Αποκλειστικό: Τα καινούργια ελικόπτερα που αγοράσαμε πανάκριβα με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά! (docs)

της Ιωάννας Μάντζιηπα

Για ακόμη μια φορά ερχόμαστε να επιβεβαιωθούμε πως το κράτος μας, έκανε δουλείες με χρυσά κουτάλια. Καθημερινά διαπιστώνουμε πως τα ευρώ του Κύπριου πολίτη πολλές φορές τα «πετάνε» με απερισκεψία και άλλες τόσες μοιράζοντας την «πίτα» των μεριδίων…

Το 24H κατέχει στοιχεία και σας τα αποκαλύπτει. Μπαίνει στα απόρρητα έγγραφα του κράτους και ξεσκονίζει τα συρτάρια όλων!

Γνωρίζετε πως για την αγορά 5 ελικοπτέρων έχουμε δώσει σχεδόν €80 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα €25 εκ. αφορούσαν έξτρα εξαρτήματα και ανταλλακτικά!

Ξετυλίγοντας το κουβάρι του νήματος

Η Κυπριακή Κυβέρνηση αποφάσισε το 2008 την αγορά νέων ελικοπτέρων. Συγκεκριμένα δυο ελικόπτερα για την Κυπριακή Αστυνομία και τρία για την Εθνική Φρουρά. Να υπενθυμίσουμε πως για την  αγορά των συγκεκριμένων ελικοπτέρων υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση. Το θέμα «σκάλωνε» στην Βουλή περισσότερο από 5 χρόνια, με τις ανάγκες της Κύπρου για έρευνα και διάσωση να  καλύπτονται  για μεγάλο χρονικό διάστημα με «δανεικά» ελικόπτερα της Ελλάδος.

Το Πράσινο Φως 

Το 2008 αφού εγκρίθηκε από την Βουλή το θέμα αγοράς ελικοπτέρων ξεκίνησε η  διαδικασία των προσφορών. Προσφορές κατέθεσαν τόσο η Αμερικάνικη BELL, η Πολωνική PZL, άλλα και η Ιταλική Agusta. Μετά από αλλεπάλληλες κλειστές συνεδρίες της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας, τελικά επιλέχθηκε το AW 139 τύπου ελικόπτερο ιταλικής κατασκευής.

Να σημειωθεί πως ιδίου τύπου ελικόπτερα είχε καταλήξει και το Υπουργείο Άμυνας για την κάλυψη αναγκών του, για την απόκτηση των οποίων ακολούθησε  ξεχωριστή διαδικασία  με αυτή της Αστυνομικής Δύναμης Κύπρου. 

Και ενώ η ανάγκη μας για αγορά ελικοπτέρων ήταν άμεση, αφού τα περισσότερα ελικόπτερα μας δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες μας για έρευνα και διάσωση, εμείς ως «έξυπνοι» πήγαμε και τα αγοράσαμε με ξεχωριστά συμβόλαια (Υπ. Άμυνας και Υπ. Δικαιοσύνης) μάλιστα η αγορά τους έγινε και την ίδια χρονία.

Η αγορά που μας στοίχισε «ο κούκος αηδόνι»

Όπως φαίνεται και στα συμβόλαια των 2 ελικοπτέρων της Κυπριακής Αστυνομίας η αγορά μας στοίχιζε €31,500 εκατομμύρια ευρώ… Μας στοίχισε δηλαδή €15 εκατομμύρια το ένα! Αν και η αρχική τιμή των ελικοπτέρων ανερχόταν στα €10 εκ. το ένα, εμείς με τα καινούργια extra εξαρτήματα και ανταλλακτικά που ζητήσαμε, τα πήραμε στα €15 εκ. (το ένα) €5 εκατομμύρια επιπλέον για το κάθε ένα, μόνο για τα extra!! 

 

 

 

 

 

Η τιμή είναι περίπου ίδια και για τα 3 ελικόπτερα της Εθνικής Φρουράς τα οποία φέρουν και οπλικό εξοπλισμό. Στο σύνολο δαπανήσαμε  γύρω στα €80εκ. ευρώ!

Φυσικά για τα ελικόπτερα της Αστυνομίας πήραμε και κάποια μικρή χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένα από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων.

 

Το μεγάλο κόστος και τα μεταχειρισμένα εξαρτήματα!

Το 24H έκανε το πιο απλό, έριξε μια μάτια στην ιστοσελίδα της εταιρείας AgustaWestland για τις τιμές τις οποίες η ίδια η εταιρεία πωλεί το συγκεκριμένο ελικόπτερο τύπου AW139 που εμείς αγοράσαμε. Ανακαλύψαμε πως η τιμή του συγκεκριμένου ελικοπτέρου ανέρχεται σήμερα στα $10 million δηλαδή € 8 εκατομμύρια εύρω! Και μάλιστα η τιμή αυτή είναι με τα σημερινά δεδομένα.  Ενώ ιδίου τύπου ελικόπτερο με έτος κατασκευής το 2008 πωλείται σήμερα στα $ 9,700 million. 


