας με την Hemres, εντούτοις προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί του για να πάρουμε κάποιες απαντήσεις. Τηλεφωνήσαμε στο γραφείο του, μας απάντησε η ιδιαιτέρα του, αφήσαμε το μήνυμά μας, αλλά δεν ανταποκρίθηκε…

Πάντως, ο ίδιος δείχνει να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στους κατασκευαστές/διαχειριστές του αεροδρομίου. «Αυτοί που διαχειρίζονται σήμερα τους αερολιμένες είναι ειδικοί, αφού διαχειρίζονται άλλους 20 αερολιμένες σε όλο τον κόσμο» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα StockWatch.

Μάλιστα στην ίδια συνέντευξη, ο κ. Μιχαηλίδης είχε αναφέρει πως δεν υπάρχουν υψηλά τέλη στο αεροδρόμιο Λάρνακας (;), σε αντίθεση με τα όσα δήλωσε την περασμένη Τρίτη (22/07/2014) ο Γενικός Διευθυντής της Rynair Μάικλ Ο’Λίρι, ο οποίος έκανε λόγο για υπερβολικά υψηλά τέλη (σ.σ. στέλεχος της εταιρείας του είπε ότι οι χρεώσεις του αεροδρομίου Λάρνακας είναι υψηλότερες απ΄ αυτές του Βερολίνου!).

«Κατ’ αρχήν πρέπει να γνωρίζετε ότι το αεροδρόμιο Λάρνακας δεν είναι ο πιο ακριβός αερολιμένας. Η Μάλτα έχει διπλάσια σχεδόν τέλη από την Κύπρο, όπως και το Ελευθέριος Βενιζέλος» ήταν η τοποθέτησή του κ. Μιχαηλίδη στην StockWatch.

Εξάλλου στο πλαίσιο της ίδιας συνέντευξης, ο Αλέκος Μιχαηλίδης είχε την ακόλουθη στιχομυθία:

Δημοσιογράφος: «Γιατί δεν δίνετε τη συμφωνία αυτή στη δημοσιότητα για να μπορεί να την αξιολογήσει ο καθένας;

Μιχαηλίδης: Διότι καμία συμφωνία ή συμβόλαιο του κράτους δεν δίνεται στη δημοσιότητα. Υπάρχουν μέσα εμπιστευτικές πληροφορίες πράγματα που αφορούν τον κάθε προσφοροδότη».

Ασυνήθιστη απάντηση από τον κ. Μιχαηλίδη, καθώς δείχνει να θέλει να προστατεύσει τις εταιρείες. Τι γίνεται, όμως, με τους πολίτες αυτού του τόπου;

Το βασικό ερώτημα σε σχέση με τον αερολιμένα Λάρνακας δεν είναι μόνο τι έχουν να πουν γι΄ αυτά τα φαινόμενα όσοι είχαν χέρι στην κατασκευή του. 

Αυτό που μας απασχολεί ως πολίτες αυτού του κράτους, είναι σε ποια κατάσταση θα μας παραδοθούν οι εγκαταστάσεις, μόλις ολοκληρωθεί το 25ετες συμβόλαιο. Ερώτημα που θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να απαντήσουμε…

Από ποιους αποτελείται η Hermes

Σημειώνεται πως η Hermes Airports Ltd στις 12 Μαΐου 2006 ανέλαβε τη διαχείριση και τον έλεγχο του Διεθνούς Αερολιμένα Λάρνακας και του Διεθνούς Αερολιμένα Πάφου, βάσει μίας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης ΚΕΕ (Κατασκευή-Εκμετάλλευση-Εξώνηση) με την Κυπριακή Δημοκρατία.

Η Hermes είναι μία κοινοπραξία με έδρα της την Κύπρο. Είναι μία διεθνής επιχειρηματική σύμπραξη 9 μετόχων, πιο συγκεκριμένα μία μίξη Κυπρίων και διεθνών εταίρων.

Οι μέτοχοι της Hermes Airports Ltd είναι:

French construction group Bouygues Batiment International (22%)

French infrastructure group Egis Projects (20%)

Cyprus Trading Corporation (11.34%)

Hellenic Mining (11.33%)

Vantage Airport Group (11%)

Irish airport operator Aer Rianta International (11%)

Iacovou Brothers (5,665%)

Charilaos Apostolides (5,665%)

French airport operator Aéroport Nice Côte d’ Azur Chambre de Commerce et d’Industrie (2%)

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΠΑΦΟΥ

Σπασμένες βρύσες, ξηλωμένα ταβάνια…

Οι πιο πάνω φωτογραφίες παρουσιάζουν τα… κατασκευαστικής φύσεως προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο αεροδρόμιο Πάφου. Όπως βλέπετε, τα ψευδοτάβανα έχουν αφαιρεθεί λόγω υγρασίας, ενώ είναι φανερή η φθορά σε κάποια υλικά. Επιπλέον, βρύσες στις τουαλέτες έχουν σπάσει και σε μια περίπτωση χρησιμοποιείται πλαστική κολλητική ταινία…

Εικόνες που προκαλούν αρνητικές εντυπώσεις στους ταξιδιώτες. Να σημειώσουμε, ότι τα στιγμιότυπα με το ταβάνι είναι από τον χειμώνα του 2012… Και σ΄ αυτή την περίπτωση, πριν καν συμπληρωθεί μια πενταετία από την ολοκλήρωση του έργου. Συνεπώς, τα ίδια ερωτήματα ισχύουν και στην προκειμένη…

 *Το θέμα δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα 24 της περασμένης Κυριακής 27/07/14