Ετσι αποδεικνύεται ότι όχι μόνο δε ζητήσαμε καλύτερη τιμή λόγω της ποσότητας που αγοράσαμε (5 ελικόπτερα), αλλά τα πήραμε σε υψηλότατη τιμή.

 

Άρα εμείς ως κράτος αγοράσαμε τα συγκεκριμένα ελικόπτερα και πιο ακριβά και από την αρχική τους τιμή, κατά €2 εκατομμύρια περίπου περισσότερο.

Αν κάναμε σωστότερη διαπραγμάτευση με την εν λόγω  εταιρεία, φυσικά θα τα περνάμε και σε πολύ καλύτερη τιμή.

Μήπως έγινε καλύτερη τιμή; μήπως κάποιοι άπλα τα «τσέπωσαν»;

Στο συμβόλαιο που υπογράψαμε με την εταιρεία Agusta Westland οι προδιαγραφές που ζητήσαμε ήταν ρητές. Καινούργια ελικόπτερα με καινούργια εξαρτήματα. 

 

ΗΤΑΝ ΟΝΤΩΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ;

Όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων και μετά από έρευνα, αφού μας παρέδωσαν όλα τα ελικόπτερα μας. Αριθμός «εμφανών» εξαρτημάτων και στα 5 ελικόπτερα που αγοράσαμε, ήταν μεταχειρισμένα. 

Αυτό δεν το λέμε εμείς άλλα, μας το επιβεβαιώνουν και οι λειτουργοί της Γ. Ελέγκτριας. Στο συμβόλαιο όμως που υπέγραψε η Κυπριακή Δημοκρατία ήταν ξεκάθαρο, όλα τα εξαρτήματα θα είναι καινούργια και για όλα αυτά «χρυσοπληρώσαμε» και €5 εκ. για το κάθε ένα ελικόπτερο. 

Ενώ είχαμε επιλέξει την συγκεκριμένη εταιρεία με γνώμονα πως ήταν η μοναδική που τηρούσε όλες τις προδιαγραφές. 

Τα ελικόπτερα της Αστυνομίας και τα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά

Στον πρώτο έλεγχο που έγινε κατά την παραλαβή των 2 ελικοπτέρων της Αστυνομίας όλα φαίνονταν εντάξει. Όταν ήρθε η στιγμή να ανταλλαχθεί ένα από τα ηλεκτρονικά μηχανήματα του ενός ελικοπτέρου, τότε ανακαλύψαμε πως το ανταλλακτικό του ήταν μεταχειρισμένο. Μετά από το συμβάν αυτό και αφού είχε περάσει και ένας χρόνος από την παραλαβή τους, κάναμε εντατικοποιημένους έλεγχους ώστε να διαπιστωθεί εάν όντως τα εξαρτήματα και τα ανταλλακτικά τους ήταν καινούργια ή όχι. Σε αρκετά ανταλλακτικά εντοπίσθηκε πως η ημερομηνία λήξης τους είχε παρέλθει, ενώ ορισμένα δεν ήταν εφικτό να γίνει η ανταλλαγή τους. 

Το 24H επικοινώνησε με τον πρώην Υπουργό Άμυνας Λουκά Λουκά οποίος απάντησε στις ερωτήσεις μας:

Έγιναν οι έλεγχοι κατά την παραλαβή των ελικοπτέρων και από ποιους; 

Όταν ήρθε η στιγμή να παραλάβουμε τα ελικόπτερα έγιναν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Όλα τα ανταλλακτικά ήταν σφραγισμένα. Μετά από ένα χρόνο, όταν οι μηχανικοί μας πήγαν να αλλάξουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα του ελικοπτέρου, εκεί φάνηκε πως μέρος των ανταλλακτικών και των εξαρτημάτων ήταν μεταχειρισμένα. Κάναμε όλες τις απαραίτητες διαπραγματεύσεις, ήρθαμε σε επαφή με την κατασκευάστρια εταιρεία και τα περισσότερα έχουν αλλαχθεί. 

Πήραμε καλύτερη τιμή ή δεν ζητήσαμε καθόλου; 

Όπως γνωρίζετε ο Υπουργός δεν έχει σχέση με τις προσφορές και δεν εμπλέκεται στην όλη διαδικασία. Ήταν η πιο συμφέρουσα τιμή, αυτήν την ενημέρωση είχα από τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου. Μάλιστα μας είχαν κάνει και μια πρόταση απ’ όσο θυμάμαι για να αγοράσουμε ακόμη ένα με την ίδια τιμή των άλλων.

Τι γίνεται με τα ελικόπτερα του Υπουργείου Άμυνας;

Τα ελικόπτερα που παραγγείλαμε για την Εθνική Φρουρά είναι εφοδιασμένα με οπλικά συστήματα. Για τα συγκεκριμένα ελικόπτερα κάναμε και εκπαίδευση σε πιλότους ώστε να είναι ικανοί να  τα πιλοτάρουν.

Όμως σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους, τα συγκεκριμένα ελικόπτερα δεν είναι ικανά να για να κάνουν πυρόσβεση λόγω του βάρους τους. Η εθνική φρουρά κατηγορείτο μάλιστα για το συγκεκριμένο θέμα. Έτσι αποφασίστηκε να βάλουμε το ειδικό μηχάνημα για κάδο πυρόσβεσης ώστε να μπορούν να συμμετέχουν και σε περίπτωση πυρόσβεσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του 24H κατά την διάρκεια ειδικής άσκησης που έγινε για πυρόσβεση ένας από τους μαθητευόμενους πιλότους στην προσπάθεια του να γεμίσει τον κάδο με νερό, προκάλεσε μεγάλη ζημιά στο ίδιο το ελικόπτερο (ξεκόλλησε με λίγα λόγια όλο το κάτω μέρος του ελικοπτέρου) με αποτέλεσμα σήμερα να θεωρείται άχρηστο να πτήση και να βρίσκεται καθηλωμένο. 

Ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία μας πληροφόρησε πως για την επισκευή του, το ελικόπτερο πρέπει να μεταβεί στην Ιταλία. Κανένας όμως δεν παίρνει το ρίσκο να πετάξει ελικόπτερο με μηχανική βλάβη…!!

Με λίγα λόγια…αν και το χρυσοπληρώσαμε , του κάναμε μεγάλη ζημιά που δεν μπορεί καν να πετάξει… ενώ με την πάροδο του χρόνου μπορεί να εμφανιστούν και άλλα προβλήματα…όπως η οξείδωση!

Η AgustaWestland και οι δωροδοκίες των Διευθύνοντων Συμβούλων της

Τον Φεβρουάριο του 2013 η Ιταλική Αστυνομία συνέλαβε τους νυν και πρώην Συμβούλους της AgustaWestland με την κατηγορία της δωροδοκίας (μίζας) μάλιστα ο ένας εκ των 2 συμβούλων της, ήταν μέχρι πρότινος και επικεφαλής της μητρικής εταιρείας Finmeccanica. Σύμφωνα με τα πορίσματα της αστυνομικής έρευνας για τις κατηγορίες περί διαφθοράς που έχουν διατυπωθεί εναντίον της εταιρείας, που φέρεται να δωροδόκησε αξιωματούχους για να εξασφαλίσει σύμβαση παράδοσης 12 ελικοπτέρων AW101, αξίας 750 εκατ. δολαρίων από την Κυβέρνηση της Ινδίας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως σύμφωνα με την Νομοθεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Συντάγματος, απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε προμήθεια από αγορά ή υπογραφή συμβολαίου από οποιονδήποτε. 

Αυτό όμως τηρείται ή κάποιοι κάνουν και τα παζάρια τους; Μήπως κάποιοι «δικοί μας» δωροδοκήθηκαν, όπως την περίπτωση της Ινδίας; 

Συμπεράσματα: 

1.Η αγορά των πιο πάνω ελικοπτέρων ήταν ασύμφορη, θα μπορούσαμε σαν κράτος να ζητούσαμε μια προσφορά, και με καλύτερη τιμή.

2. Αν και τα «χρυσοπληρώσαμε» ως καινούργια, μας τα έφτιαξαν με μεταχειρισμένα εξαρτήματα, και αυτό το ανακαλύψαμε μετά από ένα χρόνο. 

3. Ένα από τα 3 ελικόπτερα της Εθνικής Φρουράς είναι «καθηλωμένο» λόγω βλάβης και δεν μπορεί να πραγματοποιήσει ούτε πτήση. Ενώ θα χρειαστούν και άλλα χρήματα για την επιδιόρθωση του.

4. Η συγκεκριμένη εταιρεία εμπλέκεται σε θέματα διαφθοράς… μήπως έγινε και στην Κύπρο το ίδιο σκηνικό;

Κάποιοι σίγουρα έχουν «βολευτεί» από όλη αυτή την υπόθεση. Τα ποσά είναι τεράστια, σε σύγκριση με αγορές των ιδίων ελικοπτέρων από άλλες χώρες,  όπως επίσης και το γεγονός των μεταχειρισμένων εξαρτημάτων!!